Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2013, 19:50   #241
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, het probleem is dat de perceptie die leeft bij immigranten anders is....

Het gaat over marketingtechnische strategie in de keuze van labels.
Men koopt een bepaald merk niet om wat het is, maar om wat men denkt dat het is.
Als de perceptie is dat Vlamingen racisten zijn omwille van het VB, dan is de perceptie het probleem niet maar het feit dat ze, de immigranten, met te weinig andere Vlamingen in contact komen. Vlamingen zijn algemeen gesproken geen racisten. Als het de algemene perceptie is van brusselse immigranten dat Vlamingen dat wel zijn, dan is er een veel groter probleem dan een zuiver marketingtechnisch op gebied van taal. Maar opnieuw: je moet in Brussel nog maar verkeerd met je ogen knipperen en je bent racist. Is deze info/stelling van jou tout court betrouwbaar want mensen zoals hierboven beschreven zullen, als ze vaak genoeg hun leugen herhalen hun eigen leugens voor waar aanschouwen. Het is dan effectief aan de Vlaming om hen daarop terecht te wijzen.

Laatst gewijzigd door Athelas : 14 november 2013 om 19:52.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 21:09   #242
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Mensen uit andere streken mogen GERUST in ONZE winkels komen kopen, maar daarom hoeven WIJ ons nog niet aan te passen aan de 375 talen van waaruit die bezoekers komen.
Wie zegt 375? Frans is genoeg.
Oud 14 november 2013, 21:24   #243
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Prima initiatief.

Een van de (potentiele) zegeningen van het internet: consumenteninformatie.

Die taal heet tot nader order : Nederlands

Daar begint het probleem al natuurlijk. Veel mensen die niet eens weten hoe hun eigen taal heet en die deze niet goed weten uit te spreken (ondertitels!).

Behalve bij de Franstalige ondernemers is er ook bij de Vlaam zelf veel, héél veel, werk te verrichten.
inderdaad
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 21:32   #244
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vriendin van me laat ostentatief haar goederen op de kassa-band liggen als blijkt dat de caissière haar niet in het Nederlands kan/wenst te bedienen in het Vlaamse Gewest (Randgebied rond Brussel).

Ikzelf draai met 180° om als ik in het Nederlands iets vraag in een winkel en men antwoordt me zonder verpinken in het Frans! (allochtoon).

Ik verander van terrasje aan de kust als ik "de kaart" vraag en het antwoord is "la carte"?
(hierbij kreeg ik nog de verduidelijking dat de jobstudente "de bruxelles" was, wat me geen reet kon schelen, vermits ik als Vlaming aan de Vlaamse kust op een terrasje iets wou drinken).

We kunnen het wèl doen: consequent onze eigen taal spreken en niet over "dat zijn onze voordelen" als we iedereen maar netjes in het Frans antwoorden. Als hier Senegalezen wonen (azielige economische zoekers) die in Vlaanderen enkel FRANS spreken, dan noem ik het geen "wat een voordeel heb ik zeg" als ik Frans moet spreken om met die mensen te kunnen converseren. Jammer maar helaas. (o ja, ze vonden dat ik racist was omdat ik weigerde hen in het Frans te antwoorden).
hoewel dat aan de koppige kant is voor mij, kan ik dat wel begrijpen. waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen als ik in Vlaanderen woonde. Nu woon ik in NL en kan ik me de luxe veroorloven dat wat luchtiger aan te pakken. Maar die keren dat ik in Brussel gevraagd werd of ik frans spreek zeg ik wel gewoon 'nee'. En nu klopt dat in mijn geval heel aardig. Ik vermoed dat er vaak 'aan die kant' een enorm stuk luiheid bij zit.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:47   #245
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
MAAR er is geen affectieve assimilatie met de mensen van hier.
Om er onomwonden nu eens weinig woorden aan vuil te maken: die affektieve assimilatie interesseert mij niet.
Dat is iets flou, iets wischi-waschi, iets onvatbaars wat mij doet denken aan klichees en gemeenplaatsen.
Taal daarentegen is een konkreet, hard, objektief, zintuiglijk waarneembaar gegeven, terwijl affektief rijmt op subjektief...
Citaat:
Veiligheidshalve benadruk je 'op termijn'. Ja, ja; maar ik leef nu.
Ach, hoe egocentrisch....wat bij telt is de lange termijn. De Endsieg op de Francité, de Taalreconquista van Brussel.
In trek een lijn van het 'schild en vriend' in mei 1302 tot 'Leuven Vlaams! Walen buiten! in januari '68 en ik zou graag binnen nog eens pakweg vijfhonderd jaar weerkeren om ter zien hoe de roman verder geschreven is.
Citaat:
En op termijn zullen deze migraties peanuts zijn vergeleken met de migraties die zullen volgen van delta-mensen die geen grond meer onder hun voeten hebben. De 'natten' zullen komen. Het gaat 'op termijn' nog heel plezant worden.
Hop naar 40 miljoen Nederlandstaligen.....
Citaat:
Taal is maar één facet van een cultuur.
Maar wel het meest wezenlijke! Men spreekt dan ook niet voor niets van een Angelsaksische -, een Latinokultuur, ed.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=765

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 00:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:50   #246
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is allemaal eender, zolang het maar geen redenering in het Frans is.
Xenophon is terug met zijn blinde haat tegenover het Frans..........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 23:52   #247
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Er zijn heel wat lokale radiostations die uitsluitend Nederlandstalige muziek brengen, 24u/24u
Inderdaad! VBRO bijvoorbeeld.
Oud 14 november 2013, 23:54   #248
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat wij ver-engelsen kan mij niet ene kloot schelen. Engels is de wereldtaal om onderling te communiceren op zovele vlakken (wetenschap, cultuur, toerisme, zaken, bestuur, ....)

Dat wij verfransten en dreigen nog te verfransen kan mij wel schelen. En veel. Omdat het mijn oordeel is dat de verfransing deel uitmaakt van een socio-culturele onderdrukking. Met de nadruk op sociaal.

.
Wie vraagt u om te verfransen?
Oud 14 november 2013, 23:59   #249
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom moet er rekening gehouden worden met de perceptie die immigranten van ons zouden kunnen hebben?
Oei! Ik dacht dat ge mij begrepen had.....

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=244
Oud 15 november 2013, 00:07   #250
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Geen frustratie, als de kaart compleet is ga ik mij nooit meer moeten irriteren.

Daarbij, als de Franstaligen het omgekeerde doen is dat dubbel reden om ermee door te gaan.
Snerror, jaren geleden heb ik met een 40-tal anderen Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Wetend dat dit restaurant Vlaams-Nationalistisch is en dat we België steunen, zal u zeker vinden dat we niets in dit restaurant te maken hebben en dat we dit restaurant hadden moeten boycotten. Wel, nee : we hebben de vrijheid ons te verplaatsen waar we willen. En de restaurantuitbater heeft commercieel gereageerd. U bent restaurantuitbater en u ziet een 40-tal klanten uw restaurant binnenkomen : geloof me vrij, waarvan ze komen kan u helemaal niet schelen. Waaraan u denkt, is uw omzet op het einde van de dag. Dat Vlaamse klanten rond ons zich niet op hun gemak voelden, is niet onze zaak.
Oud 15 november 2013, 00:14   #251
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wie vraagt u om te verfransen?
Ken uw geschiedenis.....

Men vroeg dat niet eens: de verfransing werd gewoon opgelegd.
En dan ga ik nog niet verder terug dan de Franse bezetting van 1795-1815 en nadien de kulturele restauratie daarvan vanaf 1830. Allemaal nog niet zo lang geleden.

En de uitbreiding van Brussel -lees: de uitbreiding van de Francité - ligt keer op keer op de onderhandelingstafel bij de vorming van een nieuwe regering.

Wie vroeg inderdaad om de verfransing van Brussel, de faciliteitengemeenten, de Jekervallei, de Platdietse streek, het gesjacher en bedrog ten tijde van het vastleggen van de taalgrens ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 00:27.
Oud 15 november 2013, 00:15   #252
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Probeer die strategie maar eerst uit in Brussel. In Brussel en niet verder. Nederlands EN een gezinsplanningskit. (ik durf ook wel op termijn' denken).
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 00:16.
Oud 15 november 2013, 00:38   #253
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Als de perceptie is dat Vlamingen racisten zijn omwille van het VB, dan is de perceptie het probleem niet maar het feit dat ze, de immigranten, met te weinig andere Vlamingen in contact komen. Vlamingen zijn algemeen gesproken geen racisten. Als het de algemene perceptie is van brusselse immigranten dat Vlamingen dat wel zijn, dan is er een veel groter probleem dan een zuiver marketingtechnisch op gebied van taal. Maar opnieuw: je moet in Brussel nog maar verkeerd met je ogen knipperen en je bent racist. Is deze info/stelling van jou tout court betrouwbaar want mensen zoals hierboven beschreven zullen, als ze vaak genoeg hun leugen herhalen hun eigen leugens voor waar aanschouwen. Het is dan effectief aan de Vlaming om hen daarop terecht te wijzen.
Het was niet mijn bedoeling om een diskussie op te zetten of Vlamingen nu al dan niet racistisch zijn.

Nogmaals:met de V-woorden gaat men nu eenmaal geen vliegen vangen als het de bedoeling is van de Nederlandstaligheid te bevorderen. D�*�*r was het mij om te doen.
Wiens fout dat is, is uiteindelijk bijkomstig.

En in dat opzicht is het mij een doorn in het oog dat de Nederlandstalige Gemeenschap werd omgedoopt in Vlaamse Gemeenschap.
Dat eerste opent zich voor iedereen die Nederlandstalig is of er zijn best voor doet. Dat tweede is etnisch begrensd en zichzelf afsluitend.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 00:47.
Oud 15 november 2013, 01:13   #254
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het was niet mijn bedoeling om een diskussie op te zetten of Vlamingen nu al dan niet racistisch zijn.

Nogmaals:met de V-woorden gaat men nu eenmaal geen vliegen vangen als het de bedoeling is van de Nederlandstaligheid te bevorderen. D�*�*r was het mij om te doen.
Wiens fout dat is, is uiteindelijk bijkomstig.

En in dat opzicht is het mij een doorn in het oog dat de Nederlandstalige Gemeenschap werd omgedoopt in Vlaamse Gemeenschap.
Dat eerste opent zich voor iedereen die Nederlandstalig is of er zijn best voor doet. Dat tweede is etnisch begrensd en zichzelf afsluitend.
Etnisch begrensd o_O

Iedereen die in Vlaanderen woont, behoort by default tot de Vlaamse gemeenschap, of je nu NL/VL spreekt of niet. Het slaat op het stuk grond waarop je woont. In Brussel is er d8 ik een onderscheid op basis van taal. Vlaanderen, Vlamingen, Vlaams... het heeft mij altijd heel erg onlogisch geklonken die Nederlandse Gemeenschap. Wonen hier nederlanders ofzo? Neen, hier ben je vlaming.

Dat de naam van een gewest al dan niet gaat bevorderen tot taalimmigratie, dat is te belachelijk voor woorden. Sorry dat ik het zeg maar dat is gewoon onzinnig. Ik snap dat je zaken verkocht krijgt door de strik die je errond doet maar je kan mij betreft beter het imago opkrikken want als ze dan Nederlands kennen, zullen het anders blijkbaar nog altijd des sales Flamands zijn waartegen ze het kunnen spreken wat ook niet zal leiden tot taalimmigratie.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 01:57   #255
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Etnisch begrensd o_O

Iedereen die in Vlaanderen woont, behoort by default tot de Vlaamse gemeenschap, of je nu NL/VL spreekt of niet. Het slaat op het stuk grond waarop je woont. In Brussel is er d8 ik een onderscheid op basis van taal.
...Een eindeloze diskussie....

Dé vraag daarbij (zoals zo dikwijls) is: wat is het punt waar ge naartoe wilt met die bewering?

Citaat:
Vlaanderen, Vlamingen, Vlaams... het heeft mij altijd heel erg onlogisch geklonken die Nederlandse Gemeenschap.Wonen hier nederlanders ofzo? Neen, hier ben je vlaming.
Vlaming, en als dusdanig uiteraard Nederlander. En dat wisten de Vlamingen tot ongeveer 1830, toen hun kollektief nationaal bewustzijn dat ze Nederlanders zijn werd gereset door het politiek geladen neologisme België en "Belgen".

Een historisch korrekte vertaling voor Belgique zou dan ook Zuid-Nederland zijn, of de Zuidelijke Nederlanden.

Maar goed, dat is wéér een andere diskussie.

De Vereenigde Nederlansche Staeten of in het Frans États Belgiques Unis.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 02:22.
Oud 15 november 2013, 02:07   #256
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Wie zegt 375? Frans is genoeg.
frans ,de taal van de losers all over the world ,van armoe en hoogmoed,van bedelaars en schooiers
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 02:54   #257
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo aanzetten tot discriminatie?

"Kauf nicht bei Juden"? of "Boycot Israelische producten"?

Koop in winkels waar men je in je in de taal van de streek bedient = discriminatie?
Welke taal is dat precies?

En om op je vraag te antwoorden: ja.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 06:03   #258
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
frans ,de taal van de losers all over the world ,van armoe en hoogmoed,van bedelaars en schooiers
U spreekt wellicht enkel vloms ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 07:27   #259
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U spreekt wellicht enkel vloms ?
jawadde dao goade echt vaar mee koome in thailand en omstreken
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:16   #260
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Beste medeforummers,

Aangezien vele handelaars in Vlaanderen het blijkbaar niet de moeite vinden om tot 100 te leren tellen in het Nederlands of vaak zelfs een 'dankuwel' er niet af kan het volgende initiatief;

Onderstaande link leidt u naar een google map met al enkele zulke handelaars aangeduid. Dit initiatief heeft als doel:
- De handelaars in hun portomonnee raken, wat hen hopelijk zal aansporen om Nederlands te leren.
- Het probleem van respectloosheid tov het Nederlands in kaart brengen.
- Om sommige naïeve Vlamingen eens op te feiten te wijzen.
- Omdat ik en anderen graag in het Nederlands bedient worden en dan even deze kaart kunnen checken alvorens te vertrekken.

Dit topic is waarschijnlijk vooral handig voor mensen die in de Vlaamse rand wonen.
Als je nog zulke handelaars kent gelieve de naam van de zaak, het adres en een korte beschrijving van het probleem door te mailen naar [email protected].

Dit is de link:
https://mapsengine.google.com/map/ed...4.kMckDTdSkftM

Brussel volgt misschien later maar we beginnen met Vlaanderen, wat voor ons toch een groter probleem is.
Amai. Aan de kust zie ik niets gemarkeerd en daar zijn er beslist een pak meer van dat soort dan in de streek waar er wel staan aangeduid.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be