Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2013, 09:21   #261
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U spreekt wellicht enkel vloms ?
idd. In Vlaanderen dan toch. Daarbuiten spreek ik Frans in Frankrijk en Wallonië, Engels in Engeland of in andere Engelstalige gebieden, Duits in Duitsland en Italiaans in Italië. En dat is meer dan dat Paola, die hier al meer dan 50 jaar woonachtig is en gedurende al die tijd al hare bek door ons opengehouden wordt, kan zeggen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:28   #262
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat is de volgende stap?
Vitrines inslagen?

Dat zal wel niet gebeuren... lekker laf vanachter het schermpje mensen overschrijven.
Mensen van buiten de EU worden verplicht een NT2 cursus te volgen. Ik dacht dat jullie zo tegen discriminatie zijn? Waarom zouden andere burgers die in een ander taalgebied komen handel drijven dat dan niet moeten. Wij moeten toch ook een diploma hebben om handel te drijven en is Nederlands daarbij geen verplicht vak soms. Gebuisd in Nederlands betekend ook voor ons geen diploma en geen diploma betekend geen handelaar zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2013 om 09:28.
Oud 15 november 2013, 09:35   #263
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
De volgende stap is Nederlandstalige bediening in Vlaanderen.
Behalve wanneer ik er om kies van het anders te doen.

Kom ik in Vlaanderen in een Italiaans restaurant, en de ober spreekt mij in het Nederlands aan, en ik bestel in het Italiaans, mag die man gerust verder gans de tijd in het Italiaans verder gaan. Dan was dat mijn keuze.

Maar wanneer ik in Vlaanderen een winkel binnen stap en men spreekt mij al gelijk in het Frans aan, en wanneer ik in het Nederlands vraag wat ik hebben moet en men geeft dan blijk van dat ze het niet verstaan omdat ze enkel en alleen Frans spreken, dan zien ze mij nog rapper vertrekken dan dat ze mij hebben zien toekomen.
Oud 15 november 2013, 09:38   #264
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
jawadde dao goade echt vaar mee koome in thailand en omstreken
Ge zou er nog van staan kijken, misschien niet zo zeer in Thailand maar van die omstreken.

Nu mocht ik een bezoeker zijn van Thailand zou ik toch al op zijn minst leren hoe ge in de streektaal daar iemand moet begroeten. Waarom kunnen de meeste Franstaligen dat hier niet? Kan die hun tong enkel in het Frans brabbelen misschien?

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2013 om 09:42.
Oud 15 november 2013, 09:42   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daar redelijk zeker van, waarom denk je dat al die dialecten aan het verdwijnen zijn?

Dat een significant deel van de Vlamingen geen fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands spreekt is ook geen excuus voor vreemdelingen om geen Nederlands te leren. Er zijn er genoeg die daar wel in slagen.
Dialect is "fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands". Wel geen Algemeen Nederlands natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:43   #266
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Snerror, jaren geleden heb ik met een 40-tal anderen Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Wetend dat dit restaurant Vlaams-Nationalistisch is en dat we België steunen, zal u zeker vinden dat we niets in dit restaurant te maken hebben en dat we dit restaurant hadden moeten boycotten. Wel, nee : we hebben de vrijheid ons te verplaatsen waar we willen. En de restaurantuitbater heeft commercieel gereageerd. U bent restaurantuitbater en u ziet een 40-tal klanten uw restaurant binnenkomen : geloof me vrij, waarvan ze komen kan u helemaal niet schelen. Waaraan u denkt, is uw omzet op het einde van de dag. Dat Vlaamse klanten rond ons zich niet op hun gemak voelden, is niet onze zaak.
maar kun jij je voorstellen dat jij in pakweg Bouillon op restaurant gaat en dat er niemand je in het Frans kan/wil bedienen?
Oud 15 november 2013, 09:45   #267
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welke taal is dat precies?

En om op je vraag te antwoorden: ja.
wat is dan nog allemaal discriminatie?

enkel naar winkels gaan waar je de beste prijs vindt, is dat discriminatie?

enkel naar winkels gaan waar je een goed contact hebt met de verkopers, is dat discriminatie?
Oud 15 november 2013, 09:46   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Thaïen, Italianen, Chinezen, Zuid-Afrikanen, Argentijnen, etc wel.
Islamieten en Franstaligen spijtig genoeg niet.
In de Chinese gemeenschap is een Chinese taal de omgangs- en de thuistaal. En ook al kunnen deze mensen Nederlands, ze worden er geen Vlaming door. Ze blijven Chinees.
Oud 15 november 2013, 09:48   #269
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snerror, jaren geleden heb ik met een 40-tal anderen Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Wetend dat dit restaurant Vlaams-Nationalistisch is en dat we België steunen, zal u zeker vinden dat we niets in dit restaurant te maken hebben en dat we dit restaurant hadden moeten boycotten. Wel, nee : we hebben de vrijheid ons te verplaatsen waar we willen. En de restaurantuitbater heeft commercieel gereageerd. U bent restaurantuitbater en u ziet een 40-tal klanten uw restaurant binnenkomen : geloof me vrij, waarvan ze komen kan u helemaal niet schelen. Waaraan u denkt, is uw omzet op het einde van de dag. Dat Vlaamse klanten rond ons zich niet op hun gemak voelden, is niet onze zaak.
Correct, maar daar kies je dan als klant zelf voor. Kan die uitbater Frans, doet hij er goed aan zijn klanten hierin te woord te staan.

Nog beter zou zijn dat gij als Franstalige de beleefdheid zou hebben van hier in het Vlaamstalige gebied, u de moeite zou doen om Vlaams te spreken, dat moet ik ook doen in Italië en wat ook niet meer dan logisch is. Ik zou ook uit gemakzucht, zoals zovele Franstalige daar kunnen trachten mij verstaanbaar te maken in het Frans en wanneer dat niet blijkt te lukken, in wat gebrekkig Engels, zoals de meeste.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2013 om 09:57.
Oud 15 november 2013, 09:49   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welke taal is dat precies?

En om op je vraag te antwoorden: ja.
Volgens u zijn we dus als consument niet vrij. Als we onze redenen hebben om ergens niet te kopen, dan discrimineren we volgens u. Nogal rare redenering. Als ik niet naar een Turkse bakker wil, dan is dat hij recht toch?! Als ik niet bij de Lidl wil kopen omdat ze daar hun non-foodproducten met grote Franstalige opschriften hebben, dan doe ik dat toch?!
Oud 15 november 2013, 09:51   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Snerror, jaren geleden heb ik met een 40-tal anderen Franstaligen in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. Wetend dat dit restaurant Vlaams-Nationalistisch is en dat we België steunen, zal u zeker vinden dat we niets in dit restaurant te maken hebben en dat we dit restaurant hadden moeten boycotten.
Waarom zouden mensen dat vinden? Als u als Franstalige (nu ja, op dit forum speelt u het rolletje van een Franstalige: u bent het immers niet) daar wilt dineren, is dat toch uw recht?! Indien u het wil boycotten, is dat ook uw recht.
Oud 15 november 2013, 10:06   #272
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Mensen van buiten de EU worden verplicht een NT2 cursus te volgen. Ik dacht dat jullie zo tegen discriminatie zijn? Waarom zouden andere burgers die in een ander taalgebied komen handel drijven dat dan niet moeten. Wij moeten toch ook een diploma hebben om handel te drijven en is Nederlands daarbij geen verplicht vak soms. Gebuisd in Nederlands betekent ook voor ons geen diploma en geen diploma betekent geen handelaar zijn.
Welke wet zegt dat gij uw diploma in het Nederlands moet gehaald hebben om in het Vlaamse gewest handel te drijven? Er is enkel een verplichting om wettelijk verplichte documenten in de Nederlandse taal op te stellen. Een factuur aan een handelaar bv. zelfs als die in Wallonië woont. Maar een factuur aan een privépersoon mag in het Frans zijn. (omdat dit geen wettelijk verplicht document is, en dus onder de privésfeer valt).

Laatst gewijzigd door pajoske : 15 november 2013 om 10:07.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 10:08   #273
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve wanneer ik er om kies van het anders te doen.

Kom ik in Vlaanderen in een Italiaans restaurant, en de ober spreekt mij in het Nederlands aan, en ik bestel in het Italiaans, mag die man gerust verder gans de tijd in het Italiaans verder gaan. Dan was dat mijn keuze.

Maar wanneer ik in Vlaanderen een winkel binnen stap en men spreekt mij al gelijk in het Frans aan, en wanneer ik in het Nederlands vraag wat ik hebben moet en men geeft dan blijk van dat ze het niet verstaan omdat ze enkel en alleen Frans spreken, dan zien ze mij nog rapper vertrekken dan dat ze mij hebben zien toekomen.
wij moeten eens samen op stap gaan dan!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 10:23   #274
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar moet je niet eerst brullen?
Oud 15 november 2013, 10:31   #275
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
neen, wij wachten gewoon tot de hoop kakelende hanen weg zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 15 november 2013, 11:49   #276
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Iedereen die in Vlaanderen woont, behoort by default tot de Vlaamse gemeenschap, of je nu NL/VL spreekt of niet. Het slaat op het stuk grond waarop je woont. In Brussel is er d8 ik een onderscheid op basis van taal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Chinese gemeenschap is een Chinese taal de omgangs- en de thuistaal. En ook al kunnen deze mensen Nederlands, ze worden er geen Vlaming door. Ze blijven Chinees.
En zo kan men nog en tijdje doorgaan. Hierover werd reeds een - en waarschijnlijk verschillende draden - opgestart.

Wanneer is men Vlaming; een zeer steriele en kontraproduktieve diskussie die mij niet interesseert.
In de eeuwenoude Kulturkampf tussen Francité en Nederlandstaligheid zie ik alleen Franstaligen en Nederlandstaligen.

Kontraproduktief, want vreemdelingen die Frans geleerd hebben zullen nooit gekonfronteerd worden met de opmerking dat ze geen Waal zijn. Vreemdelingen die Nederlands geleerd hebben daarentegen.....
Of hoe de Vlaamse kaart trekken potentiële Nederlandstaligen alleen maar in het kamp van de kulturele konkurrent kan drijven....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2013 om 12:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 12:51   #277
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welke wet zegt dat gij uw diploma in het Nederlands moet gehaald hebben om in het Vlaamse gewest handel te drijven? Er is enkel een verplichting om wettelijk verplichte documenten in de Nederlandse taal op te stellen. Een factuur aan een handelaar bv. zelfs als die in Wallonië woont. Maar een factuur aan een privépersoon mag in het Frans zijn. (omdat dit geen wettelijk verplicht document is, en dus onder de privésfeer valt).
Daar gaat het juist om, dat zou zo moeten zijn. Wat hebben anders de vakken taal voor nut. Ge bent er veel mee als ge uw diploma in Wallonië gehaald hebt en dat ge in Vlaanderen handel drijft en hier geen klote verstaat van gans de papierwinkel. Waar ben je dan mee bezig?
Oud 15 november 2013, 13:03   #278
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Ik vraag dan meestal heel beleeft in het Frans of ze enkel en alleen Frans kunnen. Wanneer ze dat dan heel hoopvol beamen zeg ik hun , voor ik de zaak verlaat, dat dat niets is om fier op te zijn.
Oud 15 november 2013, 13:10   #279
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag dan meestal heel beleeft in het Frans of ze enkel en alleen Frans kunnen. Wanneer ze dat dan heel hoopvol beamen zeg ik hun , voor ik de zaak verlaat, dat dat niets is om fier op te zijn.
die heb ik nog niet geprobeerd!

Oud 15 november 2013, 13:33   #280
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
die heb ik nog niet geprobeerd!
Ge kunt mensen dikwijls veel sterker affronteren zonder te roepen en te schelden, gewoon heel rustig. Maar ja, dat heeft de Waal kennelijk nog niet begrepen.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2013 om 13:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be