Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2013, 17:57   #161
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

De vertaling voor de pluisjesverwijderaar staat er wel op vermeld, je zegt het trouwens zelf dat het op de achterkant staat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maar nee, dit is enkel mijn persoonlijk antwoord op hun taalpolicy. Ik zal er nog verdere ruchtbaarheid aan blijven geven.

De ridiculiteit: ik kocht (verleden week) een pluisjesverwijderaar. Hoe ik dat wist zal ik je even vertellen.

VOORKANT :
Récipient collecteur amovible - Rasoir �* peluches -
  • Pour ôter facilement les peluches en bouloches des textiles
  • Très grande tête de rasoir
  • Butée d'espacement avec 3 longueurs de coup réglables - peut être enlevée pout une coupe très courte
  • 2 niveaux de vitesse

ZIJKANT rechts
Rasoir �* peluches -

ZIJKANT links
Rasoir �* peluches -

ACHTERKANT (*)
Récipient collecteur amovible - Rasoir �* peluches -
  • Récipient collecteur amovible
  • Pour ôter facilement les peluches en bouloches des textiles
  • Idéal pour tous les textiles et lainages
  • Très grande tête de rasoir
  • Butée d'espacement avec 3 longueurs de coup réglables - peut être enlevée pout une coupe très courte
  • 2 niveaux de vitesse
  • Avec arrêt de sécurité
  • Avec pinceau de nettoyage, couvercle de protection et piles alcalines longue durée

-
(*) op de achterkant stond ook de Nederlandse vertaling en de Duitse vertaling.
Waarom moet er VIER keer de uitleg in het Frans vermeld worden? Omdat franstaligen het met één keer niet begrijpen?
Waarom beweer jij dan dat het er niet op staat?

Citaat:
wat ik nog vond:

http://europa.eu/legislation_summari.../l21090_nl.htm

De pluisjesverwijderaar zal hier niet onder vallen vrees ik.

(als ik strijdbaar genoeg blijf, dan ga ik bovenstaand artikeltje eventjes een paar keer afprinten en tussen de franstalige koekjes leggen! )
(Dat het niet in het NL op de voorzijde staat is wettelijk niet verkeerd. Ik zie eigenlijk niet in waarom jij daar zo gekleineerd en defensief over doet. Je moet niet vergeten dat men in het buitenland niet altijd even op de hoogte is van de wrijvingen tussen Vlamingen en Walen, dat het om dédain zou gaan zoals jij in een andere post aanhaalt zou ik niet direct zeggen, eerder nalatigheid.)

Laatst gewijzigd door bembem : 17 november 2013 om 18:00.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 18:18   #162
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
De vertaling voor de pluisjesverwijderaar staat er wel op vermeld, je zegt het trouwens zelf dat het op de achterkant staat.

Waarom beweer jij dan dat het er niet op staat?
Ik kan moeilijk het hele assortiment hier aftikken.
als men speciaal voor Belgique etiketten maakt, kan men ook op de zijkant de Franse vertaling zetten, aan de rechterkant de Duitse en aan de voorkant (wij zijn in de meerderheid) de Nederlandse. Achteraan kan men dan - zoals nu,- de drie talen samen vermelden. Te moeilijk om te snappen? Waarom moet het driemaal in het Frans worden vermeld en in Ariel10 op de achterkant in het Nederlands? Verstaan die stomme franstaligen het anders niet?

Citaat:
(Dat het niet in het NL op de voorzijde staat is wettelijk niet verkeerd. Ik zie eigenlijk niet in waarom jij daar zo gekleineerd en defensief over doet. Je moet niet vergeten dat men in het buitenland niet altijd even op de hoogte is van de wrijvingen tussen Vlamingen en Walen, dat het om dédain zou gaan zoals jij in een andere post aanhaalt zou ik niet direct zeggen, eerder nalatigheid.)
Natuurlijk is dat dédain. Ze wéten dat de Vlaamse Gemeenschap 60% van de klanten vertegenwoordigt en de Franstalige 35%. Dan DRIEMAAL de Franse vertaling drukken is een kaakslag voor de Nederlandstaligen; In Nederland drukken ze weldegelijk Nederlandse teksten.

De manier waarop hierop werd geantwoord toont ook duidelijk aan dat ze er niks aan willen veranderen. Hoe "nalatig" is dat dan?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 18:35   #163
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan moeilijk het hele assortiment hier aftikken.
als men speciaal voor Belgique etiketten maakt, kan men ook op de zijkant de Franse vertaling zetten, aan de rechterkant de Duitse en aan de voorkant (wij zijn in de meerderheid) de Nederlandse. Achteraan kan men dan - zoals nu,- de drie talen samen vermelden. Te moeilijk om te snappen? Waarom moet het driemaal in het Frans worden vermeld en in Ariel10 op de achterkant in het Nederlands? Verstaan die stomme franstaligen het anders niet?

Natuurlijk is dat dédain. Ze wéten dat de Vlaamse Gemeenschap 60% van de klanten vertegenwoordigt en de Franstalige 35%. Dan DRIEMAAL de Franse vertaling drukken is een kaakslag voor de Nederlandstaligen; In Nederland drukken ze weldegelijk Nederlandse teksten.

De manier waarop hierop werd geantwoord toont ook duidelijk aan dat ze er niks aan willen veranderen. Hoe "nalatig" is dat dan?

Dédain is wat jij ervan maakt. Nogmaals: in het buitenland is men helemaal niet altijd zo vertrouwd met Vlaams vs. Waals gedoe.. Echt niet hoor, hun doel is verkopen, geen taaloorlogje voeren. En wat betreft die Halal kippen, denk je nu echt dat ze die in hun assortiment zouden hebben voor de mooie ogen van de moslima's..
Oud 17 november 2013, 19:10   #164
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dédain is wat jij ervan maakt. Nogmaals: in het buitenland is men helemaal niet altijd zo vertrouwd met Vlaams vs. Waals gedoe.. Echt niet hoor, hun doel is verkopen, geen taaloorlogje voeren. En wat betreft die Halal kippen, denk je nu echt dat ze die in hun assortiment zouden hebben voor de mooie ogen van de moslima's..
Het is geen Vlaams vs. Waals gedoe: het betreft de officiële taal in het Nederlandstalige landsgedeelte.
Me dunkt moet je zoiets toch nog kunnen begrijpen?

Waarvoor ze die paar halalkippen hadden liggen ? voor de chinezen zeker?
Er zijn niet zoveel halalklanten in dat filiaal, en degenen die er zijn kopen hun vlees toch bij hun eigen halal volk zeker.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 november 2013, 19:19   #165
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit het onvolprezen Wikidinges :
""""België en Luxemburg
Lidl Belgium, waar ook Luxemburg onder valt, is sinds 1993 actief. In april 1995 werden de eerste acht filialen geopend in België. In 2007 had Lidl Belgium ruim 250 winkels in België en Luxemburg. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Oost-Vlaamse Merelbeke en er zijn vijf distributiecentra verspreid over het hele land (niet in Luxemburg), in Bornem, Genk, Courcelles Sint-Niklaas en Gullegem.
Benelux
Lidl Nederland en België werken nauw samen met elkaar onder de naam Lidl Benelux. Een aantal Lidl-producten worden speciaal voor de Benelux geproduceerd. Ook de wekelijkse aanbiedingen in Nederland en België zijn op elkaar afgestemd. Meestal verschillen de aanbiedingen één of twee weken van elkaar."""
Een winkelketen die na 20 jaar de gevoeligheden van het land van vestiging niet 'kent' ? Mij lijkt dat iets te ongeloofwaardig. 'Dédain' lijkt me dan toch wel het juiste woord.
Oud 17 november 2013, 19:28   #166
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lidl Nederland en België werken nauw samen met elkaar onder de naam Lidl Benelux.
ze maken alvast aparte Nederlandstalige etiketten voor nederland. Dat heb ik laten checken. Ik denk trouwens niet dat de Nederlanders die franstaligen producten zouden aanvaarden.

Oud 17 november 2013, 19:32   #167
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ze maken alvast aparte Nederlandstalige etiketten voor nederland. Dat heb ik laten checken. Ik denk trouwens niet dat de Nederlanders die franstaligen producten zouden aanvaarden.
"dat niemand van onze politiekers dit onrecht aanpakt is een regelrechte schande!!"

...zou Brakelaar zeggen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 19:47   #168
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Uit het onvolprezen Wikidinges :
""""België en Luxemburg
Lidl Belgium, waar ook Luxemburg onder valt, is sinds 1993 actief. In april 1995 werden de eerste acht filialen geopend in België. In 2007 had Lidl Belgium ruim 250 winkels in België en Luxemburg. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Oost-Vlaamse Merelbeke en er zijn vijf distributiecentra verspreid over het hele land (niet in Luxemburg), in Bornem, Genk, Courcelles Sint-Niklaas en Gullegem.
Benelux
Lidl Nederland en België werken nauw samen met elkaar onder de naam Lidl Benelux. Een aantal Lidl-producten worden speciaal voor de Benelux geproduceerd. Ook de wekelijkse aanbiedingen in Nederland en België zijn op elkaar afgestemd. Meestal verschillen de aanbiedingen één of twee weken van elkaar."""
Een winkelketen die na 20 jaar de gevoeligheden van het land van vestiging niet 'kent' ? Mij lijkt dat iets te ongeloofwaardig. 'Dédain' lijkt me dan toch wel het juiste woord.
Plaats van hoofdkantoor is niet relevant met business model.
Oud 17 november 2013, 19:49   #169
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar zou ik nog niet zo overtuigd van zijn mits een fikse prijsdaling.
Oud 17 november 2013, 20:26   #170
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Feit is en blijft dat, zolang er zogezegde "Vlamingen" rondlopen die dat allemaal "niet zo erg vinden" of "daar niet van wakker liggen", er zich van die abnormale situaties, zoals op die verpakkingen, zullen blijven voordoen. Evenzeer wat betreft de verkeerde overtuiging in ettelijke Europese landen dat er in België overal en door iedereen Frans als dagelijkse omgangstaal gesproken wordt. Evenzeer wat betreft de onwetendheid dat de formele taal van Vlaanderen het Nederlands (Dutch) is en niet "Vlaams" (Flemish).
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 20:33   #171
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Feit is en blijft dat, zolang er zogezegde "Vlamingen" rondlopen die dat allemaal "niet zo erg vinden" of "daar niet van wakker liggen", er zich van die abnormale situaties, zoals op die verpakkingen, zullen blijven voordoen. Evenzeer wat betreft de verkeerde overtuiging in ettelijke Europese landen dat er in België overal en door iedereen Frans als dagelijkse omgangstaal gesproken wordt. Evenzeer wat betreft de onwetendheid dat de formele taal van Vlaanderen het Nederlands (Dutch) is en niet "Vlaams" (Flemish).
Op alle DVD's van de kinderen bestaat de keuze tussen "Vlaams" en "Nederlands".
Twee keer raden wat de voorkeur van de kinderen is.
Oud 17 november 2013, 20:40   #172
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Op alle DVD's van de kinderen bestaat de keuze tussen "Vlaams" en "Nederlands".
Twee keer raden wat de voorkeur van de kinderen is.
Dat weet ik ook.

Maar kom mij niet vertellen dat Dvd's met Nederlands door uw kinderen niet te begrijpen zijn. Tenzij u natuurlijk dag in dag uit dialect, het "Vlaams", tegen die kinderen praat.
Oud 17 november 2013, 20:40   #173
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ze gaan er van uit dat men in Vlaanderen een basis Frans heeft vermits men het op school verplicht krijgt.

Overigens zijn dat geen abnormale situaties, maar praktische. Er ligt blijkbaar niemand wakker van dat het er ook in het Lets etc. opstaat wat nochtans geen Belgische landstaal is...
Oud 17 november 2013, 20:44   #174
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze gaan er van uit dat men in Vlaanderen een basis Frans heeft vermits men het op school verplicht krijgt.

Overigens zijn dat geen abnormale situaties, maar praktische. Er ligt blijkbaar niemand wakker van dat het er ook in het Lets etc. opstaat wat nochtans geen Belgische landstaal is...
Ik lig evenmin wakker va
Oud 17 november 2013, 20:45   #175
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik ook.

Maar kom mij niet vertellen dat Dvd's met Nederlands door uw kinderen niet te begrijpen zijn. Tenzij u natuurlijk dag in dag uit dialect, het "Vlaams", tegen die kinderen praat.
Dat kom ik u niet vertellen.
Ik vertel u dat er een duidelijk verschil is tussen "Vlaams" en "Nederlands", en dat kinderen in Vlaanderen kiezen voor "Vlaams".

Laatst gewijzigd door Another Jack : 17 november 2013 om 20:45.
Oud 17 november 2013, 20:58   #176
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Plaats van hoofdkantoor is niet relevant met business model.
En dat er na 20 jaar aanwezigheid op de markt niet zou geweten zijn dat er hier wat taalgevoeligheid is.... ? Overgelezen ?
Want dat is waar ik op reageerde : jouw zin
Citaat:
in het buitenland is men helemaal niet altijd zo vertrouwd met Vlaams vs. Waals gedoe..

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 17 november 2013 om 21:04.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 21:02   #177
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat er na 20 jaar aanwezigheid op de markt niet zou geweten zijn dat er hier wat taalgevoeligheid is.... ? Overgelezen ?

Frans is nog altijd een wereldtaal
Oud 17 november 2013, 21:03   #178
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien is het aantal klanten dat zich hieraan stoort verwaarloosbaar?
Oud 17 november 2013, 21:07   #179
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Frans is nog altijd een wereldtaal
ik heg ondertussen mijn post aangepast, blijkbaar nadat jij er op reageert, dus dan nog maar eens :
Citaat:
Want dat is waar ik op reageerde : jouw zin
Citaat:
in het buitenland is men helemaal niet altijd zo vertrouwd met Vlaams vs. Waals gedoe..
Dat het Frans een wereldtaal is is, wat heeft dat in deze draad als argumentswaarde ????
Oud 17 november 2013, 21:09   #180
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Misschien is het aantal klanten dat zich hieraan stoort verwaarloosbaar?
Ik reageerde op de zin
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be