Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2013, 11:44   #241
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
OCMW's mogen leefloners jobs aanbieden, maar kunnen hen hun leefloon niet ontnemen bij weigering. Iedereen heeft immers recht op een minimum basisinkomen.
Wat de Antwerpse OCMW-voorzitter Liesbeth Homans hier zegt, is dat er een wet moet komen, die het mogelijk maakt om de leefloners te verplichten ook een minimum aan arbeidsprestatie te leveren voor dat minimumbasisinkomen.
Iets dat in alle andere EU landen reeds lang bestaat.
Deze dienstverlening van de leefloner mag echter niet afhankelijk zijn van de willekeur van het OCMW.

Vandaar mijn voorstel om de leefloners naar de RVA over te plaatsen.
Die kan werklozen immers verplichten om via dienstencheques te werken of PWA jobs aan te nemen.
En er is direct een toezicht op de gemeentes dat ze geen betaalde jobs door leefloners laat uitvoeren. Want die moeten dan eerst een aanvraag indienen bij de RVA. Want er zullen gemeentes zijn die bij verandering van de wetgeving, inderdaad leefloners de jobs van ambtenaren zullen laten uitvoeren voor het behoud van hun leefloon.
Heb je de meerkost aan pensioen en ziekteverzekering voor de toekomst, die door PWA en dienstencheques ontstaan en worden doorgeschoven naar de toekomst, dus naar je kinderen, al eens berekend?

De "staat" en de "overheid" zijn 2 verschillende zaken geworden, de staat ben jij, de belastingbetaler, de overheid zijn de dik betaalde bende, graaiende enkel voor zichzelf zorgende kapitaal slaven, die jou vertellen om op hun te stemmen, om het hun kapitaal bazen naar de zin te maken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:46   #242
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, als het werk er is, waarom niet?

je moet weten wat je wil hé, moet het werk gedaan worden of niet? Ja? ok dan moet je er iemand voor betalen, en niet zo'n leefloon maar een volwaardig loon zoals iedereen. Neen? ok, dan niet.

je bent hier met mensen bezig, niet met nummertjes, met statistiekjes.

Haal de profiteurs eruit, zorg ervoor dat diegenen die willen en kunnen begeleid worden. maar een lineaire maatregel die er vooral gaat voor zorgen dat je meer mensen in de dieperik stuurt en je economie erbij nog schaadt waardoor er meer mensen een leefloon gaan krijgen, helpt niemand.
Er zijn geen fulltime jobs voorzien.
Het gaat hem gewoon om die mensen terug te leren zich te schikken naar een ander leefpatroon. Daarom moeten ze EEN dag per WEEK beschikbaar zijn. Is dat teveel gevraagd om een volledige maand uitkering te trekken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:47   #243
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
1)Omdat je dan geen extreem goedkope arbeidskrachten hebt....?

2)Waarom wordt dat dan niet gedaan door mensen die een arbeidscontract hebben?

3)Het fundamentele probleem blijft dat mensen op deze manier tot buitengemeen onaangenaam werk kunnen worden verplicht. Werk dat bij een normaal functioneren van de vrije markt beter zou moeten worden betaald.

4)Onaangenaam werk zou juist beter moeten worden beloond dan kantoorbaantjes die voor de helft met koffie, internet en kletspraatjes worden ingevuld.
1) Je heb in Belgie inderdaad de 1euro jobs niet.
Heb de indruk dat de N-VA deze via die weg wil invoeren.

2) Omdat veel gemeentes daar geen geld voor hebben.

3) Om voor deze jobs mensen te vinden, moet men inderdaad in de geldbeugel grijpen en vaak zelfs heel diep. Dit wil men via dit systeem dus vermijden.

4) In de privé zijn die ook beter betaald. Want hoewel veel bedienden een grote mond opzetten en denken dat ze veel verdienen, verdienen sommige arbeiders vaak het dubbel van een bediende of fabrieksarbeider. Als bediende moet men als een kaderfunctie hebben om aan de lonen van sommige arbeiders te komen.

Iemand die met de vuilkar rijd verdient vaak meer dan 20€ per uur en is vaak betaald vanaf het ogenblik dat hij zich begint om te kleden tot hij terug gewassen zijn gewone kleren aan heeft. En krijgt zijn overuren ook uitbetaald.
Bruto jaarinkomens van +50.000 euro zijn voor deze jobs heel normaal. Iets waar veel bedienden enkel van kunnen dromen.

Ook de lonen voor jobs in de bouw liggen hoger dan die van een bediende. Daarom dat men daar steeds meer en meer Oost-Europeanen inhuurd, die zijn goedkoper.

Ook in de Chemie en haven liggen de lonen van arbeiders hoger dan die van bedienden.

En dan spreken we nog niet over arbeiders die risico jobs uitvoeren. Want dan gaan we naar bruto jaarverloningen van 75.000 euro en meer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:49   #244
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals de wet nu al voorschrijft is dit helemaal niet onvoorwaardelijk: http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/oc...11.01.2005.pdf

Doe u tenminste de moeite de voorwaarden te lezen.
Ik ken het maar al te goed. Wettekst en praktijk is echter een gigantisch verschil.

Laatst gewijzigd door JBM : 19 november 2013 om 11:51.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:49   #245
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er zijn geen fulltime jobs voorzien.
Het gaat hem gewoon om die mensen terug te leren zich te schikken naar een ander leefpatroon. Daarom moeten ze EEN dag per WEEK beschikbaar zijn. Is dat teveel gevraagd om een volledige maand uitkering te trekken?
Op voorwaarde dat de gemeente voor die gewerkte dagen de verplichte (minim-)lonen uitbetaalt is dat niet te veel gevraagd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:49   #246
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie maakt daar een probleem van? Homans wil laten uitschijnen dat leefloners niet werkbereid zijn. Ik schrijf dat wie niet werkbereid is geen recht op leefloon heeft volgens de bestaande wetgeving. De wet hoeft dus helemaal niet aangepast te worden, in tegenspraak met wat Homans vertelt. Als er in Antwerpen leefloners zijn die niet werkbereid zijn kan ze hun leefloon schrappen.
u verwart werkloosheidsuitkering die kan geschrapt worden indien geen werkbereidheid en OCMW uitkeringen die niet aan werkbereidheid gekoppeld zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 19 november 2013, 11:52   #247
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik het maar al te goed. Wettekst en praktijk is echter een gigantisch verschil.
Zoals ik eerder schreef: als de praktijk niet overeenkomt met de wet is dat omdat Homans als verantwoordelijke van OCMW Antwerpen de wet niet toepast. Ze kan dus best eerst voor eigen deur keren alvorens naar anderen te verwijzen.
Oud 19 november 2013, 11:53   #248
BBB
Banneling

Standaard

Citaat:
Op voorwaarde dat de gemeente voor die gewerkte dagen de verplichte (minim-)lonen uitbetaalt is dat niet te veel gevraagd.
Straks verdienen, nou ja, leefloners op die manier meer dan sommigen die voltijds werken.
BBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:54   #249
pajoske

Standaard

Citaat:
u verwart werkloosheidsuitkering die kan geschrapt worden indien geen werkbereidheid en OCMW uitkeringen die niet aan werkbereidheid gekoppeld zijn.
OCMW uitkeringen zijn wél aan werkbereidheid (voor wie dat kan en mogelijk is) gekoppeld. Lees toch alstublieft de wettekst terzake.
Oud 19 november 2013, 11:55   #250
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBB Bekijk bericht
Straks verdienen, nou ja, leefloners op die manier meer dan sommigen die voltijds werken.
Neen is niet waar. Leefloon is afhankelijk van andere inkomsten.
Oud 19 november 2013, 12:09   #251
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mijn kinderen zijn alle drie via interimkantoren aan de slag geraakt. Alle drie hebben ze eerst moeten bewijzen wat ze waard waren voor de werkgevers waar ze voor werkten hen een "volwaardig" contract aanboden.

Ik herinner mij dat het eerste dat mij gevraagd werd toen ik jong was en werk zocht was: "Ben je gestuurd door de VAB? Dan nemen we je niet aan want de meesten die daardoor gestuurd worden willen in werkelijkheid niet werken. Ze berokkenen ons wel vaak schade om weer zo snel mogelijk afgedankt, en terug aan de dop te geraken. Daar beginnen wij niet meer aan.

Met hangmatliggers is dat niet anders. Laat hen bewijzen dat ze WERKWILLIG zijn, en ze geraken zonder uitzondering aan een job.
Gaat u toch een beetje rusten, Knuppel. U ziet er moe uit.
Toe u jong was zegt u, wel al een tijdje geleden?
Sta me toe te veronderstellen, dat we niet veel in leeftijd verschillen.
Ik was "toen" ook jong, en wat werdt er toen veelal gevraagd?
"Wanneer kunt u beginnen?"
Of was dat dan ook al "Frans" voor u?
Enne...VAB= VlaamseAutomobilistenBond.
Bedoelde u de VDAB, misschien?
Kan ik u nog met wat van dienst zijn?
Hoe bent "u" aan een baantje geraakt? Was een routinejobken, denk ik.
Niet denken, gewoon doen, niks meer,niks minder.
En nu, de relax in, op knoppeke duwen( wel het juiste),beentjes gaan de lucht in....slaapt u al?
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 12:21   #252
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom maak jij eigenlijk zo'n levensgroot probleem van werkbereidheid?
2
Oud 19 november 2013, 12:22   #253
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Gaat u toch een beetje rusten, Knuppel. U ziet er moe uit.
Toe u jong was zegt u, wel al een tijdje geleden?
Sta me toe te veronderstellen, dat we niet veel in leeftijd verschillen.
Ik was "toen" ook jong, en wat werdt er toen veelal gevraagd?
"Wanneer kunt u beginnen?"
Of was dat dan ook al "Frans" voor u?
Enne...VAB= VlaamseAutomobilistenBond.
Bedoelde u de VDAB, misschien?
Kan ik u nog met wat van dienst zijn?
Hoe bent "u" aan een baantje geraakt? Was een routinejobken, denk ik.
Niet denken, gewoon doen, niks meer,niks minder.
En nu, de relax in, op knoppeke duwen( wel het juiste),beentjes gaan de lucht in....slaapt u al?
wat een hautaine en beledigende post is me dit nu weer?

Wat verstaat U onder "routinejobke"? iets wat mensen zoals U waarschijnlijk nooit wordt aangeboden of zo?

Waar haalt U het recht én het lef om een medeposter die een doodnormale statement maakt op zulke laaghartige manier te bejegenen?

u gaat op mijn negeerlijst. was ik toch al van plan. Er zijn grenzen aan mijn tolerantie.

Oud 19 november 2013, 12:28   #254
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OCMW uitkeringen zijn wél aan werkbereidheid (voor wie dat kan en mogelijk is) gekoppeld. Lees toch alstublieft de wettekst terzake.
Lezen en interpreteren, maakt verschil.
Wetteksten worden niet meer gelezen, maar geïnterpreteerd.

Zo bekom je ook dat verliezende partijen bij verkiezingen winnen en winnende partijen verliezen.

De verliezende partijen winnen omdat ze niet zoveel verloren hebben als ze verwacht hadden.

De winnende partijen verliezen omdat ze niet zoveel gewonnen hebben als gedacht.

Interpretatie is iets moois, net als statistieken van gemiddeldes. Je zit altijd goed.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 12:29   #255
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat een hautaine en beledigende post is me dit nu weer?

Wat verstaat U onder "routinejobke"? iets wat mensen zoals U waarschijnlijk nooit wordt aangeboden of zo?

Waar haalt U het recht én het lef om een medeposter die een doodnormale statement maakt op zulke laaghartige manier te bejegenen?

u gaat op mijn negeerlijst. was ik toch al van plan. Er zijn grenzen aan mijn tolerantie.
Je hebt gelijk Circe. Maar het was niet eens goed gebracht. Ik zou het een stuk beter gedaan hebben, met sarcasme en dodelijk vernederend.
Knuppel heeft gewonnen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 12:40   #256
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Je hebt gelijk Circe. Maar het was niet eens goed gebracht. Ik zou het een stuk beter gedaan hebben, met sarcasme en dodelijk vernederend.
Knuppel heeft gewonnen.
ben ik niet zo goed in zonder strafpunten op te lopen. en ik heb er weeral 10 verzameld. (dat inclusief het plaatsen van die foto van het onthoofde kindje, blijkbaar is dat strafbaar, we moeten het bij bloemetjes en bijtjes houden).

Oud 19 november 2013, 12:42   #257
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat men hier voorstelt is reeds van toepassing op de werkloosheidsuitkeringen.

Vaak word het vergeten, maar het leefloon is een vervangingsinkomen betaalt door de gemeente via het OCMW.

De vraag is dus niet of dit een goede maatregel is, de vraag is meer; waarom is deze maatregel nu nog niet van toepassing?

Eigenlijk zou het leefloon volledig moeten afgeschaft worden.
De leefloners zouden eigenlijk een uitkering als werkloze moeten krijgen en ook aan die verplichtingen moeten onderworpen zijn.
Nu weigert men een job aangeboden door de RVA en verliest men zijn werkloosheidsuitkering. Maar dan worden de OCMW's verplicht die werkloze werkweigeraar op te vangen en een leefloon uit te betalen, zonder dat zij enige maatregelen kunnen nemen om hem aan het werk te krijgen.

Leefloners inzetten om werken uit te voeren die onder de verantwoordelijkheid van een gemeente vallen, komt steeds terug opnieuw op tafel, dit omdat zij door de gemeente betaald worden en de gemeente die werken gedaan wil krijgen, maar tegelijk moet besparen en de leeflonen een grote hap uit hun budget nemen.
Haal hen dus weg bij de gemeentes en zet hen onder de federaal toezicht via de RVA.
Laat hen dan maar eens een job of opleiding weigeren omdat ze daar te vroeg voor uit hun bed moeten of omdat ze geen zin hebben om te werken.
Iedereen vindt het immers normaal dat een werkloze word verplicht een opleiding of job aan te nemen.
Leefloners zijn verdonken werklozen en vallen dus onder de RVA en de regels rond werkloosheidsuitkeringen.

En wat met mensen die op een leefloon vallen omdat ze ziek zijn ? .. en ook niet meer beter zullen worden ?
Oud 19 november 2013, 12:44   #258
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En wat met mensen die op een leefloon vallen omdat ze ziek zijn ? .. en ook niet meer beter zullen worden ?
Die zijn economisch waardeloos. De maatschappij moet zich daar dus geen zorgen over maken.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 12:48   #259
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ben ik niet zo goed in zonder strafpunten op te lopen. en ik heb er weeral 10 verzameld. (dat inclusief het plaatsen van die foto van het onthoofde kindje, blijkbaar is dat strafbaar, we moeten het bij bloemetjes en bijtjes houden).
Alleen sommigen Circe. De moderatie deelt willekeurig strafpunten uit. Er valt geen pijl op te trekken.
Als ze me willen bannen, dan doen ze dat maar, ik zal er echt geen moment van wakker liggen. Dan drink ik Chimay en maak ik om me te anuseren een 5 gangenmenu.
Een maand of 4 geleden eens 8 strafpunten gehad wegens aanzetten tot geweld, terwijl zelfs de grootste hypochonder die post nooit als dusdanig zou interpreteren.
Akira.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 12:49   #260
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Die zijn economisch waardeloos. De maatschappij moet zich daar dus geen zorgen over maken.
Hun grijze massa werkt soms nog perfect hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be