Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2013, 13:29   #61
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dit soort van danken is het complement van het vragen om iets te krijgen (smeekbede). Het is een egoïstisch gebed in vele gevallen.
Er is dan ook niets mis met egoïsme.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:30   #62
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik noem het 'het leven' om het zo vaag mogelijk te zeggen. Ik vat dat 'leven' niet samen als gedetermineerd door een god. God wordt vaak gezien als een 'entiteit', een 'opperwezen' dat ons leven kan en wil beïnvloeden. Zo zie ik ons bestaan niet.

Mijn bidden is een spontaan iets. Is het een overblijfsel van een opvoeding? Ik weet niet. Het is een van de meer raadselachtige zaken van mijn gedrag. Een duidelijke uitleg hoeft misschien niet, maar ik ben wel geïnteresseerd in de ervaringen van anderen.

Zo'n gebed verloopt wel in woorden soms. En dat verondersteld ergens dat er iets of iemand die woorden begrijpt, niet? Misschien het individu zelf dat de woorden uitspreekt. Dan zou het gebed een soort van therapie zijn. Maar misschien is het gebed ook een poort die geopend wordt naar een contact met datgene wat buiten het individu ligt. Er is zoveel in dit leven dat we niet begrijpen.

Dit. is zo iets. Ik spreek voor mezelf.

Ik zag ooit een Jezuiet op TV 'reklame' maken voor een hele simpele handeling. Tijdens een wandeling, hou halt en laat het leven rondom je gebeuren. Het woord of idee van een God hoeft hier zelfs niet aan te pas te komen. Zo'n moment van stilstand en overgave, zelfs zonder dat je intern iets zegt of vraagt lijkt op bidden. Is bidden dan een soort van meditatie? Misschien wel.

Is bidden het exclusieve domein van een gelovige? Wat is een gelovige? Als 'God' in het antwoord op die vraag noodzakelijkerwijze een plaats dient te krijgen dan is bidden niet het exclusieve domein van een gelovige.
Ik denk dat je gebeden inderdaad therapeutisch van aard zijn. Je ziet dat ook bij mensen die echt zwaar in de put zitten. Zonder dat ze eigenlijk in een God of hoger iets geloven gaan ze toch bidden.
Oud 23 december 2013, 13:35   #63
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Er is dan ook niets mis met egoïsme.
Laat ik het dan zo zeggen. HEt is een uiting van een primitieve vorm van religie waarbij de mens als een kind naar een vader stapt om geschenken te krijgen. Eerder dan primitief zou ik dit soort van geloof 'zwak', ja zelfs 'opportunistisch' geloof noemen. Het is namelijk steeds voordeliger te geloven in een God dan die God te ontkennen wanneer je denkt dat die God iets voor je kan doen..

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:40   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je gebeden inderdaad therapeutisch van aard zijn.
Ik denk dat het soms echt gaat om individu overstijgende ervaringen. Ervaringen die meestal niet gerelateerd zijn aan persoonlijke problemen. Soms juist op momenten van 'diep' geluk. 'Therapeutisch' is te beperkt.

Citaat:
Je ziet dat ook bij mensen die echt zwaar in de put zitten. Zonder dat ze eigenlijk in een God of hoger iets geloven gaan ze toch bidden.
Is dat zo? en wat betekent dat dan? Toen ik in de put zat vond ik de verwijzingen naar God juist ongepast en storend zoals ik hierboven verhaal.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 december 2013 om 13:40.
Oud 23 december 2013, 13:43   #65
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het soms echt gaat om individu overstijgende ervaringen. Ervaringen die meestal niet gerelateerd zijn aan persoonlijke problemen. Soms juist op momenten van 'diep' geluk. 'Therapeutisch' is te beperkt.

Is dat zo? en wat betekent dat dan? Toen ik in de put zat vond ik de verwijzingen naar God juist ongepast en storend zoals ik hierboven verhaal.
1: Inderdaad.

2: Ik zeg toch juist dat die mensen niet in een god geloven?

Ik denk dat dat bidden gewoon een stukje overlevingsmechanisme is. De laatste hoop. Je hebt van alles al geprobeerd, maar niets helpt. Er is niets dat je uit die put kan trekken. Dus dan ga je maar bidden.
Oud 23 december 2013, 15:22   #66
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat bidden gewoon een stukje overlevingsmechanisme is. De laatste hoop. Je hebt van alles al geprobeerd, maar niets helpt. Er is niets dat je uit die put kan trekken. Dus dan ga je maar bidden.
Maar waarom zou je dan bidden op momenten van geluk, maw juist als je het leven accepteert zoals het is?

Website
Oud 23 december 2013, 15:55   #67
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1: Inderdaad.

2: Ik zeg toch juist dat die mensen niet in een god geloven?

Het zijn de gelovigen die het hardst en meest standvastig zijn m.b.t. martelingen.

Volhouden en niet opgeven, ongelovigen verkopen hun ziel snel na enkele tegenvallers, gelovigen niet.

Opgevers weten niet waarheen ze zich kunnen wenden. En dan heb ik het niet over wallstreet of zo, maar keiharde realiteit met betrekkiing tot vernedering en martelingen.

Dit is wetenschappelijk bewezen, de pijngrens en uithoudingsvermogen van gelovigen ligt gewoon hoger en dat is een feit.

Ken je God en je zal minder snel toegeven.

Probeer maar eens..en dan niet sm of zo maar jarenlange eenzame opsluiting met God weet wat daar gebeurd.
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 15:59   #68
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waarom zou je dan bidden op momenten van geluk, maw juist als je het leven accepteert zoals het is?

Dankbaarheid aan je Schepper, Onderhouder en Voorziener, aan wie anders..

Laatst gewijzigd door g_z : 23 december 2013 om 15:59.
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 17:08   #69
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thank you jesus for make me skinny?

Wat is je punt?
Dat lijkt mij meer dan duidelijk. Maar je mag gerust doen alsof je het niet snapt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 17:26   #70
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik troll de trollen, dat van distel was provocatief bedoeld.
Onzin, het toont aan hoe onzinnig bidden en religie zijn.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 23 december 2013, 17:28   #71
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door g_z Bekijk bericht
Het zijn de gelovigen die het hardst en meest standvastig zijn m.b.t. martelingen.

Volhouden en niet opgeven, ongelovigen verkopen hun ziel snel na enkele tegenvallers, gelovigen niet.

Opgevers weten niet waarheen ze zich kunnen wenden. En dan heb ik het niet over wallstreet of zo, maar keiharde realiteit met betrekkiing tot vernedering en martelingen.
Heb jij zoveel mensen gemarteld? Iemand die je nog geld moest, die "raar" deed of een ongehoorzame vrouw misschien?
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 17:30   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen mag je zulke dingen blijkbaar niet aantonen, want dan ben je aan het trollen.
Oud 23 december 2013, 17:53   #73
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je bent niet eens gelovig. Wat wil jij hier dan zitten lullen over bidden? Wie naar buiten treedt als atheïst doet er verstandiger aan over bidden zijn mond te houden.
de draadtitel is toch niet: "wat is bidden voor gelovige mensen?" maar gewoon "wat is bidden".

ik zou het een vorm van meditatie voor gelovige mensen noemen misschien? Want als ik mediteer noem ik het alvast niet bidden, gelovigen noemen het ook niet meditatie, maar contemplatie.

Volgens mij is het hetzelfde, met dit verschil dat ik weet dat er niemand luistert en ik enkel mijn hersenverbindingen oefen, terwijl gelovigen denken dat er wel een almachtige, algoede en alwetende god luistert die dan lekker niet doet wat ze vragen en vb.hun kinderen wèl lekker kanker laat hebben.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 17:55   #74
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het gebed is een heel specifieke ademhalingsoefening, waarvan de wijze van uitvoeren vaak door een religieuze sekte is omschreven en vastgelegd.
tja, dat heb je bij yoga ook.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 december 2013, 17:57   #75
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In bidden, gezien als het afprevelen van gebedjes, ben ik nooit goed geweest en ik heb dan ook lang gedacht dat ik niet kon bidden. Tot op een zeker moment dat ik zalig in een warm bad lag, volkomen ontspannen en volkomen gelukkig en ik besefte dat ik nooit eerder zo in contact had gestaan met het hogere zijn; ik was een en al gebed, ik was een en al zaligheid.
Dit zijn mijn observaties, is dat wetenschappelijk of niet, heeft dat het recht van bestaan of niet. Voor mij was het in ieder geval uiterst reëel en zeker niet verzonnen.
Bidden is dus genieten van een warm bad?

Welke andere vormen van genieten vallen onder het gebed dan?

Oud 23 december 2013, 17:57   #76
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
Ahaa, bidden is ontspannen liggen in een warm bad. Welk badschuim had je gebruikt?
ik moet toch eens met jou afspreken.

Oud 23 december 2013, 17:59   #77
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb u al verschillende malen gezegd dat u het kind met het badwater weggooit. Hoe kunt u bovendien de essentie uit een zin halen als u zelfs nog niet weet naar wat u moet zoeken?
zat er een KIND bij je in het bad terwijl je lag te genieten?

Oud 23 december 2013, 18:01   #78
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog niet door dat het niet God is die beslist maar wijzelf; God heeft de mens geschapen met vrije wil en gebied dus niets. Indien de mens zich zou bewust zijn dat zelfs het lot meer zijn eigen beslissing is dan iets anders, misschien dat hij dan eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen bestaan zou opnemen en het zeker niet in handen zou laten van andere, even grote dommerikken dan hijzelf.
dus god is almachtig, algoed en alwetend en toch schept hij stoute mensjes die uit eigen vrije wil gehandicapte kindjes op de wereld zetten die constante pijn ondergaan? En dan wil - volgens kardinaal Danneels en de paus - diezelfde god geeneens dat er euthanasie wordt gepleegd zodat die kinderen (die door de stoute mensen zo gemaakt zijn) van hun lijden verlost worden? Want verlossen van het lijden is een jobke dat enkel god mag uitvoeren?

Heb ik het zo een beetje goed begrepen?

Oud 23 december 2013, 18:03   #79
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
Hij kijkt dus gewoon toe en schept er een sadistisch genoegen in te zien hoe miljoenen van zijn schepseltjes langzaam en pijnlijk sterven?
jamaar dat komt omdat die stoute mensjes die god zelf heeft geschapen,niet genoeg bidden om ervoor te zorgen dat zijzelf geen gehandicapte kinderen baren.

het is eenvoudig eenmaal je de truuk doorhebt precies.

Oud 23 december 2013, 18:05   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zag ooit een Jezuiet op TV 'reklame' maken voor een hele simpele handeling. Tijdens een wandeling, hou halt en laat het leven rondom je gebeuren. Het woord of idee van een God hoeft hier zelfs niet aan te pas te komen. Zo'n moment van stilstand en overgave, zelfs zonder dat je intern iets zegt of vraagt lijkt op bidden. Is bidden dan een soort van meditatie? Misschien wel.
Dat IS meditatie. een god of goden hebben hier niks mee te maken. Dit is gewoon een oefening in concentratie en ontspanning.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be