Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2014, 22:26   #261
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat belachelijk. Ik zie dat immers genoeg bij onze jongste kinderen: zij begrijpen ook de Nederlandse acteurs die meespelen in de shows die bijvoorbeeld Studio100 uitbrengt. Als kinderen het Nederlands van Nederlanders begrijpen, waarom zouden volwassenen dat niet doen? Gaat de intelligentie dan achteruit met de jaren?
Soms denk ik stiekem wel eens dat ze bij de omroepen last hebben van aantasting van de hersenen en daardoor een probleem hebben met spraakherkenning.
Vaak te danken aan overmatig drankgebruik.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 januari 2014 om 22:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 22:54   #262
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Leg even uit. Welke zaken hebben we gemeen met het zuiden? Waarin verschillen van wat u omschrijft als gemeenschappelijke kenmerken van "Germaans Europa"?
Vlamingen gaan prat op Bourgondische levensstijl, op hun eten en op hun bier.
Ze voelen zich meer verwant met Wallonie dan met Nederland .Zij hebben een
RK cultuur en gewoonten.
Politiek lopen ze meestal achter Frankrijk aan.
Allemaal niks mis met deze zaken,alleen is het meer Latijns en anders dan in Nederland.
Nederland speelt meestal dezelfde bal als de Scandinavische of Angelsaksische landen t.a.v bovenstaande voorbeelden.

Laatst gewijzigd door cato : 3 januari 2014 om 22:55.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 23:29   #263
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Zogenaamd mentaliteitsverschil is geen valabel kontagrootnederlandargument.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cato en Adrian hierboven samengewat
De mentaliteit van Nederlanders en Vlamingen verschilt en ze hebben weinig gemeen hetgeen een tegenaanwijzing vormt voor Groot-Nederland
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=30212

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=79

http://forum.politics.be/showthread....ag#post6902230

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 januari 2014 om 23:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 00:00   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vlamingen gaan prat op Bourgondische levensstijl, op hun eten en op hun bier.
Ze voelen zich meer verwant met Wallonie dan met Nederland .Zij hebben een
RK cultuur en gewoonten.
Als Vlaming stel ik mij dan altijd weer die vraag: waarin verschilt onze levensstijl dan wel van die van de "doorsnee" Nederlander? Ik zie immers geen verschil met mijn Noord-Brabantse vrienden.

Wat moge dan wel die "RK cultuur en gewoonten" inhouden? Sinterklaas? Carnaval? Pannenkoeken op Lichtmis? Bestaat dat soms niet in Nederland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 00:02   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Politiek lopen ze meestal achter Frankrijk aan.
Als het over de Vlamingen gaat, is dat gewoonweg onjuist. Dat geldt enkel voor Franstalig België. Op het RTBF-journaal wordt vaak vrij veel aandacht besteed aan de Franse politiek, terwijl dat echt niet het geval is op het VRT- of VTM-journaal. In Vlaanderen wordt steevast verwezen naar Nederland. Niet naar Frankrijk.
Oud 4 januari 2014, 00:05   #266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal niks mis met deze zaken,alleen is het meer Latijns en anders dan in Nederland.
Nederland speelt meestal dezelfde bal als de Scandinavische of Angelsaksische landen t.a.v bovenstaande voorbeelden.
In Engeland pakt men graag uit met de eigen keuken, hoor. Meestal denken wij dat de Engelsen hun eigen keuken maar niets vinden, maar dat is heus niet het geval.
Oud 4 januari 2014, 00:17   #267
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Vlaming stel ik mij dan altijd weer die vraag: waarin verschilt onze levensstijl dan wel van die van de "doorsnee" Nederlander? Ik zie immers geen verschil met mijn Noord-Brabantse vrienden.

Wat moge dan wel die "RK cultuur en gewoonten" inhouden? Sinterklaas? Carnaval? Pannenkoeken op Lichtmis? Bestaat dat soms niet in Nederland?
IK heb bewondering voor de ernst waarmee gij pleegt in te gaan op wat ik diepfilosofisch samenvat als: allemaal dikke zever in pakskes.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 januari 2014 om 00:22.
Oud 4 januari 2014, 00:51   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK heb bewondering voor de ernst waarmee gij pleegt in te gaan op wat ik diepfilosofisch samenvat als: allemaal dikke zever in pakskes.
Met slechts één doel: dat ballonnetje waarin die zever zit, te doorprikken.
Oud 4 januari 2014, 04:07   #269
Adrian M

Standaard

Citaat:
Als het over de Vlamingen gaat, is dat gewoonweg onjuist. Dat geldt enkel voor Franstalig België. Op het RTBF-journaal wordt vaak vrij veel aandacht besteed aan de Franse politiek, terwijl dat echt niet het geval is op het VRT- of VTM-journaal. In Vlaanderen wordt steevast verwezen naar Nederland. Niet naar Frankrijk.
Vrees dat ambtenaren en politici zoals Both daar toch iets anders over denken. Ook in artikels van Clingendael wordt hetzelfde beeld gegeven. Voorbeeld: Irak en ook Libië. Vrijwel de gehele senaat stond zeer snel achter Frankrijk met deelname van F16's tijdens Libië. Met 40% Walen en 60% Vlamingen in België is het iets te gemakkelijk met verwijzen naar Walen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 januari 2014 om 04:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 04:11   #270
Adrian M

Standaard

Citaat:

Wat betreft het verschil in cultuur in de handel is dit vaak naar voren gekomen in artikels en boeken.
Ook Europese onderzoeken lijken aan te geven dat Vlamingen en Walen meer met elkaar overeenkomen dat Vlamingen en Nederlanders.
Oud 4 januari 2014, 07:33   #271
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat u eens feiten op tafel legt. Als onderwijzer ben ik wel benieuwd naar wat u ons kunt voorleggen.
Moet ik er een tekeningetje bij maken? Ik heb in mijn schooltijd geleerd dat Nederland onze laatste bezetter was. In Nederland zijn de Belgen "opstandelingen", in België "bevrijders". Struin door dit forum en lees wat forumleden uit noord en zuid die niet schelden of uit hun nek zitten te kletsen over beide landen vertellen, en vooral wat ze niet vertellen. Nederland heeft nog maar net ontdekt dat er zoiets als Vlaanderen bestaat. Er was in België maar één belangrijke geschiedschrijver: Henri Pirenne. Maurits Josson? Nooit van gehoord. Het Orangisme? Nooit van gehoord. Resultaat: de stompzinnige titel van deze draad.

Ik ben die hele hersenspoeling pas te boven gekomen na het lezen van werken over historische kritiek. Lees Marc Boone: zijn boek "Historici en hun métier" staat bol van de voorbeelden tot gemanipuleerde foto's toe. Of lees de negentiende-eeuwse Leopold von Ranke (want "Clio als hoer" is zo oud als de straat).
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 10:44   #272
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat betreft het verschil in cultuur in de handel is dit vaak naar voren gekomen in artikels en boeken.
Ook Europese onderzoeken lijken aan te geven dat Vlamingen en Walen meer met elkaar overeenkomen dat Vlamingen en Nederlanders.
In zie weinig verschil tussen de culturen in Limburg, Vlaanderen en Brabant aan weerszijden aan de grens. Vlamingen en Walen hebben veel gemeen, maar niet in eerste instantie de taal.
En dat is hét grote verschil met de Nederlanders.
Zelfs zonder studie kan men elkaar begrijpen en verstaan in het Nederlands. De Nederlander bestaat alleen maar omdat men één taal gemeenschappelijk heeft, het Nederlands.
Op dit forum worden de regionale verschillen wel erg snel weggeduwd en weggemoffeld.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 januari 2014 om 10:53.
Oud 4 januari 2014, 10:58   #273
cato

Standaard

Citaat:

Vooral de Jezuiten- mentaliteit ,links lullen en rechts vullen.
Oud 4 januari 2014, 11:02   #274
cato

Standaard

Citaat:
In De EU en in de NAVO is er een Belgische politiek en niet een Vlaamse politiek.
U zou dat toch moeten weten.

Laatst gewijzigd door cato : 4 januari 2014 om 11:03.
Oud 4 januari 2014, 11:07   #275
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In zie weinig verschil tussen de culturen in Limburg, Vlaanderen en Brabant aan weerszijden aan de grens. Vlamingen en Walen hebben veel gemeen, maar niet in eerste instantie de taal.
Zelfs zonder studie kan men elkaar begrijpen en verstaan in het Nederlands. De Nederlander bestaat alleen maar omdat men één taal gemeenschappelijk heeft, het Nederlands.
Op dit forum worden de regionale verschillen wel erg snel weggeduwd en weggemoffeld.
In dit geval deel ik je opvattingen niet.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de provincies.
maar dat is nu typisch Nederlands, ook de vele kerken en partijen.
Toch heeft de NL Limburger en Nl Brabander meer gemeen met boven de rivieren dan met de Belgen.
Vraag maar eens of ze zich willen aansluiten bij Belgie, dan merkt u het zelf.
Oud 4 januari 2014, 11:24   #276
system
Banneling

Standaard

De mislukte koning Willem I in zijn 'ouw dagen'.

Maar toch nog altijd autoritair met het belletje zwaaien.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:45   #277
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Woon op de grens (paar honderd meter) van N.Brabant en Z.Holland, kan nauwelijks ook maar een zak merken aan verschillen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 januari 2014 om 11:46.
Oud 4 januari 2014, 12:31   #278
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Woon op de grens (paar honderd meter) van N.Brabant en Z.Holland, kan nauwelijks ook maar een zak merken aan verschillen.
Ik wel, ik werk in het kerngebied van Brabant op de grens met België. De verschillen zie en hoor ik duidelijk tussen Holland en Brabant . U woont niet in het kerngebied, dus de verschillen zullen daar wellicht weer kleiner zijn. Bovendien woon ik in een stad en niet in een dorp, ook daar kan een verschil in zitten.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 januari 2014 om 12:35.
Oud 4 januari 2014, 12:33   #279
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De mislukte koning Willem I in zijn 'ouw dagen'.

Maar toch nog altijd autoritair met het belletje zwaaien.
Hij was streng maar rechtvaardig.
Oud 4 januari 2014, 13:04   #280
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Willem I, de beste koning die we ooit hadden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De mislukte koning Willem I in zijn 'ouw dagen'.Maar toch nog altijd autoritair met het belletje zwaaien.
Wat is dat toch begod met uw obsessie over de "slechte" Willem waarmee ge hier ditmaal zelfs te onpas komt aandraven?

Die rancuneuze post zegt vooral veel over Uzelf want ge weet zeer goed dat al wie toen, en zelfs nog véél later, ook maar een beetje rijk was, bijvb. een dokter, personeel had en ook zo'n belletje. En dat tot in de jaren 1950-60.
Mijn moeder heeft dat zelfs nog meegemaakt bij een dokter waar ze huishoudhulp was.

Maar, zelfs volgens de Belgicist Geert Van Istendael was Willem I de beste koning die we ooit gehad hebben.

http://www.radio1.be/programmas/bonu...t-gehad-hebben

Welke vorst was volgens U dan wel niet beter dan Willem ?
(En vergelijk geen appelen met peren door te komen aandraven met een koning uit de tijd van de parlementaire demokratie die sowieso nagenoeg niets meer te zeggen had.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 januari 2014 om 13:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be