![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We leven in België, logisch dus dat het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen opgelegd wordt. Het feit dat ze de keuze in Wallonië hebben, is helemaal niet normaal en ik ben 100% voorstander van het Nederlands als verplichte tweede taal in Wallonië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe reageer je daar dan op?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die Vlaming stuntelt dus in het ''Frans'' (sort of). Citaat:
Citaat:
In een vrije wereld is kiezen logisch, niet opleggen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou jammer zijn mochten daaromtrent misverstanden ontstaan. Daar ik géén ondernemer ben, maar altijd wel bereid ben bij te leren, zou het mij plezier doen mocht u zich de moeite willen getroosten een concretere schets te maken van wat uw toekomstvisie inhoudt. Hoe vér zal 'het emotionele' (zoals bv nationalisme) moeten/willen wijken? Zal er in de toekomst géén paniek meer uitbreken als pakweg een hoop beurskoersen in het rood gaan? Zal het failliet van een bank minder hysterisch spektakel opleveren? Zal er in de reclamespots minder plaats zijn voor romantiek en rozengeur en maneschijn? Zal Hollywood geen tear jerkers meer maken?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wat maakt een deuk of twee in het progressieve, modernistische sprookje uitgerekend u nu uit? ![]() Als het een goed sprookje is, zal het er wel tegen kunnen, zeker? Als het er niet tegen kan, is het geen goed sprookje.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt wel te kloppen, ja.
Laten we het evenwel maar liever over die parallelle evoluties hebben, dat is tenminste iets van hier & nu.
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw dat - zoals elke slimme hond - als een educatieve taak. Een muur van arrogantie vind ik wat dat betreft altijd onweerstaanbaar, en van de weeromstuit extra stimulerend. Ik stoot bij ontmoetingen met Nederlands-onkundigen echter steeds vaker op een verward kluwen van blozende wangen, gespannen zenuwen, nerveuze tics en vluchtreflexen als ze beseffen dat ze zich met alléén maar Frans niet uit de slag gaan kunnen trekken. Zo vertederend!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar hebben ze in het Duitstalige kanton Zurich het Frans ook vervangen door het Engels als eerste vreemde taal. Wat goed is voor Zurich,het rijkste kanton van Zwitserland, is ook goed voor Vlaanderen ![]() Ondertussen hebben de meeste Duitstalige kantons in Zwitserland het voorbeeld van Zurich reeds gevolgd. Het Frans werd daar vervangen door het Engels als eerste vreemde taal. Zij wensen hun jeugd niet langer een achterstand te geven op de internationale arbeidsmarkt door hen eerst Frans te leren en pas daarna wat Engels . Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 januari 2014 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zult toch met wat straffere, taalkundige argumenten op tafel moeten kunnen leggen om mij ervan te overtuigen dat Nederlands en Engels "verrassend dicht" bij elkaar liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige wat ik wil zeggen is dat Germaanse talen sowieso erg gemakkelijk zijn voor andere Germaanse sprekers, en daar horen ook Engelstaligen bij. Mijn persoonlijke mening en ervaring als Germaanssprekende. En die Engelsman op Skype kent inderdaad wat van talen in het algemeen en na enkele jaren is het helemaal niet verwonderend - omdat hij dagelijks communiceert met een Nederlandstalige - dat hij eens uit nieuwsgierigheid zich informeerde over het Nederlands en daardoor passief meer begrijpt (in dit geval zelfs op gehoor en niet op geschreven tekst). Kost helemaal niet veel moeite om dat te doen hoor. Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals bijvoorbeeld deze kleine selectie die me zo te binnen schiet. Water(water) Bed(bed) Huis (house) Ijsberg(iceberg) Rugzak(rucsac) Wilde beest(wildebeest) Aardvarken (aardvark) Stinken(to stink) Goed(good) Schip (ship) Rivier (river) Stroom (stream) Kreek (creek) Slijm(slime) Pil (pil) Siroop (sirup) Soep(soup) Boter(butter) Smeren ( to smear) Hamer(hammer) Voet (foot) Pint (pint) Gas (gas) Boot (boat) Moeder (mother) Familie(family) Appel (apple) Peer (pear) U kent er zelf waarschijnlijk nog meer Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 januari 2014 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die Engelsman vond het ook raar dat we in het Nederlands spreken van een 'kerkklok' terwijl het eigenlijk een 'grote bel' beschrijft. Maar - voegde hij toe - dat hij de etymologie ervan inziet gezien het gelinkt is aan het uurwerk van de kerk. Iemand met meer interesse in taalkunde dan de doorsnee persoon. Veel moeite kostte het hem niet echter, dus erg verwonderd of onder de indruk ben ik niet dat een Engelsman 'dat weet'.
Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 16:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politiek interesseert me niet maar men kan zien dat anti Belgische partijen hun draagvlak verlegd hebben naar de centen ipv Franstalig-Nederlandtalige taalperikelen. Jonge mensen hebben meer interesse voor de laatste nieuwe smartphones en andere materialistische items dan idealistisch taalgelul. Op dat vlak ben ik altijd op mijn tijd voor geweest. Wat niet belet dat ik steeds een liefde gehad heb voor de Franse taal maar heb nooit de pretentie gehad van dat aan iemand anders op te leggen. Schrijnend is wel dat kortzichtigen van dit forum er zich in vetten dat het Frans achteruit gaat maar ze zijn zo selectief blind dat ze niet zien dat ook het Nederlands achteruit gaat ten gunste van fuck en shit Hollywood Amerikaans of een zeer beperkte primaire kennis van Engels ten gevolge een totale veramerikaansing. Het wangedrag van de banken heeft meer zijn plaats in de economische threads. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daarnaast vergeet u dat bepaalde woorden geleend zijn. Boter, familie, rivier, siroop, peer... zijn geen "Oernederlands" om het zo te zeggen. Net als veel andere taalgroepen hebben die woorden ergens anders, buiten de Germaanse wereld, geleend. M.a.w. uw gelijkenis gaat in de grond niet op, daar u een deel leenwoorden bovenhaalt die we ook in andere talen zullen aantreffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En al die blz over het Chinees hebben daar niets mee te maken! Het gaat over de toestand in ons landje! Mensen die bvb beweren dat ze beter Chinees leren omdat het over meer mensen gaat maar nooit in hun leven ooit maar iets met China te maken hebben en 95 % van hun tijd in België spenderen zeveren gewoon! Laatst gewijzigd door andev : 4 januari 2014 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of Engels echt goed aanleren "erg gemakkelijk is", betwijfel ik trouwens heel sterk. Het taalgebruik van de Engelstaligen is in grote mate idiomatisch, wat een goede beheersing van de taal er niet makkelijker op maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Frans is trouwens niet "de enige taal" die ze aanleren op school! Daar komt ook het Engels bij, hier en daar wat Duits en Spaans... |
|
![]() |
![]() |