Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2014, 14:18   #401
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het zijn de Vlaamse overheid en alle grote Vlaamse partijen die onze kinderen om politieke redenen blijven handicappen door hen het Frans als verplichte enige tweede taal op te leggen.

Onafhankelijkheid gaat daar niks aan veranderen.
We leven in België, logisch dus dat het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen opgelegd wordt. Het feit dat ze de keuze in Wallonië hebben, is helemaal niet normaal en ik ben 100% voorstander van het Nederlands als verplichte tweede taal in Wallonië.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 14:22   #402
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
fixed
Bekijk eens uw identiteitkaart en u zal heel vlug zien dat u Belg bent.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 14:25   #403
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ook in de meeste culturele centra van de Vlaamse Gemeenschap zal men je wel met plezier in het Nederlands te woord staan, tenminste toch als er geen gemeenschappelijke activiteiten met één of andere organisatie van de Fédération Wallonie-Bruxelles plaatsgrijpen.

In dat laatste geval kan het wel eens gebeuren dat je op Nederlands-onkundigen stoot. Altijd grappig, zo'n situaties..
Hoe moet ik me dat voorstellen Djimi? het is een cultureel centrum van de VLAAMSE GEMEENSCHAP, ik kom daar iets vragen en stoot op een muur van franstalige arrogantie?

Hoe reageer je daar dan op?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 14:33   #404
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1. ...Stuntelt die Vlaming dan in het Frans of spreekt hij het "Vlaamse provincietaalteje" dat die Franstalige beleefd aanhoort....?
Ik gebruikte het woord provinciaaltje. Zonder t.
Die Vlaming stuntelt dus in het ''Frans'' (sort of).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
2. In welke kontekst maakt ge dat wekelijks mee?
Professioneel & sportief & privé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We leven in België, logisch dus dat het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen opgelegd wordt.
Nee, dat is niet logisch.

In een vrije wereld is kiezen logisch, niet opleggen.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 14:37   #405
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De evolutie zien we nu al, zoals ik reeds stelde dat culturele en familiale banden steeds verder afbrokkelen. Internet daar boven op fungeert als een soort MacDonaldisatie van cultuur verscheidenheden.

Ik ben een ondernemer en zie de toekomst realistisch. Somber, optimistisch, idealistisch zijn gevoelens die geen plaats hebben om een evolutie nuchter te analyseren. Er is een groot verschil tussen een wereld waarvan men droomt zoals hij zou moeten zijn en een wereld zoals hij is.

We komen in een verdere versnelling terecht waar het emotionele (zoals bv nationalisme) moet wijken voor het realisme en persoonlijk voordeel.
OK, ik waardeer realisme en nuchtere analyse van de wereld zoals hij is.

Het zou jammer zijn mochten daaromtrent misverstanden ontstaan.

Daar ik géén ondernemer ben, maar altijd wel bereid ben bij te leren, zou het mij plezier doen mocht u zich de moeite willen getroosten een concretere schets te maken van wat uw toekomstvisie inhoudt.

Hoe vér zal 'het emotionele' (zoals bv nationalisme) moeten/willen wijken?

Zal er in de toekomst géén paniek meer uitbreken als pakweg een hoop beurskoersen in het rood gaan? Zal het failliet van een bank minder hysterisch spektakel opleveren? Zal er in de reclamespots minder plaats zijn voor romantiek en rozengeur en maneschijn? Zal Hollywood geen tear jerkers meer maken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 14:41   #406
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Oei, zouden we dat wel doen?
Stel dat het progressieve, modernistische sprookje een deuk of twee krijgt.

Wat maakt een deuk of twee in het progressieve, modernistische sprookje uitgerekend u nu uit?

Als het een goed sprookje is, zal het er wel tegen kunnen, zeker?
Als het er niet tegen kan, is het geen goed sprookje.

Oud 4 januari 2014, 14:52   #407
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Neuh.
En de tweede wereldoorlog was dat ook niet.
Dat lijkt wel te kloppen, ja.

Laten we het evenwel maar liever over die parallelle evoluties hebben, dat is tenminste iets van hier & nu.

Oud 4 januari 2014, 15:13   #408
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hoe moet ik me dat voorstellen Djimi? het is een cultureel centrum van de VLAAMSE GEMEENSCHAP, ik kom daar iets vragen en stoot op een muur van franstalige arrogantie?

Hoe reageer je daar dan op?
Met een muur doe je zoals elke slimme hond: daar laat je je sporen op na.

Ik beschouw dat - zoals elke slimme hond - als een educatieve taak.

Een muur van arrogantie vind ik wat dat betreft altijd onweerstaanbaar, en van de weeromstuit extra stimulerend.

Ik stoot bij ontmoetingen met Nederlands-onkundigen echter steeds vaker op een verward kluwen van blozende wangen, gespannen zenuwen, nerveuze tics en vluchtreflexen als ze beseffen dat ze zich met alléén maar Frans niet uit de slag gaan kunnen trekken. Zo vertederend!

Oud 4 januari 2014, 15:46   #409
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We leven in België, logisch dus dat het Frans als verplichte tweede taal in Vlaanderen opgelegd wordt. Het feit dat ze de keuze in Wallonië hebben, is helemaal niet normaal en ik ben 100% voorstander van het Nederlands als verplichte tweede taal in Wallonië.
En wat dan met Zwitserland?

Daar hebben ze in het Duitstalige kanton Zurich het Frans ook vervangen door het Engels als eerste vreemde taal.
Wat goed is voor Zurich,het rijkste kanton van Zwitserland, is ook goed voor Vlaanderen

Ondertussen hebben de meeste Duitstalige kantons in Zwitserland het voorbeeld van Zurich reeds gevolgd.
Het Frans werd daar vervangen door het Engels als eerste vreemde taal.
Zij wensen hun jeugd niet langer een achterstand te geven op de internationale arbeidsmarkt door hen eerst Frans te leren en pas daarna wat Engels .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 januari 2014 om 15:47.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 15:51   #410
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik stoot bij ontmoetingen met Nederlands-onkundigen echter steeds vaker op een verward kluwen van blozende wangen, gespannen zenuwen, nerveuze tics en vluchtreflexen als ze beseffen dat ze zich met alléén maar Frans niet uit de slag gaan kunnen trekken. Zo vertederend!
Kortom ,Koningin-moeder Paola die Bart De Wever ontmoet
Oud 4 januari 2014, 15:55   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Engelsman met een voorkennis allicht. Als je een beetje noties heb van andere talen is dat niet zo verwonderlijk. Hij spreekt geen Nederlands, maar weet bijvoorbeeld kleine dingetjes over allerlei talen. Ik weet niet wat ik toen zei, maar het was een volzin met een bijzin waarop hij antwoordde in het Engels omdat hij het verstond.
Toch denk ik niet dat dit een persoon 'heel bijzonder' zou maken. Engelsmannen mag je niet onderschatten in hun taalkundig vermogen. Sterker, jaren geleden kende ik via internet een Engelsman die in Antwerpen woont die me zei dat 'Het Nederlands een spotgemakkelijke taal is voor een Engelstalige, zelfs dialect'. Hij spreekt het vloeiend, want hij moest me vertellen dat hij een Brit is.

Die persoon op Skype correspondeert al jaren met die Nederlandstalige vriend van me, dus het is zeer aannemelijk dat hij hierdoor zich informeerde over onze taal zonder die echt te leren (genoeg om verbanden met zijn Engels te leggen). Dat speelt wel een rol.
Daarover gaat het echter niet. Ik wilde zeggen dat het Engels en het Nederlands verrassend vrij dicht bij elkaar liggen als talen, al natuurlijk verder verwijderd dan het Duits.
Neen, ik ben er echt niet van overtuigd dat een Brit ons Nederlands zomaar begrijpt. Al evenmin dat hij onze taal "spotgemakkelijk" vindt. Dat zijn hoogstens persoonlijke invallen, sterk gebonden aan de ene of andere persoon. Zeker geen algemeen geldende regel.

U zult toch met wat straffere, taalkundige argumenten op tafel moeten kunnen leggen om mij ervan te overtuigen dat Nederlands en Engels "verrassend dicht" bij elkaar liggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 16:01   #412
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik ben er echt niet van overtuigd dat een Brit ons Nederlands zomaar begrijpt. Al evenmin dat hij onze taal "spotgemakkelijk" vindt. Dat zijn hoogstens persoonlijke invallen, sterk gebonden aan de ene of andere persoon. Zeker geen algemeen geldende regel.

U zult toch met wat straffere, taalkundige argumenten op tafel moeten kunnen leggen om mij ervan te overtuigen dat Nederlands en Engels "verrassend dicht" bij elkaar liggen.
Tja, ik was niet van plan die discussie te volgen.

Het enige wat ik wil zeggen is dat Germaanse talen sowieso erg gemakkelijk zijn voor andere Germaanse sprekers, en daar horen ook Engelstaligen bij. Mijn persoonlijke mening en ervaring als Germaanssprekende. En die Engelsman op Skype kent inderdaad wat van talen in het algemeen en na enkele jaren is het helemaal niet verwonderend - omdat hij dagelijks communiceert met een Nederlandstalige - dat hij eens uit nieuwsgierigheid zich informeerde over het Nederlands en daardoor passief meer begrijpt (in dit geval zelfs op gehoor en niet op geschreven tekst). Kost helemaal niet veel moeite om dat te doen hoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 16:11.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 16:13   #413
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Er zijn wel verrassend veel Nederlandstalige woorden die ongeveer gelijkaardig in het Engels klinken.
Zoals bijvoorbeeld deze kleine selectie die me zo te binnen schiet.

Water(water)

Bed(bed)

Huis (house)

Ijsberg(iceberg)

Rugzak(rucsac)

Wilde beest(wildebeest)

Aardvarken (aardvark)

Stinken(to stink)

Goed(good)

Schip (ship)

Rivier (river)

Stroom (stream)

Kreek (creek)

Slijm(slime)

Pil (pil)

Siroop (sirup)

Soep(soup)

Boter(butter)

Smeren ( to smear)

Hamer(hammer)

Voet (foot)

Pint (pint)

Gas (gas)

Boot (boat)

Moeder (mother)

Familie(family)

Appel (apple)

Peer (pear)

U kent er zelf waarschijnlijk nog meer

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 januari 2014 om 16:16.
Oud 4 januari 2014, 16:17   #414
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die Engelsman vond het ook raar dat we in het Nederlands spreken van een 'kerkklok' terwijl het eigenlijk een 'grote bel' beschrijft. Maar - voegde hij toe - dat hij de etymologie ervan inziet gezien het gelinkt is aan het uurwerk van de kerk. Iemand met meer interesse in taalkunde dan de doorsnee persoon. Veel moeite kostte het hem niet echter, dus erg verwonderd of onder de indruk ben ik niet dat een Engelsman 'dat weet'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 16:17.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 18:08   #415
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, ik waardeer realisme en nuchtere analyse van de wereld zoals hij is.

Het zou jammer zijn mochten daaromtrent misverstanden ontstaan.

Daar ik géén ondernemer ben, maar altijd wel bereid ben bij te leren, zou het mij plezier doen mocht u zich de moeite willen getroosten een concretere schets te maken van wat uw toekomstvisie inhoudt.

Hoe vér zal 'het emotionele' (zoals bv nationalisme) moeten/willen wijken?

Zal er in de toekomst géén paniek meer uitbreken als pakweg een hoop beurskoersen in het rood gaan? Zal het failliet van een bank minder hysterisch spektakel opleveren? Zal er in de reclamespots minder plaats zijn voor romantiek en rozengeur en maneschijn? Zal Hollywood geen tear jerkers meer maken?
Men ziet al een groot verschil met de toendertijd manifestaties in Voeren. Bekladden van wegwijzers en problemen rond Brussel, nu krijg je voor communautaire problemen geen kat meer op straat. Het is niet omdat dit forum zéér politiek gericht is dat men dat kan extrapoleren naar de totale Belgische bevolking.

Politiek interesseert me niet maar men kan zien dat anti Belgische partijen hun draagvlak verlegd hebben naar de centen ipv Franstalig-Nederlandtalige taalperikelen. Jonge mensen hebben meer interesse voor de laatste nieuwe smartphones en andere materialistische items dan idealistisch taalgelul. Op dat vlak ben ik altijd op mijn tijd voor geweest. Wat niet belet dat ik steeds een liefde gehad heb voor de Franse taal maar heb nooit de pretentie gehad van dat aan iemand anders op te leggen.

Schrijnend is wel dat kortzichtigen van dit forum er zich in vetten dat het Frans achteruit gaat maar ze zijn zo selectief blind dat ze niet zien dat ook het Nederlands achteruit gaat ten gunste van fuck en shit Hollywood Amerikaans of een zeer beperkte primaire kennis van Engels ten gevolge een totale veramerikaansing.

Het wangedrag van de banken heeft meer zijn plaats in de economische threads.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 18:11   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Er zijn wel verrassend veel Nederlandstalige woorden die ongeveer gelijkaardig in het Engels klinken.
Zoals bijvoorbeeld deze kleine selectie die me zo te binnen schiet.
"Verrassend veel". In het geheel van de Nederlandse en Engelse woordenschat is uw lijstje bedroevend kort. Met evenveel gemak kunnen we eenzelfde lijstje Nederlands - Duits opstellen, hoor.

En daarnaast vergeet u dat bepaalde woorden geleend zijn. Boter, familie, rivier, siroop, peer... zijn geen "Oernederlands" om het zo te zeggen. Net als veel andere taalgroepen hebben die woorden ergens anders, buiten de Germaanse wereld, geleend. M.a.w. uw gelijkenis gaat in de grond niet op, daar u een deel leenwoorden bovenhaalt die we ook in andere talen zullen aantreffen.
Oud 4 januari 2014, 18:12   #417
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn de Vlaamse overheid en alle grote Vlaamse partijen die onze kinderen om politieke redenen blijven handicappen door hen het Frans als verplichte enige tweede taal op te leggen.

Onafhankelijkheid gaat daar niks aan veranderen.
Het probleem is toch niet dat veel Vlamingen een zekere tot goede kennis van het Frans hebben...maar dat de Franstaligen het vertikken fatsoenlijk Nederlands te leren en te kennen!
En al die blz over het Chinees hebben daar niets mee te maken! Het gaat over de toestand in ons landje! Mensen die bvb beweren dat ze beter Chinees leren omdat het over meer mensen gaat maar nooit in hun leven ooit maar iets met China te maken hebben en 95 % van hun tijd in België spenderen zeveren gewoon!

Laatst gewijzigd door andev : 4 januari 2014 om 18:24.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 18:14   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het enige wat ik wil zeggen is dat Germaanse talen sowieso erg gemakkelijk zijn voor andere Germaanse sprekers, en daar horen ook Engelstaligen bij.
Het Engels is een van de Germaanse talen die in grote mate elementen uit niet-Germaanse talen heeft gehaald, waardoor de afstand met andere Germaanse talen gewoonweg groter is.

Of Engels echt goed aanleren "erg gemakkelijk is", betwijfel ik trouwens heel sterk. Het taalgebruik van de Engelstaligen is in grote mate idiomatisch, wat een goede beheersing van de taal er niet makkelijker op maakt.
Oud 4 januari 2014, 18:16   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Ondertussen hebben de meeste Duitstalige kantons in Zwitserland het voorbeeld van Zurich reeds gevolgd.
Het Frans werd daar vervangen door het Engels als eerste vreemde taal.
Zij wensen hun jeugd niet langer een achterstand te geven op de internationale arbeidsmarkt door hen eerst Frans te leren en pas daarna wat Engels .
Afkomen met "de meeste Duitstalige kantons" is een beetje bedrieglijk, daar sommige klein en dunbevolkt zijn. Toets het liever af met het inwonersaantal, dan zul je zien dat nog steeds een vrij groot aantal Alemannische leerlingen het Frans als eerste vreemde taal moeten leren.
Oud 4 januari 2014, 18:29   #420
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom de verplichting om Frans als enige tweede taal aan te leren in alle Vlaamse scholen?
Het zou me niets storen indien Engels verplichte tweede taal zou worden hoor! Maar menen dat we de Franse taal moeten bannen omdat het niet botert met onze eigen Franstalige inwoners is te gek en dom!
Het Frans is trouwens niet "de enige taal" die ze aanleren op school! Daar komt ook het Engels bij, hier en daar wat Duits en Spaans...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be