Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2014, 00:44   #701
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, maar ik begreep dat U vroeg naar voorbeelden van personen uit linkse middens die pro-Groot-Nederland zijn.
Neen, de bewering luidde immers mensen uit linkse hoek die vaak ook anti-Vlaams zijn ingesteld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 00:45   #702
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, ge kent ze beter dan ik en ik wil dat dus van U aannemen.

Maar dat betekent dan wel dat we moeten besluiten dat ze niet alleen hun taal kwijt zijn, maar ook de Vlaamse identiteit, mentaliteit en geestesgestelheid.

(Al sta ik huiverig tegenover zoiets, en geloof ik daar niet in, maar goed, dat is effe een andere diskussie.)
Niet noodzakelijk. Een Oostenrijker kan je nu eenmaal ook niet zomaar gelijkstellen met een Duitser uit Hamburg. Alleen zal niemand ontkennen dat beiden deel uitmaken van die grotere Duitse cultuur.
Oud 8 januari 2014, 01:55   #703
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Maar die Oostenrijker en Hamburger zijn wel nog altijd Duitstaligen.

Maar de Frans-Vlamingen spreken geen Vlaams meer, ze hebben de Vlaamse "mentaliteit" verloren, (uw eigen woord) maar: het zijn nog steeds Vlamingen...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 07:21   #704
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Bert Kruismans was één , un , ein, one , 1 van de standup comedians die men op Canvas een platform gaf.
Comedy in Vlaanderen
Oud 8 januari 2014, 07:34   #705
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Ik heb op het werk ook een franstalige collega die het altijd over Bert Kruismans moet hebben. Bert Kruismans was één , un , ein, one , 1 van de standup comedians die men op Canvas een platform gaf. Stop nu eens met die veralgemening !
Het toont aan dat je toch niet zo op de hoogte bent van wat er leeft in Vlaanderen.

Feitelijk de eerste keer dat ik die naam hoor. Maar ik kijk bijna nooit naar Vlaamse zenders.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 07:52   #706
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is er ook één (1) Waalse standup comedian die in Vlaanderen in verstaanbaar nederlands optreedt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 09:38   #707
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, ge kent ze beter dan ik en ik wil dat dus van U aannemen.

Maar dat betekent dan wel dat we moeten besluiten dat ze niet alleen hun taal kwijt zijn, maar ook de Vlaamse identiteit, mentaliteit en geestesgestelheid.

(Al sta ik huiverig tegenover het gescherm met zulke dingen, en geloof ik daar zelfs niet in, maar goed, dat is effe een andere diskussie.)
Dat kan ik wel beamen.
Als Kempenaar ben ik een paar keer in Frans-Vlaanderen geweest, waarbij ik toch in nauw contact kwam met haar bewoners.
Deze Frans-Vlamingen zijn in de eerste plaats Frans.
En helemaal niet 'Vlaams' zoals een (Belgische) Vlaming 'Vlaams' interpreteert.
Zij pretenderen wel 'Flamand' te zijn, maar als (Belgische) Vlaming herken ik hun Vlaams-zijn helemaal niet.
Voor hen ben ik trouwens geen Vlaming, want zij associeren Vlaanderen met het oude graafschap, niet met het huidige Vlaanderen in België.
Voor hen ben ik een Brabander.

Er zijn beiaarden, en zijn mooie Vlaamse gevels, er hangen Vlaamse Leeuwen, de zerken op de kerkhoven dragen Vlaamse namen. Maar hun mentaliteit ademt niet één klein luchtstootje Vlaams uit.

Ik heb het genoegen nog gehad er mensen te ontmoeten die nog wat Vlaams spraken. Stuk voor stuk hoogbejaarden (op twee uitzonderingen na). Samen met de taalsprekers sterft de taal er letterlijk uit.

De twee 'jonge' uitzonderingen die ik er (die korte tijd dat ik er verbleef) ontmoette was
-een 60-jarige 'Franschman' die met een Vlaamse getrouwd was. Onderling spraken zij het Westhoek-Vlaams. Zij sprak ook Nederlands en Frans. Hij sprak Frans, maar géén Nederlands. Hij verstond het wél.
-een jonge gast van zo'n dertig jaar die lustig het deuntje van FC de Kampioenen kon nazingen, en de figuren van de soap en hun typische uitdrukkingen kon benoemen. Méér Nederlands kon hij niet. Het leek me meer een papegaai. Dit overigens tot grote hilariteit van de andere cafégasten van het cafeetje waar ik toen zat.

Ik vroeg hen bijvoorbeeld naar hun familienamen, en van de duidelijk herkenbaar Nederlandse namen, zoals De Smid en De Schot en De Koninck wisten zij helemaal niet wat dit betekende.

Zij zijn net zo Vlaams als een inwoner van Nice Vlaams is.
Oud 8 januari 2014, 11:36   #708
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn beiaarden, en zijn mooie Vlaamse gevels, er hangen Vlaamse Leeuwen, de zerken op de kerkhoven dragen Vlaamse namen. Maar hun mentaliteit ademt niet één klein luchtstootje Vlaams uit.
De Vlaamse Leeuw is de vlag van het arronidissement "Le Nord", vandaar. Als je diezelfde Vlaamse Leeuw in Vlaanderen uithangt ben je een racistische neo nazistische fascist.

Maar ik kan je ervaring niet beamen. Ik vond het er héél West-Vlaams achtig, qua sfeer, qua woningen, qua mentaliteit. Ik vond er zelfs niks "Frans" aan. Buiten hun taalgebruik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 8 januari 2014, 12:46   #709
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar die Oostenrijker en Hamburger zijn wel nog altijd Duitstaligen.

Maar de Frans-Vlamingen spreken geen Vlaams meer, ze hebben de Vlaamse "mentaliteit" verloren, (uw eigen woord) maar: het zijn nog steeds Vlamingen...
Dat is goed mogelijk. Alhoewel Wolgaduitsers in de meeste gevallen zo goed als geen Duits meer spreken, beschouwen ze zich nog steeds als Duitsers. Als ze naar Duitsland migreren, wacht hen daar een ongelooflijke cultuurschok.
Oud 8 januari 2014, 12:50   #710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Vlaamse Leeuw is de vlag van het arronidissement "Le Nord", vandaar.
Bij mijn weten is dat niet het geval.
Oud 8 januari 2014, 13:02   #711
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uiting van uw gevoelens vormen niet echt antwoord op de vraag die Sonny Crockett U stelde.

Maar het is bovenal geen valabel argument tegen hereniging
en dus volstrekt naast de kwestie:

http://forum.politics.be/newreply.ph...eply&p=6959787

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=263

Dit is zo een gratuite bewering dat ik net zo goed het tegendeel zou kunnen beweren. Ik houd het echter liever zakelijk en verwijs ook voor U naar mijn bovenstaande links.
Ik beslis zelf wel over de valabiliteit van mijn argumenten.
Misschien moet je maar eens accepteren dat niet iedereen dezelfde overtuiging heeft als jij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 13:35   #712
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Een paar dagen geleden was ik in Menen om wat te shoppen.
In menige winkel vertikt men het eenvoudig om Nederlands te spreken, ook in een restaurant uitgebaat door Fransen moest ik het maar in het Frans zeggen.
Anderzijds, in een winkel uitgebaat door niet-Europese vreemdelingen sprak men mij eerst in het Nederlands aan, en kon men ook op mijn vragen in het Nederlands antwoorden.
Typisch dat een Franstalige Nederlands als ongelofelijk moeilijk bestempelt, en dus niet te leren, en een buitenlander die vanuit een niet-Europese taal vertrekt, wel Nederlands kan.
Oud 8 januari 2014, 13:38   #713
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
In menige winkel vertikt men het eenvoudig om Nederlands te spreken, ook in een restaurant uitgebaat door Fransen moest ik het maar in het Frans zeggen.
Anderzijds, in een winkel uitgebaat door niet-Europese vreemdelingen sprak men mij eerst in het Nederlands aan, en kon men ook op mijn vragen in het Nederlands antwoorden.
Typisch dat een Franstalige Nederlands als ongelofelijk moeilijk bestempelt, en dus niet te leren, en een buitenlander die vanuit een niet-Europese taal vertrekt, wel Nederlands kan.
U 'moest'?
Oud 8 januari 2014, 13:39   #714
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
U 'moest'?
in zo'n geval zou ik evenmin iets "moeten"... zelfs de deur achter me dichtslaan zou ik niet moeten! die kunnen ze zelf komen sluiten.

Oud 8 januari 2014, 14:35   #715
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Misschien moet je maar eens accepteren dat niet iedereen dezelfde overtuiging heeft als jij.
Goed en wel, maar ge gaat niet in op wat ik stel....
Oud 8 januari 2014, 14:35   #716
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed en wel, maar ge gaat niet in op wat ik stel....
Doet hij nooit.
Ik ga niet meer in discussie met Zipper.
Oud 8 januari 2014, 14:43   #717
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik spreek me over uw argumenten niet uit, maar ik meen toch dat uw, "ik beslis zelf wel" algemeen aanvaard wordt als te subjectief om ernstig genomen te worden.

Ik probeer maar te helpen.
Oud 8 januari 2014, 14:43   #718
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Hetzelfde zien we in Brussel en de Rand. Immigranten, zelfs 'franstalige' immigranten uit Brussel zijn meer taalneutraal en niet zo taalmiltant dan autochtone Franstalige Brusselaars.
Als ze uitwijken naar de rand zijn ze minder geneigd om voor de Franstalige éénheidslijst te stemmen in tegenstelling tot autochtone Franstaligen.
Een gevolg is dat de verfransing in de Rand afneemt afgaande op de verkiezingsuitslagen.
Oud 8 januari 2014, 14:44   #719
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Tien jaar geleden was Frankrijk de grootste afzet markt van de Vlaamse export. Uiteindelijk is Duitsland de eerste export markt geworden en in 2012 kwam Frankrijk op de derde plaats na Nederland. Men kan zich de vraag stellen of de haat tegen alles dat Frans is en een catastrofale mindere kennis van het de Vlaming van Frans niet meespeelt in het afbrokkelen van de export naar Frankrijk.

Als men echter de handel van Vlaamse bedrijven met Franstalige klanten in Brussel en Wallonië bij Frankrijk rekent blijft het handel drijven met Franstalige klanten nummer één voor Vlaanderen. Ik weet dat dit een totaal nutteloos argument is voor ideologische flaminganten van dit forum. De ingebakken haat verblind alle realisme vooral als hun argument is "wij hebben geen Frans nodig" omdat ze in een Vlaams bedrijf werken dat geen export heeft of als ze staatsambtenaar zijn.

Ondertussen is het voor de Vlaamse bedrijven een ramp om nog degelijke medewerkers te vinden die een redelijke kennis van Frans hebben om zo hun Franstalige klanten te kunnen bedienen of nieuw Franstalige targets aan te boren. De financiële gevolgen van dit soort kortzichtig, bekrompen en gesloten Vlaanderen zullen zich vertalen in minder welvaart voor iedereen.

Ik maak me geen illusies, ik weet al op voorhand wat de reactie zal zijn van de ideologische Frans haters. Ondertussen weet ik van mezelf dat een perfecte kennis van Frans me geen windeieren heeft gelegd op professioneel gebied en ook welvaart voor mensen die voor mij werken.
Is het qua marktbewerking niet beter een professioneel geschoolde landsman in te zetten, die de mentaliteit, de gewoonten, de tradities en de geldende modetendensen kent van de markt. Hij kan een belangrijke input zijn van wat die markt specifiek vraagt en de onderneming behoeden voor kostbare vergissingen op allerlei gebieden. Uiteindelijk kan dit slechts positief uitwerken en zich vertalen in grotere activiteit en winst.

Citaat:
Het Frans spreken alleen is geen globale vereiste. Buiten een perfecte kennis van Frans komt daar ook de nodige typische professionele kennis bij. Voor KMO's van een bepaalde grootte, of grote bedrijven, rest dan alleen het aanwerven over van een werkkracht van Franse nationaliteit of een Waal die die vereisten combineert.
Dat is dan een job minder voor een Vlaming. Kleine KMO's die die financiële middelen moeten het dan maar stellen met een Vlaming die een approximatieve kennis van Frans heeft en zal het moeilijker hebben om de Franstalige markt te bewerken.
Ja dat moet dan maar en zoals ik al stelde is dat uiteindelijk beter. Ik zou wel geen Waal inzetten in Frankrijk. Ze spreken dezelfde taal maar de mentaliteit is toch verschillend.
Voor onderhandelingen op hoog niveau gaat u als ondernemer dan best zelf begeleid door uw buitenlandse medewerker. En zo doet u dan in alle belangrijke afzetlanden (Engeland, Duitsland, Nederland ...).
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 15:23   #720
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
U 'moest'?
Ik kon inderdaad ook een welgemeende fuck you geven, en een ander restaurant uitzoeken.
Mocht ik alleen geweest zijn had ik dat waarschijnlijk gedaan, maar als ik met mijn vriendin op stap ben, verpest zoiets de sfeer wel wat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be