Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2014, 00:11   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Ik verwar helemaal niks. Zodra een tegenligger hen niet meer kan kruisen, MOETEN ze achter elkaar rijden. Punt. Of er op dat moment iemand wil gaan inhalen of niet, doet dan volstrekt niet terzake. Het kruisen wordt onmogelijk, dus MOETEN ze achter elkaar rijden. Zo staat het in de wegcode.

En buiten de bebouwde kom, MOETEN ze ook achter elkaar rijden, wanneer achterliggers hen willen inhalen.
Jawel, ik had het over "inhalen" en u begint over "kruisen". Dat zijn twee heel verschillende zaken, beste vriend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 00:14   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd en wat evident is hoeft niet letterlijk in de wegcode te staan (lappendeken wegcode is bvb dubbel zo lang als de NL-wegcode-1990).

Natuurlijk proberen bepaalde fietsers steeds het onderste uit de kan te halen en geen of weinig respect te tonen voor het "snellere" verkeer. Ze moeten dan ook niet verwonderd zijn dat ze ook dan ook een koekje van eigen deeg terugkrijgen.

Ik zal altijd " wat opzij rijden" als me iemand wil inhalen op een navenant smalle weg, het is tenslotte voor mijn eigen veiligheid.

Ander vb.: als een fietser wil dat die 1 m zijdelingse afstand gerespecteerd wordt moet hij de voertuigbestuurder ook die kans geven. Geeft hij ze niet krijgt hij rap een koekje van eigen deeg terug. Voor een voetganger tov van een fietser is het verhaal van die 1 m idem.
Hier maakt u de totaal foutieve conclusie dat de fietser het snelle verkeer niet zou respecteren als diezelfde fietser zijn rechten uitoefent en handhaaft die in de verkeersreglementering vervat staan.

Daarnaast is uw uithaal onterecht, daar het "koekje van eigen deeg" niet klopt. De potentiële destructieve kracht van een auto is in niets te vergelijken met die van een fiets.
Oud 16 januari 2014, 00:19   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil die 2 fietsers nog eens zien die een lijnbus of brede voertuigen van hulpdiensten continu gaat hinderen binnen de bebouwde kom.
Bij mijn weten mag je in geen enkele omstandigheden een voertuig hinderen van een hulpdienst met zwaailicht en sirene aan.

Verder staat er nergens in de wet dat een lijnbus een prioritair voertuig zou zijn in de bebouwde kom. Mocht u nog nooit gezien hebben dat lijnbussen netjes achter naast elkaar rijdende fietsers rijden, dan moet u eens naar Brugge komen. Daar is dat heel normaal.
Oud 16 januari 2014, 00:29   #104
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit echt wel hallucinant. En wat als het nog oranje was of pas rood? ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 23:26   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want ja, ik weet dat kruisen en inhalen twee andere zaken zijn. Ik heb dan ook nooit wat anders beweerd hé wise guy! Maar ja: lees de wegcode dan maar weer zoals alleen u het uitkomt. Lees alleen die zaken die u graag leest, en negeer vrolijk de rest.

Ik heb héél duidelijk -althans voor wie de Nederlandse taal machtig is- dat fietsers achter elkaar MOETEN rijden van zodra het kruisen niet meer mogelijk is. Ongeacht of er een ander wil inhalen of niet. Dus, daarmee heb ik nooit beweerd dat inhalen en kruisen geen twee verschillende zaken zijn.
Neen, hoor. U dwaalt, beste vriend. "Kruisen" en "inhalen" zijn heel verschillende zaken. Ik heb even de lesfiches van het BIVV bovengehaald die we gebruiken in onze lagere school. Hieruit citeer ik even:

Citaat:
Fietsers mogen met twee naast elkaar rijden behalve wanneer:

- het kruisen met een tegenligger onmogelijk is (binnen en buiten de bebouwde kom) of
- achteropkomend verkeer nadert (enkel buiten de bebouwde kom).
Op een rotonde rijdt de fietser best in het midden van de rijstrook, behalve
In de bebouwde kom mag je als fietser netjes naast elkaar rijden, ook al nadert er achteraan een wagen. Buiten de BB mag dat dan weer niet.

U ziet: u hebt het echt niet bij het rechte eind. Daarom ook reageerde u vrij verward door op mijn bericht te verwijzen naar het "kruisen" terwijl ik het over "inhalen" had.
Oud 17 januari 2014, 20:16   #106
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. U dwaalt, beste vriend. "Kruisen" en "inhalen" zijn heel verschillende zaken. Ik heb even de lesfiches van het BIVV bovengehaald die we gebruiken in onze lagere school. Hieruit citeer ik even:

In de bebouwde kom mag je als fietser netjes naast elkaar rijden, ook al nadert er achteraan een wagen. Buiten de BB mag dat dan weer niet.

U ziet: u hebt het echt niet bij het rechte eind. Daarom ook reageerde u vrij verward door op mijn bericht te verwijzen naar het "kruisen" terwijl ik het over "inhalen" had.
Ik ben het met u eens. Het is trouwens een kleine moeite om achter een fietser te blijven rijden als die persoon, of personen, wat trager rijden en de niet op een veilige manier langs kan. Het heeft geen enkele zin om de levens van fietsers op het spel te zetten om enkele seconden te winnen.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 20:45   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Ik ben het met u eens. Het is trouwens een kleine moeite om achter een fietser te blijven rijden als die persoon, of personen, wat trager rijden en de niet op een veilige manier langs kan. Het heeft geen enkele zin om de levens van fietsers op het spel te zetten om enkele seconden te winnen.
Daarover gaat het eigenlijk niet, het gaat over de verkeersregel dat je op een smalle rijbaan (ook binnen de bebouwde kom) niet moogt langs mekaar rijden voor je eigen veiligheid. Doe je het niet breng je jezelf in gevaar.

De verkeersregel zegt als er geen plaats genoeg meer is voor het kruisen (plaats voor in te halen komt op hetzelfde neer) dan mag het in de regel niet. Daarvoor hoeft er ook geen verkeer te zijn dat wil kruisen of wil inhalen. Maar plots kruisend verkeer nadert in de regel wel sneller als "plots" achteropkomend verkeer. Al is het voertuig op dat moment nog niet in zicht.

Denk eens aan een bocht of opdraaiend verkeer uit een zijweg of vanuit een kruispunt, of vanuit een oprit, dus waar eventueel plots (zwaar) verkeer de 2 fietsers (vooral de linkse ) kan tegemoet komen... gewoon eens een beetje nadenken aub.

Beide verkeersregels gelden (een fietser is een bestuurder), men moet sowieso alle verkeersregels in acht nemen (er zijn er nog):
Citaat:
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 20:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 20:49   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Mij verwondert het ook soms te zien hoe een aantal automobilisten alsnog gas geven en met alle moeite een fietser willen inhalen, terwijl ze nauwelijks een honderdtal meter verwijderd zijn van bijvoorbeeld een kruispunt. Op dat kruispunt zie je dan hoe de fietser rechtdoor rijdt en de automobilist rechtsaf. Dan vraag ik mij af wat de zin was van die inhaalbeweging... Tijd winnen? Er bestaat toch geen grotere illusie dan die!
Oud 17 januari 2014, 20:50   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij verwondert het ook soms te zien hoe een aantal automobilisten alsnog gas geven en met alle moeite een fietser willen inhalen, terwijl ze nauwelijks een honderdtal meter verwijderd zijn van bijvoorbeeld een kruispunt. Op dat kruispunt zie je dan hoe de fietser rechtdoor rijdt en de automobilist rechtsaf. Dan vraag ik mij af wat de zin was van die inhaalbeweging... Tijd winnen? Er bestaat toch geen grotere illusie dan die!
Er bestaan idd domme bestuurders (waaronder ook fietsers)
Oud 17 januari 2014, 20:51   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarover gaat het eigenlijk niet, het gaat over de verkeersregel dat je op een smalle rijbaan (ook binnen de bebouwde kom) niet moogt langs mekaar rijden voor je eigen veiligheid. Doe je het niet breng je jezelf in gevaar.
In een bebouwde kom mag je naast elkaar, ook al kunnen voertuigen die achter je rijden, je niet inhalen. Daarmee brengen die twee fietsers zichzelf of elkaar niet in gevaar. Dat gevaar ontstaat pas wanneer een automobilist, in weerwil van het verkeersreglement, toch wil inhalen en de kracht van zijn voertuig tegen een fietser wil gebruiken.
Oud 17 januari 2014, 20:53   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verkeersregel zegt als er geen plaats genoeg meer is voor het kruisen (plaats voor in te halen komt op hetzelfde neer) dan mag het in de regel niet. Daarvoor hoeft er ook geen verkeer te zijn dat wil kruisen of wil inhalen. Maar plots kruisend verkeer nadert in de regel wel sneller als "plots" achteropkomend verkeer. Al is het voertuig op dat moment nog niet in zicht.
Onjuist, "kruisen" en "inhalen" komen niet op hetzelfde neer. De wegcode maakt een onderscheid: je mag niet naast elkaar rijden in de BB als het kruisen voor een voertuig onmogelijk dreigt te worden dat uit de andere richting komt. Dat geldt niet wanneer het voertuig in dezelfde rijrichting aankomt van de fietsers: in die situatie hebben fietsers het recht naast elkaar te rijden en heeft de automobilist de plicht achter de fietsers te blijven.

Dat is nu eenmaal de wegcode.
Oud 17 januari 2014, 20:55   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk eens aan een bocht of opdraaiend verkeer uit een zijweg of vanuit een kruispunt, of vanuit een oprit, dus waar eventueel plots (zwaar) verkeer de 2 fietsers (vooral de linkse ) kan tegemoet komen... gewoon eens een beetje nadenken aub.
Dat is iets anders, daar het hier gaat om een gebrek aan zichtbaarheid of een vermindering ervan. Hier moet trouwens ook iedere weggebruiker dan snelheid minderen.
Oud 17 januari 2014, 21:10   #113
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een bebouwde kom mag je naast elkaar, ook al kunnen voertuigen die achter je rijden, je niet inhalen. Daarmee brengen die twee fietsers zichzelf of elkaar niet in gevaar. Dat gevaar ontstaat pas wanneer een automobilist, in weerwil van het verkeersreglement, toch wil inhalen en de kracht van zijn voertuig tegen een fietser wil gebruiken.
Dus de fietsers brengen zichzelf in gevaar door opzettelijk de automobilist te hinderen. Hangt er natuurlijk vanaf hoelang het hinderspelletje duurt. Of op de automobilist geduld kan opbrengen. Of de fieters volwassen personen zijn (dus geen jonge kinderen en onzekere bejaarden)

Je kunt geen beroep doen op het verkeersreglement als je zelf niet alle verkeersregels in acht neemt.

De automobilist die art 7.1 leest en kent hoopt dat de fietser artikel 7.2 leest en kent.

Citaat:
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/104-art7

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 21:12.
Oud 17 januari 2014, 21:25   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onjuist, "kruisen" en "inhalen" komen niet op hetzelfde neer.
Dat schreef ik ook niet, ik schreef dat de nodige plaats op de rijbaan die ingenomen wordt door een kruisend of inhalend voertuig hetzelfde is.

Citaat:
De wegcode maakt een onderscheid: je mag niet naast elkaar rijden in de BB als het kruisen voor een voertuig onmogelijk dreigt te worden dat uit de andere richting komt.
En de plaats die bij het kruisen dreigt ingenomen te worden is identiek als bij het inhalen.

Citaat:
De wegcode is nu eenmaal zo dat men alle regels moet achten en niet enkel die eruit mag pikken die in jouw kraam passen.

Citaat:
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, ...

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 21:25.
Oud 17 januari 2014, 21:26   #115
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Jawel, ik had het over "inhalen" en u begint over "kruisen". Dat zijn twee heel verschillende zaken, beste vriend.
Ik geef er de voorkeur aan, mijn vrienden zelf te kiezen.

Ik schreef dan ook héél duidelijk, dat fietsers achter elkaar moeten rijden van zodra het kruisen van een tegenligger onmogelijk wordt, ongeacht of een achterligger hen dan wel inhalen of niet.

Welk stukje van het woord "ongeacht", begrijpt ge nu weer niet ? Moeilijk toch hé voor u: dat begrijpend lezen.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 21:27   #116
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat schreef ik ook niet, ik schreef dat de nodige plaats op de rijbaan die ingenomen wordt door een kruisend of inhalend voertuig hetzelfde is.

En de plaats die bij het kruisen dreigt ingenomen te worden is identiek als bij het inhalen.

De wegcode is nu eenmaal zo dat men alle regels moet achten en niet enkel die eruit mag pikken die in jouw kraam passen.

Doe geen moeite, Micele. Je gooit paarlen voor de zwijnen.

Jan Van den Berghe is een kampioen in enkel datgene te lezen, wat hem goed uitkomt. En voor de rest: koppeke in het zand te steken.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 21:31   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is iets anders, daar het hier gaat om een gebrek aan zichtbaarheid of een vermindering ervan. Hier moet trouwens ook iedere weggebruiker dan snelheid minderen.
Idd ook, naast een voldoende veilige plaats op de rijbaan en dat is bij mijn weten nog altijd uiterst rechts. Als ik een onoverzichtelijke bocht op een smalle rijbaan wil nemen (met de auto) hou ik er rekening mee dat ook een zeer breed voertuig uit de andere richting kan komen. Hopelijk doen fietsers dat ook... Bij een gebeurlijke lichte bots kom ik er vanaf met materiele schade, voor een fietser kan zo´n impact dodelijk zijn...

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 21:53.
Oud 17 januari 2014, 21:41   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe geen moeite, Micele. Je gooit paarlen voor de zwijnen.

Jan Van den Berghe is een kampioen in enkel datgene te lezen, wat hem goed uitkomt. En voor de rest: koppeke in het zand te steken.
Ik zie de Jan al in de bebouwde kom met iemand (breedmakend) langs mekaar fietsend en een achteropkomend voertuig te hinderen op een smalle straat (+ trottoirs), dan komt er een tegenligger dus schuiven ze net genoeg op dat die kan kruisen en dan maken ze onmiddelijk de ruimte weer dicht want zo staat het in die ene regel van de wegcode. Enkel het kruisend verkeer mag men niet hinderen in de bebouwde kom.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 21:46.
Oud 17 januari 2014, 21:53   #119
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat ze dat gedrag willen ontmoedigen en er een boete opzetten ok, maar moet dat nu werkelijk 165 EUR zijn? Criminelen die zwaardere misdaden plegen komen er vaak goedkoper van af.
Minimale boete voor een auto door het rood licht is 180 euro.
Oud 17 januari 2014, 22:09   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de fietsers brengen zichzelf in gevaar door opzettelijk de automobilist te hinderen. Hangt er natuurlijk vanaf hoelang het hinderspelletje duurt. Of op de automobilist geduld kan opbrengen. Of de fieters volwassen personen zijn (dus geen jonge kinderen en onzekere bejaarden)
Fout. De fietsers hinderen de wagen niet. Die fietsers maken gebruik van hun recht achter elkaar te rijden, waarin de wegreglementering voorziet en waarbij de automobilist achter de fietser moet blijven.

De automobilist heeft zich in zo'n situatie aan de regels te houden en dus geduld te oefenen. Daarbij speelt de leeftijd van de fietsers geen enkele rol.

Net zo geldt dat in fietsstraten waar de automobilist ook verplicht zich achter de fietser te houden, ongeacht hoeveel meters hij nog te gaan heeft of de leeftijd van de fietser.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be