Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 10 februari 2014, 08:28   #381
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

De N-VA is een partij die van twee walletjes eet. Ze is noch vis, noch vlees. Ze kwaakt wel, maar mist de ballen om écht noodzakelijke veranderingen door te voeren. Zo is de N-VA nog steeds voorstander van immigratie en steunt ze zelfs de recente plannen van de EU om in Belgie het uitwijzen van profiteurs van onze sociale zekerheid, moeilijker te maken. Ook steunt ze het plan om het invoeren van familieleden uit het buitenland gemakkelijker te maken. Belgie zal dus overrompeld worden door ongeletterd krapuul uit het buitenland. Ik wens jullie er allemaal veel plezier mee, maar tegen dan ben ik hier uit dit kutland weg.
Dutch_Strawberry is offline  
Oud 10 februari 2014, 08:31   #382
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Maar steek dan geen zedepreken af tegen mensen die van de situatie zoals ze is, het beste maken, en de handen uit de mouwen steken, in plaats van te zeuren en te zagen tot ze een ons wegen.

... zegt iemand die zit te zeuren, te zagen, en te zedepreken tegen mensen die tenminste de handen uit de mouwen steken om enkele hoogst ondemocratische toestanden uit de wereld te helpen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 10 februari 2014, 08:36   #383
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan, hier wordt de enige juiste analyse gemaakt.
De grondwet is onbelangrijker naarmate je meer armslag hebt, en precies om de reden die jij aanhaalt, geen coalitiepartner, en vooral geen potentiële coalitiepartner onder de taalgrens, zal N-Va niet direct buiten de lijntjes kunnen kleuren.
Eigenlijk zitten ze evengoed in cordon als eertijds het VB.
De CD&V heeft de sleutel in de hand.
Als die een bocht maakt is er iets mogelijk.
Maar tot dan is het totaal nutteloos om voor communautaire redenen op N-Va te stemmen.
De nodige bochten zullen pas gemaakt worden als de bochtenmakers daartoe reden zien. In dit geval dus een groeiende N-VA, en een slinkend eigen kiespubliek. Je geeft weeral een reden om net wèl N-vA te stemmen. Tenminste, als je van die ondemocratische kuttoestanden afwilt. Ik vermoed dat jij je stem dan ook elders zal cadeau doen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 10 februari 2014, 08:40   #384
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In De Zondag is er nochtans nog een die mijn conclusie heel plausibel maakt...
Hoe naief...
Kiezen is overbodiger dan ooit.
Di Rupo II heeft zijn pole-position al ingenomen.
Het volstaat dat alle mandatarissen van de huidige meerderheid op hun eigen partij stemmen en de trein is vertrokken, zelfs als de rest van Vlaanderen N-Va stemt.

Doe maar.
Na de verkiezingen zal je het begrijpen.
Zolang mensen als jij die klojo's in het zadel helpen houden...
Distel is offline  
Oud 10 februari 2014, 08:57   #385
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat iedereen vrij om makkelijk met de stroom mee te zwemmen en heel ver te geraken.
Wil jij liever stroomopwaarts zwemmen en ter plaatse blijven trappelen: gogogogo, maar kritikeer anderen dan niet omwille van hun makkelijker keuze die je ook had kunnen maken.
Wees dan gelukkig met je intacte maagdelijke moraliteit.
Wist je al dat je ook ver kan geraken zonder regimeslaafje te spelen? Denk je nu echt dat een "verkeerd" uitgebrachte stem in het stemhokje de zaken moeilijker maakt voor de stemmer?

Het weze duidelijk dat jij in de eerste plaats slechts jezelf probeert te overtuigen dat jouw keuze voor het ondemocratische machtsregime ingegeven is door een of andere "gezonde logica". Feit is dat we allemaal ons brood verdienen en verder geraken in het leven. De vraag is dus wie zichzelf geprostitueerd en principieel bedrogen heeft aan het einde van de rit.

Laatst gewijzigd door Distel : 10 februari 2014 om 08:57.
Distel is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:04   #386
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Verdoken of niet: op de agenda van N-Va prijkt steeds het hervormen van België.
Liefst onafhankelijke deelstaten (de overgelopen VB'ers, de vroegere VU'ers, de hardliners)
Als dat niet kan: confederalisme (de nieuwlichters zoals De Wever, Weyts etc.)
Desnoods zouden ze zelfs tevreden zijn met wat borrelnootjes, ter waarde van een A4-tje vol met kleine bevoegdheidsoverdrachten, en niet teveel 'tegenwerking' (een paar machtsgeile einzelgängers: De Bracke-'doctrine')

Wat lezen we echter in KNACK?
De huidige beleidspartijen hebben de N-Va een fikse pad in de korf gezet.
Ze maakten het onmogelijk om de staatsstructuur de eerstvolgende vijf jaar te veranderen.
Concreet wil dit zeggen dat een eventuele 'splijtende' staatshervorming de facto niet mogelijk is de eerstvolgende vijftien jaar als Di Rupo II zonder N-Va kan van start gaan.

Om kritiek op de bron te vermijden: het artikel is van flamingant Maddens.

Regering maakt confederale plannen van N-VA voor minstens vijf jaar onmogelijk
laat ons hopen dat de huidige coalitie de ballen heeft om het zo hard (en duidelijk) te willen spelen ! ...

maar ik vermoed dat ze nog wel zullen bijdraaien ... en openingen laten ... persoonlijk zou ik dat jammer vinden.
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:13   #387
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Staaf, je was nooit zo duidelijk.

Alle grendels, alarmbellen en grondwetten werken in twee richtingen. Voor zo ver men vertrekt van een legalistisch standpunt, n.l. de wetten gelden voor iedereen en worden toegepast, is het belangrijk dat de NVA en medestanders de Vlaamse regering en parlement in handen krijgen. Dit is niet zinloos.

Dit Vlaams parlement kan elke wetsontwerp of wetsvoorstel blokkeren via de grendelwetten en alarmbel. Zij kan de onwillige federale regering quasi stilleggen. Waarom zou deze Vlaamse meerderheid enige consideratie moeten hebben met een federale regering die de bevolking miskent en misbruikt ?

Het ligt voor de hand dat dit niet gepikt wordt door de federale regering. De grondwet zal snel niet meer tellen. En dan komt weer de wederkerigheid op de proppen en hoeven de Vlamingen er ook geen rekening meer mee te houden.

Daarom is het zinvol om een Vlaamse meerderheid te verwerven in het Vlaamse parlement. Er bestaat ook een kortere weg naar het zelfde doel.
²
je ziet het alleen nog iets te conservatief Cyrano ... het Vlaams Parlement kan mét volkomen democratische legitimiteit over veel meer beslissen dan je beschrijft.

het zal de realiteit van het bestaan van die rauwe macht zijn die anderen al dan niet tot meer inschikkelijkheid zal brengen, ... of niet.

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 februari 2014 om 09:16.
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:20   #388
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
je ziet het alleen nog iets te conservatief Cyrano ... het Vlaams Parlement kan mét volkomen democratische legitimiteit over veel meer beslissen dan je beschrijft.

het zal de realiteit van het bestaan van die rauwe macht zijn die anderen al dan niet tot meer inschikkelijkheid zal brengen, ... of niet.
Die rauwe macht zal waarschijnlijk op een geniepige manier verzwakt worden door de CDV.

Laatst gewijzigd door Boduo : 10 februari 2014 om 09:21.
Boduo is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:23   #389
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
kort samengevat : centennationalisme
gecreëerd door staatshervorming 6 ... PS is te hebberig geweest, Vlaamse collabo's te inschikkelijk ... je zal het geen centennationalisme meer moeten noemen in de toekomst ... elke Vlaming zal vanaf 2015 voelen waar het over gaat ...
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:23   #390
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

Het Vlaams Parlement kan juist niks.
Oud 10 februari 2014, 09:26   #391
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het Vlaams Parlement kan juist niks.
Vanaf 1/1/2015 krijgt de Vlaamse regering er x aantal miljarden € bij.
We zullen zien...

Boduo is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:28   #392
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal mijn adem maar zolang niet inhouden.
Ik gun de flaminganten best hun vreugdedansje om hun 'goeie uitslag'
Maar als nadien Di Rupo II van start gaat zonder N-Va, kom dan niet gefrustreerd janken dat je het o zo erg vindt.

En kom nog minder janken als in het waterkansscenario van Reynders I mét N-va, uw partij helemaal geen hol verwezenlijkt.
Dan wil ik echt waar niks lezen over volksverraders, kaakslagen, verantwoordelijkheid nemen en andere onzin.

Ik heb jullie gewaarschuwd, een N-Va-stem heeft in geen enkel geval zin.
DiRupo II ? ... waar haal je het Staaf ?
Quicky niet gelezen van t weekend ?
"er is geen meerderheid nodig aan Vlaamse kant" ...
Q heeft het hier echt niet over de N-VA hoor ... Q geeft hier een schot voor de boeg van de PS. Niet meer, niet minder.
Geen meerderheid nodig aan Vlaamse kant, wil immers ook zeggen ... je raadt het.
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:30   #393
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die rauwe macht zal waarschijnlijk op een geniepige manier verzwakt worden door de CDV.
dat is net de kracht ... die rauwe macht zal niet gebruikt hoeven te worden.

zowel CD&V als PS hebben wél voldoende ervaring met machtspolitiek, om het zover niet te hoeven laten komen.
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:33   #394
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Inderdaad. Ik strijd ervoor om een hoop bijzonder ondemocratische regels weg te werken, jij strijdt ervoor om ze te behouden.

...
Citaat:
Erst dass fressen, dann kommt die Moral.
Demokratie zou héél mooi zijn, maar als ze onbereikbaar is, moet je op een bepaald moment in de praktijk principes opzijschuiven.
Je kan de zon niet verplichten van schijnen, dus moet je soms in de regen lopen...
... pijnlijk Staaf ... verdere commentaar hierop is overbodig. dit is, vrees ik, de essentie.
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:35   #395
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Democratie is iets dat het gepeupel wordt voorgeschoteld zoals brood en spelen. Hoop niet op de democratie om jouw eigen leven waar te maken.
de Belgische maskers vallen blijkbaar bij bosjes af ineens ...

en plots hoeft het allemaal niet zo democratisch meer ...
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:39   #396
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Belgische maskers vallen blijkbaar bij bosjes af ineens ...

en plots hoeft het allemaal niet zo democratisch meer ...
Ik spreek hier niet in iemand anders naam. Voor mij hoeft de democratie niet en vormt deze eerder een belemmering. Ik heb me hier op dit forum nog nooit anders uitgelaten.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:40   #397
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Herlees Maddens: ze komt er niet de volgende legislatuur (=5 jaar)
Nog een legislatuur later kunnen enkel artikelen voor herziening vatbaar worden verklaard (=5 +5 jaar = 10 jaar)
Pas in de derde legislatuur kan er werk van gemaakt worden, en dan mogen ze lachen als het gerealiseerd is op het einde ervan (=10 + 5 jaar = 15 jaar)
Ik wacht daar niet op om mijn ding te doen...
als dit jouw conclusie is uit wat Maddens schrijft, dan denk ik vooral dat jij Maddens nog eens moet herlezen dan ...

wat Maddens vooral schrijft, is dat een blokkering nog nooit gewerkt heeft, integendeel, elke blokkering is in het verleden steeds een catalysator gebleken ... en dit zal het nu ook weer worden ...

(vandaar ook mijn persoonlijke mening, dat deze coalitie nog wel zal bijdraaien en wel openingen creëren om de B-grondwet te kunnen wijzigen ... m.i. zou dat jammerlijk zijn, want dat zou de N-VA weer verdrinken in een oeverloze onderhandeling ... laat mij dus maar hopen op een totale grondwettelijke blokkering)
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:44   #398
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Het ledencongres, dat zal handjeklap doen en JA stemmen als BDW de deelname van n-va aan een coalitie persoonlijk zal uitleggen en verdedigen. Zelfs al is er geen confederalisme bij.

Hij zal daar dezelfde truuk gebruiken al hij nu op het laatste congres heeft gedaan. Daar mocht Diependaele nog in een soort addendum effe opmerken dat art 1 nog altijd in de statuten staat.
Hier zal het vergelijkbaar zijn : "we moeten zien dat we erbij zijn, om zeker ervoor te kunnen zorgen op het einde van de legislatuur dat de nodige artikelen van de grondwet voor herziening vatbaar worden gemaakt, dat kun je niet vanuit de oppositie". Dat en dan ook nog : "ondertussen kunnen wij vele zaken die buiten de GW vallen toch al naar vlaanderen brengen en zal de PS ons nog zelf komen smeken om het confederale model te installeren". En uiteraard : "wij moeten erbij zijn, want geen enkele andere partij kan dit en is al ooit zo dicht bij het ultieme doel gekomen, ik vraag U mij dit vertrouwen te schenken" (kijkt met heel ernstige blik recht in de zaal, handen open, een ware messias)

Vervolgens staat quasi de hele zaal recht, en barst een oorverdovend applaus los. De telling staat op +80% JA en enkel vanachter in de zaal zitten er wat te kniezen en neen te schudden met het hoofd.
je zat toch niet te hopen op een scheuring binnen de N-VA nog voor de verkiezingen ?
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:48   #399
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gezien de figuur BDW mijlenver voorloopt op de rest van zijn partij, gezien hij zijn partij van klein naar groot bracht in minder dan tien jaar lijkt het me ondenkbaar dat een groep leden hem een dolk in de rug steekt door hem te desavoueren. Het gevolg zou een implosie zijn van zijn partij, of een nieuw schisma. (oude VU scenario's...)
Of zie jij dat wel als een mogelijkheid ?
na 2014 ... zijn er 5 jaar geen verkiezingen meer ... dus na de verkiezingen ... betekent een verstrakking op een ledencongres zeker geen dolk in de rug ... zelfs geen schisma ... eerder eindelijk (en een beetje onvlaams) het uitoefenen van machtspolitiek, zoals de PS dat overigens al 20 jaar doet ...

ook deze situatie is gevolg van het kortzichtig sleutelen aan democratische gewoontes (samenvallende verkiezingen) zonder in te zien wat alle consequenties zullen zijn ... tunnelvisie van de behoudsgezinde coalitie ...
Anna List is offline  
Oud 10 februari 2014, 09:59   #400
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees wat Van Quickenborne in de zondag zegt.
Ik mag inderdaad mijn topic aanpassen:

Waarom op N-Va stemmen nu zeker zinloos is
Q ... momenteel burgemeester van Kortrijk, nb dankzij N-VA ... (je zal je wellicht herinneren dat ik dit een misser vond van N-VA- ik vond Stefaan Declerck eerder een potentiele bondgenoot op Vl en B niveau...)

schreef dat een meerderheid in een taalgroep onnodig is ... ik zie m toch eerder de PS opzij zetten dan de N-VA ... soit, we zullen zien, maar ik denk dat hij van N-VA meer zal kunnen gedaan krijgen dan van PS.

DiRupo heeft 75% van de verplichte besparingen die Europa oplegt doorgeschoven naar de volgende legislatuur ... die zal 22 miljard Euro extra moeten vinden. Dat is 3 KEER MEER dan wat DiRupo zelf realiseerde ... Waarom ga jij er eigenlijk zonder meer vanuit dat de PS in de volgende federale regering zou willen zitten ? ... ik vind dat helemaal niet zo evident eigenlijk.

vind het ook opmerkelijk dat geen enkel politiek analyst het hierover heeft ... de PS zou zo'n besparingsregering wellicht niet overleven ... (en de Sp-a ook niet, zeker niet met de concurrentie van PVDA nu)
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be