![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Welke garantie krijg ik dat als BUB aan de macht komt dat er een grootschalige wettenvernietiging zal volgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Veel wetgeving wijzigt om de haverklap. Begrotingen van dit jaar vervangen die van vorig jaar. De basiswetgeving kan misschien op 10.000 bladzijden, maar wat is basiswetgeving?
![]() |
#64 |
Parlementslid
|
![]() Dus ... De stelling blijft overeind: We worden geacht alle aspecten van de wet te kennen ...
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo vraag ik mij af: hoe lang mag maximaal een stok (vishengel, antenne, buis, ...) zijn die men op straat bij zich mag hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De rest moet door een vereenvoudigingsprocedure en codificatie van wetgeving zoals in ons programma staat.
België unitair ! Laatst gewijzigd door De Brabander : 10 februari 2014 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk dan ook, dat het vermelden van "dit aspect', behoort tot de intentie(s) van het opstarten van deze draad. Of met andere woorden: Is de wetgeving niet "te" complex? Zijn er niet "teveel" (al dan niet bewust ingebouwde) achterpoortjes?
![]() |
![]() |
#70 |
Minister-President
|
![]() Je kan altijd hopen dat de politie dat zelf niet weet (en die kans is groot).
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten staat dat niet in de wet, maar in het politiereglement van uw gemeente. Meestal op vraag verkrijgbaar. En als je geluk hebt, kan uw gemeente u het antwoord geven.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 februari 2014 om 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt, maar tegenwoordig dwingt men het recht ook wel enigszins in een onmogelijke spagaat. Enerzijds vraagt men het vermijden van willekeur, gevolg: zeer specifieke, technische wetten die geen ruimte laten voor rechterlijke invulling. Anderzijds vraagt men eenvoudige, verstaanbare en liefst ook niet te veel: gevolg rechter krijgt weer wél een ruime invullingsbevoegdheid. Een goede balans vinden is daarin zeer moeilijk.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Parlementslid
|
![]() Dus als ik wil gaan vissen; en daarvoor met mijn fiets naar een vijver wens te gaan; daarvoor langsheen drie gemeentes moet; dien ik bij drie gemeentes te vragen, hoe lang mijn hengel mag zijn?
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat zelfs dieper: Men moet afstappen van alle rechtsfilosofische beschouwingen (wegens arbitrair) en het zo bekijken: doordat er enorm veel wet is, en de wet macht definieert, behouden zij die de wet beheren macht erover als zij de enigen zijn die de wet ietwat begrijpen. Dit heet obfuscatie, en het gebeurt vaak, bijvoorbeeld met computerprogramma's om piraterij te voorkomen, maar al zo vroeg als in het Oude Egypte, waar griffiers hieroglyfen bewust complexer maakten. Het heeft dus helemaal niets met rechtvaardigheid te maken maar louter met machtsbehoud van de juridische kaste. Deze kan haar macht dan aanbieden aan anderen voor geld, zoals dat een topadvocaat voor betere wetverwerking kan zorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Een politiereglement is geen wet? Ik mag het dus aan mijn laars lappen? Of is dat wel eigenlijk een wet maar noemen de heren juristen het geen wet omdat een andere wet zegt dat de ene wet de andere wet niet is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Misschien zelfs vier. Stel dat je niet langs de ene gemeente mag met je te lange hengel. De norse politieman kijkt ernaar en zegt: dit is 14 cm te lang. Dura lex sed lex, jongeman. Als ik dit duidelijk niet toegelaten gedrag zal toelaten kan ik even goed moord toelaten.
Laatst gewijzigd door six : 10 februari 2014 om 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is geen wet sensu stricto, wel sensu lato
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Parlementslid
|
![]() Dus de wet overtreden, is enkel strafbaar in strikte zin; niet zozeer in de brede zin?