![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry, ik was terug vergeten een smiley te zetten. Vlamingen en humor, het zal ook nooit wat worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest kan het systeem natuurlijk worden aangepast/verbeterd. Doch daar het geld meer dan op is, en geen enkele "gilde" op zijn verworven rechten zal willen toegeven, zal dit niet eenvoudig gaan. Maar uiteindelijk is de "wettelijke" pensioenleeftijd eigenlijk een fictief gegeven. Een leeftijd waarbij men tot de gepensioneerden behoort, en waarop Uw loon, werkloosheidsvergoeding, brugpensioen, invaliditeitsvergoeding... overgaat naar pensioen. En men zou iedereen vrij zijn pensioenleeftijd kunnen laten kiezen. Hij die minder jaren heeft gewerkt, minder pensioen, en hij die meer jaren heeft gewerkt meer pensioen. Maar dat is nu eigenlijk ook al min of meer. Maar wens U wel sukses met "Arbeiders, bedienden, ambtenaren, zelfstandigen, één strijd" (zeker nu de ambtenaren aan de winnende hand zijn, en zij zo direct niets te verliezen hebben door actie te voeren, en dat degenen die ons moeten "opvoeden" (media, onderwijs...) zelf ambtenaren zijn, die nog niet zo vlug tegen hun eigen belangen zullen stelling nemen). Laatst gewijzigd door Bob : 3 mei 2014 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel oudere technici, we spreken over +45 jaar, kunnen nu al niet meer volgen met de snelheid dat alles verandert. Probeer als +50er maar eens een programma van een PLC te lezen en te herschrijven. En dan hebben we het nog niet over de snelheid waarmee de machines moeten herstelt worden en aan oproepen voor defecten moet voldaan worden. Er zijn inderdaad ook jobs die door +70ers en zelfs door +90ers gedaan kunnen worden. Ik denk hierbij even aan de poortwachters in de petrochemie. Die jongens en meisjes doen toch niets anders dan je een filmje over de veiligheid laten zien en je dan een toegangspasje met je naam op geven. Ach, ik zie een man van 69 als een perslucht cillinder veranderen en nakijken of die nog wel volledig vlak is van binnen. Ik heb zelf vrij goede ogen, maar heb daar nu al problemen mee op mijn 54ste. Ik vrees dus dat ik daar wel wat meer problemen mee zal hebben eens ik boven de 65 ben. Ik heb de indruk dat vele niet beseffen dat de technische wereld op de ik werk enorm is veranderd. Toen ik begon had je als technicus een gereedschapkoffer en was je belangrijkste gereedschap een hamer en beitel. Vandaag loop ik rond met een laptop en is mijn belangrijkste gereedschap de programmas er op en komt mijn gereedschapkoffer nog zelden van zijn plaats. Mijn collega's die 15 jaar geleden met hun 56ste op pensioen zijn gegaan zouden niet eens begrijpen waar ik over spreek als ik het heb over PLC's, sofstarters, stuurprogramma's, uplinks, lusprogramma's, lussturing, enz. En dan hebben we het nog niet over het verschil van instellen van een draaibank van 1999 en een draaibank van 2010. Vaak word vergeten dat technische mensen stoppen met werken, omdat ze de veranderend technologie niet meer kunnen volgen en aangeleerd krijgen. Dit probleem bij technische beroepen is ook niet nieuw. Een installatie gaat vaak meer dan 25 jaar mee, sommige zelfs 30 jaar. De techniekers en arbeiders die met deze installaties begonnen te werken toeze nieuw was, zijn nu dan ook vaak mensen van +50 jaar. Deze mensen moet dan bij de vervanging van de oude installaties plots een technische achterstand van meer dan 25jaar inlopen op enkele weken of zelfs dagen tijd. De meeste van deze mensen kunnen dat niet, want ze zijn ondertussen reeds afgestomd en moeten eerst terug leren leren en zich leren aanpassen naar de moderne technologie. En daar is tijd voor nodig en binnen de economie is tijd geld. Trouwens ook de bijscholingen kosten geld, vel geld, aan de bedrijven. Dit terwijl er jongere werknemers op de arbeidsmarkt zijn die reeds op de schoolbanken met de moderne technologie hebben leren omgaan, voor vele onder hen is die technologie zelfs speelgoed waar ze nu mee opgroeien. Iemand die 50 jaar geleden van de qschoolbanken kwam, nu nog aan het werk houden is je eigen economie vernietigen. Daarom moet men stoppen met de penioengerechtigheid te koppelen aan een leeftijd, maar moet men die koppelen aan geleverde prestaties. Iemand die 40 jaar heeft bijgedragen aan de sociale zekerheid moet men zijn rust gunnen. En die 40 jaar moet berekend worden in arbeidstijd van 8 uren per dag en 220 dagen per jaar, dit zijn 70400 arbeidsuren. Iemand die dus 20 jaar lang 12 uur per dag en 300 dagen per jaar heeft gewerkt gedurende heeft 72000arbeidsuren bijgedragen aan de sociale zekerheid. Dit zijn op 20 jaar reeds 160arbeidsuren meer dan de rest, als die persoon daarna nog eens 20 jaar 220 dagen per jaar en 8 uren per dag werkt heeft die zeker zijn deel aan de sociale zekerheid bijgedragen en ook al is die dan nog maar 58 jaar oud. Hij/zij heeft die rust verdiend en moet niet verplicht worden om tot zijn 65ste te blijven werken, omdat er te veel ambtenaren zijn die te vroeg en tegen te hoge vergoeding op pensioen mogen, omdat zij dankzij hun vakbonden meer gedaan hebben gekregen bij de overheden. Vakbonden die heel het land gijzelen als ze hun zin niet krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit wordt door meerdere politici bevestigd (oa Dehaene). Er zullen drastische hervormingen komen en zeer snel en de vakbonden weten dat maar daar valt niet meer aan te ontkomen. Ik heb het hier reeds dikwijls geponeerd nl "We staan voor de keuze ofwel behouden wij de riante statutair geperekweerde pensioenen maar dan moeten we die vd anderen terugbrengen tot max 400 Euro per maand.". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht meteen aan de verhalen van mijn huisarts aan een oom ooit gerespecteerd automecanicien en Roger ...destijds onze TV Technicus....Mensen kunnen dat allemaal nog onmogelijk bijbenen....de ouderdom speelt altijd in je nadeel ...ervaring is niet meer wat het ooit is geweest...Ik maakte hetzelfde mee ..tegen ik op de hoogte was en wegkon met een nieuw ''programma'' gingen ze het alweer veranderen....de oudjes werden daar gek van....Analoge mensen zijn gewoonweg van een andere planeet dan digitale mensen ! Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 mei 2014 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar uiteindelijk is het een open deur intrappen, gewoonweg de harde realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De belastingen liggen er toch lager (maar ja, kan moeilijk anders ook, we kunnen niet allemaal wereldkampioen zijn).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is inderdaad te gek, zoals nu nogal eens het geval is, dat 30 jaar ancienniteit, 60% meer betaalt, en dat men daarenboven, bijna automatisch, op een zekere ancienniteit, nog een functieverhoging krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelijk loon voor gelijk werk is iets waar we vandaag enkel van kunnen dromen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is toch een gelijkekansencommissie ? Die doet zijn werk duidelijk niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben dus ouder geworden met computers en heb elke verandering doorlopen. Ik ben gewend om te studeren, ik loop zelfs nu nog school. Maar ik ben op een leeftijd gekomen dat het voor mij te veel word en dat ik in leersnelheid achteruit ga. En echt op pensioen gaan zal ik NOOIT doen, ik heb het gevoel dat op pensioen gaan wil zeggen dat je voor de maatschappij uitgerangeerd bent. Ik zal dus zelfs na mijn 65ste nog economisch actief blijven, maar dan wel op mijn tempo en binnen een wereld die mijn verstand en lichaam nog kan volgen. Binnen de technische wereld is ervaring vaak minder belangrijk dan inzicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mensen die daar werken zijn dus ambtenaren. En een ambtenaar die voor gelijke behandeling en gelijke rechten en gelijk loon voor gelijk werk is, bestaat NIET. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om een ambtenaar even veel te laten bedragen aan ons sociale zekerheid en onze economie als de gemiddelde bouwvakker, moet een ambtenaar blijven werken tot zijn dood.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die geld zoeken gaan ze ook in andere landen op zoek naar maatregelen die hier nog niet getroffen zijn. Waarom pleit u niet om de index af te schaffen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Gouverneur
|
![]() Dus nog 7 jaar dan om wat te genieten van het leven als de mannen nu gemiddeld 77 jaar worden in Belgie.Tot 65 jaar als de iedereen dezelfde loon krijgt op pensioen en niet tot 3000 euro in de maand heren politici?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je weet toch dat de PS de indexkorf zodanig heeft aangepast dat men binnenkort zelfs met een daling van de index zit, ook al stijgen de levenskosten met meer dan 100%. |
|
![]() |
![]() |