Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2014, 06:36   #21
Doge
Banneling

Standaard

En weer een vet verdienende artist met lage belasting die links stemadvies geeft

Stijn Meuris: ik stem links
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...-verzaak.dhtml
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 06:52   #22
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Je ziet dat ook direct aan hun levenswijze. Een Koen Wauters die met de duurste Audi R8 rond vlamt. Een Regi die een Aston Martin DB9 heeft. Een Karen van K3 met de nieuwste porsche 991 cabrio ... En zo zijn er nog velen van die artiesten.
Ik ben er vrij zeker van dat de mensen die je noemt een jaarinkomen hebben dat "iets" boven die grens van 56000 euro ligt - en dat zij dus wel de normale belastingtarieven betalen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 06:56   #23
Doge
Banneling

Standaard

Deze artiesten gaan geen links stemadvies geven denk ik.

"Fiscus viseert Gert Verhulst en Hans Bourlon"
http://www.vandaag.be/binnenland/151...s-bourlon.html

Citaat:
De fiscus richt het vizier op de holding Romulus en Remus van Verhulst en Bourlon. Het duo betaalde geen belastingen op 12 miljoen euro cash die ze uit de holding haalden. Volgens de BBI was er echter sprake van een dividend waarop ze 3 miljoen euro belasting hadden moeten betalen.

"Wij proberen gewoon zaken te doen zoals het hoort. En we betalen graag belastingen. Onze adviseurs vertelden ons dat een kapitaalvermindering de correcte manier van werken was in dit geval. Maar dan maakt de BBI daar plots toch een probleem van. Dan zijn de regels onduidelijk en heb je als ondernemer geen enkele rechtszekerheid meer", reageert Bourlon, die beklemtoont dat er "zeker geen sprake van fraude" is.
Oud 23 mei 2014, 08:17   #24
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het gaat om royalty's of auteursrechten. Ik heb hier een tijd terug reeds een topic over geopend:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=170416
Royalty's onderworpen aan slechts 15% roerende voorheffing.
Royalty's en auteursrechten zijn twee verschillende dingen. Inkomsten uit auteursrechten worden inderdaad belast aan het tarief van de roerende voorheffing en die belasting wordt ingehouden aan de bron. Die gelden worden overigens maar uitgekeerd meer dan een jaar later. Het gaat doorgaans inderdaad niet over gigantische bedragen, daar is de Belgische/Vlaamse markt gewoon te klein voor.

Royalty's ofwel de vergoeding per verkochte plaat wordt gefactureerd, BTW op betaald en dient aangegeven te worden in de personenbelasting en of vennootschapsbelasting naargelang de formule waaronder men werkt.

Vergoedingen en inkomsten uit concerten worden belast volgens het gewone regime dus via de persoons- of de vennootschapsbelasting.

Dus zo ongelijk lijkt me dat niet.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 09:05   #25
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Deze artiesten gaan geen links stemadvies geven denk ik.

"Fiscus viseert Gert Verhulst en Hans Bourlon"
http://www.vandaag.be/binnenland/151...s-bourlon.html
Nee,
die zijn te druk bezig met het creëren van jobs en welvaart.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 13:51   #26
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
In feite spreek je over max een 3200€ netto per maand als je van die max. 56K vertrekt. Hopelijk net genoeg om het project van die nieuwe plaat te financiëren

Bon, ik zie dat wel los van enige link met die of deze partij.
Op het eerste deel kunnen ze de helft aftrekken als onkosten, zo kom je aan 4100 netto per maand op een brutobedrag van 4700.

Met dat ze werkingskosten forfetair kunnen inbrengen is het ook een inkomen uit arbeid en geen dividend zoals jij voorstelt.
Oud 23 mei 2014, 14:55   #27
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het eerste deel kunnen ze de helft aftrekken als onkosten, zo kom je aan 4100 netto per maand op een brutobedrag van 4700.

Met dat ze werkingskosten forfetair kunnen inbrengen is het ook een inkomen uit arbeid en geen dividend zoals jij voorstelt.
Uit uw linkje:

€ 15.050 x 50% onkosten op de eerste schijf = € 7.525
€ 15.060 x 25% onkosten op de tweede schijf = € 3.765
Geen aftrek op de schijf boven € 30.110

Het netto belastbaar inkomen bedraagt dus € 45160 (max € 56450 bruto inkomsten - € 11.290 onkosten). De auteur zal dus € 6774€ belasting betalen (15% op € 45160).
Blijft er dus over per maand... ?

Dat over dividend, laat ook maar varen want ge zijt niet mee.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 18:49   #28
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Uit uw linkje:

€ 15.050 x 50% onkosten op de eerste schijf = € 7.525
€ 15.060 x 25% onkosten op de tweede schijf = € 3.765
Geen aftrek op de schijf boven € 30.110

Het netto belastbaar inkomen bedraagt dus € 45160 (max € 56450 bruto inkomsten - € 11.290 onkosten). De auteur zal dus € 6774€ belasting betalen (15% op € 45160).
Blijft er dus over per maand... ?

Dat over dividend, laat ook maar varen want ge zijt niet mee.
Blijft over per maand 4.140 euro, dat een schrijver 11.290 euro kosten maakt lijkt me niet realistisch. Geef maar toe dat het een erg goeie regeling is voor artiesten.

Het dividend is nog een extra belasting op de winst van een bedrijf die al belasting betaald heeft, het is dus een extra belasting bovenop, je moet niet doen alsof het gratis geld is. Niet vergelijkbaar met auteursrechten.
Oud 23 mei 2014, 20:56   #29
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:

Dat plafond waar jij van spreekt is dus boven de 4000 euro netto per maand, je moet er niet aan denken wat een arbeider zou betalen van belasting om 4000 netto over te houden. Daar moet je wel eens aan denken als een artiest weeral eens een links stemadvies geeft.
Een collega van mij beweerd dat zijn vrouw 4000 euro bruto heeft,maar netto net geen 2000.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 23:02   #30
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Een collega van mij beweerd dat zijn vrouw 4000 euro bruto heeft,maar netto net geen 2000.
Het is nog meer dan 4000 Bruto want de werkgever betaalt nog extra zaken zoals verzekeringen en dies meer, in dit geval kan het zelfs 5000-6000 euro zijn dat de werkgever betaald in totaal omdat het een hoogbetaalde job is.

Je moet er niet aan denken wat je Bruto moet betalen om 4000 netto over te houden zoals een artiest kan die aanbeveelt om op links te stemmen.
Oud 23 mei 2014, 23:03   #31
Doge
Banneling

Standaard

Opgelet, ik heb niets tegen het systeem, iedereen zou dit moeten krijgen. Wel dat artiesten met zo'n lage belasting het aandurven om links aan te bevelen. Ze bijten duidelijk niet de hand die hen voedt.

Links is ook verantwoordelijk voor de lage belasting die voetballers en basketters betalen, hoe kun je nu zoiets gaan verantwoorden, ook auteursrechten?

Laatst gewijzigd door Doge : 23 mei 2014 om 23:03.
Oud 24 mei 2014, 08:17   #32
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Het is nog meer dan 4000 Bruto want de werkgever betaalt nog extra zaken zoals verzekeringen en dies meer, in dit geval kan het zelfs 5000-6000 euro zijn dat de werkgever betaald in totaal omdat het een hoogbetaalde job is.

Je moet er niet aan denken wat je Bruto moet betalen om 4000 netto over te houden zoals een artiest kan die aanbeveelt om op links te stemmen.
Ik weet het,ik zag op het bureau eens een berekening liggen hoeveel ik in werkelijkheid kost aan mijn baas,het koud zweet brak mij uit en ik begon me schuldig te voelen als ik eens een paar minuten niet bezig was met mijn werk.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be