![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
| geen bewijs voor het bestaan god. |
|
17 | 40,48% |
| niet gelovig opgevoed. |
|
0 | 0% |
| Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
|
0 | 0% |
| het lijkt een sprookje. |
|
3 | 7,14% |
| door wetenschap is god overbodig. |
|
13 | 30,95% |
| andere. |
|
9 | 21,43% |
| Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 |
|
Vreemdeling
|
Ik heb indertijd geleerd dat de definitie van geloven is dat je iets aanneemt voor waar zonder feitelijk bewijs. Geloven is de psychische toestand waarin iemand verkeert die bereid is om onder bepaalde voorwaarden een bepaalde bewering voor waar aan te nemen. De eerste betekenis van geloven is de veronderstelling dat iets waar of niet waar is.
In een religieuze context gaat het over "gelovigen" en "ongelovigen". JimmyB heeft gelijk dat dit onderscheid afhangt van de premisse. Inderdaad het etiket staat in verband met de veronderstelling, dus vanuit een atheïstisch standpunt zijn de zogenaamde gelovigen eigenlijk "ongelovigen". Nu ja, het zal mij een zorg zijn wat er op dat etiket staat; elk vogeltje kweelt zoals het gebekt is. Van mij mag dat gerust. Ik ben atheïst en ik ben blij dat wij de die vrijheid verworven hebben. En als iemand gelooft dat op de planeet Jupiler een goddelijke roze Panda heerst over ons zonnestelsel, dan mag die mens dat van mij geloven. Always look at the bright side of life.
|
|
|
#322 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
onze reactie: namaste ManManMan, mooi betoog, vooral mbt india/hindoeisme is het mooi wat je hier vertelt. de realiteit van het hele Hindoeisme en hoe de individuele Hindoe gelovigen van de hogere en lagere kasten in werkelijkheid denken en wat zij geloven is heel triest gewoon als je het allemaal heb meegemaakt en aangehoord als lagere kaste koelie/chamar jongen uit kwatta jungle in suriname. hele hindoeisme is een zielig, suicidaal geloof, en zij geloven echt in bovennatuurlijke krachten, afgoden, goden, apen goden, enz. Veel zwarte hindoes die ik persoonlijk leerde kennen denken letterlijk als lagere mensaap soorten, halfapen met bruine/zwarte huidskleur en een aapachtig IQ. gemiddelde IQ in India is 89 dus dit betekent feitelijk dat ongeveer 60 procent van India zwakbegaafd is. Afrika scoort nog lager. Zielig om te zien hoe genen ons IQ, metabolisme, kleur, afro uiterlijk, cognitie, determinatie enz toch heel direct sturen. Ja, genen zijn heel mysterieus en je voelt gewoon in je diepste Ich of Ik dat DNA in je (bruine) reet als je bloot op toilet zit. gek is dat je in je blootje op heel directe wijze geconfronteerd wordt met je DNA, je genen, en wat deze dingen jou geboden hebben en wat je waard bent in je blootje voor vijf meiden bijvoorbeeld als man. Ja, de meeste mannen kunnen absoluut niet bloot staan voor vijf geklede meiden, vanwege angst voor vrouwen. Zou jij dat kunnen als blote, sterke man in slappe toestand? nu voetbal kijken, leuke topic. ik geloof niet in bidden tot creator X, met X is mijn creator en waarde: X = Altecrea in het dewanisme en in andere religieen en geloofsstelsels heeft X nog miljoenen andere waarden en definities. In theorie is X alles, en alomvattend, en almachtig maar what the hell is X??? al wat ik ook geloof, hoe mooi, zalig, paradijselijk (met 72 heerlijke, natte druiven), in dit leven ben en blijf ik verdoemd als inferieur, viesbruin, kort, kleingeschapen koelie aapje. Ik kan nooit langer, blanker, hoger, groter geschapen en meer waard worden dan de superieure, lange, blanke mannen op aarde. Ik wil weten of dit echt een karmische vloek en straf is voor mij en waarom die X dat met mij deed. ja ik ben en blijf laag, inferieur en minderwaard, al wat ik ook geloof en al hoe hard ik ook bidt tot de miljoenen hogere, blanke afgoden van de Hindoes. ja ik moet wel hard lachen om een zwarte, inferieure hindoe aapje te zien bidden tot een hoge, lange, blanke afgod in hen mandirs. Het is erg zielig om Hindoe te zijn en niet blank, of viesbruin. beste is nederland snel binnen 5 jaar maar hindoevrij gebied te maken, Wieroe en mij moeten zij hier maar respectvol vergassen samen in een heel dure, luxueuze, hi tech Hollandse gaskamer van minstens 1 miljoen britse ponden. Dan doen de Hollandse leiders het beter dan hen oude Fuhrer Adolf Hitler die op 30 april 1945 op mysterieuze wijze deze planeet verliet en gewoon opeens verdwenen was. dewanand en wieroe hindoe fundamentalisten |
|
|
|
|
|
|
#323 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door marie daenen : 12 juli 2014 om 22:47. |
|
|
|
|
|
|
#324 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
![]() Dan ben ik wereldkampioen niet-marathon lopen! (waar kan ik mijn prijzengeld innen en mijn lintje krijgen?)
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 12 juli 2014 om 23:39. |
|
|
|
|
|
|
#325 |
|
Banneling
|
Wordt de dikke voetbalfan die niet zonder zuchten en steunen uit zijn zetel opkan ook niet als een sportieve vent gezien?
|
|
|
|
|
|
#326 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Indien deze gelovige dit niet doet maar wel zijn kinderen volledig opvoedt in het teken van de roze panda en alle andere kennis overdracht verbiedt, onder het mom van godsdientsvrijhieid, zit dit m.i. ook niet echt snor. We moeten constant waakzaam zijn dat het recht van het individu niet geschonden wordt. |
|
|
|
|
|
|
#327 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Over bepaalde argumenten is iedereen het eens omdat ze duidelijk zijn en via experimenten kunnen aangetoond worden (de evolutietheorie bvb) , over andere is er volop een open discussie en dan kunnen deze argumenten, tot nader order, niet als waar aanzien worden en blijven ze niet meer dan hypotheses (de big bang bvb.) Bij zogenaamde gelovigen ligt dit toch wel enigszins anders. Zijn nemen die rationele argumenten niet aan en vervangen ze door argumenten waarover er geen consensus kan bekomen worden omdat er geen waarnemingen aan gekoppeld kunnen worden. Zo blijft het een welles nietes spelletje met desastreuze gevolgen. |
|
|
|
|
|
|
#328 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
U mist de essentie van de opmerking: U beweert dat er feitelijk geen verschil zit tussen gelovigen en atheïsten. Het gevolg is dus dat met uw redenering niet-voetballen (niet geloven) ook een sport (geloof) is.
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 13 juli 2014 om 15:56. |
|
|
|
|
|
|
#329 |
|
Banneling
|
Bij vele atheisten (ik zeg niet allen, zoals ik ook niet over alle gelovigen praat) gaat het inderdaad niet verder dan het geloof in het ene of andere standpunt.
|
|
|
|
|
|
#330 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#331 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bekijk beide anatomisch . Evolutie beste microwezen. Allebei mensen! We kakken allemaal dezelfde stront, en we ademen allemaal dezelfde lucht. Wat vergif voor een atheïst is, is vergif voor een gelovige. Niet voetballen is ook een sport, who are we to define? Wat deed je als je niet voetbalde? Liep je rondjes? Was je aan het opwarmen? Evolutie! |
|
|
|
|
|
|
#332 |
|
Parlementsvoorzitter
|
En geen-schilder is ook een beroep? Yeah, right.
KOEKKOEK! ![]() Zoek eens "sport" op in de Van Dale? Maar dan ben ik in ieder geval heel goed in niet-voetballen.
|
|
|
#333 |
|
Banneling
|
Het is een behanger dus geen schilder.
Dat is dan ook geen beroep? Wat is een beroep? Vanaf je afdraagt voor koning en staat? 't Gaan veel werklozen zijn dan lol. |
|
|
|
|
|
#334 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#335 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#336 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De gelovige die gaat, op basis van, ja, van wat ? sommige uitspraken als onaanraakbaar WAAR bestempelen, en verder alles weigeren van te begrijpen wat die uitspraken in vraag zou stellen. Dat is het verschil tussen "aannemen" en "geloven". Met alles wat ik denk te weten, neem ik aan dat de wereld rond is. De dag dat ik voldoende materiaal onder de neus krijg om dat in vraag te stellen, is dat geen probleem. Maar sommigen zullen GELOVEN dat de wereld rond is. Je mag dan nog satelietfoto's tonen van een kubus-aarde, zij zullen bij die ronde aarde blijven. En zij zullen zelfs kwaad worden op mensen die stellen dat de aarde een kubus is. Het verschil tussen aannemen/weten/.... en geloven is de bereidheid om het statement in vraag te stellen.
|
|
|
|
#337 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#338 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#339 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#340 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Hoe weet je dat?
Nee, volgens de logica van marie daenen is niet-behanger een beroep. Net zoals niet-geloven ook een geloof zou zijn. Wat uiteraard onzin is. Amai, toch maar eens de Van Dale bekijken. http://vandale.nl/opzoeken?pattern=beroep&lang=nn
|