![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een gelovige kan eventueel gelijk hebben, maar hij heeft geen rationele reden om zo zeker te zijn van zijn stuk. Dat is een beetje als voor de match "zeker zijn dat de Duitsers gaan winnen". Dat is een geloof. "Naar alle waarschijnlijkheid denken dat de Duitsers gaan winnen", dat is een werkhypothese. Daar eventueel geld op verwedden, ook. Het onderscheid tussen gelovige en niet-gelovige zit hem niet in het onderwerp van het geloof (een godsdienst, de uitslag van een toekomstige match, ...) maar wel in de irrationele zekerheid waarmee dat onwrikbaar vastgehouden wordt. Een gelovige die had gesteld dat de Argentijnen gingen winnen, die gelooft dat nu nog, en die denkt dat alle videobeelden die de Duitsers tonen als winnaar, een conspiratie zijn. Iemand die als werkhypothese aangenomen had dat de Argentijnen gingen winnen, en daar geld op verwed had, die weet nu - zonder problemen maar wel met minder centen - dat hij verkeerd was.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2014 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nog maar eens het verschil met waarheid™ (gelijk hebben) en de rest:
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien iemand gelooft dat Argentinië zal winnen en hij ziet ze verliezen op tv zou zijn geloof inderdaad zodanig sterk kunnen zijn dat hij er een consporatie achter zoekt. De televiesie, de kranten, alle media zitten in deze conspiratie met als enig doel de wereld te laten geloven dat de Duitsers winnen, alleen hij (of zij, misschien met enkele anderen) doorzien de samenzwering en hebben het bij het rechte eind. Een atheïst zal zijn vertrouwen meestal geven aan het systeem van het vrij wetenschappelijk onderzoek. Dit systeem voert een zelfcontrole uit en indien er plagiaat gepleegd wordt (wat zeker gebeurt) zal het systeem dit zelf defecteren. Dankzij het vetrouwen in dit wetenschappelijk onderzoek kan de atheïst bepaalde zaken aannemen als waarheid (altijd tot nader order uiteraard) zonder de noodzakelijke kennis daarover te beschikken. Neem bvb het feit dat het bestaan van het deeltje van Higgs experimenteel is aangetoond. Wie ben ik om daar over te oordelen? Is er wel een cyclotron gebouwd? Ik heb hem nog nooit gezien. Vliegen die deeltjes wel zo snel? Ik heb ze nooit zien vliegen. Hoe interpreteert men de resultaten? Ik zou het niet weten. Het feit echter dat er een consensus is in de wetenschappelijke wereld, in combinatie met mijn vetrouwen in het systeem nopen mij ertoe te stellen dat het Higgs deeltje met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid werd aangetoond. Met al wat ik hier lees op het forum hebben de zogenaamde gelovigen geen vertrouwen in het wetenschappelijk onderzoek. Vanwaar komt dit wantrouwen? Gelooft men in een god omdat men het wetenschappelijk onderzoek wantrouwt of wantrouwt men het wetenschappelijk onderzoek omdat men in een god gelooft? Persoonlijk denk ik het laatste. Men gelooft eerst iets en wantrouwt nadien het systeem dat dit geloof tegenspreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De mens is dom en als hij toch wijs is dan zal God zijn wijsheid vernietigen: "Romeinen 11,33 "Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen." 1 Korintiërs 1,19 "Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen." 1 Korintiërs 1,20 "Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd?" 1 Korintiërs 2,6 "Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan" 1 Korintiërs 3,19 "Wat namelijk in deze wereld wijsheid is, is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: ‘Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid." Laatst gewijzigd door Piero : 15 juli 2014 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat was wat dat grappige filmpje "kicking Hank's ass" illustreerde. Citaat:
![]() Maar ergens is er toch iets dat hier niet klopt, ofwel begrijp ik het niet: Citaat:
1) het wetenschappelijke systeem kan falen (het KAN inderdaad een samenzwering zijn, of er KAN groepthink aanwezig zijn, er KUNNEN wetenschappers monddood gemaakt worden en weet ik veel) 2) maar vooral: de wetenschappelijke doctrine zelf gaat er altijd van uit dat er een existentiele twijfel is en dat alle statements voorlopig zijn (naar best vermogen, met de beschikbare kennis). Met andere woorden: het is waarschijnlijk een wijze WERKHYPOTHESE om de stellingen van de experten van een vakgebied waar je zelf niet veel van kent, als waar aan te nemen. Dat wil niet zeggen dat je ze GELOOFT. En dat is nu net gans het punt. Citaat:
Maar het is ook goed om in die zeldzame gevallen waar het al dan niet bestaan van die Higgs voor jou een belangrijke zaak zou zijn, in het achterhoofd te houden dat het niet meer is dan een werkhypothese. Zolang je dat in je achterhoofd houdt, ben je geen gelovige. De dag dat je iemand de schedel inklopt omdat die durft te twijfelen aan het bestaan van die higgs, ben je bekeerd ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#347 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]()
![]() |
#348 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben totaal tegen het geloven op de klassieke wijze waar een kaste boven de mensen bepalen wat de kudde wel of niet moet geloven; voor mij is dat dwaas en niet erg Mens-erend. Maar als het er op aan kwam om daar over te discuteren warende meeste atheisten even star en onverbiddelijk als de gelovige, ze gingen zelfs zover mij te verwijten dat ik niet gelovig was volgens het boekje. Voor mij is geloven het zoeken naar een diepere waarheid, het inzicht krijgen in een diepere waarheid, die ik inderdaad wetenschappelijk, met de stand van zaken van de wetenschap vandaag, niet kan bewijzen maar dat alles is behalve het aannemen van de sprookjes van derden. Het is een innerlijke overtuiging die ik bovendien aan niemand wil opdringen, in tegendeel, maar waar ik graag met andere mensen over zou willen doorpraten. Dat geloven is dan eigenlijk eerder synoniem met weten en voor mij bestaat diepere kennis, maar men groeit daarin door steeds verder inzicht te krijgen in het draaien en zeilen van zijn Eigen bestaan en dat van derden. Dus in die optiek is iemand die zegt dat hij gelooft in iets of iemand anders die zegt dat hij niet gelooft en zelfs tegen geloven is dezelfde kinderlijke praat. Alles draait om inzicht en niet om de sprookjes van derden aan te nemen of te verwerpen. Geloven in die optiek is een vorm van zijn; hoe geloviger men is geworden hoe dieper men is doorgedrongen in de werkelijkheid van het bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar het om gaat is of je op elk ogenblik bereid bent, in het licht van nieuwe gegevens, of een redenering, om een statement in vraag te stellen of niet. In het eerste geval ben je niet gelovig, in het tweede, wel. Citaat:
Citaat:
Ik wil er best op wedden dat de maan rond is. Maar zeker ben ik er niet van. Maar ik geef het wel een heel grote kans, met alles wat ik vandaag weet, dat de maan rond is. Als ik dus om een of andere reden een beslissing moet nemen die gebaseerd is op "de maan is rond", dan zal ik zonder veel aarzelen voor die beslissing gaan. Ik zal met mijn mond wijd open verbaasd staan te kijken de dag dat er genoeg materiaal is om te tonen dat de maan vierkant is. Maar ik houd in mijn achterhoofd dat dat niet helemaal onmogelijk is. Ik heb namelijk voor het "ronde" van de maan heel wat argumenten die allemaal rationeel passen met al de rest van wat ik weet. Al was het maar omdat ik al eens door een telescoop naar de maan heb gekeken. Maar ik houd het niet voor onmogelijk dat ik op een dag over voldoende andere elementen zal beschikken, die mij tevens zullen aangeven waarom ik dacht dat ze rond was, maar ze eigenlijk vierkant is. Als jij ergens verschillende elementen hebt die jou ervan overtuigen dat jouw god bestaat zoals je "gelooft" dat hij bestaat, dan ben je perfect rationeel bezig zoals ik met mijn ronde maan. Misschien - weet ik veel - bid jij elke morgen alvorens je opstaat dat god jouw koffie zou zetten, en als je opstaat, staat jouw kopje daar lekker warm klaar voor jou. Dat zou een serieus argument kunnen zijn bijvoorbeeld. Moest ik zonder koffie apparaat elke morgen kunnen bidden om een kopje koffie, en die staat daar dan, dan zou ik ook rationeel aannemen dat die god bestaat. ik zou dan geneigd zijn die hypothese wat meer op de proef te stellen. Eens proberen te bidden voor een Duvelke of zo bijvoorbeeld ![]() In de mate dat je dus over genoeg zulke elementen beschikt, die verder perfect rationeel passen met al de rest van wat je weet en waarneemt, is er niks mis met die godshypothese. Je bent dan geen gelovige, je hebt gewoon een zekere nuttige werkhypothese van de wereld, die lijkt te werken. De vraag is gewoon of je ook je hypothese potentieel in vraag durft te stellen (misschien is het uw partner die telkens een kwartier vroeger opstaat en koffie zet, he ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2014 om 08:17. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het al heel moeilijk als ik mij bijvoorbeeld gebieden voorstel zoals de noordpool, waar misschien nog nooit een mens geweest is maar die toch zoals de rest van de aarde er zijn.... Ik heb het heel moeilijk om mij de tijd van de dinosaurussen voor te stellen, miljoenen jaren zonder een (menselijk) bewustzijn. Het heelal dat voor 99% uit leegt bestaat. En op een dag kom je tot het besef dat dat niets misschien wel de kiem van alles kan zijn... Wat betekent juist tot steeds weer nieuw en dieper inzicht komen dan dat je altijd en overal bereid bent om het bestaande in vraag te stellen en voorafgaandelijke tijdelijke zekerheden op te geven voor een verder inzicht? Ik kan mijzelf inderdaad sprookjes vertellen, maar mijn hele leven is op dieper inzicht gericht, op het in vraag stellen van alles, dus ik denk niet dat die sprookjes het lang zullen uithouden. Ik leef bovendien niet als een kluizenaar en ook de andere mensen rondom mij zullen mij vlug op mogelijke ongerijmdheden wijzen. Wat ik wil is een gedeelde (met andere forumgangers) op weg gaan naar diepere kennis en in vele godsdiensten vind men inderdaad kiemen daartoe, maar men moet het kaf van het koren scheiden en men moet niets aannemen voordat men tot het inzicht gekomen is dat het wel eens de waarheid zou kunnen zijn. Zo het feit bestaat God of bestaat God niet? Indien men met God een buitenaardse man met een baard bedoeld.... of.... of..., geen probleem dat iemand mij zegt dat God niet bestaat. Maar indien ik God zie als mijn diepste zijn, ontdaan van alle sprookjes die eeuwenlang mensdom daarrond gebreid hebben, dan zou voor mij betekenen dat God niet bestaat hetzelfde zijn dan zeggen dat ik niet besta of in het beste geval dat ik als een zombie op aarde rondloop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de moderne fysica zit vol met dinges die aangeven dat wat je denkt te bestaan, eigenlijk niet bestaat, of toch niet zoals je dacht dat het bestond. Tijd en ruimte van 't zelfde. Het meeste religieus mysticisme is flauwe koffie in vergelijking met moderne fysica hoor. Citaat:
![]() Het punt is dan echter dat dat niks maar dan ook niks meer te maken heeft met wat veruit de meeste mensen "God" noemen. Je hebt het eigenlijk over uw subjectieve ervaring. Het feit dat ge voelt, weet, ervaart. Wat sommigen verkeerdelijk "dat ge leeft" noemen. En je bent dus op een fundamenteel filosofisch probleem beland, dat ook het "Hard Problem" genoemd wordt. http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_pr..._consciousness Wat jij "religieus geloven" noemt, is niks anders dan filosofie. En filosofie heeft NIKS maar dan ook NIKS met geloven te maken: het is er het tegengestelde van. Wetenschap is "natural philosophy", he.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2014 om 09:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Filosofie baseert zich enkel op het denken, op het logisch redeneren en sluit alle andere vormen van weten, zoals het voelen, het aftasten, het voorvoelen, mijn hele wezen... uit. Dat de wijsheid bekomen uit mijn leefwereld en mijn inzichten enkel een persoonlijke wijsheid zouden zijn is ook met de haren getrokken, de contrôle erop en het aanvaarden van die inzichten is in laatste instantie inderdaad persoonlijk, want ik zit nog altijd opgesloten in mijn Eigen vel, maar de zo opgebouwde wijsheden vinden we over de hele wereld in alle diepere wijsheden terug. Ik mag die wijsheden enkel de mijne noemen de dag dat ik ingezien (niet zo maar aangenomen omdat een hogere geestelijkheid het heeft voorgeschreven) heb dat het inderdaad wijsheden zijn. Neem gewoon al psychologie; daar zijn mensen die psychologisch inzicht hebben en andere niet. Indien die mensen met psychologisch inzicht hun inzicht meer en meer verfijnen zullen die op een zeker moment psychologisch veel verder staan dan anderen, zelfs als ze misschien nooit een psychologisch boek hebben gelezen, laat staan van buiten geleerd. Dat geldt op alle gebieden en dat is allemaal niet wetenschappelijk totaal uit te pluizen, gezien alle schakeringen die er in de psychologie (en op andere gebieden) voorhanden zijn. Zulke mensen zullen over het algemeen wel in hun omgeving hoog aangeschreven staan omdat ze zogezegd veel doorzicht hebben en meestal veel goede raad geven, maar er is geen enkel diplomma op hun kunnen geplakt. Als ik zeg dieper doorgedrongen te zijn in de werkelijkheid dan de doorsnee mens; of nog liever als ik zeg een zoeker te zijn; dan hoeft u enkel te zeggen dat mijn persoonlijke mening er niet toe doet want slechts persoonlijk en dus per definitie subjectief en niet objectief en wie ben ik dan om u tegen te spreken? Ook al beweer ik u dat mijn persoonlijke onderzoekstocht veel meer regide strengheid vereist om niet in drogredenen, verhaaltjes, schijn en wat weet ik allemaal nog meer te vervallen, juist omdat ze persoonlijk is. Maar van de andere kant weet ik dat ik niets 'echt' kan weten dan juist alleen datgene wat persoonlijk ervaren en/of doorvoeld is, want al de rest is zichzelf blaasjes wijsmaken ook al zouden we per geluk de waarheid voor waar hebben aangenomen, geloofd. Alleen werkelijk inzicht (iets dat door en door persoonlijk is en niet anders kan zijn) verruimt de mens als mens en doet hem evolueren naar een hoger niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat weten maakt dat je van een veel solidere basis vertrekt dan alle andere mensen om in eerste instantie nog meer niet te weten. Achter het niets kan de leugen, de waan zich niet verbergen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is een groot verschil met het wetenschappelijk onderzoek. Het is daar vooral de bedoeling om inzichten te bekomen die verifieerbaar zijn door anderen, door iedereen eigenlijk die de nodige kennis bezit. Deze inzichten dienen constant uitgedaagd te worden zodat ze kunnen verfijnd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat je subjectieve sensaties hebt, wil ik best "geloven" (= als werkhypothese aannemen ook al heb ik daar mijn existentiele twijfels over). De enige subjectieve sensaties waarvan het bestaan niet kan ontkend worden, zijn de mijne (dat is nu net juist die "je pense donc je suis"). Het is om die subjectieve sensaties enige denkbare zin te geven, dat ik de objectieve wereld uitgevonden heb. Vandaar: als er een god bestaat, ben ik het ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2014 om 12:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat bvb wel een wetenschappelijk aspect is dat bijdraagt tot existentiële vragen is bvb de radiometrische datering dat ons o.a. toelaat de ouderdom van de aarde in te schatten. Ik zou echter zelf geen radiometrie kunnen toepassen op zirkoon dus kan ik de ouderdom van aarde niet zelf gaan bepalen. Indien ik dus geen vertrouwen zou hebben in het systeem van wetenshappelijk onderzoek zou ik de hypothese dat de aarde 4.6 miljard jaar oud is niet kunnen aannemen als werkhypothese. Finaal zou ik ook willen stellen dat niet alles een werkhypothese is. In de wiskunde bvb zijn bepaalde zaken gewoon waar. De vierkantswortel van 2 is een reëel getal, overal in eender welk universum. Men kan het een andere naam geven maar daar stopt het ook, het concept blijft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bovendien: In een universum met maar, zeg, maar, 10 mogelijke toestanden is er niet genoeg plaats om "vierkantswortel van 2" uit te vinden he ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juli 2014 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moest de wereld echt bizar en vreemd in elkaar steken zoals ik hem waarneem, zodat er geen kop noch staart aan te krijgen is, dan zou dat nog zin hebben van te stellen dat het zomaar ervaringen zijn zonder "oorzaak". Echter, mijn ervaringen lijken perfect overeen te komen met ervaringen die ik zou kunnen hebben moest ik ECHT een lichaam hebben in een ECHTE fysische wereld en zo. Als dusdanig is het de moeite waard om, althans voor de praktische kant ervan, inderdaad te postuleren dat ik echt een lichaam heb, en dat die echte fysische wereld ook daadwerkelijk zou bestaan. Dat maakt dat die hypothese een beter organisatievermogen heeft voor mijn ervaringen dan de a priori bescheidener solipsistische aanname. Soms is Occam's razor te bot. En dus doe ik alsof ik denk dat er een echte objectieve fysische wereld bestaat. Als werkhypothese. En dus kunnen we ook doen alsof we aan wetenschap doen ![]() (maar natuurlijk nog een miljoen keer vaster dan die gekke verhaaltjes uit oude boeken...)
![]() |
![]() |
#359 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat wil men meer. Indien men doet alsof er een echte fysische wereld bestaat en deze zogenaamd fysische wereld reageert zoals je verwacht dat ze reageert, wat wil je dan nog meer?
|
![]() |
![]() |