![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#662 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Is het oneindig en/of onuitputbaar?
Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#664 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Twaren loemperikken? De Soemeriërs tekenen een ronde zon met planeten in baan rond de zon? Twaren loemperikken? Nee nee, we wisten duizenden jaren heel goed waar de klepel hing. Tot ze het de brandstapel op smeten met de mensen erbij. We zouden ons er van moeten verlossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij is gewoon goed spreker die het aloude 'wetenschap is ook maar een geloof' verhaal, oreert. Hij is niet voor niets van TEDx verwijderd. Citaat:
Dat is gewoon de positieve kant van agnosticisme. ('niet geloven wat men niet kan weten' versus 'er is veel meer dan we kunnen weten')
![]() |
![]() |
#666 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wist u dat deze theorie al bestond, 2000 jaar eerder? Dit is terug gevonden in de Nag Hammadi geschriften, die rond het jaar 0 op schrift werden gezet. Freud zelf was geschokt toen hij een exemplaar van de vertaling kreeg van een goede vriend van hem. Men is niet 6000 jaar lang dom geweest en nu opeens in een wetenschappelijk licht slim geworden. Mensen zoeken al lang. Als je vandaag oude teksten naleest kan je veel te weten komen. Er is nooit geen direct bewijs, dat is juist, maar als dat het criteria is om dingen als waarschijnlijk aan te nemen, mag je de volledige economische, HR en psychologische wetenschap begraven. Gezond verstand is echter nodig, evenals wat inzicht in de werk- en schrijfwijze van die tijd. Bedenk dat "de staat" van plato immers nog steeds een brandend actueel boek is! Ook hij had geen direct bewijzen voor zijn aannames... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het waren de waanbeelden van toen. En er waren genoeg aanhangers van die wanen om het tot cultuur te verheffen. Maar of daarmee onze voorouders er meer van wisten? Citaat:
De oude grieken waren ook zeker van hun 4 elementen en noemde de elementen ook atomen (ondeelbaar). Tja, de richting was goed, maar het totaal toch fout. Pas in de 17e eeuw is er pas écht werk van gemaakt en pas in 1869 publiceerde Mendelejev een periodieke tabel waarin de elementen niet alleen op atoommassa maar ook op eigenschappen waren gerangschikt.
![]() |
![]() |
#668 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Mijn statement is er geen van het grote gelijk, maar van het grote ongelijk: Newton had ook gelijk... tot op zekere hoogte want de relatieve tijd theorie breide daar nog een staartje aan door niet tijd, maar de lichtsnelheid als vaste parameter te zien. Mijn statement is niet te denken dat we slimmer zijn dan iedereen die ooit heeft geleefd. Freud heeft dat zo ontdekt dat hij zijn theorie niet had uitgevonden, maar heruitgevonden. Stel dat men die teksten nooit had verborgen, maar toen al had onderwezen, dan zou de psychoanalyse 2000 jaar verder staan dan wat ie nu is... Er zijn twee aspecten aan religies: - naar buiten gericht (richtlijnen om hoe samen te leven) - naar binnen gericht (wat komt er na de dood) Met onze ocharme 500 jaar wetenschappelijke kennis 36000 jaar ervaring als peanuts beschouwen is net als een 1e jaar student die een universiteits aula binnenstormt en zegt dat alle professoren idioten zijn omdat hij vindt dat de cursus onbegrijpelijk is opgesteld. De ziekte van onze tijd is te denken dat dit het eindpunt is van de geschiedenis, dat alles wat was fabel is en alles wat is absolute waarheid. We moeten leren beseffen dat ook wat we vandaag als waar AANNEMEN, morgen hopeloos belachelijk zal zijn. Ga de uitdaging aan en kijk eens rond wat er allemaal gebeurt en geredeneerd wordt in de velden van "advanced robotics" (zelf lerende programma's), deeltjesfysica (multiversum-theorie), gedragspsychologie (voorspelbaar menselijk gedrag), complex-theorie (gedragingen van complexe systemen en hun toepassingen) en de zoektocht naar buitenaards leven (earth-like planets) Zie eens wat de impact is van hun onderzoek op hun wereldbeeld. Wat je daar ziet zijn vaak toepassingen van zaken die de meesten als onwerkelijk beschouwen, soms zelfs buitenaards. in Sommige van die velden doet men regelmatig wel eens een herontdekking of botst men op de vraag of er toch niet "meer" zou zijn. PS Driehoeksmeetkunde werd ook herontdekt door de grieken op de Sumeriers ![]() Hoe jammer het misschien ook klinkt ook atheïsme is een aanname op de werkelijkheid, net zoals islam, boeddhisme, christendom, mijn gnostisch wereldbeeld EN wetenschappelijk materialisme. Geen van allen kan zeker zijn van zijn ultieme waarheid (bedenk dat men indertijd ook bewijzen heeft aangedragen die "bewezen" dat de aarde plat was) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat is eerder een gebrek in mijn kennis over Freud. Citaat:
Daarnaast heeft het o.a. te maken gehad met de (technische) vooruitgang. Het staan op de schouders van de voorgangers en dat er minder mensen ongeletterd werden.
![]() |
![]() |
#670 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zou mijn kat "god" kunnen noemen, en dan is het ook redelijk om aan te nemen dat "god" bestaat. Hip hip hoera, ik heb het bewijs van het bestaan van god gevonden: de kroketten worden opgegeten ! Als je dinges machin truk "god" noemt, wat wil "god" dan nog zeggen ? En dat heeft op zich niet veel met "geloven" te maken. Geloven is het ijzersterk vasthouden aan een lijstje met onwrikbare "waarheden" waar niet aan mag getwijfeld worden, en wie daaraan durft twijfelen is een ongelovige (hond). Het Credo is zo een lijstje. Citaat:
En ik denk dat ge onze voorouders overschat ![]() Maar laten we nu uw weg even op gaan (for sake of argument). Laten we stellen dat het antwoord op de natuurkundige vraag "Waar komt de oneindige onuitputbare energie vandaan? " (wat dat ook moge betekenen als vraag, want niet eens duidelijk), "god" heet. Ok, wat zijn we daar nu mee ? De oneindig onuitputbare energie komt van god. Bon. En nu ? Is dat zoiets als electrabel of zo ? Wat heeft het invoeren van "god" als antwoord op "de bron van oneindige onuitputbare energie" ons nu bijgebracht in het begrijpen der dingen ? Kan ik dank zij dat concept van "god", nu andere zaken beter begrijpen ? Helpt mij dat om voorspellingen te maken ? Helpt mij dat om andere conceptuele zaken te vereenvoudigen ? Welk conceptueel nut heeft het invoeren van dat "god" concept als "bron van oneindig onuitputbare energie" nu gehad ? Moest ik zeggen "mossel", of "donklabong", weet ik dan meer of minder ?
![]() |
![]() |
#671 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dit leidt ons echter wel een beetje af van het hoofdthema. Mag ik even de vraag rechtstreeks stellen, in alle objectiviteit: Vanwaar uw stelling dat god niet bestaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dan moet dan wel verdomd goed in elkaar zitten. Mogelijk dat Erik Verlinde daar een rol in kan gaan spelen. Citaat:
Citaat:
De kennis van "nu" is slechts een tussenfase. (en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven) Geen idee hoe jij aan die "ziekte" komt, maar ik zie 'm niet. (enkele fraudegevallen uitgezonderd). En begin niet over waarheid™ ![]() Citaat:
Waarheid vind je alleen bij religioten en Harry. En in jou lijstje claimen alleen de religies "waarheid™". De overige claimen niets. Citaat:
De oude grieken (Eratosthenes) hadden al berekend hoe groot de aardbol was. Alleen was dat zo'n groot getal dat ze het niet konden geloven. Aristoteles (384 v.Chr. - 322 v.Chr.) gaf natuurkundige argumenten en waarnemingen om het idee van een ronde aarde te ondersteunen:
![]() |
![]() |
#673 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Simpel: Als de batterij van mijn mobiel leeg is, ga ik er niet voor staan bidden om hem weer vol te krijgen.
http://youtu.be/ykyTfu9N3bQ (2u28m) GOD BESTAAT NIET. RVU 2005
![]() |
#674 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#675 |
Banneling
|
![]() Patrick, nu ben jij mij aan het zeggen wat 'geloven' is en wat God niet is.
Dat is hetzelfde als de mensen die zeggen wat God is en hoe je moet geloven. De natuur is niet oneindig. Maar de energie die haar projecteert wel. Dat is voor mij de scheppende kracht van God. Is God daarom een individu? Neen. Maar bewust zeker wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#676 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaag weet niemand hoe sommige stenen gesneden zijn. Als we zien hoe men ze verplaatste weet je dat het geen dommerikken waren. Ze haalden veel meer uit minder. Iets dat wij nodig hebben deze tijd, maar niet voor kunnen terugblikken. De kennis is weg!!!!! Waar naartoe? In de ondergrondse bibliotheken van het Vaticaan waar niemand in mag? WAAR IS HET VERHAAL VAN ONZE VOOROUDERS ONGECENSUREERD ONGEWIJZIGD???? Ook eens nagaan hoe die 3 wereldpiramides gebouwd zijn en WAAR ze staan in verhouding tegenover mekaar. Kunnen wij dat vandaag zonder gps? Wie was er dan slimmer? Citaat:
Neen de Soemeriërs gokte niet, die kregen hun wijsheid van goden. Of dat nu plantgoden of ET's waren, fuck knows. Maar gokken heeft hier niets mee te maken. Kijk naar hun bouwwerken, meetkundige precisie die zij eigenlijk op die tijd niet mochten weten. Tenzij ze liegen over onze geschiedenis? Liegen to fit evolution? Ik heb het niet over de theorie dan, maar over wat onze psyche overnam. What took over the psyche??? I Laatst gewijzigd door Peche : 31 juli 2014 om 06:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#677 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#678 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat moreel kompas best wel hebben. Wat belangrijk is, wat zit er in U? En hoe haalt ge het eruit? Wat is onze menselijkheid en wat roept ze naar ons als we los van oordeel, schuldgevoel en schaamte daartegenover staan? What is humane? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#680 |
Banneling
|
![]() En heb je gisteren die film bekeken hoe geluid materie creëert? In feite zie ik eerder hoe geluid materie plaatst, de creatie ervan merk ik nergens op.
Maar ik kan me best wel inbeelden hoe energie materie kan worden. Wat is de energie die dat doet? Waar komen de frequenties vandaan die de atomen samenplaatst om een projectie te vormen? Dit "god" concept in de menselijke psyche is toch niet geheel onlogisch? Er is toch meer achter de sluier van de realiteit dan ze ons ooit zullen zeggen? But when it isn't economical, it isn't beneficial? What is our humanness? |
![]() |
![]() |