Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2014, 00:12   #381
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Daarom dat ik al zo lang pleit voor het afschaffen van kindervergoeding.

Vroeger overkwam het je dat je zwanger werd, vandaag kies je daar voor net zoals je er ook voor kiest om al dan niet een dure wagen te kopen. Daar ga je toch ook niet voor aankloppen bij de maatschappij om een toelage voor de kosten?

Bovendien kunnen ze dan met die vrijkomende middelen zorgen om overal voldoende kosteloze kinderopvang te organiseren, zodat zij met kinderen niet langer als uitvlucht kunnen zeggen," ik kan niet gaan werken want ik moet voor de kinderen zorgen".

Het hebben van kinderen is dan een keuze en ze kost wat kost thuis grootbrengen een luxe. Als je je dat niet kunt veroorloven heb je de mogelijkheid je kinderen naar een gratis kinderopvang te brengen om je handen vrij te hebben om te gaan werken.

Bovendien schept dergelijke maatregel al vast een aantal jobs.
Ja maar Garry , we zitten nu eenmaal in een stelsel waarbij de volgende generatie het pensioen betaalt van de vorige.
En als er geen volgende generatie meer is , is er geen pensioen, geen verzorging voor de oude dag enz...
Voor mij mogen ze het kindergeld afschaffen , maar dan betalen mijn kinderen voor mijn pensioen en niet voor dat van diegene die geen kinderen heeft.

Laatst gewijzigd door Pericles : 22 augustus 2014 om 00:15.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 04:46   #382
killimandjaro
Provinciaal Statenlid

Standaard

CD&V en MR stellen de begrotingsnota op en NVA staat er voor spek en bonen bij.
En als diesel en benzine gelijk getrokken worden?
Geen probleem, eventjes de grens over steken.
killimandjaro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 04:47   #383
killimandjaro
Provinciaal Statenlid

Standaard

Pensioen systeem in België !!!
Het mooiste voorbeeld van een Ponzi systeem dat er is.
killimandjaro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:20   #384
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door killimandjaro Bekijk bericht

Goed plan!
Prijs gelijk aan de ons omringende landen, tenzij Luxemburg bij de deur ligt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:26   #385
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door killimandjaro Bekijk bericht
Voka, Unizo en VBO en hun Waalse tegenhangers stellen de begrotingsnota op.

De belasting en sociale bijdragen verlagingen zijn voor hen en alle verhogingen die je opgelegd krijgt om het te bekostigen, zijn voor ons.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:30   #386
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Hilarisch toch,

Een Vlaams gezin waar er met 2 gewerkt wordt, zal door te gaan werken en zijn kinderen in de opvang te sturen en met een diesel naar zijn werkgever te rijden, belastingen betalen om zijn werkgever minder belastingen te laten betalen en een deeltje recupereren door een klein beetje een aanpassing in zijn personen belasting.

Het is inderdaad te vermijden:

Niet gaan werken, dan hoef je je helemaal niet druk maken om de dieselprijs en ben je ineens thuis voor de kinderopvang.

In hoeveel huishoudens, waar er 1 iemand part-time werkt gaat er opnieuw gerekend worden denk je?

Op Vlaams niveau is het nog hilarischer:

Daar worden de vlamingen belast die kindergeld trekken en gebruik maken van de woonbonus.

Samengevat:

Je hebt een huis die je afbetaalt: jammer een paar honderd euro woonbonus minder aan koopkracht
Je hebt kindergeld: indexsprong zal je een honderd (?) euro kosten aan koopkracht
Je werkt: de accijnsverhoging zal je verschillende honderden euro's kosten aan koopkracht.
Je werkt en stuurt je kinderen naar de kinderopvang: terug een paar honderd euro koopkracht eraan op jaarbasis.
ijk duizend euro koopkracht minder op jaarbasis.
En hoe ga je dat precies vermijden?

En dan nu mijn punt:

Hoeveel gezinnen in Vlaanderen die werken met 2 een huis afbetalen, kinderen in de opvang hebben en 2 dieselwagens hebben kunnen sparen?

Bijna geen, maw de broeksriem gaat aan, minder uitgeven.

Misschien allemaal cijfermatig uit te leggen, maar net dat beetje extra dat die gezinnen hebben geven ze uit aan leuke dingen, cinema, gaan eten, pretpark.

Met zo een regering heb je geen oppositie meer nodig, ...

Dat is allemaal de schuld van de sossen in de vorige regering. Die hebben veel te weinig belastingen geheven op de middenklasse. Die hebben geprobeerd van de rijken waar ze aan konden te laten betalen. De mensen weten dat het nu niet anders kan. De media zeggen dat ook. De superrijken daar kunnen we niet aan. De grote bedrijven ook niet want als we geen mandaat meer hebben voor wie moeten we dan gaan werken ?
't Is allemaal de schuld van de vuile sossen.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:40   #387
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie beweren de voorvechters te zijn van de Vlaamse werkende gezinnen, ik durf hier gerust stellen dat met de maatregelen die op tafel liggen een gemiddeld gezin, met een gemiddelde lening, met een gemiddelde diesel, makkelijk 1000 euro aan koopkracht op jaarbasis gaat inleveren en dat is zeer conservatief. Dat jij dat overdreven vindt toont alleen maar aan hoe jullie zweven en de zin voor de realiteit voor de grote meerderheid van de actieve werkende vlaamse gezinnen!

En dan beweer jij dat je dat kan vermijden? Dat het geen belastingen zijn, dus hoe doe je dat?

Simpel:

Een maandelijkse uitstap met het gezin annuleren, tot zover de kracht van verandering in de Vlaamse huiskamer.

Jullie zouden als eerste kritisch naar belastingen moeten kijken die opgelegd worden aan de werkende gezinnen, het is niet alleen de werkgever die belastingen betaalt, maar ook de werkende gezinnen.

Een regering heft geld nodig en gaat dat halen bij de dieselrijder, de ouders en de vlamingen die een hypotecaire lening hebben. Toevallig net de grote meerderheid die niet kan ontsnappen aan die belastingen. De PS had het niet beter gedaan.

Of gaat de NVA tegen VOKA over een paar jaar zeggen dat de loonlasten niet verlaagd worden omdat de Vlaming gestopt is met de auto te rijden?
De vlaming is vooral een totentrekker. Theo Francken heeft voor ons berekent hoeveel de Vlaming eigenlijk waard is. Met twee gaan werken en van twee kanten wat erven en je zit al gemakkelijk aan een miljoen euro. Ja, de Vlaming is euromiljonair. We weten dat het niet anders kan. We moeten langer, meer, flexibeler, harder werken en meer belastingen betalen want we hebben meer politie en leger nodig door de import van sociale gevallen en de oorlogen die we bezig zijn.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:53   #388
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja maar Garry , we zitten nu eenmaal in een stelsel waarbij de volgende generatie het pensioen betaalt van de vorige.
En als er geen volgende generatie meer is , is er geen pensioen, geen verzorging voor de oude dag enz...
Voor mij mogen ze het kindergeld afschaffen , maar dan betalen mijn kinderen voor mijn pensioen en niet voor dat van diegene die geen kinderen heeft.
Dat is dan ook een systeem dat men van bij het invoeren van het pensioen had moeten aanpakken. Zo snel mogelijk had men moeten afbouwen dat de volgende generatie het pensioen van de vorige betaalde en men voor eigen pensioen afdroeg. Maar zo snugger waren ze toen en ook vandaag niet...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 07:15   #389
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar ook dat is niet altijd zo geweest. Oorspronkelijk betaalde iedereen voor zijn eigen pensioen, tot ze dat geld weer eens nodig hadden voor er wat anders mee te gaan doen. Dan hebben ze het systeem veranderd en betaalde zij die werkten voor het pensioen van hen die niet meer werkten en dat heeft een tijd goed gegaan TOT de verhoudingen plots niet meer klopten.

Dus met andere woorden, die andere generatie volstaat nu ook al niet meer om uw pensioen te betalen maar dat hebben de heren politici ook opgelost, we zouden nog tevreden zijn dat ze al die aangespoelde hier hebben aanvaard want die gingen later voor ons pensioen gaan werken, ja toch?

Al dat solidariteitsgedoe is heel knap alleen ge komt er niet veel verder mee dan het onderhouden van een stel leeglopers of profiteurs, met uitzondering van zij die om medische redenen zich zelf niet kunnen voorzien in hun onderhoud. Voor het overige ben ik voorstander van zelf te zorgen voor mijn pensioen en wanneer mijn inkomsten niet afgeroomd worden door allerlei bijdrage, kan dat perfect en zo moet ge tenminste niet het IGO gaan betalen van hen die heel hun leven hun poen in het zwart verdiend hebben en geen cent afgedragen hebben maar er rijkelijk alles doorgedraaid hebben. Wanneer die dan later aan de arme zijn moeten ze dan maar op een houtje bijten, dat is goed voor hun lijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 augustus 2014 om 07:24.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 07:28   #390
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is dan ook een systeem dat men van bij het invoeren van het pensioen had moeten aanpakken. Zo snel mogelijk had men moeten afbouwen dat de volgende generatie het pensioen van de vorige betaalde en men voor eigen pensioen afdroeg. Maar zo snugger waren ze toen en ook vandaag niet...
In tegendeel, zo slim waren ze in het begin wel want dat heeft eerst zo geweest. Het is pas later dat ze dat veranderd hebben naar het huidige systeem.
Oud 22 augustus 2014, 07:31   #391
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
De vlaming is vooral een totentrekker. Theo Francken heeft voor ons berekent hoeveel de Vlaming eigenlijk waard is. Met twee gaan werken en van twee kanten wat erven en je zit al gemakkelijk aan een miljoen euro. Ja, de Vlaming is euromiljonair. We weten dat het niet anders kan. We moeten langer, meer, flexibeler, harder werken en meer belastingen betalen want we hebben meer politie en leger nodig door de import van sociale gevallen en de oorlogen die we bezig zijn.
Dat fabeltje dat de Belg zoveel geld op zijn spaarrekening heeft is niet anders dan zand in de ogen strooien. 80% van dat geld zit bij slechts 20% van de bevolking.
Oud 22 augustus 2014, 07:35   #392
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hilarisch toch,

Een Vlaams gezin waar er met 2 gewerkt wordt, zal door te gaan werken en zijn kinderen in de opvang te sturen en met een diesel naar zijn werkgever te rijden, belastingen betalen om zijn werkgever minder belastingen te laten betalen en een deeltje recupereren door een klein beetje een aanpassing in zijn personen belasting.

Het is inderdaad te vermijden:

Niet gaan werken, dan hoef je je helemaal niet druk maken om de dieselprijs en ben je ineens thuis voor de kinderopvang.

In hoeveel huishoudens, waar er 1 iemand part-time werkt gaat er opnieuw gerekend worden denk je?

Op Vlaams niveau is het nog hilarischer:

Daar worden de vlamingen belast die kindergeld trekken en gebruik maken van de woonbonus.

Samengevat:

Je hebt een huis die je afbetaalt: jammer een paar honderd euro woonbonus minder aan koopkracht
Je hebt kindergeld: indexsprong zal je een honderd (?) euro kosten aan koopkracht
Je werkt: de accijnsverhoging zal je verschillende honderden euro's kosten aan koopkracht.
Je werkt en stuurt je kinderen naar de kinderopvang: terug een paar honderd euro koopkracht eraan op jaarbasis.

Maw, makkelijk duizend euro koopkracht minder op jaarbasis.
En hoe ga je dat precies vermijden?

En dan nu mijn punt:

Hoeveel gezinnen in Vlaanderen die werken met 2 een huis afbetalen, kinderen in de opvang hebben en 2 dieselwagens hebben kunnen sparen?

Bijna geen, maw de broeksriem gaat aan, minder uitgeven.

Misschien allemaal cijfermatig uit te leggen, maar net dat beetje extra dat die gezinnen hebben geven ze uit aan leuke dingen, cinema, gaan eten, pretpark.

Met zo een regering heb je geen oppositie meer nodig, ...
Het is eerder de fout van een totaal verkeerd beeld dat we gekregen hebben in de loop der jaren. We zagen wel maar tegelijkertijd leven we beter dan Baronnen vroeger. Alleen de meeste vergeten dat we geen Baronnen zijn.
Oud 22 augustus 2014, 07:51   #393
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor het overige ben ik voorstander van zelf te zorgen voor mijn pensioen en wanneer mijn inkomsten niet afgeroomd worden door allerlei bijdrage, kan dat perfect en zo moet ge tenminste niet het IGO gaan betalen van hen die heel hun leven hun poen in het zwart verdiend hebben en geen cent afgedragen hebben maar er rijkelijk alles doorgedraaid hebben.
Als je vroeger de keuze maakte zelfstandige te worden zat je een beetje in dat systeem. Hard werken, zuinig zijn en sparen, en je kon wel een appartement of huis kopen om te verhuren en zo je magere pensioen zelf aanvullen.
Maar dan proberen werknemers die nooit gespaard hebben je zuurverdiende geld af te snoepen met argumenten van "die dikke zelfstandige met hun onroerend goed" zijn veel te rijk en moeten daar maar dikke belasting op betalen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 08:12   #394
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar ook dat is niet altijd zo geweest. Oorspronkelijk betaalde iedereen voor zijn eigen pensioen, tot ze dat geld weer eens nodig hadden voor er wat anders mee te gaan doen. Dan hebben ze het systeem veranderd en betaalde zij die werkten voor het pensioen van hen die niet meer werkten en dat heeft een tijd goed gegaan TOT de verhoudingen plots niet meer klopten.

Dus met andere woorden, die andere generatie volstaat nu ook al niet meer om uw pensioen te betalen maar dat hebben de heren politici ook opgelost, we zouden nog tevreden zijn dat ze al die aangespoelde hier hebben aanvaard want die gingen later voor ons pensioen gaan werken, ja toch?

Al dat solidariteitsgedoe is heel knap alleen ge komt er niet veel verder mee dan het onderhouden van een stel leeglopers of profiteurs, met uitzondering van zij die om medische redenen zich zelf niet kunnen voorzien in hun onderhoud. Voor het overige ben ik voorstander van zelf te zorgen voor mijn pensioen en wanneer mijn inkomsten niet afgeroomd worden door allerlei bijdrage, kan dat perfect en zo moet ge tenminste niet het IGO gaan betalen van hen die heel hun leven hun poen in het zwart verdiend hebben en geen cent afgedragen hebben maar er rijkelijk alles doorgedraaid hebben. Wanneer die dan later aan de arme zijn moeten ze dan maar op een houtje bijten, dat is goed voor hun lijn.
Je kan het systeem niet meer omgooien , want dat betekent dat er één generatie moet zijn die moet bijdragen zowel voor hun eigen pensioen als van dat van de voorgaande.
Oud 22 augustus 2014, 08:20   #395
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je vroeger de keuze maakte zelfstandige te worden zat je een beetje in dat systeem. Hard werken, zuinig zijn en sparen, en je kon wel een appartement of huis kopen om te verhuren en zo je magere pensioen zelf aanvullen.
Maar dan proberen werknemers die nooit gespaard hebben je zuurverdiende geld af te snoepen met argumenten van "die dikke zelfstandige met hun onroerend goed" zijn veel te rijk en moeten daar maar dikke belasting op betalen.
Inderdaad , de afgunst is groot.
Maar het geld dat ik heb , daar heb ik hard voor gewerkt. Als je het per uur zou tellen , dan betwijfel ik dat ik beter af zou zijn dan een loontrekkende.
Mijn levenskwaliteit was jarenlang ook een stuk minder dan die van een doorsnee loontrekkende. 2 weken verlof op 20 jaar tijd en ik heb mijn twee oudste kinderen eigenlijk niet zien opgroeien.
Daar mag toch nog iets tegenover staan nietwaar ?
Oud 22 augustus 2014, 08:21   #396
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan het systeem niet meer omgooien , want dat betekent dat er één generatie moet zijn die moet bijdragen zowel voor hun eigen pensioen als van dat van de voorgaande.
op lange termijn wel noodzakelijk om van een slecht systeem af te raken.

en je zou dat kunnen spreiden over twee generaties én progressief opbouwen ...

maar het blijft een noodzakelijkheid.

niks doen, de hoogste belastingen van de EU hebben gecombineerd met de laagste pensioenen van de EU, lijkt me geen plan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 08:23   #397
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
waardoor burgers nog meer gaan sparen en de economie nog meer geremd wordt (wegens gebrek aan investeringen) ...
Oud 22 augustus 2014, 08:25   #398
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het geld dat ik heb , daar heb ik hard voor gewerkt. Als je het per uur zou tellen , dan betwijfel ik dat ik beter af zou zijn dan een loontrekkende.
Mijn levenskwaliteit was jarenlang ook een stuk minder dan die van een doorsnee loontrekkende. 2 weken verlof op 20 jaar tijd en ik heb mijn twee oudste kinderen eigenlijk niet zien opgroeien.
De erkenning en de voldoening die je zal beleven aan het saneren van de B staatsschuld.

het schrijnende besef dat je t beter allemaal had opgeleefd en opgedaan gecombineerd met de grijze levenswijsheid dat je dit niet zou kunnen, zelfs mocht je t kunnen overdoen ... het ligt gewoon niet in je aard ...
Oud 22 augustus 2014, 08:32   #399
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
De ambtenaren gaan al huilend en krijsend door de straten lopen omdat hun pensioen zal berekend worden op een langere periode.
Is uiteraard een goede maatregel die enkel op termijn zijn vruchten kan opleveren want ik geloof nooit dat men die maatregel kan toepassen op de nu reeds gepensioneerde ambtenaren.
En wat met de politici zelf. Gaan die hun riant pensioen van 75% van hun laatste salaris na een loopbaan van amper 20 jaar nog steeds kunnen behouden?
Niet dat het wijzigen ervan veel geld zou opbrengen maar het gaat hier om het princiep.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 08:35   #400
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind ook dat men de bankiers moet sparen, jullie zijn de grootste slachtoffers van deze hele crisis...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be