Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2014, 14:45   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De CAO werd ook goedgekeurd door de bediendenvakbonden.

U van de toelevering werd niets beloofd.

U van de toelevering was op geen enkele manier betrokken bij de onderhandelingen voor een nieuwe CAO, u heeft er alleen maar van geprofiteerd om hogere ontslagvergoedingen te eisen, maar op geen enkele wijze iets bijgedragen bij het tot stand komen van die CAO met het excuus dat jullie minder loon hadden en dus niets moesten bijdragen om Ford in Genk te laten produceren.
Oeps, plots een ander geluid.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 14:48   #102
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het zijn de mensen die veel jaren dienst hebben, zonder dat ze SWT gerechtigd zijn, die met het meeste gaan lopen.
Je moet er ook rekening mee houden dat je, als je geen werk vindt, er een half jaar van moet leven.

Een half jaar dat is dus 6 x +/- 2000 euro , tijdens dat eerst half jaar krijg ge uw verlofgeld berekend op die totale som, wat +/- het loon is van die 6 maanden opzeg.

Doe dus niet alsof het niks is wat je krijgt.

Een bediende moet zijn hele opzeg eerst opleven voor die een uitkering krijgt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 14:49   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar geen enkele cent looninlevering voor de werknemers.
Wel wat verworven rechten kwijt.

Men kan het dus wel halen van goedkope landen als men het wil.
Er werd toch het één en ander niet meer betaald.
Betaalde pauze afgeschaft, dat is, als ik goed kan rekenen toch 1/24 van het loon of ruim 4% looninlevering.

4% minder loon is ook 4% minder verlofgeld, is 4% minder EP, enz....
Oud 7 september 2014, 14:49   #104
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oeps, plots een ander geluid.
Als je niet kunt lezen wel, anders had je het wel begrepen.
Oud 7 september 2014, 14:50   #105
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In uw dromen.
Of dat door staken bedongen kon worden weet ik niet.
Wat ik wel weet dat er een budget was dat dubbel zo groot was als hetgeen Ford uiteindelijk moet betalen.
Oud 7 september 2014, 14:51   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dat dachten de Fordmensen ook toen wij copy-paste eisten!
En toch hebben wij net dezelfde voorwaarden als jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aan de kant blijven zitten levert nooit iets op!
Ford heeft de sluiting op een dik jaar terugverdiend, zij hadden op meer dan 2 jaar gerekend! Maar jullie zaten liever bij de stoof toen wij in de vrieskoude aan het staken waren.
Wat nut had een staking?
De blokkering van de wagens was voldoende, en dat hebben de mensen van Ford gedaan.
Oud 7 september 2014, 14:56   #107
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeveraar de conveyor staat er al veel langer (2000) en als je dat al niet eerlijk kunt plaatsen dan mag iedereen zich serieus vragen stellen over al de rest die je hier post.
Ik ben geen zeveraar, die conveyor staat daar al 15 jaar.
De Transit ging naar Turkije, de Focus kwam niet en bijna 3.000 mensen verloren hun job bij Ford. Ook bij de toelevering vielen zware klappen.
Toen is er een grote mediacampagne geweest om Ford open te houden (ik herinner mij een betoging met Stevaert, een muziekfestival aan de Ford, dagelijkse radiouitzendingen, ...).

In 2003 heb ik Champagne leren kennen want wij hadden toen de conveyor stilgelegd (jullie ontslagpremiers en -regelingen waren toen veel beter dan de onze!). Die man zei dat wij "maar" vd toelevering waren en dat hij niets voor ons kon doen. Ik ben dat nooit vergeten en heb mijn strategie daarop afgesteld en ik heb hem dat nadat onze buit binnen was nog eens onder zijn neus gewreven.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 15:02.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 14:57   #108
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Er werd toch het één en ander niet meer betaald.
Betaalde pauze afgeschaft, dat is, als ik goed kan rekenen toch 1/24 van het loon of ruim 4% looninlevering.

4% minder loon is ook 4% minder verlofgeld, is 4% minder EP, enz....

Begrijpend lezen is je sterkste kant niet gezien deze quote over de Duitse werknemers in de Fiesta produktie gaat.

Ken je trouwens de hele inhoud van de Genkse CAO, of ben je er maar op los aan het zeveren omdat je de klok hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Ken je de inhoud van het Duitse akkoord, vraag uw goede bronnen er anders naar dan zul je begrijpen waarom de Fiesta produktie in Keulen blijft en Genk sluit. Vraag hem ook naar de nieuwe CAO die ze in Valencia hebben afgesloten als je bezig bent.
Oud 7 september 2014, 14:59   #109
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat nut had een staking?
De blokkering van de wagens was voldoende, en dat hebben de mensen van Ford gedaan.
Bij de laatste stemming over het sociaal plan heeft de meerderheid "voor" gestemd omdat Ford Keulen zei dat dit het laatste voorstel was, te nemen of te laten. Wij hadden door moeten zetten maar de mensen was ingepraat dat ze bij verwerping niets (alleen het wettelijke) gingen krijgen. Ze kozen eieren voor hun geld.
Oud 7 september 2014, 15:00   #110
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ik geen zeveraar, die conveyor staat daar al 15 jaar.
Leest ge zelf wel wat ge schrijft :

Citaat:
In 2004 is de sluiting voorkomen doordat de conveyor werd aangelegd op koste vd belastingbetaler en met toeleveringsbedrijven die de totale loonmassa drukten door lage lonen zonder extra-legale voordelen.
Oud 7 september 2014, 15:00   #111
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ik geen zeveraar, die conveyor staat daar al 15 jaar.

Citaat:
In 2004 is de sluiting voorkomen doordat de conveyor werd aangelegd op koste vd belastingbetaler en met toeleveringsbedrijven die de totale loonmassa drukten door lage lonen zonder extra-legale voordelen.
Oud 7 september 2014, 15:09   #112
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Of dat door staken bedongen kon worden weet ik niet.
Wat ik wel weet dat er een budget was dat dubbel zo groot was als hetgeen Ford uiteindelijk moet betalen.
Tegen zo een vakbondsman die hetzelfde beweerde heb ik voorgesteld dat hij alles ging krijgen wat ik meer kreeg dan mijn berekening als hij mij garandeerde dat indien het verkeerd afliep ik van hem het bedrag van mijn berekening zou krijgen als hij er toch zo zeker van was dat er meer uit te halen viel.

Toen zweeg hij wijselijk, blijkbaar gokte hij liever met mijn geld dan met de zijne.
Oud 7 september 2014, 15:10   #113
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij begrijpt mij niet!
Zonder de conveyor en de goedkope toeleveringsbedrijven was Ford in 2003 reeds gesloten.
Wij hebben vanaf 2006 2 keer gestaakt voor opslag en gij herinnert U zeer waarschijnlijk nog de "wij willen 1 Euro per uur meer"-staking die oversloeg op zowat heel België (begonnen bij Syncreon zonder goedkeuring vd vakbonden). Toen wij onze buit binnen hadden en terug aan de slag gingen lag de conveyor na 5 min terug stil. Die vd Ford wilden ook 1 Euro/uur meer. Volgens mij is dat het doodvonnis geweest (die boodschap kwam ook bedekt uit Keulen) en de inlevering van 12% was een knipoog naar die "affaire" die nooit vergeten is bij de top.
Kort gezegd : de laatste jaren hebben wij vd toelevering de kkloof met Ford redelijk gedicht maar dat was dan ook ons doodvonnis.

Laatst gewijzigd door demonen : 7 september 2014 om 15:13.
Oud 7 september 2014, 15:12   #114
SMI94
Banneling

Standaard

Tja, we zitten met een getraumatiseerde zulle hier...

Maar beargumenteren waarom Volvo 'zeer waarschijnlijk' zou sluiten, dat is natuurlijk een te moeilijke vraag...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:13   #115
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Odell was onverbiddelijk en wenste niet terug te komen op de sluiting.
Of Odell onverbiddelijk was weet ik niet. Misschien naar werkgelegenheid naar Ford Genk toe wel, maar naar werkgelegenheid in het algemeen?????

Citaat:
Er is op het allerhoogste niveau bemiddeld maar snel werd duidelijk dat dit geen zin had.
Wat is het allerhoogste niveau?
Hoe werd dat duidelijk?

Citaat:
In 2004 was er meer dan de conveyor alleen, de conveyor werd trouwens in 2000 in dienst genomen en staat totaal los van de toeleveringsbedrijven?

Dat jullie minder loon kregen is nogal evident, net dat is de opzet van toeleveringsbedrijven. Outsourcing was in de jaren 80 - 90 - 00 een modewoord. In veel gevallen werd dit teruggedraaid of vermindert. De laatste jaren sprak men vooral vin insourcing. De mensen aan de automatische lijnen hadden tijd over om nog enkele handelingen te doen (terwijl de automatische lijn de handelingen deed).

Citaat:
Wij resulteerden onder de transportsector (wij doen assemblage!) en ons loon lag 40% lager dan bij Ford!
Ik geloof nooit dat jullie mochten produceren onder een sociaal nummer van de transportsector. Indien wel, dan had u uw vakbondswerk toentertijd goed moeten doen, niet toen het kalf verzopen was.

Citaat:

Wij hadden in tegenstelling tot de Ford-werknemers geen maaltijdcheques, ook geen gratis busvervoer naar
ons werk. Ook hadden wij geen betaalde CAO-dagen, geen ADV-dagen, geen anciënniteitsdagen.
Nogmaals: Uw vakbondswerk niet goed gedaan.

Fordwerknemers hebben nooit gratis busvervoer gehad.

ADV dagen (is arbeidsduurvermindering kan je alleen krijgen als meer uren werkt dan wettelijk voorzien. Ofwel maakten jullie overuren ofwel werkten jullie minder uren per week dan de Fordmensen.

Anciënniteitsdagen worden niet op een schoteltje afgeleverd, die krijg je na syndicale acties. Nogmaals onvoldoende vakbondswerk verricht.

Citaat:
Wij hadden geen groepsverzekering voor een bijkomend pensioen. Ook hadden wij geen DKV-verzekering.
Onze lonen lagen tot 40% lager dan hetgeen onze Fordcollega’s kregen.
Dat jullie lonen 40% lager lagen dan die van Fordarbeiders, dat geloofd u toch zelf niet hoop ik.
De groepsverzekering van de arbeiders van Ford Genk is ook gene vette, zeker niet als je dat vergelijkt met de bedienden van Ford Genk.
DKV???? is dat hospitalisatie?

Citaat:
Wij hadden geen fatsoenlijk sanitair, geen bedrijfsarts, ...
Ik vergeet nog veel zaken die wij niet hadden en onze Fordcollega’s wel.
Geen fatsoenlijk sanitair? Hallo vakbond!
Geen bedrijfsarts? Waarschijnlijk was daar geen noodzaak aan, bij Ford is daar ook ferm op afgebouwd hoor.
Zoveel zaken? Dat zegt me nu echt niets.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 september 2014 om 15:17.
Oud 7 september 2014, 15:19   #116
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeveraar de conveyor staat er al veel langer (2000) en als je dat al niet eerlijk kunt plaatsen dan mag iedereen zich serieus vragen stellen over al de rest die je hier post.
Inderdaad, in 1999 waren de plannen er en in oktober 2000 was deze volledig operationeel.
Fabricom was één van de firma's die CSG opgericht hebben.
Oud 7 september 2014, 15:20   #117
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat jullie geen Ford Werknemers zijn, maar werknemers van andere multinationals.

Maar volgens uwe logica zou de kebab leverancier ook recht moeten hebben op dezelfde voorwaarden omdat die aan Ford leverde.

Want dat was het uiteindelijk wat jullie deden, onderdelen aan Ford tegen een vastgestelde prijs per stuk leveren , net zoals CSG de eigenaar van de conveyor een vast bedrag kreeg voor iedere wagen die men produceerde.
Dat is inderdaad zo.
Alleen de Kebab leverancier kon Ford niet onder druk zetten zoals de toeleveranciers dat konden.
Oud 7 september 2014, 15:24   #118
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zo.
Alleen de Kebab leverancier kon Ford niet onder druk zetten zoals de toeleveranciers dat konden.
Laat demonen gerust.
De man kan en wil dit gewoon niet onder ogen zien...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:25   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een half jaar dat is dus 6 x +/- 2000 euro , tijdens dat eerst half jaar krijg ge uw verlofgeld berekend op die totale som, wat +/- het loon is van die 6 maanden opzeg.

Doe dus niet alsof het niks is wat je krijgt.

Een bediende moet zijn hele opzeg eerst opleven voor die een uitkering krijgt.
Ik heb mindere bedragen gehoord van mensen die vroegtijdige opgestapt zijn.
Veel hangt natuurlijk ook af van uwe gezinstoestand.
Mensen waarmee ik gesproken heb die spraken van netto tussen de 35 en de 40% van het bruto. Omdat ze RSZ en dergelijke moesten betalen vooraleer de belastingen langskomen.

Nogmaals, de niet SWT gerechtigden met een behoorlijke staat van dienst, zijn het beste af.
De SWT gerechtigden met een leeftijd van 55 jaar of ouder zijn het minst goed af.
Oud 7 september 2014, 15:26   #120
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je niet kunt lezen wel, anders had je het wel begrepen.
Natuurlijk had ik dat begrepen, het sarcasme droop er anders toch vanaf hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be