Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2014, 09:20   #121
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Taal wordt te veel gebruikt als machtsmiddel. In Kroatië, in Slovakije, in Oekraïne, in Letland, ... gaat het om de eigen taal maar is een accent soms voldoende om mensen uit te sluiten. Taal wordt dan gebruikt om eigen macht te vergroten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nietszeggende bewering. Ik wil trouwens wel eens zien of u de situatie in Slovakije kent. Toon mij maar even aan da tin dat land "de eigen taal maar ook een accent soms voldoende is om mensen uit te sluiten en dat de taal aldaar gebruikt wordt om eigen macht te vergroten".

Ik ben nu echt wel heel benieuwd. Sommigen zullen wel weten waarom ik dit vraag.
Nietszeggende bewering? Waarom zo denigrerend? Is dat typisch flamingantisme? Minderwaardigheidsgevoel en dan maar beginnen met schelden.
Via Esperanto ben ik enkele keren in Slovakije geweest. Nog voor de splitsingen trof mij de reactie van de mensen wanneer op de radio de taal gesproken werd met een Tsjechisch accent. Men haastte zich om van post te verwisselen. Het was ongeveer zoals men vroeger bij ons reageerde met een Noord-Nederlands accent.
Over de splitsing tussen Tsjechië en Slovakije die hier door sommige als een succes wordt voorgesteld hoor ik van mijn kennissen andere geluiden. Op een dag werd men wakker en was het land gesplitst. Het was een elite die besliste. Democratie (wat men zich daar ook bij voorstelt) kwam niet ter sprake. Nu kan men niet meer terug. Voor de jeugd is het geen topic meer. Maar veel oudere betreuren het.
Taalaccenten werden gebruikt om verschillen te benadrukken.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 09:21   #122
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ha, welke andere kandidaten heeft de gemeente dan nog voorgedragen?

Volg je de berichtgeving een beetje, of niet?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140620_01149181
Ik volg de benoemingssoap maar sporadisch. Feit is dat Geert Bourgeois recent de benoeming van de burgemeester in Linkebeek heeft geweigerd en dit zonder rechtsbasis. Kan je even weergeven voor welke feiten de voorgedragen burgemeester van Linkebeek is veroordeeld ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 09:29   #123
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik volg de benoemingssoap maar sporadisch. Feit is dat Geert Bourgeois recent de benoeming van de burgemeester in Linkebeek heeft geweigerd en dit zonder rechtsbasis. Kan je even weergeven voor welke feiten de voorgedragen burgemeester van Linkebeek is veroordeeld ?
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...emeenten.dhtml

Citaat:
Damien Thiéry, burgemeester van Linkebeek, mag niet worden benoemd van de Raad van State, hij krijgt dus ongelijk.
is de Raad van State genoeg rechtsbasis voor jou?
Oud 9 september 2014, 09:32   #124
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Ik heb nog Franse les gehad van een Romanist die kwam van Leuven Frans (Limburg behoorde nog tot het Prinsbisdom Luik). Nu beweren dat die man ongeschikt was omdat hij zijn aggregaat gehaald had in het Frans, vind ik erg. Het zal wel typisch Vlaams zijn om dergelijke redenering te gebruiken en mensen uit te sluiten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, u bent ergens blijven steken in de tijd. Het prinsbisdom Luik is al lang, heel lang voltooid verleden tijd.

In de jaren vijftig was er nog een bisdom: Luik- Limburg. Er was één seminarie waar Franstaligen (vooral voerstreek en Luik) en Nederlandstaligen op internaat zaten. Voetbal speelden wij samen. Normaal werden de twee talen gebruikt. Het Latijn voor gemeenschappelijke zaken (gewetensonderzoek en avondgebed).

Het was in de vijftiger jaren en een sombere tijd. Niet door de taal wel omdat de gevolgen van de oorlog nog overal voelbaar waren. Het gebruik van de twee talen was zeker niet schadelijk. Wij hadden Frans van een native speaker en ik blijf erbij dat dit een groot voordeel was.
In België heeft men de mogelijkheid dit vrij gemakkelijk op veel plaatsen door te voeren. Het niet doen kan men met grote principes verdedigen maar het is er niet minder kortzichtig door.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 9 september 2014, 09:37   #125
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht

De gemeenteraad wordt toch democratisch verkozen. Zij dragen op democratische wijze een burgemeester voor. Meestal wordt die ook aanvaard. Enkel wanneer men wil jennen dan gaat het niet door. Het niet benoemen van een Burgemeester die democratisch wordt voorgedragen enkel omwille van zijn taal, komt in het buitenland zeer slecht over. In jouw ogen zou het spreken van een andere taal overeenkomen met zware feiten als diefstal of moord. Arm Vlaanderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet omwille van zijn taal.
Taal wordt hier wel gebruikt. Maar je hebt gelijk in die zin dat het enkel dient als machtsmiddel om een aantal inwoners uit te sluiten.
Oud 9 september 2014, 10:07   #126
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag een link naar dat recentere arrest van de RvS waar Geert Bourgeois gemachtigd zou zijn om grondwetsartikel 30 te interpreteren.
Zeg vriend, ik ben uw Google niet, he.

http://www.raadvst-consetat.be/arr.php?nr=227775&l=nl
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 11:51   #127
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Wat zou dan uw reden zijn om alsnog te splitsen?

Economie of werkloosheid ofzo? Dan kunnen we Limburg even goed afstoten aangezien die trage Limburgers niet willen werken
De Limburgers verfransen de Vlaamse Rand niet.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 12:49   #128
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg vriend, ik ben uw Google niet, he.

http://www.raadvst-consetat.be/arr.php?nr=227775&l=nl
Samengevat:

BESLISSING
De Raad van State doet de beslissing teniet van de Vlaamse minister van
Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse
Rand van 25 februari 2013 waarbij Véronique Caprasse niet wordt benoemd
tot burgemeester van de gemeente Kraainem.

Geert Bourgeois wordt dus in ongelijk gesteld en draait op voor de kosten.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 9 september 2014, 12:55   #129
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samengevat:

BESLISSING
De Raad van State doet de beslissing teniet van de Vlaamse minister van
Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse
Rand van 25 februari 2013 waarbij Véronique Caprasse niet wordt benoemd
tot burgemeester van de gemeente Kraainem.

Geert Bourgeois wordt dus in ongelijk gesteld en draait op voor de kosten.
sprak jij niet van Linkebeek?
Oud 9 september 2014, 13:28   #130
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samengevat:
Beetje bij de les blijven, he. Jij vroeg waar de algemene kamer van de RvS aangaf dat de Vlaamse Regering bevoegd was om de taalwetten te interpreteren.

Dat staat in dat arrest dus klaar en duidelijk in. Mevrouw Caprasse beweerde van niet, en na de Nederlandstalige heeft ook deze kamer haar op dat punt in het ongelijk gesteld.

En daarmee is de kous dus helemaal af. Tenzij natuurlijk de Franstalige partijen nu eisen dat het beroep alleen maar in de Franstalige kamer mag gevoerd worden. Maar dan gaat er een andere kous af zijn.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 9 september 2014 om 13:30.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 16:14   #131
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat artikel gaat niet eens over een arrest van de RvS. Integendeel, het gaat over een Brusselse rechtbank dat het arrest van de RvS tegenspreekt.
Juist. Een overhaaste lectuur van mijnentwege.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 16:17   #132
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oh, ik wil helemaal niemand de mond niet snoeren, hoor.

Zeer integendeel, ik zou u zelfs heel graag horen uitleggen waarom het niet storend is voor de kandidatuur van een burgemeester wanneer die kandidaat aan haar voogdijminister verklaart dat ze in deze functie zal weigeren wetten uit te voeren als die haar niet bevallen.
Stijve Hark heeft geen enkele rechtsb
Oud 9 september 2014, 16:19   #133
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=mauste;7319941]Stijve Hark had geen enkele rechtsbasis om Caprasse niet te benoemen. Een babbeltje aan een koffietafel heeft niet de minste juridische geldigheid.
Oud 9 september 2014, 17:00   #134
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

ter info
http://www.vlaamsbelang.org/persberichten/2253
Oud 9 september 2014, 17:09   #135
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Dat artikel gaat niet eens over een arrest van de RvS. Integendeel, het gaat over een Brusselse rechtbank dat het arrest van de RvS tegenspreekt.

Ook het recentere arrest van de algeme kamer van de RvS bevestigt overigens nogmaals dat Vlaanderen wel degelijk bevoegd is om (in afwezigheid van een federale uitlegging) een eigen interpretatie van de uitvoering van de taalwetten te maken.
http://www.lalibre.be/actu/politique...70c0e7433d42df
Oud 9 september 2014, 17:33   #136
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beetje bij de les blijven, he. Jij vroeg waar de algemene kamer van de RvS aangaf dat de Vlaamse Regering bevoegd was om de taalwetten te interpreteren.

Dat staat in dat arrest dus klaar en duidelijk in. Mevrouw Caprasse beweerde van niet, en na de Nederlandstalige heeft ook deze kamer haar op dat punt in het ongelijk gesteld.

En daarmee is de kous dus helemaal af. Tenzij natuurlijk de Franstalige partijen nu eisen dat het beroep alleen maar in de Franstalige kamer mag gevoerd worden. Maar dan gaat er een andere kous af zijn.
Dat staat niet in het arrest. Ik heb de conclusie van het arrest van de RvS letterlijk weergegeven.

Oud 9 september 2014, 17:40   #137
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
sprak jij niet van Linkebeek?
Je gaf het arrest van de RvS met betrekking tot Caprasse. Ik sprak inderdaad van Linkebeek. Daar staat in dat arrest niets over in.

Oud 9 september 2014, 21:20   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Via Esperanto ben ik enkele keren in Slovakije geweest. Nog voor de splitsingen trof mij de reactie van de mensen wanneer op de radio de taal gesproken werd met een Tsjechisch accent. Men haastte zich om van post te verwisselen. Het was ongeveer zoals men vroeger bij ons reageerde met een Noord-Nederlands accent.
Euh, dit is helemaal geen antwoord op de vraag die ik u voorleg. Hiermee toont u trouwens zelf aan dat bepaalde reacties binnen taalgroepen niet verbonden zijn met een of ander machtsstreven van een elite.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 21:25   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over de splitsing tussen Tsjechië en Slovakije die hier door sommige als een succes wordt voorgesteld hoor ik van mijn kennissen andere geluiden. Op een dag werd men wakker en was het land gesplitst. Het was een elite die besliste. Democratie (wat men zich daar ook bij voorstelt) kwam niet ter sprake. Nu kan men niet meer terug. Voor de jeugd is het geen topic meer. Maar veel oudere betreuren het.
Taalaccenten werden gebruikt om verschillen te benadrukken.
Een ware opeenstapeling van foute voorstellingen. Vooreerst gaat het onderscheid Tsjechisch - Slovaaks niet over een verschil in "taalaccenten". Wel over twee verschillende talen. Ook al werd het Slovaaks in zijn literaire vorm lang heel sterk beïnvloed door het toenmalig Tsjechisch, toch gaat het niet over dezelfde taal. Al vrij snel kwam er in de tijd van de Reformatie een eigen Slovaakse bijbel. De Tsjechische werd dus niet geschikt geacht.

In de twee landen wil er niemand, buiten misschien een of andere witte raaf, terug naar de tijd van Tsjechoslovakije. Beide landen zijn goede buren geworden, juist omdat ze elk hun eigen weg konden inslaan met eigen politieke, economische en culturele oriëntaties.
Oud 9 september 2014, 21:25   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: waar vind ik een bron waarin aangetoond wordt dat de weigering niet werd gemotiveerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be