![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Gouverneur
|
![]() Taal wordt te veel gebruikt als machtsmiddel. In Kroatië, in Slovakije, in Oekraïne, in Letland, ... gaat het om de eigen taal maar is een accent soms voldoende om mensen uit te sluiten. Taal wordt dan gebruikt om eigen macht te vergroten.
Citaat:
Via Esperanto ben ik enkele keren in Slovakije geweest. Nog voor de splitsingen trof mij de reactie van de mensen wanneer op de radio de taal gesproken werd met een Tsjechisch accent. Men haastte zich om van post te verwisselen. Het was ongeveer zoals men vroeger bij ons reageerde met een Noord-Nederlands accent. Over de splitsing tussen Tsjechië en Slovakije die hier door sommige als een succes wordt voorgesteld hoor ik van mijn kennissen andere geluiden. Op een dag werd men wakker en was het land gesplitst. Het was een elite die besliste. Democratie (wat men zich daar ook bij voorstelt) kwam niet ter sprake. Nu kan men niet meer terug. Voor de jeugd is het geen topic meer. Maar veel oudere betreuren het. Taalaccenten werden gebruikt om verschillen te benadrukken.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Gouverneur
|
![]() Ik heb nog Franse les gehad van een Romanist die kwam van Leuven Frans (Limburg behoorde nog tot het Prinsbisdom Luik). Nu beweren dat die man ongeschikt was omdat hij zijn aggregaat gehaald had in het Frans, vind ik erg. Het zal wel typisch Vlaams zijn om dergelijke redenering te gebruiken en mensen uit te sluiten.
Citaat:
In de jaren vijftig was er nog een bisdom: Luik- Limburg. Er was één seminarie waar Franstaligen (vooral voerstreek en Luik) en Nederlandstaligen op internaat zaten. Voetbal speelden wij samen. Normaal werden de twee talen gebruikt. Het Latijn voor gemeenschappelijke zaken (gewetensonderzoek en avondgebed). Het was in de vijftiger jaren en een sombere tijd. Niet door de taal wel omdat de gevolgen van de oorlog nog overal voelbaar waren. Het gebruik van de twee talen was zeker niet schadelijk. Wij hadden Frans van een native speaker en ik blijf erbij dat dit een groot voordeel was. In België heeft men de mogelijkheid dit vrij gemakkelijk op veel plaatsen door te voeren. Het niet doen kan men met grote principes verdedigen maar het is er niet minder kortzichtig door.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Gouverneur
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
De gemeenteraad wordt toch democratisch verkozen. Zij dragen op democratische wijze een burgemeester voor. Meestal wordt die ook aanvaard. Enkel wanneer men wil jennen dan gaat het niet door. Het niet benoemen van een Burgemeester die democratisch wordt voorgedragen enkel omwille van zijn taal, komt in het buitenland zeer slecht over. In jouw ogen zou het spreken van een andere taal overeenkomen met zware feiten als diefstal of moord. Arm Vlaanderen. Taal wordt hier wel gebruikt. Maar je hebt gelijk in die zin dat het enkel dient als machtsmiddel om een aantal inwoners uit te sluiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.raadvst-consetat.be/arr.php?nr=227775&l=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BESLISSING De Raad van State doet de beslissing teniet van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand van 25 februari 2013 waarbij Véronique Caprasse niet wordt benoemd tot burgemeester van de gemeente Kraainem. Geert Bourgeois wordt dus in ongelijk gesteld en draait op voor de kosten.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() Beetje bij de les blijven, he. Jij vroeg waar de algemene kamer van de RvS aangaf dat de Vlaamse Regering bevoegd was om de taalwetten te interpreteren.
Dat staat in dat arrest dus klaar en duidelijk in. Mevrouw Caprasse beweerde van niet, en na de Nederlandstalige heeft ook deze kamer haar op dat punt in het ongelijk gesteld. En daarmee is de kous dus helemaal af. Tenzij natuurlijk de Franstalige partijen nu eisen dat het beroep alleen maar in de Franstalige kamer mag gevoerd worden. Maar dan gaat er een andere kous af zijn. Laatst gewijzigd door Nyquist : 9 september 2014 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [quote=mauste;7319941]Stijve Hark had geen enkele rechtsbasis om Caprasse niet te benoemen. Een babbeltje aan een koffietafel heeft niet de minste juridische geldigheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je gaf het arrest van de RvS met betrekking tot Caprasse. Ik sprak inderdaad van Linkebeek. Daar staat in dat arrest niets over in.
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de twee landen wil er niemand, buiten misschien een of andere witte raaf, terug naar de tijd van Tsjechoslovakije. Beide landen zijn goede buren geworden, juist omdat ze elk hun eigen weg konden inslaan met eigen politieke, economische en culturele oriëntaties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |