![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang (en ik hoop dat dat voor eeuwig is) er geen gedachtenlezers zijn, zijn gedachten vrij.
Maar religie/geloof is iets persoonlijks, een hobby waar men anderen niet mee lastig moet vallen. Net zoals voetbal, we willen toch ook geen holigans.
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Geloof mag geen verplichting zijn en het mag niet te verstikkend werken , inderdaad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrijheid van mening: een pastoorke dat de klokken luidt vindt dat hij dat mag doen in het raam van vrije meningsuiting en vrijheid van godsdienst.
Maar als hij dat te lang doet, te vroeg of te laat, te veel of wat weet ik, dan gaan de mensen dat wel ongepast vinden, en beginnen spreken van overlast en verstoring van de openbare orde. Nog een voorbeeldje: wat zouden jullie denken van een geestelijke die verkozen geraakt in een parlement (zoals al gebeurde), maar die komt zetelen in volle ornaat van zijn godsdienstige kledij ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik botste gisteren op "Tegen betere wetten in. Een ethische kijk op het recht." van Koen Raes, waarin hij een interessante kijk geeft op oa. het individuele vrijheidsrecht:
http://books.google.be/books?id=oqgw...n%20in&f=false |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge moet het nog zover niet gaan zoeken. In het openbaar zou men geen religieuze symbolen mogen dragen. Ik wil de dames die ergens aan een winket zitten en die een gouden kruisje aan hebben de kost niet geven. En hoe zit het met de processies? En met de bisschoppen en de kardinalen in hun carnavalsuitrusting? En wanneer bv. morgen de paus zou een bezoek brengen aan ons land, in welke tenueke gaat die hier dan verschijnen? En wie gaat er wat tegen ondernemen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang ik het geloof en niet doe ben ik niet strafbaar. Zo kan ik geloven dat Teonanacatl de Omnipresente Onuitputbure kracht zichtbaar maakt aan me. Ik denk dat ik vrij ben daar over te praten... Het is maar pas als ik het ga uitdelen aan de mensen ik strafbaar bezig ben. Dus kan je geloof echt verbieden? Wow, wie dat probeert roept toch iets over zich heen. Er zijn bereid velen te sterven voor hun geloof. Anderen leven liever in angst de leugen verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze praktijk heeft dus andere wortels en hoort bijgevolg overeenkomstig aangepakt te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet de wet in acht nemen en die opvolgen. Nergens vraagt de overheid dat ik ook moreel met de wet instem. Zo mag ik gerust tegen het huidig belastingsstelsel zijn, maar ben ik wel gehouden aan het betalen van mijn belastingen onder dat stelsel. Net zo kan ik mij uitspreken tegen abortus, maar kan ik niet, buiten de wet, verhinderen dat anderen een abortus laten uitvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Hebt u ooit de oude teksten gelezen van de PvdA? Die spreken over het omverwerpen van het kapitalistisch systeem. In die kringen werd geweld daarbij als geoorloofd geacht.
Kan dit dan volgens u in een democratie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Vlaamsgezinde mag ik voor een republiek zijn en dus tegen de huidige monarchie. Als gelovige mag ik gerust tegen abortus zijn en de huidige wet in vraag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij u natuurlijk ook de vrijheid van vereniging aan banden wil leggen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch geen probleem? Daens zetelde in het parlement. Hij kwam in toog naar de assemblee.
|
![]() |
![]() |