Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2013, 15:03   #1381
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Even een beangstigend filmpje, maar voor de jonge mensen aanwezig: toch maar eens goed luisteren:

http://ejbron.wordpress.com/2013/11/...hite-genocide/

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2013, 15:26   #1382
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Als verstokte, iets ouder wordende vrijgezel of single valt het me op dat vele van mijn collega's of kennissen, die in steeds ruimere getale zich te menen moeten voortplanten, mij willen overtuigen om toch binnenkort een relatie aan te gaan en (vooral) ook aan kinderen 'te denken'. Velen proberen mij van hun kinderkeuze te overtuigen dat ze anders toch een 'gemis' en leegte zouden ervaren in hun leven en dat ze nu eindelijk met hun nageslacht het geluk hebben 'gevonden'. Hoewel ze het meestal niet expliciet uitspreken hebben de meeste compassie met mij omwille van mijn 'vrijgezellenbestaan' of vinden ze mij ronduit zielig. Anderen gaan een stapje verder en twijfelen aan mijn 'geaardheid', als reden waarom ik nog niet aan een gezin begonnen ben. In hun ogen heb ik immers een mooie job, boeiend sociaal leven en een eigen woning, volgens sommige vrouwen (zeg dit niet van mezelf) ben ik overigens niet onknap en ik heb een vrij ruim interesseveld. Nog anderen gaan nog een stap verder en vinden mij in zekere zin 'asociaal' en 'egoïstisch', omdat ik geen relatie aanga met bijbehorende kinderen. Die mensen beweren vaak dat een kinderwens een instinct is en dat ik toch wat abnormaal ben omdat ik daar niet aan toegeef.

Zelf heb ik nog nooit het gevoel gehad mij te moeten voortplanten en ik voel me perfect gelukkig in mijn 'gezinssituatie'. Ik bemerk als alleenwonende vrijgezel overigens vele voordelen, vooral een stuk van mijn vrijheid en onafhankelijkheid opgeven voor een relatie en dito kinderen zou me zwaar vallen. Nu, ik gun iedereen zijn gezinnetje en kinderen die dat wenst, maar dan verwacht ik ook wel wat respect en begrip van zulke mensen. Dit laatste ontbreekt echter vaak, het is toch wel erg dat sommige mensen er automatisch van uitgaan dat je op mijn leeftijd iets 'mankeert' als je je nog niet gebonden hebt of dit niet van plan bent op korte termijn te doen.

Ook in de media hameren de meeste BV's (uiteraard mét kinderen) op het feit dat ze mensen zonder kinderen toch wel ervaren als mensen die een 'gemis' hebben. Iets dat mij uitermate irriteert. Wat geeft die mensen het recht om zo over kinderloze koppels of singles te oordelen ? Volgens mij zijn dit hardnekkige vooroordelen, ingebracht door de samenleving die nog steeds op het principe huisje-tuintje-kindje is gebaseerd. Volgens mij is de zogenaamde kinderwens vooral maatschappelijk aangekweekt, veel meer dan een natuurlijk instinct dat zogezegd nog overeind zou blijven. Nog even benadrukken dat ik zeker geen 'kinderhater' ben, ik heb jarenlang vrijwillig gewerkt met kinderen en jongeren, ik zou daar niet mijn tijd voor opgeofferd hebben indien ik deze niet kon uitstaan. Maar ik voel niet de minste drang zelf kinderen te hebben.

Alle voordelen op te noemen geen kinderen te hebben zou ons veel te ver leiden, er zijn er immers ontelbare. De kersverse ouders die ik ken proberen echter steeds weer al 'hun' voordelen van kinderen op te noemen. En uiteraard met de vermelding dat ik toch wel veel zaken mis. Ik word dan quasi gedwongen om 'tegen' te argumenteren. Meestal haal ik dan mijn 'voordelen' aan dat ik nog steeds in alle vrijheid, mooie verre reizen kan maken en mij niet moet beperken tot vreselijke 'Centerparcs' en andere toestanden om de kinderen te plezieren. Verder vermeld ik dat ik nog steeds op restaurant naar keuze kan gaan, of een stapje in de wereld zetten, zonder weken op voorhand te stressen om een babyszit te regelen of zich te beperken tot het gaan naar zogenaamde 'kind-vriendelijke' restaurants (je weet wel, van die zaken met binnenspeeltuinen) waar het eten en de bediening meestal van bedenkelijk alooi zijn. Verder vermeld ik het gegeven dat mijn tijd die ik niet in kinderen moet steken kan besteden aan talloze hobby's en interessevelden. De meeste jonge ouders dienen hun sociale leven en hobby's grotendeels op te zeggen ten dienste van de kinderen, als vrolijke vrijgezel heb ik daarentegen mijn eigen leven de jongste jaren nog kunnen uitbreiden. Tot slot vermeld ik ook nog vaak dat ik het milieu een grote dienst bewijs, want het niet hebben van nakomelingen die ook de aarde zullen vervuilen is enorm positief voor de beperking van je ecologische voetafdruk.

Verder zou ik ook nog talloze financiële voordelen kunnen opnoemen van het niet-hebben van kinderen (elk kind kost een huis) en tevens het behouden van voldoende nachtrust, want als je wat 'bleiters' in huis hebt, kan je je slaappatroon ook wel vaarwel zeggen. Ik ben waarschijnlijk niet bereid deze opofferingen te maken, dus nog redenen om niet aan kinderen te willen beginnen.

Het spreekt voor zich dat kinderloze koppels en vooral ook vrijgezellen door de samenleving nog steeds 'en masse' gediscrimineerd worden. Ik denk maar aan het voorbeeld dat we onevenredig veel moeten betalen voor een (georganiseerde) reis met al die (hotel)toeslagen als single. Verder worden we ook in restaurants en supermarkten regelmatig gediscrimineerd. De meeste supermarkten zijn voorzien op gezinsverpakkingen (althans de goedkopere winkels) en in sommige restaurants ben je op je eigen zelfs niet welkom. Indien je alleen ergens gaat eten dat het niveau van een fastfoodketen of koffiebar overstijgt, bekijken ze je vaak nog als een koe die een trein ziet passeren. En dan zwijg ik nog over de fiscale discriminatie, want hierin worden kinderloze koppels en singles serieus benadeeld. Mensen met kinderen kunnen niet genoeg benadrukken dat hun kinderen zullen werken voor mijn pensioen en ziekenhuis, maar ze vergeten er wel bij te zeggen dat wij nu de 'melkkoeien' zijn voor de opvoeding en het onderwijs van hun kinderen. Dat is dus een tweesnijdend zwaard. Het is wel een feit dat in deze 'dure' tijden alleenwonenden het vaak financieel zwaar hebben, de last voor de woning is voor een single bijna even groot als voor een gezin met tweeverdieners en kinderen.

Nogmaals, niets tegen kinderen, wel integendeel, en ook niet tegen koppels met een kinderwens, maar dan verwacht ik ook dat ze mijn keuze en situatie respecteren zoals ze is en dat ze niet steeds de 'zieligheid' van mijn bestaan benadrukken. Want die is er niet, vele ouders willen dit echter niet beseffen. Enkele bewust kinderloze koppels die ik ken worden zeker serieus onder druk gezet om zich voort te planten. Indien ze dat niet doen dan denken de mensen dat iemand iets medisch mankeert of dat er op ander gebied stront aan de knikker is. Volgens mij zwichten onder die maatschappelijke druk toch vele mensen die eigenlijk intitieel ook liever geen kinderen zouden hebben, maar ze toch genomen hebben voor de 'goegemeente'. Ik ben ervan overtuigd, ook al wilt praktisch niemand dat toegeven, dat er diverse mensen zijn met kinderen die liever kinderloos waren gebleven. Hoe graag ze hun kroost uiteindelijk ook zien. Het ergert mij dus niet dat ik geen kinderen heb, maar wel het gegeven dat er mensen zijn die vinden dat ik ze om allerhande (drog)redenen zou moeten hebben.
Freespirit.
Ik lees je posting met aandacht.
Je hebt dus vooral een probleem met collega's die vinden dat het tijd wordt om aan kinderen te denken.
Ik vermoed dat jij niet in het plaatje past om kinderen te hebben, en dus ook niet om ze op te voeden.
Volgens mij ben je niet zo echt sociaal. Wat ook blijkt uit andere reacties. Eerder een eenzaat binnen een gesubsidieerde omgeving, en die vanop afstand zou willen bepalen wat goed is voor iedereen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2013, 21:51   #1383
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Meer en meer kinderen op de wereld zetten om economische groei te waarborgen.

Méér produceren, niet minder.

Wel ja, waarom niet.

Een nog vluggere uitputting van de grondstoffen, het bovenstaand scenario komt des te vlugger.

Jouw (achter)kleinkinderen zullen jou voor eeuwig dankbaar zijn.

Hun miserabel leventje uiteraard even buiten beschouwing gelaten. Dat is maar een detail natuurlijk.

Goe bezig, jongen, goe bezig.
Het is nochtans wel waar in ons huidige model.

Als de economie krimpt (door minden consumenten bvb) ga jij dat voelen. Of de bevolking moet zodanig veel krimpen dat er opeens enorm veel natuurlijke grondstoffen vrijkomen dat er een overvloed is.

Maar in de realiteit gaan er veel oude mensen zijn en weinig jonge, met als gevolg massale belastingsdruk op de werkende schouders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 14:36   #1384
Maikel728
Vreemdeling

Standaard Bewust kinderloos

Beste allemaal,

Ik ben Maikel Marichael, student aan de Arteveldehogeschool in Gent, richting Journalistiek.
Voor een opdrachtje zou ik moeten werken rond het thema beschreven in deze groep.
Je hoort mij al komen, ik moet iemand interviewen die bewust kinderloos is gebleven (man/vrouw, 40+).

Het interview wordt niet gepubliceerd! Het is enkel een taak.

Staat u hiervoor open en wilt u mij helpen goeie punten te scoren?
Indien geïnteresseerd mag u mij altijd contacteren via mijn mail: [email protected], of telefoonnummer: 0496/94.41.19

Journalist-in-spe bedankt je!
Maikel
Maikel728 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 10:47   #1385
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Kinderen worden geboren om de ouders te plezieren.

Het geluk , laat staan de gezondheid niet eens kunnen garanderen.

Wie in deze maatschappij kinderen plaatst is half misdadiger.

Het leven een geschenk. Laat me niet lachen.
De duurste lening ooit te betalen met veel pijn en verdriet.
Zeg, zal t' gaan ja?
Ik heb kinderen, ben daar nog iedere dag ontzettend blij mee, maar heb ze echt niet op de wereld gezet om mezelf te plezieren en evenmin vind ik dat je dan een halve misdadiger bent.
Dat kinderen geld kosten en je leeft in functie van hen heb ik nooit als een probleem ervaren, integendeel, dat heb ik met plezier gedaan.
Ik heb dan ook leuke kinderen!

Nu Free spirit, wanneer je geen kinderen wilt, zie ik daar geen probleem in.
Snap niet waarom je mensen die je daarop aanspreken dit gewoon uitlegt, denk niet dat iemand daar moeilijk over doet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 05:05   #1386
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat een subjectieve vraag.

Voor de een zijn kinderen erg belangrijk voor de ander niet. Zo ken ik mensen die er niet aan moeten denken om kinderen te krijgen. Voor alsnog heb ik ook geen kinderwens .

Ik vind het wel wat vreemd dat mensen je proberen te overtuigen om een relatie aan te gaan je zelfs voort te planten. Waar bemoeien mensen zich mee?
Hahaha da's een vraag die je net hier moet stellen.
Mensne bemoeien zich toch graag met andermans zaken en vooral als die zaken ingaan tegen hun eigen of zogezegde "eigen" "principes".

Wat freespirit ook zegt; ik ervaar nog steeds -en ook nog bij jongeren- dat nog altijd men generatie op generatie nog dezelfde stramien volgt; Het huisje-tuintje-kindje is nog steeds diep verankerd in onze maatschappij en algemene mindset. Doe je daar niet aan mee wordt je niet enkel deels of volledig uitgesloten in de maatschappij op sociaal vlak maar ook op financieel vlak. Er is dus nog steeds een drukking en overlevering.
Maar ja uit de fouten van het verleden leert de mens duidleijk niet of als hij er uit leert leert hij de verkeerde lessen eruit want men blijft herhalen.

Nu er is een lichtstraaltje of 2 want het begint stilaan toch te brokkelen... de echtscheidingen spreken voor zich maar ook meer mensen stilaan beginnen de onzin in te zien van die maatschappelijke verwachtingen en blijven bewust single en/of kinderloos.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 11:16   #1387
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Hahaha da's een vraag die je net hier moet stellen.
Mensne bemoeien zich toch graag met andermans zaken en vooral als die zaken ingaan tegen hun eigen of zogezegde "eigen" "principes".

Wat freespirit ook zegt; ik ervaar nog steeds -en ook nog bij jongeren- dat nog altijd men generatie op generatie nog dezelfde stramien volgt; Het huisje-tuintje-kindje is nog steeds diep verankerd in onze maatschappij en algemene mindset. Doe je daar niet aan mee wordt je niet enkel deels of volledig uitgesloten in de maatschappij op sociaal vlak maar ook op financieel vlak. Er is dus nog steeds een drukking en overlevering.
Maar ja uit de fouten van het verleden leert de mens duidleijk niet of als hij er uit leert leert hij de verkeerde lessen eruit want men blijft herhalen.

Nu er is een lichtstraaltje of 2 want het begint stilaan toch te brokkelen... de echtscheidingen spreken voor zich maar ook meer mensen stilaan beginnen de onzin in te zien van die maatschappelijke verwachtingen en blijven bewust single en/of kinderloos.
Op wat voor manier word je maatschappelijk, financieel ,sociaal uitgesloten dan wanneer je geen kinderen hebt?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 12:24   #1388
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orie Bekijk bericht
Het moet omgedraaid worden. Die mensen zonderen zichzelf af van een groot deel van de samenleving.
Wat is dat voor zever? Als je geen kinderen hebt/wil, dan zonder je jezelf af van (een groot deel van) de samenleving? En waarom dan wel?

Geen kinderen willen is een eigen individuele keuze, waar geen enkel ander mens (buiten de partner/persoon waarmee je dat doet, uiteraard) ook maar iets op te zeggen of te oordelen heeft.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 12:50   #1389
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had het over single en kinderloos. Omdat de maatschappij door en voor gezinnen is gevormd. Op kinderloze singles bouw je geen bestendige samenleving op.
Maar op Flodder-like gezinnen met meer kinderen dan ze kunnen onderhouden, daar bouw je wel een samenleving mee op zeker? Zever in pakskes. Je maatschappij is niet door en voor gezinnen gevormd.

Citaat:
Maar ik heb niets tegen mensen die ervoor kiezen kinderloos te blijven. Ieder zijn of haar leven.
Dat is inderdaad hun persoonlijke keuze (of speelt er ook natuurlijke selectie mee? ) en ze moeten beseffen dat ze zich daarmee zelf voor een groot deel afzonderen. Zonder partner of kinderen heb je normaal een beperkter (sociaal) leven.
Ik denk dat jij het sociale leven van zij met kinderen serieus overschat. Het is meestal het omgekeerde. Eens een dag naar hier, een avondje daar, afspreken op deze of gene plaats, een reisje/weekendje met vrienden: allemaal zaken die de koppels met kinderen met lede ogen moeten aanzien. Is er wel een babysit? Zijn we wel op tijd terug? Enkele dagen, dat gaat toch niet? Heeft dat restaurant wel kindermenu's en een speeltuin?

Tenzij jij "sociaal leven" definieert als een babbel aan de schoolpoort en een namiddag in de speeltuin uiteraard. Ik weet wel zeker dat in onze vriendenkring, het sociaal leven van de kinderloze koppels een pak uitgebreider is dan het sociaal leven van hen met kinderen.
Oud 27 oktober 2014, 13:39   #1390
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn natuurlijk mensen die het puber- of studentenleventje nooit ontgroeien. Zij kunnen dat misschien single en kinderloos blijven volhouden, in combinatie met andere factoren (goed betaalde job, brede sociale cirkel) maar de meeste mensen ontgroeien na het studeren de ouders, hebben broers/zussen en vrienden die zelf een gezin gaan stichten en minder bereikbaar zijn voor sociale activiteiten, willen daar ook bij horen, enz...
Alsof koppels met kinderen niet meer reizen, uitgaan, of van die dingen. De meeste mensen hebben na een tijd het single zijn wel gehad en veel koppels worden ook het studentenleventje beu.
Het is wel een feit dat kinderen hebben een opoffering van andere zaken vereist.

Het is gewoon een puur emotioneel gedreven gebeuren en mensen met kinderen hebben gelijk en deze zonder kinderen hebben ook gelijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 14:16   #1391
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over single en kinderloos. Omdat de maatschappij door en voor gezinnen is gevormd. Op kinderloze singles bouw je geen bestendige samenleving op.
Maar ik heb niets tegen mensen die ervoor kiezen kinderloos te blijven. Ieder zijn of haar leven.
Dat is inderdaad hun persoonlijke keuze (of speelt er ook natuurlijke selectie mee? ) en ze moeten beseffen dat ze zich daarmee zelf voor een groot deel afzonderen. Zonder partner of kinderen heb je normaal een beperkter (sociaal) leven.
Ik heb toch heel sterk de indruk dat mensen zonder kinderen veel intenser van de dingen des levens kunnen genieten dan degenen met kinderen
Als je kinderen hebt staat je leven toch voor het grootste deel in het teken van die kinderen.
En dat sociale leven is toch vnml aan de schoolpoort staan wachten....verplicht rondhossen....tandarts..kapper....boodschappen en taxi spelen in het weekend.
Ik heb ook de indruk dat mensen die open en sociaal door het leven gaan ....wanneer ze dan kinderen krijgen zich pas gaan afzonderen op hun eilandje....er is geen tijd meer voor niks....en als er dan wat tijd overblijft gaat die steevast naar activiteiten met de kinderen....
Het is niet opdat je ieder jaar naar plopsa gaat of naar de dag van het gezin dat je een uitgebreid sociaal leven hebt !

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 oktober 2014 om 14:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2014, 14:49   #1392
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Er zijn natuurlijk mensen die het puber- of studentenleventje nooit ontgroeien.
Waarmee je direct je eigen waardeoordeel velt en je eigen waarden op de voorgrond plaatst als dé referentie ("niks tegen mensen die ervoor kiezen om kinderloos te blijven, 't is hun leven, maar 't zijn er wel die hun puber/studentenleventje niet kunnen ontgroeien"). 't Helpt natuurlijk ook direct om je reactie tegen hun context te plaatsen. Sommige mensen hebben het immers nodig om waardeoordelen te gaan vellen over anderen, enkel om hun eigen leven wat inhoud te geven.

Maar goed, dat is ook de reden waarom boekskes als Story of den Dag Allemaal zo populair zijn.

Citaat:
Zij kunnen dat misschien single en kinderloos blijven volhouden, in combinatie met andere factoren (goed betaalde job, brede sociale cirkel) maar de meeste mensen ontgroeien na het studeren de ouders, hebben broers/zussen en vrienden die zelf een gezin gaan stichten en minder bereikbaar zijn voor sociale activiteiten, willen daar ook bij horen, enz...
Alsof koppels met kinderen niet meer reizen, uitgaan, of van die dingen. De meeste mensen hebben na een tijd het single zijn wel gehad en veel koppels worden ook het studentenleventje beu.
Dus ouder worden doe je om erbij te horen?
Oud 27 oktober 2014, 14:50   #1393
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb toch heel sterk de indruk dat mensen zonder kinderen veel intenser van de dingen des levens kunnen genieten dan degenen met kinderen
Als je kinderen hebt staat je leven toch voor het grootste deel in het teken van die kinderen.
En dat sociale leven is toch vnml aan de schoolpoort staan wachten....verplicht rondhossen....tandarts..kapper....boodschappen en taxi spelen in het weekend.
Ik heb ook de indruk dat mensen die open en sociaal door het leven gaan ....wanneer ze dan kinderen krijgen zich pas gaan afzonderen op hun eilandje....er is geen tijd meer voor niks....en als er dan wat tijd overblijft gaat die steevast naar activiteiten met de kinderen....
Het is niet opdat je ieder jaar naar plopsa gaat of naar de dag van het gezin dat je een uitgebreid sociaal leven hebt !
Dit dus.
Oud 27 oktober 2014, 16:02   #1394
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Amai, gij moet dringend eens buitenkomen! Hoezo geen sociaal leven als single of zonder kinderen???
Juist wel hoor. Niet alle mensen zijn afhankelijk van een partner of kinderen om een sociaal leven te hebben, wat een onzin zeg!
Oud 27 oktober 2014, 16:07   #1395
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn natuurlijk mensen die het puber- of studentenleventje nooit ontgroeien. Zij kunnen dat misschien single en kinderloos blijven volhouden, in combinatie met andere factoren (goed betaalde job, brede sociale cirkel) maar de meeste mensen ontgroeien na het studeren de ouders, hebben broers/zussen en vrienden die zelf een gezin gaan stichten en minder bereikbaar zijn voor sociale activiteiten, willen daar ook bij horen, enz...
Maar mens toch...alsof al die dertigers, die vrolijk feest vieren, op reis gaan, allerlei activiteiten doen, zonder vaste partner of kinderen hopeloze gevallen zijn die " er bij willen horen"!

Wat mensen willen, waar ze voor kiezen is persoonlijk, wanneer je ongewild geen partner of kinderen hebt is dat een ander verhaal maar ik ken er genoeg die dat gewoon niet willen, en echt alles gevalve buitengesloten, zielig of hunkerend zijn! Er zijn namelijk ontzettend veel single's en die amuzeren zijn zo te zien prima!
Oud 27 oktober 2014, 21:48   #1396
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Maar op Flodder-like gezinnen met meer kinderen dan ze kunnen onderhouden, daar bouw je wel een samenleving mee op zeker? Zever in pakskes. Je maatschappij is niet door en voor gezinnen gevormd.

Ik denk dat jij het sociale leven van zij met kinderen serieus overschat. Het is meestal het omgekeerde. Eens een dag naar hier, een avondje daar, afspreken op deze of gene plaats, een reisje/weekendje met vrienden: allemaal zaken die de koppels met kinderen met lede ogen moeten aanzien. Is er wel een babysit? Zijn we wel op tijd terug? Enkele dagen, dat gaat toch niet? Heeft dat restaurant wel kindermenu's en een speeltuin?

Tenzij jij "sociaal leven" definieert als een babbel aan de schoolpoort en een namiddag in de speeltuin uiteraard. Ik weet wel zeker dat in onze vriendenkring, het sociaal leven van de kinderloze koppels een pak uitgebreider is dan het sociaal leven van hen met kinderen.
En dat is maar normaal ook. De ouders hebben opeens kinderen om rekening mee te houden.

Alleen is er iets dat onmogelijk is om uit te leggen aan kinderlozen: kinderen zijn meer plezier en voldoening bijeen dan een uitgebreid sociaal leven u ooit kunnen bieden. Het is hard werken, en zaken opofferen, en vaak vermoeid zijn omdat ge een hele waslijst van zaken te doen hebt...maar het is gewoonweg wel zo dat ik ongelofelijk gelukkig ben als ik savonds thuiskom en mijn zoon zie.

Iedereen kiest dat voor zijn eigen, maar ik moet dat uitgaans gedoens niet meer. Ik heb meer plezier aan een glas wijn savonds met mijn vrouw voor de tv of in de zomer op het terras in de tuin. Of natuurlijk met de familie en/of vrienden die wel of geen kinderen hebben. Overigens worden familiebanden veel intenser eens je kinderen hebt.
Oud 27 oktober 2014, 21:59   #1397
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En dat is maar normaal ook. De ouders hebben opeens kinderen om rekening mee te houden.

Alleen is er iets dat onmogelijk is om uit te leggen aan kinderlozen: kinderen zijn meer plezier en voldoening bijeen dan een uitgebreid sociaal leven u ooit kunnen bieden. Het is hard werken, en zaken opofferen, en vaak vermoeid zijn omdat ge een hele waslijst van zaken te doen hebt...maar het is gewoonweg wel zo dat ik ongelofelijk gelukkig ben als ik savonds thuiskom en mijn zoon zie.

Iedereen kiest dat voor zijn eigen, maar ik moet dat uitgaans gedoens niet meer. Ik heb meer plezier aan een glas wijn savonds met mijn vrouw voor de tv of in de zomer op het terras in de tuin. Of natuurlijk met de familie en/of vrienden die wel of geen kinderen hebben. Overigens worden familiebanden veel intenser eens je kinderen hebt.
Al een geluk dat je d'r zo over denkt...Veel keuze heb je niet want er is sowieso geen weg terug.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 oktober 2014 om 22:00.
Oud 27 oktober 2014, 22:18   #1398
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Al een geluk dat je d'r zo over denkt...Veel keuze heb je niet want er is sowieso geen weg terug.
Ze worden op een gegeven moment ook volwassen he
Oud 27 oktober 2014, 22:21   #1399
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze worden op een gegeven moment ook volwassen he
Ja hopelijk worden ze volwassen en jij oud.
Oud 27 oktober 2014, 22:37   #1400
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja hopelijk worden ze volwassen en jij oud.
ja, hoop doet leven en leven geeft hoop.
Zonder kinderen zit je toch eerder af te tellen, je ziet geen vernieuwing, je geeft niets door, je bent een consument, geen producent.

maar ieder zijn gedacht natuurlijk. je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.
Als mijn kleine mij letterlijk in de armen springt als ik thuis kom, voel ik mij daar uitzonderlijk goed bij.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be