Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2014, 14:58   #341
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Onze fanatieke separatistische volksnationalisten lopen een paar decennia achter. De oudste dochter van Koning Filip loopt school in het Nederlandstalig onderwijs. Ze spreekt keuriger Nederlands dan honderduizenden Vlamingen die in hun sociale en professionele activiteiten met een abominabel dialectisch broebeltaaltje het AN geweld aandoen.
Prinses Elisabeth, prins Gabriël en prinses Eléonore gaan naar het Sint-Jans Berchmanscollege in Brussel.
2!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 15:08   #342
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mmmja, voor zover u met “wij” in deze de N-VA bedoelt twijfel ik zeer aan uw stelling sedert V. Van Aelst het als “gewoon N-VA lid” nodig vond om publiekelijk racistische cq. xenofobe verklaringen af te leggen inzake de Fransen en meer algemeen inzake de Franstaligen, en ik daarop moest vaststellen dat de leiding van uw partij geen enkele moeite deed om daar minstens afstand van te nemen.
Wat Van Aelst zegt en denkt, is van geen belang. Zijn woorden verhinderen helemaal niet heel veel Franstaligen naar Vlaanderen te komen wonen en/of werken. En ze lachen totaal met het feit dat een bepaalde Vlaanderen - waaronder Van Aelst - anti-Franstalig is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 15:20   #343
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
2!
Dus dat is voldoende voor u? Vlamingen worden toch goedkoop geacht he?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:17   #344
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Relevantie van de vraag in een topic met als titel "Het Frans van minister Elke Sleurs : een schande !"?

Dan zal ik u eventueel mijn indruk geven van haar Nederlands. Of kom. Mijn indruk is goed.

Excuseer me dat ik de vraag verkeerd gelezen had.
De relevantie is dat Elke Sleurs geen respect voor taal heeft in haar beleidsnota. De Nederlandstalige tekst is rommel. De vertaling maakt er nog grotere rommel van.

Dus nogmaals: "Wat is jouw oordeel van het Nederlands in de beleidsnota van Elke Sleurs" ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 november 2014 om 16:17.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 17:05   #345
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik volg....
Ik volg...niet dus. Ik beschouw deze draad als écht klote. De topicstarter schiet met een kanon naar een mug. Wat feitelijk een akkefietje is, een storm in een glas water krijgt de allures aangemeten van net geen tsunami.

De vertaalde tekst bevat inderdaad storende taalfouten. So what? Is er iemand overboord? Ik denk het niet. Ik heb meerdere teksten in het Nederlands gezien, door franstaligen geschreven waarvan je werkelijk geen jota begreep. Maar d�*t mag je niet zeggen, het heeft niks met de zaak te maken meneer. Ik heb trouwens de indruk dat hier meer aan de hand is, dit is een bewuste beschadigingscampagne, mogelijk opgezet door belangrijke franstalige kringen. Met de zware beledigingen die ze moeten ondergaan lachen ze waarschijnlijk zelf.

Citaat:
Deze belediging is zo onvergeeflijk en getuigt van zo'n totale onbekwaamheid dat staatssecretaris Sleurs stante pede moet vervangen worden door iemand die..... behoorlijk Frans spreekt.
Is dit sarcastisch bedoeld of ben je van de ladder gevallen? Besef je niet dat je met deze suggestie de doos van pandora opent? Sleurs heeft enkel flutbevoegdheden, maar dat betekent niet dat ze moet opstappen. Ik zou nog verstaan dat ze zelf een stap opzij zet, maar gedwongen? Haar bevoegdheden kunnen gemakkelijk overgenomen worden door andere departementen en ze zou er bovendien nog lof voor krijgen ook. Besparingen weet je wel.

Mijn laatste woord is voor Gwylan. Een zware persoonlijke aanval op een integere polita is blijkbaar niet voldoende voor jou. Ook L. Homans kreeg al tegenwind en je moest zonodig de royale kweek in bescherming nemen. Allemaal gevoelige items voor Vlaams-nationalisten. Spijtig genoeg is de haatdraad over BDW zijn slecht Frans al opgestart. Eén lichtpuntje : er is nu duidelijkheid over je omslag van 180°. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik het boontje dat ik voor je had "on hold" in de koelkast geplaatst heb. Voor de diepvrieskast is het nog iets te vroeg.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 17:48   #346
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
IIk heb meerdere teksten in het Nederlands gezien, door franstaligen geschreven waarvan je werkelijk geen jota begreep.
Kan je daar eens één typerend voorbeeld gaan geven als het gaat over beleidsnota's ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 29 november 2014, 18:15   #347
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De relevantie is dat Elke Sleurs geen respect voor taal heeft in haar beleidsnota. De Nederlandstalige tekst is rommel. De vertaling maakt er nog grotere rommel van.

Dus nogmaals: "Wat is jouw oordeel van het Nederlands in de beleidsnota van Elke Sleurs" ?
Stel u niet op als God de Vader aub.

Ik heb die nota vluchtig overlopen en vond niet direct rommel. Als het slecht geschreven zou zijn kan dat herschreven worden, tenzij dat ze onbekwaam zou zijn voor de functie en dan zullen problemen blijven opduiken waarschijnlijk. Vind u dat ze ontslagen moet worden voor haar fouten? En wat moet er dan daarna gebeuren?

Misschien is ze nog onervaren. Sommige mensen leren snel. Misschien is het u meer om de NVA dan om haar taalgebruik te doen. En vindt u de Franstalige verontwaardiging niet wat ongepast? Denkt u dat die verontwaardiging oprecht is of wordt hier een spelletje gespeeld. En voelt u zich verontwaardigd over haar FRANS taalgebruik?

De standaard:
Citaat:
In het Nederlands, de moedertaal van Sleurs, leest het document vlot. Maar de Franstalige versie, afgedrukt in een kolom net naast de Nederlandse tekst, is niet om aan te zien.
De Standaard vindt het geen rommel.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2014 om 18:21.
Oud 29 november 2014, 18:25   #348
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Als het u stoort luistert er dan niet naar! Vlaams primeert en Waals is maar bijkomstig. Ze moesten alle politiekers verplichten om alleen Vlaams te spreken. En als het u dan toch zodanig stoort : mogen we dan nu België splitsen en stoppen met die miljarden Vlaamse euro's naar Wallonië te versassen?
Als Française zou Gwylan daar misschien wel eens op kunnen uit zijn. Zowel Brussel als Straatsburg in Franse handen. Moet een aantrekkelijk perspectief zijn voor de Fransen. Frankrijk als politiek centrum van Europa (aangezien het economisch niet lukt).

Website
Oud 29 november 2014, 18:33   #349
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze belediging is zo onvergeeflijk en getuigt van zo'n totale onbekwaamheid dat staatssecretaris Sleurs stante pede moet vervangen worden door iemand die..... behoorlijk Frans spreekt.

Citaat:
Is dit sarcastisch bedoeld of ben je van de ladder gevallen?
Komaan Robert. Je gaat me toch niet wijsmaken dat je bovenstaande uitspraak anders dan zwaar sarcastisch aanvoelde? Die puntjes zijn toch veelzeggend?
Oud 29 november 2014, 18:37   #350
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was geen argumentatie die ik gaf maar een gevolgtrekking.

De Vlamingen zouden van mij juist veel assertiever moeten zijn in de verdediging van hun rechten. Ze zouden de mijns inziens gespeelde Franstalige verontwaardiging over 'minister' Sleurs dienen te gebruiken in hun voordeel. Bijvoorbeeld door eerst Sleurs te ontslaan om te tonen hoe correct de Vlamingen bereid zijn zich te gedragen en dan tegeneisen stellen op gebieden waar de Franstaligen gebrek aan respect voor het Nederlands tonen, waardoor de Franstalige hypocrisie gemakkelijk ontmaskerd kan worden, aangezien de Franstaligen naar bekende gewoonte hoogstwaarschijnlijk niet bereid zullen zijn bepaalde privileges en Nederlands discriminerende beleidsmaatregelen zomaar op te geven. Ik verwees eerder in deze draad naar de diplomatie en de taalopvoeding van kinderen als voorbeelden.

Geen gezever. Het Nederlands is de historisch onderdrukte taal in België. De verontwaardiging van de Franstaligen over dit voorval dient verontwaardiging van de Nederlandstaligen tot gevolg te hebben omwille van de quasi ontkenning van een historische realiteit die impliciet aanwezig is in de Franstalige verontwaardiging. Voor zover die verontwaardiging niet simpelweg theater is om een strategisch voordeel te bekomen ten opzichte van Vlamingen. De meest waarschijnlijke uitleg mijns inziens.
Zoals te verwachten was negeerde niet alleen VLB bovenstaande post compleet. Dat deed hij, ook zoals te verwachten was, door een vraag te stellen. Een vraag die met de bedoeling van deze draad niets te maken heeft.
Oud 29 november 2014, 18:43   #351
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals te verwachten was negeerde niet alleen VLB bovenstaande post compleet. Dat deed hij, ook zoals te verwachten was, door een vraag te stellen. Een vraag die met de bedoeling van deze draad niets te maken heeft.
Ik dacht al dat het zo iets was. Maar goed VLB heeft zijn antwoord. Met een paar relevante vragen erbij. En nu gaan we weer een paling zien.

Website
Oud 29 november 2014, 18:53   #352
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk kan men dat koningshuis misschien best afschaffen (privatiseren) want die mensen geven niet de indruk onbevooroordeelde dienaars van de Belgische volkeren te zijn.
Hier komt mijn betoog idd op neer. Belgique zou er heel anders hebben kunnen uitzien indien de Belgische monarchie ooit de indruk had gegeven dat haar voeling met de Vlaamse bevolking vergelijkbaar was met de voeling die ze had, en heeft, met de Franstaligen.
Het is geen toeval dat de Belgische monarchie tegenwoordig veel populairder is in Franstalig Belgique dan in Vlaanderen. Dat was nochtans ooit anders.....
Oud 29 november 2014, 18:56   #353
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht al dat het zo iets was. Maar goed VLB heeft zijn antwoord. Met een paar relevante vragen erbij. En nu gaan we weer een paling zien.
Oud 29 november 2014, 19:01   #354
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel u niet op als God de Vader aub.

Ik heb die nota vluchtig overlopen en vond niet direct rommel. Als het slecht geschreven zou zijn kan dat herschreven worden, tenzij dat ze onbekwaam zou zijn voor de functie en dan zullen problemen blijven opduiken waarschijnlijk. Vind u dat ze ontslagen moet worden voor haar fouten? En wat moet er dan daarna gebeuren?

Misschien is ze nog onervaren. Sommige mensen leren snel. Misschien is het u meer om de NVA dan om haar taalgebruik te doen. En vindt u de Franstalige verontwaardiging niet wat ongepast? Denkt u dat die verontwaardiging oprecht is of wordt hier een spelletje gespeeld. En voelt u zich verontwaardigd over haar FRANS taalgebruik?

De standaard:
De Standaard vindt het geen rommel.

De Standaard is jouw aars waard.

Wat mij betreft heeft N-VA iets uit te leggen. Als jij verontwaardigd bent over wat jij "de verontwaardiging van de Franstaligen" noemt zonder dat jij kritiek hebt Nederlands van de beleidsnota vertelt dit veel over jou.

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=98

Hoe kan je anderstaligen respect vragen voor Nederlands als een staatssecretaris in formele beleidsnota's Nederlandse teksten gebruikt die je met goede wil kan omschrijven als kladversies of werkversies ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 november 2014 om 19:03.
Oud 29 november 2014, 19:05   #355
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen toeval dat de Belgische monarchie tegenwoordig veel populairder is in Franstalig Belgique dan in Vlaanderen.
Waarom is dat volgens jou ?

Oud 29 november 2014, 19:07   #356
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is hier meermaals vermeld dat het schabouwelijk Nederlands van de beleidsnota niet los staat van de kwaliteit van de Franse vertaling.

Oud 29 november 2014, 21:31   #357
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is oprecht jammer dat sommige Franstaligen mogelijks beledigd zouden kunnen zijn door het niveau v Frans v Sleurs.
.
Eindelijk zullen de Franstaligen zich ook eens beledigd voelen, dan kunnen ze zich een beter beeld vormen hoeveel de Vlamingen al die jaren moeten slikken hebben !
Oud 30 november 2014, 01:56   #358
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De Standaard is jouw aars waard.

Wat mij betreft heeft N-VA iets uit te leggen. Als jij verontwaardigd bent over wat jij "de verontwaardiging van de Franstaligen" noemt zonder dat jij kritiek hebt Nederlands van de beleidsnota vertelt dit veel over jou.

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=98

Hoe kan je anderstaligen respect vragen voor Nederlands als een staatssecretaris in formele beleidsnota's Nederlandse teksten gebruikt die je met goede wil kan omschrijven als kladversies of werkversies ?
U kan niet blijven vragen stellen en ondertussen de wedervragen negeren. We leven niet meer in de 19de eeuw "Monsieur".

U heeft fouten ontdekt in de Nederlandse tekst. Flink. De kommaneukersclub vergadert echter elders.

Website
Oud 30 november 2014, 02:11   #359
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Ik stel voor dat Elio Di Rupo of la Mitrailette de tekst verbetert. Dan is dat probleem zo opgelost.

Laatst gewijzigd door Lange Limburger : 30 november 2014 om 02:11.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 02:25   #360
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Wil het mij vergeven dat ik niet op elke post apart reageer, maar mijn standpunt is inmiddels wel duidelijk, en om te vermijden dat ik dit telkens moet herhalen reageer ik meer algemeen.

Ik besef ten volle dat het op een qua standpunten uiterst gepolariseerd politiek discussieplatform als dit niet zo evident moet zijn om bijwijlen geconfronteerd te worden met een visie die niet van uit één of ander voor u duidelijk herkenbaar “kamp” komt, en die u misschien kunt ervaren als een ongewenste stok in een hoenderhok. Ik besef evenzeer dat ik, als forumdeelneemster die in geen enkele van uw “kampen” onder te brengen is, op dit Nederlandstalig forum voor elk van u altijd wel om de ene of andere reden hoe dan ook bij “de slechten” behoor. Dank om niettemin op mijn visie te reageren, her en der weliswaar met enig tandengeknars, maar vooralsnog zonder al te veel scheldwoorden �* la “kutwijf” en dergelijke, die mij hier voorheen wel eens te beurt vielen.

Vooreerst deze verduidelijking : ik ben niet degene die het onderwerp van de discussie naar kinderen (al dan niet van “royale kweek” dixit mijnheer Robert) verlegde maar toen anderen dit deden vroeg ik inderdaad om terughoudendheid want ik neem altijd en overal kinderen in bescherming, ongeacht van welke “kweek” ze zijn. Wie van oordeel is dat dergelijke houding tot schaamte moet leiden heeft een ernstig probleem dat nooit het mijne zal zijn.

Omtrent mijn visie die sommigen kennelijk, tot mijn verbazing, als een verrassing en zelfs als een "omslag van 180 graden" voorkomt : er is geen enkele “omslag” mijnerzijds ; mijn visie terzake is nooit anders geweest. Ik gaf een link naar één mijner posts van méér dan drie jaar geleden : mijn standpunt inzake één en ander was toen duidelijk niet anders dan nu.

Ik herhaal : ik ben uiteraard noch Belgiciste noch Vlaams-nationaliste, om slechts die twee kampen te vermelden : dat is nooit anders geweest en het zal nooit anders zijn. Ik ben zo objectief als mogelijk is voor wat de Belgische politieke toestanden betreft : als ik iets goed vindt zeg ik dat maar als ik iets als niet goed of zelfs als onaanvaardbaar ervaar, zeg ik dat evenzeer. Trouwens, ook destijds als Hallebarde was ik niet anders dan nu.

Ergo, wie mij ooit in één van uw typische “kampen” zag, welke het ook weze, vergist zich in zeer ruime mate. De stelling van mevrouw Knuppel, waar ze zegt “één ding heb je, héél misschien, wél bereikt met deze draad, namelijk dat je opgenomen wordt in de kring van je natuurlijke taalgenoten” is dan ook minstens een beetje eigenaardig. Uiteraard behoor ik tot de “kring” van mijn taal- en cultuurgenoten. Dat is nooit anders geweest, maar hetzelfde geldt toch evenzeer voor elk van u, of niet ?

Jammer voor mijnheer Robert, die een boontje bleek te hebben voor een Française maar dat boontje on hold heeft gezet omdat hij tot zijn kennelijke verbazing uiteindelijk moet vaststellen dat het inderdaad een Française is. Et alors, monsieur ? Wij leven, zoals u allen zelf wel kunt merken, in een zeer verschillende wereld, en elk van ons reageert vanuit een verschillende optiek en vanuit de eigen aard en cultuur. Maar maakt dat van ons tegenstanders of zelfs vijanden ? Voor mij alvast niet, hoor.

En dan is er nog een kennelijke misvatting die ik graag uit de wereld wil helpen :

In diverse bijdragen stel ik vast dat men het, inzake de Franse taal en cultuur, hier eigenlijk steeds over de Belgische Franstaligen heeft. Dat moge op een Belgisch forum wel geen verbazing wekken, maar ik herinner er u allen graag aan dat de zowat vier miljoen en een beetje Belgische Franstaligen niet de enige houders of hoeders zijn van de Franse taal en cultuur. Wij Fransen zijn met zo’n 66 miljoen, zegge quasi elf maal zoveel als de Vlamingen en bijna zestien maal zoveel als de Belgische Franstaligen.

Wees gerust : als ik tijdens de alsmaar zeldzamer keren dat ik in België ben geconfronteerd wordt met Beulemans Frans of met het nogal specifiek Frans (nou ja) dat Vlamingen wel eens uit hun mouw durven schudden, dan lach ik daar hoogstens (eventueel binnensmonds) een beetje om : geen erg. Maar als ik de Franse taal zie verkracht worden in een officieel regeringsdocument, in België of eventueel elders, dan reageer ik daar scherp op als Franse : het gaat om mijn taal en cultuur, en ik heb het volste recht om deze voor te staan, op dit Belgisch forum of overal elders.

Overigens, aan dit Belgisch discussieplatform neem ik deel, zoals het past, in uw taal, het Nederlands. Ik maak daarbij inderdaad wel eens een foutje, maar ik denk in alle bescheidenheid dat u de kwaliteit van mijn Nederlands gerust eens moogt vergelijken met deze van het Frans van mevrouw Sleurs, daarbij niet vergetend dat ik vanzelfsprekend geen enkele bevoegdheid heb over Nederlandstaligen, maar mevrouw Sleurs wel degelijk bevoegdheid heeft over (de Belgische) Franstaligen...

Net zoveel als ik om dezelfde reden het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal een schande vond (en dit hier ook zo stelde) als het om Di Rupo en andere Franstalige regeringsleden ging, en trouwens tevens als het om de echtgenote van uw vorig staatshoofd ging, vind ik het Frans van mevrouw Sleurs als federaal regeringslid een schande. U mag het voor mijn part een schande vinden dat ik dat een schande vind, maar dat zal mijn visie in geen enkele mate veranderen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 november 2014 om 02:46.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be