Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2014, 04:18   #361
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees gerust : als ik tijdens de alsmaar zeldzamer keren dat ik in België ben geconfronteerd wordt met Beulemans Frans of met het nogal specifiek Frans (nou ja) dat Vlamingen wel eens uit hun mouw durven schudden, dan lach ik daar hoogstens (eventueel binnensmonds) een beetje om : geen erg. Maar als ik de Franse taal zie verkracht worden in een officieel regeringsdocument, in België of eventueel elders, dan reageer ik daar scherp op als Franse : het gaat om mijn taal en cultuur, en ik heb het volste recht om deze voor te staan, op dit Belgisch forum of overal elders.

Net zoveel als ik om dezelfde reden het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal een schande vond (en dit hier ook zo stelde) als het om Di Rupo en andere Franstalige regeringsleden ging, en trouwens tevens als het om de echtgenote van uw vorig staatshoofd ging, vind ik het Frans van mevrouw Sleurs als federaal regeringslid een schande. U mag het voor mijn part een schande vinden dat ik dat een schande vind, maar dat zal mijn visie in geen enkele mate veranderen.
Dat klinkt aannemelijk voor mij. U dient echter ook te beseffen dat uw verontwaardiging over slecht geschreven Frans in de Belgische context niet los gezien kan worden van de historische discriminatie tegen het Nederlands. En dat uw mening vlug gezien kan worden als een poging de superioriteit van de Franse taal te bezingen. Het kan gemakkelijk overkomen alsof men over kleding zou beginnen klagen terwijl er een kind ligt te sterven.

Ik heb niet de indruk in dit bericht van u dat u het Frans als een superieure taal beschouwt als het Nederlands. (Corrigeer me aub indien ik me zou vergissen en hou uw mening vooral niet voor zich) Dat is op zich al bewonderenswaardig gezien de historische discriminatie van de Nederlandse taal door Franssprekenden in België.

Ik wil niet pretenderen voor alle Vlamingen te spreken, maar uiteindelijk vragen ze mijns inziens niet meer als gelijkberechtiging. En het is jammer dat wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn in België gepaard gaat met strijd. Strijd voor gelijkberechtiging aan de ene kant en aan de andere kant strijd voor het behoud van privileges. Dat is België tegenwoordig nog steeds. Er is in die zin nooit sprake geweest van een Belgisch volk, alhoewel dat niet wil zeggen dat er mensen zijn die zich met het concept België identificeren. Een volk houdt van zichzelf. Wat we in België hebben zijn (minstens) twee volkeren. En de Franstaligen zijn zich hier mijns inziens zelfs meer van bewust dan de verdeelde Vlamingen met hun goedgelovigheid.

Is het niet een eerbare houding dat de eis van Vlamingen steeds geweest is niet als minderwaardig behandeld te worden en niet een eis tot onderdrukking van de Franstaligen. Maar de Franstaligen vertrouwen dit niet. Tot op heden hebben ze angst om door Vlamingen geregeerd te worden. Het komt hen over dat gelijkberechtiging van de Nederlandstaligen een vorm van discriminatie is ten opzichte van de Franstaligen, alsof het behoud van privileges een natuurlijk recht zou zijn. Zolang België haar discriminerende structureren en gewoonten behoudt zal er van een echt land nooit sprake kunnen zijn. Dat is mijn mening. Ik wens het einde van dit land niet. Niet perse. Ik wens een eerlijk België of geen België. En dat, mevrouw, is voor heel wat Belgen in de praktijk TE VEEL gevraagd. Over een schande gesproken.

Ik ben rustig hoor. Ondanks de hoofdletters. Het is gewoon schrijnend het besef dat ik van mijn land heb. Het is schrijnend te zien hoe Vlamingen bewust verdreven werden uit hun hoofdstad. De laatste keer dat ik er kwam was deze zomer. Mijn gesprekspartner zei me dat ik beter geen Nederlands kon spreken. "Dat is niet de gewoonte hier". We zaten bij De Falstaff iets te drinken (Ik wordt waarschijnlijk verondersteld 'Le' Falstaff te zeggen). Dat proces van verdrijving van het Nederlands gaat nog steeds verder en het geeft soms de indruk dat, als het van de Franstaligen afhangt, het zal blijven duren totdat de Nederlandse taal slechts folklore geworden zal zijn en omwille van die reden enigszins gekoesterd...omwille van de toeristen of zo. Dat proces gaat verder gaat zonder het minste medeleven van Franstalige kant. Bewust. Systematisch. Georganiseerd. Maar zonder zelfbesef van het misprijzen voor Vlamingen dat inherent is aan de koloniale houding van Franstaligen, als ze naar Vlaanderen komen om er te wonen ondertussen hopend dat het Nederlands vervangen wordt door een taal die ze superieur achten, en die ik niet anders dan de taal van een bezetter kan noemen in die context. Dat men niet eens in staat is stil te staan bij de eigen onethische houding is des te pijnlijker voor de Vlamingen. Dit land is een strijd. Een eeuwige strijd voor rechtvaardigheid die zich verliest in details en waarbij elke hint naar een oplossing een bedrog of een teleurstelling blijkt te zijn. Er is geen liefde tussen het Zuiden en het Noorden. Dat is er nooit geweest. Er is hebzucht, opportunisme, misprijzen, strijd, bedrog, minachting, onverschilligheid en af en toe eens een beetje respect. Dat is de realiteit zoals ik ze zie vanop grote fysieke afstand sinds geruime tijd, alhoewel mijn hart nog steeds in dat trieste land zich bevindt. Soms ziet men de zaken klaarder vanop afstand.

Overdrijf ik? Ongetwijfeld. Kan het anders dan dat na bijna twee eeuwen gedwongen natie er ook toenadering bestaat tussen Noord en Zuid. uitwisseling. Ja zelfs iets gezamelijks dat men de Belgische aard zou kunnen noemen? Een symbiose die blijft duren uit gewoonte maar niet uit liefde. Zegt het spreekwoord echter niet dat de gewoonte sterker is dan de liefde?*. Wat me doet peinzen over de zin van dit alles.

Maar ik ga uw draad niet langer vervuilen door reflecties die u ondertussen waarschijnlijk als niet ter zake doende zal geclassificeerd hebben. Als u reflecties over het taalgebruik van het Belgisch koningshuis niet relevant vindt in deze draad, dan zeker ook deze bijdrage aan de discussie niet. Maar aan de andere kant gaat het hier misschien juist om de essentie van de discussie. Misschien ligt in deze zogezegd niet te zake doende opmerkingen wel de verklaring waarom deze discussie uiteindelijk van belang is en nog steeds interesse wekt. Op zich is er niet veel bijzonders aan een Française die zich ergert aan taalfouten of een vers minister die een uiteindelijk kleine en hoogstwaarschijnlijk eenmalige vergissing maakt. Op niet veel plaatsen in de wereld zou zo'n thema veel stof tot discussie opleveren. Dat u er op dit forum een draad over opent betekent mijns inziens dat u goed weet dat de discussie uiteindelijk ruimer gevoerd dient te worden dan de taalfout op zich, gezien de delicate Belgische context. Die context dient u dan ook niet als niet ter zake doende langs de kant te schuiven.

* La costumbre es mas fuerte que el amor

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 november 2014 om 04:37.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 10:42   #362
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik volg...niet dus. Ik beschouw deze draad als écht klote. De topicstarter schiet met een kanon naar een mug. Wat feitelijk een akkefietje is, een storm in een glas water krijgt de allures aangemeten van net geen tsunami.

De vertaalde tekst bevat inderdaad storende taalfouten. So what? Is er iemand overboord? Ik denk het niet. Ik heb meerdere teksten in het Nederlands gezien, door franstaligen geschreven waarvan je werkelijk geen jota begreep. Maar d�*t mag je niet zeggen, het heeft niks met de zaak te maken meneer. Ik heb trouwens de indruk dat hier meer aan de hand is, dit is een bewuste beschadigingscampagne, mogelijk opgezet door belangrijke franstalige kringen. Met de zware beledigingen die ze moeten ondergaan lachen ze waarschijnlijk zelf.

Is dit sarcastisch bedoeld of ben je van de ladder gevallen? Besef je niet dat je met deze suggestie de doos van pandora opent? Sleurs heeft enkel flutbevoegdheden, maar dat betekent niet dat ze moet opstappen. Ik zou nog verstaan dat ze zelf een stap opzij zet, maar gedwongen? Haar bevoegdheden kunnen gemakkelijk overgenomen worden door andere departementen en ze zou er bovendien nog lof voor krijgen ook. Besparingen weet je wel.

Mijn laatste woord is voor Gwylan. Een zware persoonlijke aanval op een integere polita is blijkbaar niet voldoende voor jou. Ook L. Homans kreeg al tegenwind en je moest zonodig de royale kweek in bescherming nemen. Allemaal gevoelige items voor Vlaams-nationalisten. Spijtig genoeg is de haatdraad over BDW zijn slecht Frans al opgestart. Eén lichtpuntje : er is nu duidelijkheid over je omslag van 180°. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik het boontje dat ik voor je had "on hold" in de koelkast geplaatst heb. Voor de diepvrieskast is het nog iets te vroeg.
Het gebeurt heel zelden, maar hier moet ik robert t voor het volle pond bijtreden, ongeacht zijn rare politieke voorkeuren.

Robert t's kwalificatie van het taalvoorval als akkefietje is meer dan terecht.
Ik hoop dat hij even vergevingsgezind blijft wanneer een Waalse broeder het Nederlands geweld aandoet.

Ook Robert t's reserve tegenover het taalfanatisme van Gwylan is meer dan gerechtvaardigd.
Net als ik snuift hij hier een façade van gespeelde verontwaardiging die hoogstwaarschijnlijk enkel ten tonele gevoerd wordt, om nadien des te harder een franstalige die taalkundig eens uit de bocht gaat, te kunnen kapittelen.

Houen zo Robert t
Als het goed is, dan zeg ik het ook.
Oud 30 november 2014, 11:31   #363
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat klinkt aannemelijk voor mij. U dient echter ook te beseffen dat uw verontwaardiging over slecht geschreven Frans in de Belgische context niet los gezien kan worden van de historische discriminatie tegen het Nederlands. En dat uw mening vlug gezien kan worden als een poging de superioriteit van de Franse taal te bezingen. Het kan gemakkelijk overkomen alsof men over kleding zou beginnen klagen terwijl er een kind ligt te sterven.

Ik heb niet de indruk in dit bericht van u dat u het Frans als een superieure taal beschouwt als het Nederlands. (Corrigeer me aub indien ik me zou vergissen en hou uw mening vooral niet voor zich) Dat is op zich al bewonderenswaardig gezien de historische discriminatie van de Nederlandse taal door Franssprekenden in België.

Ik wil niet pretenderen voor alle Vlamingen te spreken, maar uiteindelijk vragen ze mijns inziens niet meer als gelijkberechtiging. En het is jammer dat wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn in België gepaard gaat met strijd. Strijd voor gelijkberechtiging aan de ene kant en aan de andere kant strijd voor het behoud van privileges. Dat is België tegenwoordig nog steeds. Er is in die zin nooit sprake geweest van een Belgisch volk, alhoewel dat niet wil zeggen dat er mensen zijn die zich met het concept België identificeren. Een volk houdt van zichzelf. Wat we in België hebben zijn (minstens) twee volkeren. En de Franstaligen zijn zich hier mijns inziens zelfs meer van bewust dan de verdeelde Vlamingen met hun goedgelovigheid.

Is het niet een eerbare houding dat de eis van Vlamingen steeds geweest is niet als minderwaardig behandeld te worden en niet een eis tot onderdrukking van de Franstaligen. Maar de Franstaligen vertrouwen dit niet. Tot op heden hebben ze angst om door Vlamingen geregeerd te worden. Het komt hen over dat gelijkberechtiging van de Nederlandstaligen een vorm van discriminatie is ten opzichte van de Franstaligen, alsof het behoud van privileges een natuurlijk recht zou zijn. Zolang België haar discriminerende structureren en gewoonten behoudt zal er van een echt land nooit sprake kunnen zijn. Dat is mijn mening. Ik wens het einde van dit land niet. Niet perse. Ik wens een eerlijk België of geen België. En dat, mevrouw, is voor heel wat Belgen in de praktijk TE VEEL gevraagd. Over een schande gesproken.

Ik ben rustig hoor. Ondanks de hoofdletters. Het is gewoon schrijnend het besef dat ik van mijn land heb. Het is schrijnend te zien hoe Vlamingen bewust verdreven werden uit hun hoofdstad. De laatste keer dat ik er kwam was deze zomer. Mijn gesprekspartner zei me dat ik beter geen Nederlands kon spreken. "Dat is niet de gewoonte hier". We zaten bij De Falstaff iets te drinken (Ik wordt waarschijnlijk verondersteld 'Le' Falstaff te zeggen). Dat proces van verdrijving van het Nederlands gaat nog steeds verder en het geeft soms de indruk dat, als het van de Franstaligen afhangt, het zal blijven duren totdat de Nederlandse taal slechts folklore geworden zal zijn en omwille van die reden enigszins gekoesterd...omwille van de toeristen of zo. Dat proces gaat verder gaat zonder het minste medeleven van Franstalige kant. Bewust. Systematisch. Georganiseerd. Maar zonder zelfbesef van het misprijzen voor Vlamingen dat inherent is aan de koloniale houding van Franstaligen, als ze naar Vlaanderen komen om er te wonen ondertussen hopend dat het Nederlands vervangen wordt door een taal die ze superieur achten, en die ik niet anders dan de taal van een bezetter kan noemen in die context. Dat men niet eens in staat is stil te staan bij de eigen onethische houding is des te pijnlijker voor de Vlamingen. Dit land is een strijd. Een eeuwige strijd voor rechtvaardigheid die zich verliest in details en waarbij elke hint naar een oplossing een bedrog of een teleurstelling blijkt te zijn. Er is geen liefde tussen het Zuiden en het Noorden. Dat is er nooit geweest. Er is hebzucht, opportunisme, misprijzen, strijd, bedrog, minachting, onverschilligheid en af en toe eens een beetje respect. Dat is de realiteit zoals ik ze zie vanop grote fysieke afstand sinds geruime tijd, alhoewel mijn hart nog steeds in dat trieste land zich bevindt. Soms ziet men de zaken klaarder vanop afstand.

Overdrijf ik? Ongetwijfeld. Kan het anders dan dat na bijna twee eeuwen gedwongen natie er ook toenadering bestaat tussen Noord en Zuid. uitwisseling. Ja zelfs iets gezamelijks dat men de Belgische aard zou kunnen noemen? Een symbiose die blijft duren uit gewoonte maar niet uit liefde. Zegt het spreekwoord echter niet dat de gewoonte sterker is dan de liefde?*. Wat me doet peinzen over de zin van dit alles.

Maar ik ga uw draad niet langer vervuilen door reflecties die u ondertussen waarschijnlijk als niet ter zake doende zal geclassificeerd hebben. Als u reflecties over het taalgebruik van het Belgisch koningshuis niet relevant vindt in deze draad, dan zeker ook deze bijdrage aan de discussie niet. Maar aan de andere kant gaat het hier misschien juist om de essentie van de discussie. Misschien ligt in deze zogezegd niet te zake doende opmerkingen wel de verklaring waarom deze discussie uiteindelijk van belang is en nog steeds interesse wekt. Op zich is er niet veel bijzonders aan een Française die zich ergert aan taalfouten of een vers minister die een uiteindelijk kleine en hoogstwaarschijnlijk eenmalige vergissing maakt. Op niet veel plaatsen in de wereld zou zo'n thema veel stof tot discussie opleveren. Dat u er op dit forum een draad over opent betekent mijns inziens dat u goed weet dat de discussie uiteindelijk ruimer gevoerd dient te worden dan de taalfout op zich, gezien de delicate Belgische context. Die context dient u dan ook niet als niet ter zake doende langs de kant te schuiven.

* La costumbre es mas fuerte que el amor
Mooi!
Goed geschreven, zoals altijd zonder een spoor van scheldwoorden, en het vat perfect de dieper gelegen oorzaak van de taal-overgevoeligheden in dit land samen.
Een lang epistel wordt vaak niet gelezen, maar hier is geen woord teveel aan.

Ik vind het een beetje jammer voor Gwylan dat ze zo weinig bijval genoot van degenen die ze ongetwijfeld plezier heeft gedaan met deze draad.
Oud 30 november 2014, 11:37   #364
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het gebeurt heel zelden, maar hier moet ik robert t voor het volle pond bijtreden, ongeacht zijn rare politieke voorkeuren.

Robert t's kwalificatie van het taalvoorval als akkefietje is meer dan terecht.
Ik hoop dat hij even vergevingsgezind blijft wanneer een Waalse broeder het Nederlands geweld aandoet.

Ook Robert t's reserve tegenover het taalfanatisme van Gwylan is meer dan gerechtvaardigd.
Net als ik snuift hij hier een façade van gespeelde verontwaardiging die hoogstwaarschijnlijk enkel ten tonele gevoerd wordt, om nadien des te harder een franstalige die taalkundig eens uit de bocht gaat, te kunnen kapittelen.

Houen zo Robert t
Als het goed is, dan zeg ik het ook.
Toen ik de eerste regel las dacht: "Wat krijgen we nou? Robert die gelijk krijgt van Superstaaf? Hier is stront aan de knikker!"

En ja hoor. In wat daarop volgt geeft hij niet alleen Robert een fraai verpakte veeg uit de pan.....
Oud 30 november 2014, 11:48   #365
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Erger dan de gebrekkige taalkundige kwaliteit is de zwakke inhoudelijke kwaliteit van meerdere beleidsbrieven. Die van Marghem was niet meer dan een herhaling van het regeerakkoord. Terwijl het normaal gezien een verdere uitwerking zou moeten zijn van het regeerakkoord.

Er hangt een zekere nonchalance of gebrek aan zin om er iets van te maken over meerdere leden van dit kabinet.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 12:40   #366
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan niet blijven vragen stellen en ondertussen de wedervragen negeren. We leven niet meer in de 19de eeuw "Monsieur".

U heeft fouten ontdekt in de Nederlandse tekst. Flink. De kommaneukersclub vergadert echter elders.
Als je dat afdoet als "vergadering van kommanneukersclub" dan vertelt dit veel over jouw desinteresse in taal en de beleidsdomeinen van Elke Sleurs. De eerste titel van het Nederlandse deel van de beleidsnota bevat een vetgedrukte spellingfout. Veel zinsdelen zijn ook gewoonweg niet leesbaar.

Hoe kan men ooit tot een degelijke Franse vertaling kan komen als de oorspronkelijke Nederlandse tekst niet deugt ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 12:43   #367
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Erger dan de gebrekkige taalkundige kwaliteit is de zwakke inhoudelijke kwaliteit van meerdere beleidsbrieven. Die van Marghem was niet meer dan een herhaling van het regeerakkoord. Terwijl het normaal gezien een verdere uitwerking zou moeten zijn van het regeerakkoord.

Er hangt een zekere nonchalance of gebrek aan zin om er iets van te maken over meerdere leden van dit kabinet.
Een herhaling van het regeerakkoord in beleidsnota's heeft het voordeel van duidelijkheid. Waar Elke Sleurs naar toe wenst te gaan met haar bevoegdheden is een niet ontcijferd gegeven. Het enige dat zij in deze beleidsnota ten toon spreid is haar onkunde, je m'en foutisme en gebrek aan respect. Volgens sommigen is dit omdat haar partij België wil zien barsten.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 30 november 2014, 12:50   #368
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mooi!
Goed geschreven, zoals altijd zonder een spoor van scheldwoorden, en het vat perfect de dieper gelegen oorzaak van de taal-overgevoeligheden in dit land samen.
Een lang epistel wordt vaak niet gelezen, maar hier is geen woord teveel aan.

Ik vind het een beetje jammer voor Gwylan dat ze zo weinig bijval genoot van degenen die ze ongetwijfeld plezier heeft gedaan met deze draad.
Johan Bollen geeft duidelijk blijk van zijn eigen taal-overgevoeligheden. Als je hem vraagt of hij een oordeel heeft over het gebruikte Nederlands in de beleidsnota interpreteert hij door zijn overgevoeligheid de vraag verkeerd. Als je hem er op wijst dat het schabouwelijke Nederlands mee aan de oorsprong ligt van de slechte vertaling schrijft hij een heel epistel waar hij aan dit feit voorbijgaat.

Oud 30 november 2014, 13:24   #369
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Johan Bollen geeft duidelijk blijk van zijn eigen taal-overgevoeligheden. Als je hem vraagt of hij een oordeel heeft over het gebruikte Nederlands in de beleidsnota interpreteert hij door zijn overgevoeligheid de vraag verkeerd. Als je hem er op wijst dat het schabouwelijke Nederlands mee aan de oorsprong ligt van de slechte vertaling schrijft hij een heel epistel waar hij aan dit feit voorbijgaat.
Jij kan beter andere niet verwijten waar je zelf kampioen in bent.
Oud 30 november 2014, 13:30   #370
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een herhaling van het regeerakkoord in beleidsnota's heeft het voordeel van duidelijkheid. Waar Elke Sleurs naar toe wenst te gaan met haar bevoegdheden is een niet ontcijferd gegeven. Het enige dat zij in deze beleidsnota ten toon spreid is haar onkunde, je m'en foutisme en gebrek aan respect. Volgens sommigen is dit omdat haar partij België wil zien barsten.
Juist...

Ik wacht bijgevolg vol ongeduld op de Franstaligen die zich zo beledigd voelen door de onkunde, het je m'en foutisme en gebrek aan respect voor de Franse taal van Sleurs, dat ze Belgique daarvoor helpen barsten.
Oud 30 november 2014, 13:50   #371
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Juist...

Ik wacht bijgevolg vol ongeduld op de Franstaligen die zich zo beledigd voelen door de onkunde, het je m'en foutisme en gebrek aan respect voor de Franse taal van Sleurs, dat ze Belgique daarvoor helpen barsten.
Het zijn niet de Franstaligen die zich beledigd voelen.

Oud 30 november 2014, 14:00   #372
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je dat afdoet als "vergadering van kommanneukersclub" dan vertelt dit veel over jouw desinteresse in taal en de beleidsdomeinen van Elke Sleurs. De eerste titel van het Nederlandse deel van de beleidsnota bevat een vetgedrukte spellingfout. Veel zinsdelen zijn ook gewoonweg niet leesbaar.

Hoe kan men ooit tot een degelijke Franse vertaling kan komen als de oorspronkelijke Nederlandse tekst niet deugt ?
U blijft uw arrogante houding herhalen alsof u een ondervrager bent die zelf geen vragen hoeft te beantwoorden.

Ik weet niet in hoeverre die paar taalfouten in de (vlot leesbare) Nederlandse versie de oorzaak zouden zijn van de foutieve vertaling naar het Frans. Google lijkt me een logischere verklaring. Maar zelfs al zou u ten dele gelijk hebben dan wordt alzo eerder een beginnersfout dan een systematische minachting van een andere taal getoond door minister Sleurs.

Ik hoop dat u dit voorval niet probeert te gebruiken om de fouten tegen het Nederlands door Franstalige politici die wel uit minachting of onverschilligheid ontstaan goed te proberen praten. Zo'n strategie zou uiteindelijk terecht op een nog grotere verontwaardiging stoten bij de Vlamingen. Alsof elke kleine fout van de Vlamingen voldoende reden zou zijn het systematisch misprijzen voor het Nederlands te vergoelijken.

Als u gelooft in België gedraag u dan niet als een regionaal volksnationalist. Het Franstalig nationalisme overlapt met het Belgisch nationalisme omdat de Vlamingen uiteindelijk gezien worden als niet bestaande, als toekomstige Franstaligen, als voorlopige ballast. Het Vlaams nationalisme heeft die koloniale instelling niet en is in die zin eerlijker, bescheidener en minder agressief.

Waarom bestaat er geen Waals nationalistische partij en tegelijk is er op dit forum (en daarbuiten) amper een Franstalige te bekennen die zich niet opstelt als een Franstalig supremacist ten opzichte van de Vlamingen? De 'goed Belgen' hier zijn bijna systematisch Vlamingen. En dat soort van naïeve onderhandelaars sturen de Vlamingen naar de onderhandelingstafel alwaar ze verscheurd worden door Franstalig nationalisten die naar de buitenwereld toe pretenderen Belgen te zijn. Voor wie er dikwijls geen verschil is tussen Franstalig nationalisme en Belgisch nationalisme, een in essentie agressieve houding die veel eerder aan een hedendaags nazisme doet denken dat het bescheidener Vlaams nationalisme dat zich voornamelijk richt op ontvoogding en niet op kolonisatie.

Door hun lakse houding houden die goede Belgicistische Vlamingen mede een onrechtvaardig België in stand en brengen ze daardoor stilaan dichter bij het einde van het land dat ze denken te verdedigen. Want een oneerlijk land kan niet blijven bestaan. Dat is een illusie.

De Frantalige nationalisten op dit Vlaamse forum huldigen zich op arrogante wijze in de Belgische vlag. Ondertussen dat ze neerkijken op Vlamingen noemen ze zich LeveBelgië of BelgischeKrijger. Subtiel in het Frans echter. Voor hen bestaat er geen tegenstrijdigheid tussen hun Belgisch gezindheid en hun steun aan pogingen het Vlaams te verdringen en alzo zijn ze de vlag waarin ze zich hullen niet waard, tenzij die vlag zelf symbool van onderdrukking zou zijn.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 november 2014 om 14:12.
Oud 30 november 2014, 14:20   #373
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn niet de Franstaligen die zich beledigd voelen.
Ik denk dat u gelijk heeft. Men misbruikt enkel een eenmalig beginnersfoutje in de strijd tegen de Vlamingen. Gespeelde verontwaardiging is daar een onderdeel van. Meer hoeft er inderdaad niet achter de ophef gezocht worden. Elke kleine fout van de tegenstander uitvergroten om strategische voordelen te bekomen.

Duidelijk wordt weeral eens gemaakt dat voor de Franstaligen België geen gezamenlijk project is maar een strijd om zoveel mogelijk voordeel voor zichzelf te bekomen. Vive La Belgique klinkt zo hol dat het pijn doet aan de oren.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 november 2014 om 14:21.
Oud 30 november 2014, 14:27   #374
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent wel de laatste hier die recht heeft op klagen over het negeren van de vragen van de discussiepartner. En daarbij negeer ik uw stelling niet. Ik meen ze wel vrij irrelevant. U daarentegen negeert systematisch rechtstreekse vragen. U weigert zelfs aan uw eigen 'enquêtes' mee te doen. U acht zich geen gelijke onder gelijken. Uw forumnaam in het Frans begint aardig toepasselijk te klinken voor uw gedrag hier.

Website
Oud 30 november 2014, 14:28   #375
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U blijft uw arrogante houding herhalen alsof u een ondervrager bent die zelf geen vragen hoeft te beantwoorden.
Het is geenszins mijn intentie om arrogant over te komen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening en meer nog hoe jij tot die mening tot stand komt. Als ik jouw vragen stelde is dit uit interesse voor jouw standpunten. Ik tracht niet te reageren op de vooringenomenheid in jouw epistels. Ik begrijp dat dit frustrerend overkomt. Het is echter aan jouzelf om jouw eigen vooringenomenheid te erkennen en niet aan een ander om daar als een schoolmeester op te wijzen.

Citaat:
Ik weet niet in hoeverre die paar taalfouten in de (vlot leesbare) Nederlandse versie de oorzaak zouden zijn van de foutieve vertaling naar het Frans. Google lijkt me een logischere verklaring. Maar zelfs al zou u ten dele gelijk hebben dan wordt alzo eerder een beginnersfout dan een systematische minachting van een andere taal getoond door minister Sleurs.
Het is geen beginnersfout. Elke Sleurs heeft hiervoor reeds een beleidsnota verdedigt als staatssecretaris van wetenschapsbeleid. De tekst van die nota komt duidelijk van een andere redactie.

Citaat:
Ik hoop dat u dit voorval niet probeert te gebruiken om de fouten tegen het Nederlands door Franstalige politici die wel uit minachting of onverschilligheid ontstaan goed te proberen praten.
Ik heb hier in dit topic bij herhaling gevraagd naar beleidsnota's waar het Nederlands zo stellig wordt geminacht door Franstalige politici. Ik heb hier nog geen voorbeelden van gekregen.

Oud 30 november 2014, 14:31   #376
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent wel de laatste hier die recht heeft op klagen over het negeren van de vragen van de discussiepartner. En daarbij negeer ik uw stelling niet. Ik meen ze wel vrij irrelevant. U daarentegen negeert systematisch rechtstreekse vragen. U weigert zelfs aan uw eigen 'enquêtes' mee te doen. U acht zich geen gelijke onder gelijken. Uw forumnaam in het Frans begint aardig toepasselijk te klinken voor uw gedrag hier.
Een enquête opstellen waar jezelf aan deelneemt is je eigenste potsierlijkheid ten toon spreiden.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 30 november 2014 om 14:32.
Oud 30 november 2014, 14:43   #377
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk doet dit al niet meer ter zake. Er ligt ondertussen een Franstalige versie op tafel die wel voldoet aan wat Franstaligen verwachten. Blijkbaar kan het dus wel op het kabinet van de N-VA-minister.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 14:48   #378
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geenszins mijn intentie om arrogant over te komen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening en meer nog hoe jij tot die mening tot stand komt. Als ik jouw vragen stelde is dit uit interesse voor jouw standpunten. Ik tracht niet te reageren op de vooringenomenheid in jouw epistels. Ik begrijp dat dit frustrerend overkomt. Het is echter aan jouzelf om jouw eigen vooringenomenheid te erkennen en niet aan een ander om daar als een schoolmeester op te wijzen.
U weigert op de directe vragen te beantwoorden die ik eerder stelde in een vrij kort bericht. En dat gedrag van u werd vrij correct voorspeld door Knuppel en mezelf. U doet simpelweg alsof de vragen niet gesteld werden en stelt een wedervraag alsof het een ondervraging door een superieur betreft in plaats van een discussie. Dat u niet graag als arrogant ontmaskerd wordt kan ik begrijpen, maar dan dient u zich ook ziet zo te gedragen. Dat is de beste remedie.

Dat u liever niet ingaat op mijn analyses mbt België lijkt me eerder te wijten aan het feit dat u geen wederwoord heeft en daarom verkiest te negeren. Dat is een bekende strategie. Het negeren verheffen tot belediging. In dit geval de argumentaties simpelweg afdoen als in woorden gegoten frustraties zonder er een verder woord aan te verspillen. De arrogantie alweer.

De Wever is dat ook ooit overkomen met zijn nota die nog voor men hem zou kunnen grondig gelezen hebben werd afgewezen. Weken werk de prullenmand in in een paar minuten. En die onmiddellijke reactie was geen toeval. Dat was bewust beledigend bedoeld. Laten we eerlijk zijn. De minachting voor de 'partner' in de onderhandelingen die daaruit spreekt lijkt me evident. En dan pretenderen te houden van België. Wat een hypocrisie.

Website
Oud 30 november 2014, 14:52   #379
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk doet dit al niet meer ter zake. Er ligt ondertussen een Franstalige versie op tafel die wel voldoet aan wat Franstaligen verwachten. Blijkbaar kan het dus wel op het kabinet van de N-VA-minister.
Kan je daar een link naar gegeven ?

Oud 30 november 2014, 14:54   #380
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weigert op de directe vragen te beantwoorden die ik eerder stelde in een vrij kort bericht. En dat gedrag van u werd vrij correct voorspeld door Knuppel en mezelf. U doet simpelweg alsof de vragen niet gesteld werden en stelt een wedervraag alsof het een ondervraging door een superieur betreft in plaats van een discussie. Dat u niet graag als arrogant ontmaskerd wordt kan ik begrijpen, maar dan dient u zich ook ziet zo te gedragen. Dat is de beste remedie.

Dat u liever niet ingaat op mijn analyses mbt België lijkt me eerder te wijten aan het feit dat u geen wederwoord heeft en daarom verkiest te negeren. Dat is een bekende strategie. Het negeren verheffen tot belediging. In dit geval de argumentaties simpelweg afdoen als in woorden gegoten frustraties zonder er een verder woord aan te verspillen. De arrogantie alweer.

De Wever is dat ook ooit overkomen met zijn nota die nog voor men hem zou kunnen grondig gelezen hebben werd afgewezen. Weken werk de prullenmand in in een paar minuten. En die onmiddellijke reactie was geen toeval. Dat was bewust beledigend bedoeld. Laten we eerlijk zijn. De minachting voor de 'partner' in de onderhandelingen die daaruit spreekt lijkt me evident. En dan pretenderen te houden van België. Wat een hypocrisie.
Jouw analyses verdienen beter dan hier off-topic verloren te gaan.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be