Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2014, 13:22   #1041
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Wouw, dit topic is bijna 7 jaar oud.

Ik herinner mij in de kampen waar ik als kind/tiener naartoe ging, dat elk moment zonder leiding een moment was voor pesterijen, zeker onder de jongens. En in de douche-omgevingen is dat ronduit gevaarlijk. Daar moeten gewoon volwassenen bij zijn.

Het is aan de leiding/organisatie om er voor te zorgen dat alle begeleiders gescreend zijn. Het kan niet dat bezoekende ouders of oud leiders dat zomaar eventjes mogen doen.

Maar er moet wel altijd een volwassene bij zijn, met als enig doel in te grijpen als er iets verkeerd gebeurd. Om kwaad te voorkomen, niet om het te starten.
In de nabijheid is voldoende hoor.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 13:22   #1042
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik herinner mij in de kampen waar ik als kind/tiener naartoe ging, dat elk moment zonder leiding een moment was voor pesterijen, zeker onder de jongens. En in de douche-omgevingen is dat ronduit gevaarlijk. Daar moeten gewoon volwassenen bij zijn.

Het is aan de leiding/organisatie om er voor te zorgen dat alle begeleiders gescreend zijn. Het kan niet dat bezoekende ouders of oud leiders dat zomaar eventjes mogen doen.

Maar er moet wel altijd een volwassene bij zijn, met als enig doel in te grijpen als er iets verkeerd gebeurd. Om kwaad te voorkomen, niet om het te starten.
Oud 7 december 2014, 13:22   #1043
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oud 7 december 2014, 13:24   #1044
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Best mogelijk, mij niet gelaten.
Maar mijn vraag is: moet je perse die 'faciliteiten' gebruiken om uit te groeien tot een normaal persoon?
Natuurlijk niet.
Veel jongeren douchen met de zwembroek aan.
Oud 7 december 2014, 13:27   #1045
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw burgemeester is zelf een viezerik.
Een bewijs van goed gedrag en zeden is iets dat volkomen normaal is in het omgaan met kinderen.
Zo'n bewijs is niet meer en niet minder dan een papierke waarop staat dat u wel of niet veroordeeld bent voor bepaalde feiten. In feite zeggen die niets over de persoon, het kan ook zijn dat ze u nog nooit gepakt hebben met dingen die het daglicht niet mogen zien (niet dat dit bij mij het geval is hé).
Oud 7 december 2014, 14:02   #1046
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
En volwassenen ook, wat ik al een hele uitzondering vindt die zijn reden heeft bij de eigen overtuiging of de schaamte om jezelf naakt te laten zien...
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 16:29   #1047
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat schrijft ze toch nergens.
Maar je moet de kat niet bij de melk zetten.
Blij dat u dit opmerkt, Free spirit citeert bewust zaken half, om dan commentaar te geven.
Dat zegt iets over zijn irritatie bij de discussie. Blijkbaar ontgaat hem wel, dat een jongere die zelf altijd deelnam aan kampen en op basis van leeftijd doorgroeit naar leiding, een andere zaak is dan een oudere vrijgezel die zich opgeeft als vrijwilliger; en het ene excuus na het andere heeft voor toezicht en controle waar een aantal forummers bedenkingen bij plaatsen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 21:00   #1048
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je iets niet kunt doen op een wijze waar iedereen zich goed bij voelt, dan moet het gewoon niet gedaan worden.

En versta me niet verkeerd: ik ben een product van de zestiger jaren, met ultraliberale ouders (althans wat naaktheid betrof) en heb dus geen enkel probleem met naaktheid in beperkt, of zelfs uitgebreid gezelschap.

In mijn lagere schooltijd (8-11jr.) waren het niet de kinderen die preuts waren, maar eerder de oudere onderwijzers.
Bij het zwem-uur, werden wij VERPLICHT om onze zwembroek aan te doen met een handdoek om, eveneens bij het opnieuw aantrekken van onze gewone kleren...
Een heel pak gastjes zegde toen: "Ik geneer mij niet, en kleed mij om zonder dat gedoe met die handdoek (sic)
Het nodige strafwerk volgde, maar werd achteraf door toedoen van mijn minder beknepen ouders herroepen.

Maar later zwaaide de slinger der preutsheid terug.
Jongere zussen wilden niet naakt gezien worden, zelfs niet in de badkamer, maar ook dat werd gerespecteerd, en zo hoort het.
Vandaar dat ik nooit kinderen zou dwingen om publiek naakt te lopen, noch met mekaar, noch onder toezicht van 'volwassenen'.
Welbevinden en privacy wordt te zeldzaam, en te belangrijk.
Dat is een mooie analyse.

Maar wij dwingen geenszins kinderen om 'publiek naakt te lopen'. Een douchegebeuren op kamp beschouw ik niet als 'publiek', het is besloten. En van dwang is er ook geen sprake.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 21:03   #1049
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Nope, enkel degenen die daarlangs nog bezig zijn met pedofiele criminelen goed te praten en fantaseren over de bilnaad en balzak van kleine kindjes op kamp.
Ik heb nergens, maar dan ook nergens, pedoseksuele criminelen goedgraat ! U moet dringend leren lezen en interpreteren.

Eigenlijk in totaal een domme opmerking die u hier maakt, zegt meer over u dan over mij. Ik associeer dit topic niet met seksualiteit, u (en enkele anderen) doen hier niet anders !
Oud 7 december 2014, 21:04   #1050
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ook niet met u en mijn kinderen zou ik zeker al niet meegeven hoor.
Zoals ik al zei: liever niet ! Hysterische ouders als u kunnen we immers missen als kiespijn.
Oud 7 december 2014, 21:07   #1051
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Komkom, u heeft uw verhaal al genuanceerd vanaf de eerste reactie.
Geit blijft dat u niets verloren heeft bij douchende kinderen.

Kinderen die een paar dagen minder goed gewassen zijn.
Kinderen die uitglijden.
Kinderen die een tekenbeet krijgen.
Kinderen die elkaar een beetje pesten.

Het hoort bij het kampleven.
Het hoort bij het volwassen worden.

Kinderen die bespied worden door een volwassene hoort hier niet bij. Zulke personen horen niet vrij rond te lopen in onze maatschappij. Ook al heeft die persoon de beste bedoelingen, toch moet die persoon gestopt worden.
Pffttt... u begint stilaan eentonig en voorspelbaar te worden. Uw argumentatiekruid lijkt me al lang verschoten. Uw posts halen zelfs het niveau van het laagste sensatieblaadje niet meer. Heeft u geen hobby's of andere bezigheden in het weekend ? In plaats van hier de forumruimte te blijven bevuilen ?
Oud 7 december 2014, 21:15   #1052
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Dat was een andere tijd.
2. Hoe oud was u toen? 7 of 8 jaar?
3. Natuurlijk kan een 40 jarige een goede begeleider zijn voor de leiding. Ik twijfel eraan dat ie nog een goede leider zou zijn.
4. Zelfs leiding hoort geen douchetoezicht te houden bij de iets grotere jongeren. Bij de allerkleinsten is dat natuurlijk iets heel anders, maar daar hebben ze ook geen 40 jarigen voor nodig.
Het was toen inderdaad een andere tijd. Preutsheid stond op een laag maatschappelijk pitje en er was nog niet de hysterische sfeer van de jongste jaren. Op dat gebied was vroeger inderdaad beter !

Toen waren we al ouder hoor, dan de leeftijd die u opnoemt. Bosklassen liepen bij ons tot in het zesde studiejaar, dus op het laatste was ik toch al elf �* twaalf jaar. Ik kan me niet voorstellen dat een van de kinderen toen aanstoot nam aan dat toezicht door de leerkracht. De leerkracht ging overigens ook mee met ons op zwemles, kleedde zich gewoon om in de kleedruimte van de jongens (daar zou ik mij in het huidige klimaat ook niet meer aan wagen). Niemand maakte daar een probleem van. Noch de kinderen, noch de ouders, noch de collega's van die leerkracht, noch de directie.

Waarom maken we het tegenwoordig allemaal zo gecompliceerd en beladen ? Uiteraard zijn er gruwelijke vormen van kindermisbruik gebeurd, maar dat werd zeker niet versterkt door deze 'lossere' houding aangaande naakt zijn. Nu wordt elke (mannelijke) begeleider door sommige mensen potentieel aanzien als een 'risico'. Volgens mij is dit de grens van waakzaamheid en gezonde achterdocht ver voorbij en neigt dit naar paniekzaaierij en hysterie. Dat is althans mijn mening.
Oud 7 december 2014, 21:21   #1053
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
We zijn inderdaad verkeerd bezig, ik besef dat maar al te goed. Maar daar kunnen we helaas - pindakaas, niets meer aan veranderen.

We zullen toch moeten doorgaan met het feit dat dingen die vroeger vanzelfsprekend waren, dat nu niet meer zijn.

En voor de mensen die kinderen begeleiden wordt het spitsroeden lopen.
Dat is zo ongeveer uw enige zinnige post van de jongste dagen ! Uiteraard moeten we ons enigzins aanpassen. Zo noemde ik in de vorige post het voorbeeld dat begeleiders / leerkrachten zich in het huidige klimaat niet meer kunnen omkleden in het zwembad in dezelfde 'open' ruimte als de kinderen. Twintig of zelfs tien jaar geleden kon dit meestal nog wel. Aanpassen als begeleider is dus noodzakelijk, maar het moet wel 'leefbaar' blijven. Als bepaalde mensen achter alles iets gaan 'zoeken', dan zit de jeugdwerking wel met een serieus probleem ! Totaal geen douchetoezicht meer houden en niet in de buurt zijn, zou kunnen leiden tot onwenselijke situaties en andere problemen genereren. Ik ga deze niet meer opnoemen, dat heb ik al tot vervelens toe gedaan en die woorden worden door sommigen dan toch weer verdraaid en fout geïnterpreteerd.

Spijtig dat u met uw houding er zelf mee voor zorgt dat begeleiders op spitsroeden moeten lopen. Maar ik vrees dat u dat niet kan of wil inzien.
Oud 7 december 2014, 21:24   #1054
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
En is dat niet triestig, dat kinderen al zo mentaal belast worden dat ze schroom hebben om gewoon functioneel in hun blootje met leeftijdsgenoten te gaan douchen ? Hoever moeten we daaraan toegeven ? Zoals ik al zei: er bestaat niet zoiets als een aangeboren 'schaamtegevoel', dat is steeds 'aangeleerd'. In concreto: gaan we allemaal zo belachelijk doen, omdat er bepaalde adepten van een 'woestijngodsdienst' die gewoonte hebben en daarmee het denkbeeld van onze jongeren besmetten ? Het is ver gekomen.
Oud 7 december 2014, 21:37   #1055
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Blij dat u dit opmerkt, Free spirit citeert bewust zaken half, om dan commentaar te geven.
Dat zegt iets over zijn irritatie bij de discussie. Blijkbaar ontgaat hem wel, dat een jongere die zelf altijd deelnam aan kampen en op basis van leeftijd doorgroeit naar leiding, een andere zaak is dan een oudere vrijgezel die zich opgeeft als vrijwilliger; en het ene excuus na het andere heeft voor toezicht en controle waar een aantal forummers bedenkingen bij plaatsen.
Ik ben zelf destijds naar die kampen als kind naartoe geweest, ging daarna mee als hulpbegeleider en later begeleider (met gediplomeerde cursus). Ik heb ook nog andere pedagogische diploma's behaald, by the way. Ik ben daar dus in doorgegroeid, dus uw stelling rond mijn 'vrijwilligerschap' gaat in deze zeker niet op. Moet ik dan volgens u vanaf een bepaalde leeftijd stoppen met dat vrijwilligerswerk ? De meesten stoppen daar inderdaad mee met dat jeugdwerk eens ze vooraan in de twintig zijn. De meesten zijn dan afgestudeerd, beginnen echt te werken en hun gezinssituatie (pas een relatie of samenwonen, of al eigen kinderen op komst) is niet meer echt geschikt om het nog te kunnen opbrengen een aanzienlijke tijd van het eigen verlof op te offeren om onbezoldigd vrijwilligerswerk te doen. Maar er zijn er dus die dat op louter onbezoldigde en belangeloze basis wilen blijven verderdoen en dat proberen te combineren met hun andere bezigheden. Ik ben zo iemand. Triestig te horen dat sommigen hier denken en suggereren dat een vrijgezel van in de dertig of veertig die nog zulke activiteiten wil doen, blijkbaar 'verdacht' is !

Ja, ik vind werken en omgaan met kinderen en jongeren leuk, en daar is ook verdomd niets mis mee ! Het is eigenlijk hemeltergend dat sommigen daar vanalles achter gaan zoeken, dat zegt meer over die mensen dan over mezelf. Het is ook triestig dat men functioneel naakt van kinderen niet kan onderscheiden van een mogelijke 'seksualisering' van kinderen, eigenlijk is het ziekelijk bijvoorbeeld dat douchen te associëren met (pedo)seksualiteit !

Ik heb me voorgenomen dat dit mijn laatste post in deze thread is, verder erover doorbomen heeft toch geen zin meer, ik heb alles gezegd wat ik moest zeggen. Dat een handvol zieligaards het nodig vindt telkens op mijn persoon af te geven, ga ik niet meer aan mijn hart laten komen. Ik hoop alvast dat geen enkele jeugdwerker, begeleider, opvoeder, leerkracht of andere mensen die werken met kinderen/jongeren nooit tegen jullie kar rijden, want dan beklaag ik hen als ze jullie paranoïde grillen en opgeklopte en ongefundeerde hysterie moeten ondergaan.

Ik heb gezegd.
Oud 8 december 2014, 00:06   #1056
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ben zelf destijds naar die kampen als kind naartoe geweest, ging daarna mee als hulpbegeleider en later begeleider (met gediplomeerde cursus). Ik heb ook nog andere pedagogische diploma's behaald, by the way. Ik ben daar dus in doorgegroeid, dus uw stelling rond mijn 'vrijwilligerschap' gaat in deze zeker niet op. Moet ik dan volgens u vanaf een bepaalde leeftijd stoppen met dat vrijwilligerswerk ? De meesten stoppen daar inderdaad mee met dat jeugdwerk eens ze vooraan in de twintig zijn. De meesten zijn dan afgestudeerd, beginnen echt te werken en hun gezinssituatie (pas een relatie of samenwonen, of al eigen kinderen op komst) is niet meer echt geschikt om het nog te kunnen opbrengen een aanzienlijke tijd van het eigen verlof op te offeren om onbezoldigd vrijwilligerswerk te doen. Maar er zijn er dus die dat op louter onbezoldigde en belangeloze basis wilen blijven verderdoen en dat proberen te combineren met hun andere bezigheden. Ik ben zo iemand. Triestig te horen dat sommigen hier denken en suggereren dat een vrijgezel van in de dertig of veertig die nog zulke activiteiten wil doen, blijkbaar 'verdacht' is !

Ja, ik vind werken en omgaan met kinderen en jongeren leuk, en daar is ook verdomd niets mis mee ! Het is eigenlijk hemeltergend dat sommigen daar vanalles achter gaan zoeken, dat zegt meer over die mensen dan over mezelf. Het is ook triestig dat men functioneel naakt van kinderen niet kan onderscheiden van een mogelijke 'seksualisering' van kinderen, eigenlijk is het ziekelijk bijvoorbeeld dat douchen te associëren met (pedo)seksualiteit !

Ik heb me voorgenomen dat dit mijn laatste post in deze thread is, verder erover doorbomen heeft toch geen zin meer, ik heb alles gezegd wat ik moest zeggen. Dat een handvol zieligaards het nodig vindt telkens op mijn persoon af te geven, ga ik niet meer aan mijn hart laten komen. Ik hoop alvast dat geen enkele jeugdwerker, begeleider, opvoeder, leerkracht of andere mensen die werken met kinderen/jongeren nooit tegen jullie kar rijden, want dan beklaag ik hen als ze jullie paranoïde grillen en opgeklopte en ongefundeerde hysterie moeten ondergaan.

Ik heb gezegd.
Voor iemand met zoveel " pedagogische diploma's " is het wel erg vreemd dat u niet beseft dat kritiek op onnodig toezicht van vreemden bij twaalf tot dertienjarigen geen seksualisering van naakte kinderen is, maar doodsimpel repect voor privacy van jongeren die aan de drempel van hun ontwikkeling staan, en bijgevolg door leidinggevenden ook beschermd dienen te worden tegen mogelijke pedoseksuelen, ookal zou het grensoverschrijdend gedrag enkel bestaan in het bekijken van naakte kinderen,maar ik heb begrepen dat u denkt dat geloven in het "goede" voldoende is, dat uitgerekend jongerenkampen ook voor vrijwilligers met een ietswat ongezonde belangstelling van kinderen aantrekkelijk zijn en bijgevolg onnodig toezicht of inspecties te mijden zijn, is het punt waar u nu al bladzijden lang omheen heeft gefietst.

Ik zou iemand met uw pedagogische " inzichten" alvast niet mee willen op een kamp.
Oud 8 december 2014, 00:10   #1057
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En is dat niet triestig, dat kinderen al zo mentaal belast worden dat ze schroom hebben om gewoon functioneel in hun blootje met leeftijdsgenoten te gaan douchen ? Hoever moeten we daaraan toegeven ? Zoals ik al zei: er bestaat niet zoiets als een aangeboren 'schaamtegevoel', dat is steeds 'aangeleerd'. In concreto: gaan we allemaal zo belachelijk doen, omdat er bepaalde adepten van een 'woestijngodsdienst' die gewoonte hebben en daarmee het denkbeeld van onze jongeren besmetten ? Het is ver gekomen.
Nee, dat is het niet, kinderen moeten datgene doen, waar ze zich prettig bij voelen, en wanneer dit op een bepaalde leeftijd betekent dat ze liever niet naakt gezien worden, is dat even ok dan er geen probleem mee hebben.

Dat gaat echt niet enkel over moslimkinderen en zelfs dan dient uw kamp niet om die opvoeding ter discussie te stellen, kinderen komen daar niet voor, niemand zit te wachten op uw lezing over aangeleerde schaamtegevoelens.
Oud 8 december 2014, 00:13   #1058
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo ongeveer uw enige zinnige post van de jongste dagen ! Uiteraard moeten we ons enigzins aanpassen. Zo noemde ik in de vorige post het voorbeeld dat begeleiders / leerkrachten zich in het huidige klimaat niet meer kunnen omkleden in het zwembad in dezelfde 'open' ruimte als de kinderen. Twintig of zelfs tien jaar geleden kon dit meestal nog wel. Aanpassen als begeleider is dus noodzakelijk, maar het moet wel 'leefbaar' blijven. Als bepaalde mensen achter alles iets gaan 'zoeken', dan zit de jeugdwerking wel met een serieus probleem ! Totaal geen douchetoezicht meer houden en niet in de buurt zijn, zou kunnen leiden tot onwenselijke situaties en andere problemen genereren. Ik ga deze niet meer opnoemen, dat heb ik al tot vervelens toe gedaan en die woorden worden door sommigen dan toch weer verdraaid en fout geïnterpreteerd.

Spijtig dat u met uw houding er zelf mee voor zorgt dat begeleiders op spitsroeden moeten lopen. Maar ik vrees dat u dat niet kan of wil inzien.
Wat is er onleefbaar aan toezicht door in de buurt te blijven, wordt het toezicht enkel leefbaar wanneer u kunt binnen springen? Ik hoop van niet!
De jeugd werking zit helemaal niet met een probleem, maar u wel blijkbaar?
Oud 8 december 2014, 00:15   #1059
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pffttt... u begint stilaan eentonig en voorspelbaar te worden. Uw argumentatiekruid lijkt me al lang verschoten. Uw posts halen zelfs het niveau van het laagste sensatieblaadje niet meer. Heeft u geen hobby's of andere bezigheden in het weekend ? In plaats van hier de forumruimte te blijven bevuilen ?
U zou ook eens kunnen nadenken, misschien heeft iemand wel een punt, en gaat u wel ver in uw toezicht en inspecties?
Oud 8 december 2014, 01:21   #1060
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: liever niet ! Hysterische ouders als u kunnen we immers missen als kiespijn.
Ola, opletten met dit soort uitspraken! Het heeft mij ook al een waarschuwing opgeleverd van de moderatie. Iemand zonder bewijs tot 'pedofiel' bombarderen is blijkbaar géén probleem.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be