![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#901 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Cool' is meer jongerentaal inderdaad. In de schrijftaal heeft men die ook. Zo kan men tikken: ik 'dacht' of gewoon 'd8'. Wordt soms ook overgenomen door volwassenen. Men kan zelfs gemoedsuitdrukkingen uitbeelden zoals de Chinezen (pictogrammen) met hun taal. Zoals <:->.Ik ben blij (hoofd naar links houden).
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 december 2014 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#902 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het u stoort dat er een woord "uit het Noorden" is komen overwaaien, zou ik als Waregemnaar me evengoed kunnen ergeren aan "plezant". Dat is komen overwaaien uit Brabant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#903 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Intussen staat het iedereen natuurlijk vrij om wat dan ook te schrijven. Bijde en bijden voor mijn part. Behalve in een discussie over "juist" en "foutief" taalgebruik, natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#904 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat ontken ik niet, dat is waar, maar dan zullen de meer nederlandse woorden van die engels woord van Cool wel pas bij de volwassenheid waardering krijgen ?
Ik probeer zelf zo veel mogelijk Engelse woorden te vermijden, in mijn vocabulaire ! Gangbare technologische woorden die algemeen gekend zijn zullen enkel van toepassing zijn op het onderwerp zelf, toch niet op de taal zelf ? Anderzijds, ik vind het moeilijk volgen, als iemand mixtalen begint te spreken, hak op de tak ..en dan is de fut er uit, niet de moeite voor om nog een discussie mee te hebben ! Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 29 december 2014 om 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#905 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen, wat men ook moge beweren, het is niet de Taalunie die ons, Vlamingen, tot iets dwingt. Er zijn alleen dwingende voorschriften als het om administratie en onderwijs gaat, zaken die trouwens opgelegd zijn door onze eigen politieke wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#906 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dat bedoel ik ook niet. Met een heel andere zaak bedoel ik: kiezen voor b.v. "goesting" is een keuze op het niveau van de woordenschat, niet op dat van de grammatica. Al dan niet algemeen aanvaard, zal het woord goesting ook bepaalde grammaticale regels moeten volgen. Een meervoudsvorm krijgen, b.v.
Er is inderdaad geen dwang in de taal, maar een poging doen om een norm te volgen lijkt me van respect voor de eigen taal te getuigen. Verder kan je je moeilijk van de norm ontdoen als je je taal publiek moet maken. Je kan wel bij elke eigenzinnigheid bij jezelf denken: "foert, ik ken de regel wel, maar ik weiger hem toe te passen", maar het wordt lastig om dat ook telkens te gaan uitleggen aan de lezers van je tekst. En als de lezer die uitleg niet krijgt, zal hij al snel gaan denken dat je gewoon een kieken bent. Dus schrijf ik b.v. de laatste twintig jaar met enige tegenzin het absurde "pannenkoek", ook als het om een zeventiende eeuws Delfts bord gaat, dat bijna vierhonderd jaar "pannekoek" heeft geheten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#907 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 december 2014 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#908 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#909 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2014 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#910 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#911 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#912 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Die progressieve spelling met woorden als Belgies en de afkorting KPB voor Communistische Partij van België... Het is intussen een verre herinnering en blijkbaar voert het Witte Boekje toch meer en meer een achtergrondgevecht. Dat alleen in de administratie en het onderwijs het Groene Boekje strikt gevolgd dient te worden heeft daar natuurlijk alles mee te maken. Het Witte kan dan wel zeggen dat je pannekoek, zowel als pannenkoek mag schrijven, maar de laatste twintig jaar heeft men op school verplicht geleerd dat het pannenkoek moet zijn. En trouwens, op dit eigenste moment trekt mijn spellingchecker een rode streep onder "pannekoek", wat het gebruik ervan nog meer ontmoedigt... Dus, die eigenzinnigheid is lovenswaardig, maar wanneer het om publicaties gaat, blijft het risico groot, dat de lezer je een kieken vindt.
Overigens maakt het Witte Boekje hetzelfde onderscheid tussen "beide" en "beiden" als het Groene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#913 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#914 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#915 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist niet. Tussentaal is halfweg de weg blijven steken: tussen standaardtaal en dialect. Als de standaardtaal je niet zint, dan neem je er niet delen van over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#916 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie beide staan. U sluit verwarring uit, daar u in het ene geval weet dat het om personen gaat en in het andere om bijvoorbeeld dieren. Wat is trouwens "gecompliceerd" aan deze regel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#917 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer dat dit nooit werd ingevoerd, daar er uiteindelijk gekozen werd voor een "iets" tussen de twee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#918 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, de zogenaamde "witte spelling" heeft niets van doen met de spelling van Kollewijn. Wel alles met bepaalde veranderingen vastgelegd in het laatste Groene Boekje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#919 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Klopt, ik had het niet over de "geautoriseerde" progressieve spelling, maar eerder over hoe het resulteerde in het geschreven taalgebruik vanaf de jaren zestig. Toen in die tijd op school de titel "Het Leven is Verrukkeluk" in een bibliografie opdook, vond ik dat formidabel en ik heb kort daarna ook het Verzameld Werk van Remco Campert gekocht, op basis van die titel.
Ik wou het Witte Boekje helemaal niet koppelen aan de progressieve spelling. Het was een tweede thema, misschien had ik een nieuwe alinea moeten beginnen, maar je haalde zelf ook beide thema's in één zin aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#920 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |