Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2015, 08:33   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bobke. Je begrijpt me niet goed ? Met verdiende centen doe je wat je wilt, zolang je geen misdrijven pleegt. Binnen het concept "maaltijdcheques" bepaalt een overheid wat je met je maaltijdcheques doet, kortweg aan wat je ze besteedt.
Inderdaad, iedereen moet eten. Ik vind wel dat je reageert als een gemakzuchtige burger.
als overheid zorg je er wel voor dat dit geld in de lokale economie gepompt wordt en niet zomaar kan opgepot worden.
Oud 30 januari 2015, 10:08   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Hopelijk hebben ze het jobverlies bij de Sodexo's en Edenreds van deze wereld bij hun besparingsoefening bijgerekend...
Met alle respect maar dat is overbodige administratie en de economie vaart er alleen maar wel bij als deze mensen overstappen naar andere, productieve jobs.

Je kan ze perfect gelijk stellen met de ambtenarij: ze leggen papier van x naar y, maar voegen geen waarde toe.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 12:42   #43
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik begrijp u wel goed maar niet wat uw probleem is.
Eten moet dus iedereen.
De maaltijdcheques volstaan echt niet om eten voor een maand te kopen.
Of je eten koopt met geld of met maaltijdcheques maakt dus niet uit.
Met het geld dat overblijft doet ge ook wat ge wilt.
Toen ik nog huis woonde maar wel maaltijdcheques kreeg, ging ik daarmee een aantal keer op restaurant per maand. Ik betaalde wel wat voor kost en inwoon aan mijn ouders, maar die wouden geen mc. Helemaal neutraal zal het dus wel niet zijn maar je kan je idd afvragen ofdat het zoveel verschil uit maakt.

Ik denk persoonlijk wel dat mensen makkelijker mc uitgeven dan geld (lees, al eens een duurder product, op resto, snackbar,...). De mc moeten toch op, terwijl je geld altijd voor andere zaken kan gebruiken.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 13:00   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Toen ik nog huis woonde maar wel maaltijdcheques kreeg, ging ik daarmee een aantal keer op restaurant per maand. Ik betaalde wel wat voor kost en inwoon aan mijn ouders, maar die wouden geen mc. Helemaal neutraal zal het dus wel niet zijn maar je kan je idd afvragen ofdat het zoveel verschil uit maakt.

Ik denk persoonlijk wel dat mensen makkelijker mc uitgeven dan geld (lees, al eens een duurder product, op resto, snackbar,...). De mc moeten toch op, terwijl je geld altijd voor andere zaken kan gebruiken.
Inderdaad, niet iedereen betaalt graag met mc.
Ik ging daar indertijd naar de Macro en dan waren ze op.
Met die electronische heb ik geen ondervinding, dat moet wel vlotter gaan volgens mij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 13:51   #45
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. En dit om eenvoudige redenen. Op geld bestaat geen vervaldatum, en je doet er meet wat en wanneer je wilt.
In een dorpje in Oostenrijk hebben ze nochtans geëxperimenteerd met Freigeld, waar dus wel een vervaldatum op stond.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 13:52   #46
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Binnen het concept "maaltijdcheques" bepaalt een overheid wat je met je maaltijdcheques doet, kortweg aan wat je ze besteedt.
Ik heb dikwijls in de supermarkt met maaltijdcheques betaald terwijl er enkel non-food in de kar lag.
Oud 2 februari 2015, 11:09   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Ik heb dikwijls in de supermarkt met maaltijdcheques betaald terwijl er enkel non-food in de kar lag.
Hoe lang is dat geleden ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 11:31   #48
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoe lang is dat geleden ?
Gezien ik allergisch ben aan winkelen: +/- een jaar in Delhaize. Ik vermoedde: zo lang ze genoeg andere betalingen hebben voor hun foodproducten, is dat wel te verantwoorden om niet moeilijk te doen.
Oud 2 februari 2015, 11:33   #49
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Nee, het was langer geleden, mijn vrouw had toen al elektronische cheques en het was nog met papieren. Pak 2-3 jaar.
Oud 2 februari 2015, 12:07   #50
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk volgen snel ook de ecocheques, want die krijg ik haast aan de straatstenen niet kwijt. Maaltijdcheques dat gaat nog, maar bij de gewone kruidenier moet je daar meestal niet mee afkomen, dus of die echt de lokale economie stimuleren durf ik nog te betwijfelen.

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom men dan niet gewoon 1 soort "werknemerscheque" uitgeeft: te gebruiken voor voeding, eco-producten, huishoudhulp of voor mijn part om te gaan tanken.
Oud 2 februari 2015, 13:31   #51
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Hopelijk volgen snel ook de ecocheques, want die krijg ik haast aan de straatstenen niet kwijt. Maaltijdcheques dat gaat nog, maar bij de gewone kruidenier moet je daar meestal niet mee afkomen, dus of die echt de lokale economie stimuleren durf ik nog te betwijfelen.

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom men dan niet gewoon 1 soort "werknemerscheque" uitgeeft: te gebruiken voor voeding, eco-producten, huishoudhulp of voor mijn part om te gaan tanken.

Geef toe. Die cheques zijn een vergiftigd geschenk. Je doet er niet mee wat je wilt.

Juist. De ecocheques zijn echte dooddoeners.

Hoe dan ook. Ik pleit voor de afschaffing van gesubsidieerd loon.

Hoewel ik liberaal ben, en dus pleit voor ondernemerschap, maar toch vind dat een consument merendeels gelijk heeft, vind ik dat het systeem maaltijdcheques of ecocheques niet meer is dan een systeem waarbij werknemers worden gepamperd om toch maar te consumeren bepaald door een overheid.

Pleit toch gewoon voor iets waarbij je zelf bepaalt waar je je centen aan uitgeeft.
Oud 2 februari 2015, 13:53   #52
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met alle respect maar dat is overbodige administratie en de economie vaart er alleen maar wel bij als deze mensen overstappen naar andere, productieve jobs.

Je kan ze perfect gelijk stellen met de ambtenarij: ze leggen papier van x naar y, maar voegen geen waarde toe.
Ja, maar als ze aan den dop (of op brugpensioen) raken, is het ook de Staat die hen zal dienen te onderhouden... Zouden ze met die extra uitgaven wel rekening houden in hun besparingsoefeningen, zo vraag ik mij af?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 14:12   #53
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar als ze aan den dop (of op brugpensioen) raken, is het ook de Staat die hen zal dienen te onderhouden... Zouden ze met die extra uitgaven wel rekening houden in hun besparingsoefeningen, zo vraag ik mij af?
Als er pakweg 30 miljoen euro minder kosten gemaakt moeten worden langs werkgeverszijde en 40 miljoen langs de kant van de winkeliers (ik zeg maar wat, grootte orde), dan is er 70 miljoen euro meer waarom eventueel vennootschapsbelasting kan gehoffen worden of die geinvesteerd kan worden met extra jobs (zeker in deze sectoren) als gevolg.
Oud 2 februari 2015, 14:32   #54
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er pakweg 30 miljoen euro minder kosten gemaakt moeten worden langs werkgeverszijde en 40 miljoen langs de kant van de winkeliers (ik zeg maar wat, grootte orde), dan is er 70 miljoen euro meer waarom eventueel vennootschapsbelasting kan gehoffen worden of die geinvesteerd kan worden met extra jobs (zeker in deze sectoren) als gevolg.
Maar ze gaan op een of andere manier de waarde van die maaltijdcheques in netto loon (zonder extra loonkost of sociale lasten) moeten laten toevoegen. De besparing gaat dus rap opgesoupeerd zijn, vrees ik...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 15:12   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ze gaan op een of andere manier de waarde van die maaltijdcheques in netto loon (zonder extra loonkost of sociale lasten) moeten laten toevoegen. De besparing gaat dus rap opgesoupeerd zijn, vrees ik...
De belasting zit hem op de kostprijs voor de werkgever. Jou interesseert enkel wat je netto in handen hebt om te consumeren. Je hebt geen benul van wat een werkgever hiervoor uiteindelijk betaalt. Zo lees ik het toch in je reactie. Je hebt geen enkel idee van wat een werknemer kost en hoe het mechanisme ook ineen zit.

Maaltijdcheques gaat over een overeenkomst tussen werkgevers, werknemers en sociale partners (vakbonden). De werknemer krijgt een loon waar de werkgever minder op wordt belast. Iedereen content. De werknemer is uiteindelijk enkel geïnteresseerd in wat hij kan verzilveren.

Enkel. Het schoentje wringt bij wat de overheid van de werknemer consument verwacht. Het geld, de cheque, moet zo vlug mogelijk rollen, anders heeft de Staat geen boodschap aan de overeenkomst.

Afschaffen gewoon. Betaal mensen in functie van geleverde prestaties.
Oud 2 februari 2015, 15:44   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Op dezelfde manier als kosten eigen aan de werkgever.

De RSZ aanvaardt nu al forfetaire onkostenvergoedingen tot 200 euro pm voor lager en middenkader. Je kan een maaltijdvergoeding op dezelfde manier organiseren.
Oud 2 februari 2015, 15:46   #57
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op dezelfde manier als kosten eigen aan de werkgever.

De RSZ aanvaardt nu al forfetaire onkostenvergoedingen tot 200 euro pm voor lager en middenkader. Je kan een maaltijdvergoeding op dezelfde manier organiseren.
Vijgen na Pasen.
Oud 2 februari 2015, 15:50   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vijgen na Pasen.
U vindt in mij geen vijand voor een tax shift (van alle kanten) waardoor de effectieve personenbelasting omlaag kan en deze "truken" niet meer hoeven.
Oud 2 februari 2015, 16:08   #59
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht

Dat bestaat.

Men noemt dat geld.
Oud 2 februari 2015, 16:25   #60
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Dat bestaat.

Men noemt dat geld.
Ja, geld, maar maaltijdcheques werden minder belast dacht ik.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be