Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2015, 15:37   #81
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In dit geval kan de firma ook niet meer bepalen wie ze als personeel aanwerven.

Blijft dat je het zelf zal moeten doen. Ook sommige poetsvrouwen doen dit op zelfstandige basis met dienstencheques. Die strijken dan zelf de commissie op.
Lijkt me niet zo'n slecht idee.
Is het probleem met kuisen op zelfstandige basis niet vooral dat je erg veel administratieve verplichtingen hebt? De huiseigenaar die beroep doet op de kuisvrouw is namelijk een "werkgever", die dus alle verplichtingen van een werkgever op zich zou moeten nemen (RSZ-bijdragen etc.) indien het systeem van dienstencheques niet bestond.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 15:37   #82
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Niet akkoord! Als jij in zee gaat met een firma om een poetsvrouw te krijgen, is het de firma die bepaalt wie ze gaan sturen. Niet jij. Kun jij daar als klant niet mee leven, ga dan elders.

Als jij een keuken koopt bij DSM of een andere keukenfirma, wie bepaalt dan wie die komt placeren? Jij of de firma?
Als jij contract afsluit bij een aannemer om iets te komen metselen, afbreken of om een oprit aan te leggen, wie bepaalt dan wie komt mestelen, afbreken of de oprit aanleggen? Jij of de aannemer?
Wie bepaalt wie de meterstanden van het water komt opnemen? Jij of de waterfirma?

Het is simpel hoor: als ik een bedrijf heb, dan maak IK de planning en bepaal ik wie van mijn personeel welke opdracht uitvoert. Niet de klant!

Dit soort zaken is héél simpel op te lossen: wie wil bepalen wie ik moet sturen, bepaalt tegelijkertijd de planning van mijn bedrijf. En dat komt met een kost: dubbel tarief. Als die dienstenchecquebedrijven dit ook zouden toepassen, zullen we nog wel eens zien hoeveel er nog gaan klagen over de huidskleur of geloofsovertuiging van hun kuisvrouw.
Hier maakt U een denkfout. Het is de klant die de poetsvrouw betaalt, niet de firma die de dienstencheques verwerkt en voor hun bemiddeling een commissie krijgt.

Een aannemer heeft personeel in dienst en betaalt zelf zijn personeel. De poetsvrouw met dienstencheques wordt dus door de klant betaald. De staat legt een deel bij. Nooit de Dienstenchequesfirma.

Het gaat ook niet over het uitvoeren van één bepaald jobke. Het gaat over een regelmatig terugkerende dienst. Indien de klant niet tevreden is over die dienst kan die ten allen tijde vragen om een andere poetsvrouw te sturen.

Gelieve geen appelen met citroenen te vergelijken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 15:45   #83
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De klant kan nog steeds kiezen op welke firma ze een beroep doet, en om te concurreren met andere bedrijven zullen ze zich schikken naar de wensen van de klant. Indien nodig kan men ook nog rechtstreeks huispersoneel aanwerven (natuurlijk wel veel meer administratieve rondslomp).
Ja, en wat wil die klant? Dat zijn/haar huis proper gekuist is, dat degene die komt kuisen op tijd is en de overeengekomen uren werkt en dat er geen onregelmatigheden gebeuren.

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind dergelijk racisme verwerpelijk. Maar ik vind het privacy-aspect (bepalen wie mag rondlopen in uw woning, toch bij de meeste mensen het centrum van hun privéleven) in casu belangrijker.
En dan stel ik de vraag hoe conseqeuent mensen zijn die persé een autochtone kuisvrouw willen. Hebben zij al ooit in een meubelzaak geëist dat de meubels enkel door autochtonen geleverd worden? Hebben zij al ooit gevraagd aan een aannemer om enkel autochtonen te sturen als het dak gerepareerd moet worden? Hebben zij al ooit gevraagd aan een schildersbedrijf of een tegelbedrijf dat ze enkel autochtonen sturen om de boel te komen schilderen of betegelen?

Het is gewoonweg klare bullshit en achterlijk gedrag, noch min noch meer. Iemand die een kuisvrouw met een donkerder kleurtje niet vertrouwt alleen thuis, maar iemand met een Vlaamse naam en een wit velletje wel, is gewoon een debiel.

Zoals ik al eerder zei: de oplossing is simpel. Als iemand de pretentie heeft om als klant te bepalen wie een bedrijf moet sturen om een klus uit te voeren en wie dat bedrijf vooral niet mag sturen, dan moet die persoon ofwel gratis de werkplanning komen doen in mijn bedrijf, of moet die persoon maar de extra kosten betalen die het herplannen met zich meebrengt ook op zich nemen. Dan zullen we nog wel eens zien hoeveel 'klanten' de behoefte hebben om zich te gaan moeien met mijn werkplanning.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 15:48   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het probleem met kuisen op zelfstandige basis niet vooral dat je erg veel administratieve verplichtingen hebt? De huiseigenaar die beroep doet op de kuisvrouw is namelijk een "werkgever", die dus alle verplichtingen van een werkgever op zich zou moeten nemen (RSZ-bijdragen etc.) indien het systeem van dienstencheques niet bestond.
nee, het is de poetsvrouw zelf die het op zelfstandige basis kan doen, en dan zelf de tussenpersoon zal spelen (en de administratie doet).

Voor de klant blijft het hetzelfde.

dus iemand die persé een vlaamse poetsvrouw wil hebben, is het dus op zoek gaan naar zo'n blanke poetsvrouw die op zelfstandige basis enkel eigen klanten bedient. En dan kan Yussef de pot op.
Tot nader order mogen we nog altijd kiezen naar welke winkel we gaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 februari 2015, 15:50   #85
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is gewoonweg klare bullshit en achterlijk gedrag, noch min noch meer. Iemand die een kuisvrouw met een donkerder kleurtje niet vertrouwt alleen thuis, maar iemand met een Vlaamse naam en een wit velletje wel, is gewoon een debiel.
Van zodra het strafbaar wordt om een niet-autochtoon te weigeren richt ik een firma op die enkel Roma zigeuners in de aanbieding heeft.
Zien hoeveel debielen hiervoor gaan zwichten.

Oud 24 februari 2015, 15:52   #86
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Even een zijsprongetje, maar het blijft racisme.
Dit artikel gaat over het feit dat vrouwen niet in Marokkaanse café's mogen komen, of er worden buitengekeken.

Je reinste racisme natuurlijk. Wij mogen dat ook niet van Yussuf.

Citaat:
Alicia Arbid neemt het woord. Ze is de coördinatrice van AWSA, een vzw die zich inzet voor de rechten van vrouwen met Arabische roots. Of de mannen weten waarom ze bezoek krijgen? Een ietwat geïntimideerd exemplaar schudt van neen, terwijl achter zijn rug een ander nog net de deur uitglipt. Arbid legt het uit: elke keer ze een theesalon en een Turks of Marokkaans café binnenstapt, moet ze zichzelf oppeppen. ‘Allez, komaan, je kunt het’. Omdat het mannenbastions zijn waar ze zich als vrouw niet welkom voelt – een frustratie die meer vrouwen met haar delen. ‘Dus komen we langs, om jullie te vragen hoe dat komt.’
Hebben "vrouwen met Arabische roots" andere rechten dan "vrouwen met Vlaamse roots" dan?

hier hoor ik geen Yussuf noch Wouterke over mekkeren.

Oud 24 februari 2015, 16:15   #87
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Van zodra het strafbaar wordt om een niet-autochtoon te weigeren richt ik een firma op die enkel Roma zigeuners in de aanbieding heeft.
Zien hoeveel debielen hiervoor gaan zwichten.
Je snapt het écht niet hé...

Als ik geen Roma in mijn huis wil, dan ga ik naar een andere firma. Maar als ik wél een contract afsluit met jouw firma, dan heb ik helemaal geen recht om een autochtoon, Chinees of Zimbabwaan te eisen om het werk te komen doen.
Oud 24 februari 2015, 16:19   #88
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Even een zijsprongetje, maar het blijft racisme.
Dit artikel gaat over het feit dat vrouwen niet in Marokkaanse café's mogen komen, of er worden buitengekeken.

Je reinste racisme natuurlijk. Wij mogen dat ook niet van Yussuf.

Hebben "vrouwen met Arabische roots" andere rechten dan "vrouwen met Vlaamse roots" dan?

hier hoor ik geen Yussuf noch Wouterke over mekkeren.
Je ergens niet welkom voelen, betekent nog niet dat je daar niet mag zijn hé! Een beetje bij de les blijven, is dat zo moeilijk Circe?!

Iemand met een sjaal van Anderlecht rond zijn nek, zal zich waarschijnlijk ook niet erg welkom voelen in een supporterslokaal van Club Brugge...
Oud 24 februari 2015, 16:22   #89
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je snapt het écht niet hé...

Als ik geen Roma in mijn huis wil, dan ga ik naar een andere firma. Maar als ik wél een contract afsluit met jouw firma, dan heb ik helemaal geen recht om een autochtoon, Chinees of Zimbabwaan te eisen om het werk te komen doen.
En als je nu zegt dat uw beslissing om met die firma in zee te gaan afhangt van het feit dat je op voorhand weet wie dat er komt kuisen ?
Dat recht heb je toch om te weten wie dat er in je kot gaat komen terwijl dat je misschien niet thuis bent ?
Bovendien heb je toch nog altijd wel het recht Polen Marokkanen of mensen van nog een andere afkomst niet te vertrouwen of dat nu rationeel is of niet ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 16:23   #90
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ergens niet welkom voelen, betekent nog niet dat je daar niet mag zijn hé! Een beetje bij de les blijven, is dat zo moeilijk Circe?!

Iemand met een sjaal van Anderlecht rond zijn nek, zal zich waarschijnlijk ook niet erg welkom voelen in een supporterslokaal van Club Brugge...
Leuk dat je het zo oppakt.
Zou dat ook gelden als een troepje Marokkaanse jongeren nog eens een vlaamse discotheek met hoofdzakelijk vlaamse deernen binnen willen stappen?
Of mag je dan het CGKR bellen?

en nogmaals: hebben "vrouwen met arabische roots" andere rechten dan "vrouwen met vlaamse roots"? want blijkbaar worden daar dus ook weeral subsidies voor uitgetrokken.
Dan ga ik mijn clubje ook oprichten hoor.

link van het artikel in kwestie: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150...36a09707a37f98

Laatst gewijzigd door circe : 24 februari 2015 om 16:29.
Oud 24 februari 2015, 16:48   #91
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier maakt U een denkfout. Het is de klant die de poetsvrouw betaalt, niet de firma die de dienstencheques verwerkt en voor hun bemiddeling een commissie krijgt.

Een aannemer heeft personeel in dienst en betaalt zelf zijn personeel. De poetsvrouw met dienstencheques wordt dus door de klant betaald. De staat legt een deel bij. Nooit de Dienstenchequesfirma.

Het gaat ook niet over het uitvoeren van één bepaald jobke. Het gaat over een regelmatig terugkerende dienst. Indien de klant niet tevreden is over die dienst kan die ten allen tijde vragen om een andere poetsvrouw te sturen.

Nee dus. U betaalt via dienstencheques aan het bedrijf, en niet aan de poetsvrouw, en het bedrijf betaalt de poetsvrouw, dus ook het gewaarborgd loon bij ziekte, feestdagen, opzegtermijnen enz...en ja de subsidie is voor het bedrijf.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 16:57   #92
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

De klant betaald het kleinste deel, de overheid het grootste deel van het salaris van het personeel. Het is dus aan de overheid om te beslissen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 16:58   #93
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De klant betaald het kleinste deel, de overheid het grootste deel van het salaris van het personeel. Het is dus aan de overheid om te beslissen.
maar ik beslis, wie er bij mij over de vloer komt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 16:59   #94
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee, het is de poetsvrouw zelf die het op zelfstandige basis kan doen, en dan zelf de tussenpersoon zal spelen (en de administratie doet).

Voor de klant blijft het hetzelfde.

dus iemand die persé een vlaamse poetsvrouw wil hebben, is het dus op zoek gaan naar zo'n blanke poetsvrouw die op zelfstandige basis enkel eigen klanten bedient. En dan kan Yussef de pot op.
Tot nader order mogen we nog altijd kiezen naar welke winkel we gaan.
Citaat:
Op 1 oktober 2014 wijzigt de regelgeving over het huispersoneel.

Elke burger die huispersoneel voor huishoudelijke prestaties van overwegend manuele aard tewerk stelt, zoals bijvoorbeeld poetsen, strijken of tuinhulp, wordt vanaf 1 oktober als werkgever beschouwd en zal socialezekerheidsbijdragen moeten betalen. Alleen occasionele activiteiten van niet-manuele aard in een huishouden zullen nog vrijgesteld zijn van bijdragen.

Wie huispersoneel tewerkstelt moet:

zich inschrijven als werkgever bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
aangifte doen via de Dimona-aangifte
sociale bijdragen aan de RSZ storten
een arbeidsongevallenverzekering afsluiten.

De occasionele niet-beroepsmatige prestaties van andere dan manuele aard blijven vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen, voor zover het huispersoneel maximaal 8 uur per week presteert bij één of meerdere werkgevers samen. Dat geldt voor bijvoorbeeld babysitten, gezelschap houden van oudere personen, boodschappen doen of het begeleiden van minder mobiele personen …
bron: http://www.belgium.be/nl/nieuws/2014...nel_maison.jsp
Ge hebt in die zin gelijk dat je een zelfstandige, eventueel in bijberoep, zou kunnen inhuren voor je poetsdiensten. Of je die gaat vinden is een andere zaak. Want de persoon die van een werkloosheidsuitkering geniet gaat niet zo maar een zelfstandige activiteit willen uitvoeren. En het uurloon van een zelfstandige zal ook al rap 40 euro bedragen als die in het wit werkt veronderstel ik. Tenzij ge een of ander gepensioneerde vindt die dat in bijberoep wil doen voor een laag prijsje....

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 februari 2015 om 17:00.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 16:59   #95
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
maar ik beslis, wie er bij mij over de vloer komt.
Of het bedrijf kan beslissen om u niet meer als klant te hebben als je te lastig bent. Dat gebeurt vaker dan u denkt.
Oud 24 februari 2015, 17:01   #96
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of het bedrijf kan beslissen om u niet meer als klant te hebben als je te lastig bent. Dat gebeurt vaker dan u denkt.
dan ga ik toch naar een ander bedrijf, keuze genoeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:06   #97
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dan ga ik toch naar een ander bedrijf, keuze genoeg.
Inderdaad ze lopen mekaar voor de voeten en de technische werkloosheid is er soms groot.
Als ik een autochnone kuisvrouw zou willen dan zal ik die krijgen en daar gaan 400 nieuwe wetten niets aan veranderen.
Het is mijn kot en ik en niemand anders bepaalt wie er binnen komt.
Oud 24 februari 2015, 17:09   #98
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Inderdaad ze lopen mekaar voor de voeten en de technische werkloosheid is er soms groot.
Als ik een autochnone kuisvrouw zou willen dan zal ik die krijgen en daar gaan 400 nieuwe wetten niets aan veranderen.
Het is mijn kot en ik en niemand anders bepaalt wie er binnen komt.
Natuurlijk. Wij bepalen zelf ook wel of we in u drekkot willen binnenstappen.
Oud 24 februari 2015, 17:10   #99
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en wat wil die klant? Dat zijn/haar huis proper gekuist is, dat degene die komt kuisen op tijd is en de overeengekomen uren werkt en dat er geen onregelmatigheden gebeuren.
en laat dat net een probleem zijn met een deel van de allochtone poetsvrouwen. Niet enkel moslima's, ik heb ook al slechte ervaringen gehad met Oost-Europese en Afrikaanse poetsvrouwen

Citaat:
En dan stel ik de vraag hoe conseqeuent mensen zijn die persé een autochtone kuisvrouw willen. Hebben zij al ooit in een meubelzaak geëist dat de meubels enkel door autochtonen geleverd worden?
bij een levering ben ik thuis om de deur open te doen, en blijven ze in mijn huis tot het geleverde uitgeladen is. Die zitten niet wekelijks 5 uur zonder toezicht in mijn huis
Citaat:
Hebben zij al ooit gevraagd aan een aannemer om enkel autochtonen te sturen als het dak gerepareerd moet worden?
Die moeten niet binnen zijn.
Citaat:
Hebben zij al ooit gevraagd aan een schildersbedrijf of een tegelbedrijf dat ze enkel autochtonen sturen om de boel te komen schilderen of betegelen?
worden die ook met dienstencheques betaald?
Citaat:
u mag dat vinden. het is een vrij land.
Citaat:
Zoals ik al eerder zei: de oplossing is simpel. Als iemand de pretentie heeft om als klant te bepalen wie een bedrijf moet sturen om een klus uit te voeren en wie dat bedrijf vooral niet mag sturen, dan moet die persoon ofwel gratis de werkplanning komen doen in mijn bedrijf, of moet die persoon maar de extra kosten betalen die het herplannen met zich meebrengt ook op zich nemen. Dan zullen we nog wel eens zien hoeveel 'klanten' de behoefte hebben om zich te gaan moeien met mijn werkplanning.
ik betaal voor een service, dus mag ik wel bepalen hoe en wat en wanneer. Staat de geleverde service mij niet aan, zoek ik wel iemand anders. Met de overduidelijke minachting naar de klant toe, zou ik u zelfs niet overwegen
Oud 24 februari 2015, 17:11   #100
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Wij bepalen zelf ook wel of we in u drekkot willen binnenstappen.
Wij ?
Ook bij de kuisploeg ?
Dacht ik het niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be