Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2015, 10:42   #81
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ook als die middenstrookrijder net een rits vrachtwagens aan het inhalen is. Ik dacht het niet.
Is dat wat jij gezegd hebt? Ik dacht het niet! Iemand die 'een rits vrachtwagens aan het inhalen is' is geen middenstrookklever, da's iemand die die strook gebruikt voor wat hij bedoeld is: tragere voertuigen inhalen!

DAAR gaat het hier dus NIET over.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 10:43   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook als die middenstrookrijder net een rits vrachtwagens aan het inhalen is. Ik dacht het niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
... de middenstrookklever omdat hij door z'n gedrag er de oorzaak van is dat anderen meer maneuvers moeten uithalen.
Ik lees enkel (een overtredingmakende) middenstrookklever, en niet een legale inhaler, jij wel ? Waar lees je dat ?

Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2015 om 10:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 10:44   #83
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat wat jij gezegd hebt? Ik dacht het niet! Iemand die 'een rits vrachtwagens aan het inhalen is' is geen middenstrookklever, da's iemand die die strook gebruikt voor wat hij bedoeld is: tragere voertuigen inhalen!

DAAR gaat het hier dus NIET over.

Dus de middenrijstrook dient om trage voertuigen rechts in te halen. Waarvoor dient die linker rijstrook dan als die middenstrokers 120 rijden. Als flitsrijstrook ?
Oud 13 april 2015, 10:47   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de middenrijstrook dient om trage voertuigen rechts in te halen.
Neen, links in te halen of links of rechts voorbij te rijden (moest je dat verschil niet kennen...): http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16 (alle regels)

Citaat:
Waarvoor dient die linker rijstrook dan als die middenstrokers 120 rijden. Als flitsrijstrook ?
Snelheid is een andere verkeersregel.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2015 om 10:55.
Oud 13 april 2015, 10:52   #85
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Net wel.

Het is vooral duidelijk dat jij tot de categorie behoort van de 140-plussers die vindt dat de hele snelweg van hen is.

Ga op de leaseroetsjbaan rijden zoals de rest van uw soort.
Wat een buitengewoon kinderachtige reactie.

Neen, niet 'net wel'. De regels zijn zeer duidelijk: als je op een veilige manier naar rechts kan, dan moet je dat doen. Ja, ook als je 120 rijdt. Het is ironisch dat jij anderen ervan beschuldigt dat ze 'denken dat de snelweg van hen is' omdat ze 140 rijden, terwijl uitgerekend jij vindt dat jij het recht hebt niet alleen de capaciteit van die snelweg op je eentje te verlagen door op de middenstrook te blijven rijden wanneer er rechts voldoende plaats is, maar bovendien om anderen op die snelweg te hinderen. Die anderen mogen geen 140, dat klopt, maar jij hebt NIET het recht om hen bewust te gaan hinderen door zelf de regels te overtreden én een potentieel gevaarlijke situatie (hardrijder) nog gevaarlijker te maken. Jij bent geen politieagent, het is niet aan jou om anderen hun gedrag op de weg 'aan te pakken'.
Oud 13 april 2015, 10:54   #86
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen links in te halen of links of rechts voorbij te rijden (moest je dat verschil niet kennen...).

Snelheid is een andere verkeersregel.
Goed laat ons dit even visueel voorstellen :
- er rijden vrachtwagens op een afstand van 200 meter van mekaar op de E17 tussen Gent en Antwerpen op het rechtse rijvak.
- Er rijdt een middenstroker aan 120 km/uur op het middenrijvak, die de rits vrachtwagens voorbij rijdt.

Was is die op de linkerrijstrook dan aan het doen ?

Kan die mij voorbij aan 120 km/uur

Ik dacht het niet.

Moet die situatie dan zijn :
Die middenstroker gaat naar rechts, om vervolgens na 2 sec (of zo) terug naar links te gaan, dan terug naar rechts na 1 sec om vervolgens na 2 sec terug naar rechts enz enz enz.

Wat lijkt het meest logisch hier ?

Ik denk dat ik het antwoord er al op weet wat het meest irriterende van de 2 zal zijn : de middenstrookrijder aan 120 km/u of de heen en weer wiebelende 120 km/u rechterrijstrookrijder.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 13 april 2015 om 10:57.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 10:57   #87
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus de middenrijstrook dient om trage voertuigen rechts in te halen. Waarvoor dient die linker rijstrook dan als die middenstrokers 120 rijden. Als flitsrijstrook ?
Of om mekaar inhalende vrachtwagens voorbij te steken, om voertuigen die aan 110 een vrachtwagen inhalen te passeren, of gewoon als inhaalstrook op zeer drukke momenten wanneer de midden- en rechterstrook volzitten.

Moet dat soort zaken nu echt expliciet aan jou worden uitgelegd?
Oud 13 april 2015, 10:58   #88
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over iemand die een rits vrachtwagens aan het inhalen is. Maar dat heb ik er vergeten bij te vermelden.
En die maakt meestal ook deel uit van een rits 120 rijders die allemaal die vrachtwagens aan het inhalen zijn.
Tenzij ge natuurlijk ergens in Wallonie rijdt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 10:59   #89
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of om mekaar inhalende vrachtwagens voorbij te steken, om voertuigen die aan 110 een vrachtwagen inhalen te passeren, of gewoon als inhaalstrook op zeer drukke momenten wanneer de midden- en rechterstrook volzitten.

Moet dat soort zaken nu echt expliciet aan jou worden uitgelegd?
Ik denk dat je nu zelf een wel erg kinderachtige reactie geeft.

Die bestuurder aan 110 zou je dus perfect links kunnen inhalen zonder overtreding en als die 120 reed...moest je die niet inhalen/voorbij rijden.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 13 april 2015 om 11:00.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 10:59   #90
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Als het echt lege baan is, ga ik die langs rechts voorbij.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:01   #91
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je nu zelf een wel erg kinderachtige reactie geeft.

Die bestuurder aan 110 zou je dus perfect links kunnen inhalen zonder overtreding en als die 120 reed...moest je die niet inhalen/voorbij rijden.
Als iedereen in het midden 120 rijdt dan hoort die derde strook in principe leeg te zijn.
Oud 13 april 2015, 11:02   #92
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En die maakt meestal ook deel uit van een rits 120 rijders die allemaal die vrachtwagens aan het inhalen zijn.
Tenzij ge natuurlijk ergens in Wallonie rijdt.
Inderdaad !

Ik denk overigens dat het probleem veel groter is op autosnelwegen met 2 rijstroken, waar de verdeling van de rijbaan in functie van snelheid veel minder mogelijk is.

Daar zie je : rechts traag rijdend verkeer. Links overvol en bumperplakken.

En dan af en toe een roetsjbaantoerist, die van links naar rechts gaat om 2 auto's in te halen en dan zich er tussen te persen, waardoor die hele rij aan de linkerzijde serieus op de rem moet staan.

Alle uitleg ten spijt is het meestal zeer duidelijk wie het probleem werkelijk is. En dat is niet die 120 rijdende middenrijstrookplakker
Oud 13 april 2015, 11:09   #93
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan de volgende vraag : als ik besluit 140 te rijden en ik doe dat eerst 200 meter op het rechterrijvak, vervolgens voeg ik in op de middenrijstrook rij 100 meter 140 op het middenrijvak tegen 140, moet dan naar het linkerrijvak om die aan 120 rijd op het middenrijvak voorbij te gaan en ga dan terug 2 rijvakken oversteken om terug tegen 140 op het rechterrijvak te rijden enz.

Wie is er dan gevaarlijk bezig. Die zot die 120 rijdt op die middenrijstrook, of die leasingrijder die vindt dat hij 140 moet rijden op een autosnelweg waar de maximumsnelheid 120 is en er bovendien nog traag rijdend verkeer van 90 km uur (snelheidsverschil van 50 km/u met mij)

Maar goed, elk argument is goed veronderstel ik.
Citaat:
Ik had het over iemand die een rits vrachtwagens aan het inhalen is. Maar dat heb ik er vergeten bij te vermelden.
Waarom zou dan iemand tegen 140km/h zich rechts tussen die rits vrachtwagens gaan nestelen (hoelang kan hij 140km/h aanhouden) en dan twee rijstroken opschuiven om dan terug te gaan?

Zolang je een inhaalmanoeuvre uitvoert is het normaal dat je niet uiterst rechts rijdt. Het maakt dan zelfs niet uit of je dat tegen 120km/h of zelfs maar tegen 100km/h doet.
Wanneer het volgend inhaalmanoeuvre zich pas na 30 seconden aandient, dan haal je niet in en zou je volgens het verkeersreglement dus moeten opschuiven naar rechts.
Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door hamac : 13 april 2015 om 11:11.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:10   #94
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Als het echt lege baan is, ga ik die langs rechts voorbij.
En doe je eigenlijk een zware overtreding...
Als je iemand vlot rechts voorbij kan steken wil dat zeggen dat die andere onterecht in het midden blijft rijden.

http://www.bbc.com/news/magazine-22784983

Misschien wel eens interessant.
Oud 13 april 2015, 11:13   #95
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij welke afstand tussen twee opeenvolgende vrachtwagens zou je dan wél opschuiven naar rechts?
Oud 13 april 2015, 11:13   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed laat ons dit even visueel voorstellen :
- er rijden vrachtwagens op een afstand van 200 meter van mekaar op de E17 tussen Gent en Antwerpen op het rechtse rijvak.
- Er rijdt een middenstroker aan 120 km/uur op het middenrijvak, die de rits vrachtwagens voorbij rijdt.
200 m van mekaar is geen rits vrachtwagens, een rits vrachtwagens (aan 90 kmh rijdend) rijden volgens Art 18 op onderlinge afstand van pakweg 50 m van mekaar (minder is tegen art 18).
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/176-art18
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Citaat:
Was is die op de linkerrijstrook dan aan het doen ?
Aan het inhalen, maar hij moet volgens Art 16.6 na elke vrachtwagen terug naar rechts.
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
200 m is duidelijk niet onmiddellijk opnieuw inhalen.

Citaat:
Kan die mij voorbij aan 120 km/uur
Natuurlijk kan hij dat als hij sneller rijdt als 120 kmh, aan 120 kmh mag hij immers niet inhalen (als jij naar rechts gaat) dat is te traag. Art 16.4. Hij zal dus sneller als 120 kmh moeten inhalen.

Citaat:
Ik dacht het niet.
Zoals ik al zei snelheidsbeperkingen staan in Artikel 11 en is een andere verkeersregel.

Citaat:
Moet die situatie dan zijn :
Die middenstroker gaat naar rechts, om vervolgens na 2 sec (of zo) terug naar links te gaan, dan terug naar rechts na 1 sec om vervolgens na 2 sec terug naar rechts enz enz enz.
Ja, zo is de wet volgens Art 16.
En aan 8,3 m/sec = 30 kmh snelheidsverschil (120-90=30 kmh) heb je bvb voor 150 m te overbruggen 18 seconden nodig (= 150/8,3333...). Dus het zal veel meer zijn als 2-3 seconden.

Citaat:
Wat lijkt het meest logisch hier ?
Het gaat hier enkel over het volledig artikel 16, en al zeker niet over het snelheidsmaximum van 120 kmh (zonder tolerantiemarge) wat in artikel 11 staat.

In Art 16 staan trouwens ook de uitzonderingen waar inhalen niet als inhalen geldt, voldoe je daaraan mag je op de middenstrook blijven rijden, want Art 16.6 telt dan niet.
Citaat:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Citaat:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2015 om 11:34.
Oud 13 april 2015, 11:16   #97
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
En doe je eigenlijk een zware overtreding...
Dat besef ik. Een boete zou ik ook niet contesteren.

Maar ach, sommige wetten beschouw ik ook meer als richtlijnen. Ik wil ook een beetje non-conformist zijn
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:25   #98
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Eigenlijk zou het simpel moeten zijn op drievaks autosnelwegen:
- pechstrook gereserveerd voor bussen en taxi's
- linkerstrook gereserveerd voor 100% elektrische voertuigen (genre Tesla, b.v.)
- rechterstrook gereserveerd voor vrachtwagens + gasten die niet harder dan 90 km/u durven te gaan
- en al de rest van het gepeupel op de middenstrook, netjes achter elkaar aan 120 km/u.

Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 13 april 2015 om 11:29.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:27   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad !

Ik denk overigens dat het probleem veel groter is op autosnelwegen met 2 rijstroken, waar de verdeling van de rijbaan in functie van snelheid veel minder mogelijk is.

Daar zie je : rechts traag rijdend verkeer. Links overvol en bumperplakken.

En dan af en toe een roetsjbaantoerist, die van links naar rechts gaat om 2 auto's in te halen en dan zich er tussen te persen, waardoor die hele rij aan de linkerzijde serieus op de rem moet staan.

Alle uitleg ten spijt is het meestal zeer duidelijk wie het probleem werkelijk is. En dat is niet die 120 rijdende middenrijstrookplakker
Zo is het in de praktijk inderdaad.
En die roetsjbaantoerist zal dan aan het "voorbijrijden" zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:34   #100
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Dat besef ik. Een boete zou ik ook niet contesteren.

Maar ach, sommige wetten beschouw ik ook meer als richtlijnen. Ik wil ook een beetje non-conformist zijn
Daarbij, als die middenstrookplakker op dat moment toch opschuift, dan is hij nog in fout ook.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be