Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Een secularisme voor Europa?
Ja 16 76,19%
Neen 5 23,81%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2015, 21:03   #121
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dan mag er op geen enkele manier nog politiek bedreven worden. Elk maatschappelijk engagement wordt gedreven door geloof in het een of het ander. Snap je dat niet?
Ah, maar jij bedoelde dat het christendom bv. geen invloed mag hebben. Wel, streef maar naar een dictatuur, de maatschappij zal er een stuk stabieler en harmonieuzer op worden.
Een geloof in een visie stellen dat je in praktijk kan brengen of een religie uitvoeren op basis van ouderwetse waarden ergens paar duizend jaar geleden? HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Snap jij het wel?

Ik streef helemaal niet naar een dictatuur, ik streef naar een vrij Europa.
Open uw geest .

Citaat:
En geen van die veldslagen waar 'miljoenen soldaten' zijn voor gevallen, had iets te maken met scholen die tegen religie moeten ageren. Jij snapt geen hol van wat liberalisme, vrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging, enz... betekenen. Vrijheid betekent dat ik vrij ben om te leven hoe ik wil, en met wie ik wil en op wat voor manier ik wil. Vrijheid houdt niet in dat schuimbekkende atheïsten de staat en haar monopolie op geweld gebruiken om hun overtuiging op te dringen.
Dan snap ik er maar geen hol van he? To hell with politics. Ik ben mijn eigen individu en ik wil een secularisme in Europa. Ik wil dat de waarden en ethiek vanzelfsprekend worden, dat wij doorheen de charade zien en de ballon doorprikken: NO MORE!
Jij bent vrij te leven hoe jij wilt, en vergeet niet ik dat ik zelf een "gelovig" man ben, een "creationisit".
Vraag het er maar op na. Al vind ik momenteel "agnost" wel klinken, "ik weet het niet" is geen slecht antwoord op godsvragen.
En zo zou het horen te blijven... Geen religie hoort de scepter te zwaaien overheen pasgeborenen in een vrij land.

Laatst gewijzigd door Peche : 13 april 2015 om 21:04.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:13   #122
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Een geloof in een visie stellen dat je in praktijk kan brengen of een religie uitvoeren op basis van ouderwetse waarden ergens paar duizend jaar geleden? HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Snap jij het wel?

Ik streef helemaal niet naar een dictatuur, ik streef naar een vrij Europa.
Open uw geest .
Je streeft wel naar een dictatuur, maar je beseft het zelf niet. Je wil kinderen weghalen bij hun ouders om hen een ''neutrale opvoeding'' te geven. Wat die neutrale opvoeding inhoudt kun je natuurlijk niet uitleggen. Maar we weten dat het alvast absoluut niet christelijk zal zijn. Verder is er niks.. oud verzuurd mei-68 gelul tegen ''de kaloten'' in een nieuw jasje.
Religie is veel ruimer dan het christendom, jodendom of de islam. Zowat alles wat een min of meer coherent wereldbeeld biedt en aanhangers heeft is 'religie'.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:16   #123
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan snap ik er maar geen hol van he? To hell with politics. Ik ben mijn eigen individu en ik wil een secularisme in Europa. Ik wil dat de waarden en ethiek vanzelfsprekend worden, dat wij doorheen de charade zien en de ballon doorprikken: NO MORE!
Jij bent vrij te leven hoe jij wilt, en vergeet niet ik dat ik zelf een "gelovig" man ben, een "creationisit".
Vraag het er maar op na. Al vind ik momenteel "agnost" wel klinken, "ik weet het niet" is geen slecht antwoord op godsvragen.
En zo zou het horen te blijven... Geen religie hoort de scepter te zwaaien overheen pasgeborenen in een vrij land.
Wélke waarden moeten vanzelfsprekend worden?? Dat is wel essentieel.. En hoe ga je afdwingen dat die ''vanzelfsprekend'' zijn? En hoe past dat binnen uw vrijheidsideaal? Begin je het plaatje te zien?
Oud 13 april 2015, 21:25   #124
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Je streeft wel naar een dictatuur, maar je beseft het zelf niet. Je wil kinderen weghalen bij hun ouders om hen een ''neutrale opvoeding'' te geven. Wat die neutrale opvoeding inhoudt kun je natuurlijk niet uitleggen. Maar we weten dat het alvast absoluut niet christelijk zal zijn. Verder is er niks.. oud verzuurd mei-68 gelul tegen ''de kaloten'' in een nieuw jasje.
Religie is veel ruimer dan het christendom, jodendom of de islam. Zowat alles wat een min of meer coherent wereldbeeld biedt en aanhangers heeft is 'religie'.
Oh brother
Is dat de geest openen? Learn you must padawan.
Ik zeg nergens kinderen weghalen, ik zeg dat het kind meer inspraak heeft in de opleiding dan de ouders. Wanneer iemand dokter wenst te worden, plaats je deze best niet in het beroepsonderwijs. Dat is de groei van het individu beperken en daarbij ook onze groei.

Religie is een doctrine dat een vrije keuze dient te zijn.
Het zou geen besturingssysteem mogen zijn, noch zou het zich aan jonge geesten mogen nestelen.
Imagine there's no religion.
Oud 13 april 2015, 21:26   #125
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wélke waarden moeten vanzelfsprekend worden?? Dat is wel essentieel.. En hoe ga je afdwingen dat die ''vanzelfsprekend'' zijn? En hoe past dat binnen uw vrijheidsideaal? Begin je het plaatje te zien?
Daarover zijn zeer interessante spreekbeurten gegeven. Ik zal er hier eentje posten:

https://www.youtube.com/watch?v=eeJrcVhtzYo

Trouwens verdedigt u nu het moralistisch kader van één van de monotheistische religies, want laten we wel wezen, die 'moraliteit' is naar hedendaagse normen gewoon mensenrechtenschennis. Kijk maar naar de Islam waar men zich nog strak probeert te houden aan dat kader.
Oud 13 april 2015, 21:28   #126
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Die regels zijn reeds afgedwongen.
Gij zult niet doden, niet stelen, etc...
MAAR er is relativiteit he.
Daarom hervormen wetten zich constant en komen er bij, en in de toekomst is het dus belangrijk ons Seculaire Europa tot een republiek met referenda te hervormen.
Wie kan daar nu tegen zijn en wie ziet dat nu als een dictatorschap???
Hebt gij een beter alternatief misschien? I'd like to hear that.
Oud 13 april 2015, 21:33   #127
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh brother
Is dat de geest openen? Learn you must padawan.
Ik zeg nergens kinderen weghalen, ik zeg dat het kind meer inspraak heeft in de opleiding dan de ouders. Wanneer iemand dokter wenst te worden, plaats je deze best niet in het beroepsonderwijs. Dat is de groei van het individu beperken en daarbij ook onze groei.
Je zegt een hele hoop dingen waar geen touw aan vast te knopen is. Nu begin je over een studiekeuze..

Citaat:
Daarom dus NU een systeem op poten zetten waar kinderen in een neutrale omgeving kunnen geboren worden, en waarin ze hun eigen cultuur kunnen ontwikkelen.
Hier spreek je duidelijk over een systeem dat een ''neutrale omgeving'' moet bieden. Hoe zie je dat precies zonder kinderen weg te halen bij hun ouders? En wtf is een ''neutrale omgeving''? De idee dat ieder zijn eigen cultuur hoort te ontwikkelen is absoluut absurd. Cultuur is iets dat je gemeenschappelijk beleeft.

Citaat:
Religie is een doctrine dat een vrije keuze dient te zijn.
Het zou geen besturingssysteem mogen zijn, noch zou het zich aan jonge geesten mogen nestelen.
Imagine there's no religion.
Niks is een vrije keuze, alles wat wij doen wordt beïnvloedt door wat reeds gegeven is.
Oud 13 april 2015, 21:35   #128
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die regels zijn reeds afgedwongen.
Gij zult niet doden, niet stelen, etc...
MAAR er is relativiteit he.
Daarom hervormen wetten zich constant en komen er bij, en in de toekomst is het dus belangrijk ons Seculaire Europa tot een republiek met referenda te hervormen.
Wie kan daar nu tegen zijn en wie ziet dat nu als een dictatorschap???
Hebt gij een beter alternatief misschien? I'd like to hear that.
Je antwoordt gewoon op geen enkele vraag..
Oud 13 april 2015, 21:37   #129
Peche
Banneling

Standaard

Als ge het topic las zou je weten waarom ik de studiekeuze aanhaalde.
Cultuur is vervangbaar, religie evenals...
Maar als een cultuur of religie geen vervanging toelaat bij het individu, zit ge met een probleem en moet ge overhands reageren.
Weet u een beter alternatief dan een secularisme?

Iedereen hoort zijn eigen cultuur te ontwikkelen en dat is helemaal niet absurd.
Bent U beneveld dat U het even niet helder ziet?
Oud 13 april 2015, 21:42   #130
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Je antwoordt gewoon op geen enkele vraag..
De moraal en ethiek wordt uitgevoerd vanuit een meerderheid die zich kenbaar maakt via referenda.
Vraag maar eens aan heel Europa of ze abortus willen afschaffen via referenda.
Maar laat alles zijn gang gaan en vraag het nog eens binnen 100 jaar.
Wedden dat het resultaat zal schelen.
En wat moeten we dan doen MVD?

De antwoorden staan er wel, ge zijt gewoon te lui even de tijd te nemen tot relativeren.
Oud 13 april 2015, 21:45   #131
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge het topic las zou je weten waarom ik de studiekeuze aanhaalde.
Cultuur is vervangbaar, religie evenals...
Maar als een cultuur of religie geen vervanging toelaat bij het individu, zit ge met een probleem en moet ge overhands reageren.
Weet u een beter alternatief dan een secularisme?

Iedereen hoort zijn eigen cultuur te ontwikkelen en dat is helemaal niet absurd.
Bent U beneveld dat U het even niet helder ziet?
Cultuur beleef je gemeenschappelijk, cultuur is interactie. Iedereen die zijn eigen cultuur ontwikkeld, dat is onzin. Geef eens een voorbeeld van iemand die helemaal zijn eigen cultuur ontwikkelde?

NU is het trouwens al ''hoort'' zijn eigen cultuur te ontwikkelen.. Dwingend dus

Laatst gewijzigd door mvd : 13 april 2015 om 21:46.
Oud 13 april 2015, 21:47   #132
Peche
Banneling

Standaard

Wie bent U te bepalen hoe cultuur moet beleefd worden?
Dat is toch aan het individu?

uw eigen cultuur ontwikkelen is zoiets als uw eigen waarheid ontdekken he pippo...
Iedereen dient vrij te zijn haar/zijn eigen waarheid te ontdekken, zonder dat een ander het er van boven af in ramt...
Goed genoeg voor je nu? Hammerhead!!!!!
Oud 13 april 2015, 21:49   #133
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De moraal en ethiek wordt uitgevoerd vanuit een meerderheid die zich kenbaar maakt via referenda.
Vraag maar eens aan heel Europa of ze abortus willen afschaffen via referenda.
Maar laat alles zijn gang gaan en vraag het nog eens binnen 100 jaar.
Wedden dat het resultaat zal schelen.
En wat moeten we dan doen MVD?

De antwoorden staan er wel, ge zijt gewoon te lui even de tijd te nemen tot relativeren.
Jij stelt dat waarden ''vanzelfsprekend'' moeten worden. Ik vraag u wélke waarden. En hoe je dat denkt af te dwingen.

En nu kom je vertellen dat we eigenlijk gewoon alles zijn beloop moeten laten.. Geraak je aan jezelf nog uit?
Oud 13 april 2015, 21:53   #134
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie bent U te bepalen hoe cultuur moet beleefd worden?
Dat is toch aan het individu?

uw eigen cultuur ontwikkelen is zoiets als uw eigen waarheid ontdekken he pippo...
Iedereen dient vrij te zijn haar/zijn eigen waarheid te ontdekken, zonder dat een ander het er van boven af in ramt...
Goed genoeg voor je nu? Hammerhead!!!!!
Ik bepaal helemaal niet ''hoe cultuur moet beleefd worden''. Maar je moet wel begrijpen wat cultuur IS. Opnieuw stel ik vast dat je overal volledig om heen fietst. Ik probeer u aan uw verstand te brengen dat cultuur een mate van gemeenschappelijkheid vereist, en dat het verhaaltje ''ieder moet zijn eigen cultuur ontwikkelen'' nergens op slaat. Nogmaals, geef een voorbeeld van iemand die zijn eigen cultuur volledig ontwikkeld.

Laatst gewijzigd door mvd : 13 april 2015 om 21:53.
Oud 13 april 2015, 21:53   #135
Peche
Banneling

Standaard

Waarden waarin het individu vrij is te beslissen wat hij/zij wil studeren bv.
Dat men vrij kan zeggen en aftekenen wat men wilt zonder steden op zijn kop te keren.

Ik zeg helemaal niet alles zijn beloop laten gaan: religie mag geen enkele invloed uitoefenen op de gemeenschap. En ook niet bij pasgeborenen. Een school dient neutraal domein te zijn waar ieder zijn cultuur/religie aan de kapstok hangt tot ze naar huis gaan.

Bent U nu serieus of doe je alsof om mij te kloten?

Laatst gewijzigd door Peche : 13 april 2015 om 21:53.
Oud 13 april 2015, 21:59   #136
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bepaal helemaal niet ''hoe cultuur moet beleefd worden''. Maar je moet wel begrijpen wat cultuur IS. Opnieuw stel ik vast dat je overal volledig om heen fietst. Ik probeer u aan uw verstand te brengen dat cultuur een mate van gemeenschappelijkheid vereist, en dat het verhaaltje ''ieder moet zijn eigen cultuur ontwikkelen'' nergens op slaat. Nogmaals, geef een voorbeeld van iemand die zijn eigen cultuur volledig ontwikkeld.
Heeft U die youtube film dan niet bekeken hoe ik cultuur bekijk?
Bij een secularisme is het niet bepaald cultuur, daar gaat het om religie.
En het is religie dat beperkt tot ontplooien in je eigen cultuur.
zet dat ook eens in context "eigen cultuur" en cultuur als een functionerend begrip.
https://www.youtube.com/watch?v=PvP9A-2bxNw¨
Culture is not your friend

Ziet gij een fundamentalist katholieke ouder al aanvaarden dat zijn zoon zich in de homocultuur gaat begeven?
Oud 13 april 2015, 22:01   #137
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarden waarin het individu vrij is te beslissen wat hij/zij wil studeren bv.
Dat men vrij kan zeggen en aftekenen wat men wilt zonder steden op zijn kop te keren.
''Waarden waarin het individu vrij is te beslissen wat hij/zij wil studeren'', wat is dat voor een beest?

Citaat:
Ik zeg helemaal niet alles zijn beloop laten gaan: religie mag geen enkele invloed uitoefenen op de gemeenschap. En ook niet bij pasgeborenen. Een school dient neutraal domein te zijn waar ieder zijn cultuur/religie aan de kapstok hangt tot ze naar huis gaan.

Bent U nu serieus of doe je alsof om mij te kloten?
Opnieuw, zuiver dictatoriaal. Wat je zegt komt neer op: 'ouders mogen hun kinderen niet opvoeden zoals ze willen'. Jij wilt bepalen in wat voor soort omgeving kinderen moeten opgroeien.

En uw eerder genoemde ''neutrale omgeving'' is natuurlijk volkomen onbestaand. Kinderen worden altijd ergens aan blootgesteld en altijd ergens aan bloot gesteld. Jij wil bepalen, in de plaats van ''religieuze'' ouders, in welke omgeving kinderen mogen opgroeien.
Oud 13 april 2015, 22:03   #138
Peche
Banneling

Standaard

Inderdaad, er zijn ouders op de wereld die beter hun kind niet opvoeden zoals ze willen.
Bravo MVD!!!!
Nu laten doordringen waarom
Oud 13 april 2015, 22:11   #139
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
En uw eerder genoemde ''neutrale omgeving'' is natuurlijk volkomen onbestaand. Kinderen worden altijd ergens aan blootgesteld en altijd ergens aan bloot gesteld. Jij wil bepalen, in de plaats van ''religieuze'' ouders, in welke omgeving kinderen mogen opgroeien.
Dus het is onmogelijk scholen te hervormen tot neutraal terrein?
Oud 13 april 2015, 22:12   #140
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft U die youtube film dan niet bekeken hoe ik cultuur bekijk?
Bij een secularisme is het niet bepaald cultuur, daar gaat het om religie.
En het is religie dat beperkt tot ontplooien in je eigen cultuur.
zet dat ook eens in context "eigen cultuur" en cultuur als een functionerend begrip.
https://www.youtube.com/watch?v=PvP9A-2bxNw¨
Culture is not your friend
En uw punt is? Alles is gedetermineerd? Proficiat, dat wist Foucault ook al.

In plaats van yt-filmpjes te plakken, geef mij eens een voorbeeld van iemand die zijn eigen cultuur heeft ontwikkeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be