Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2015, 17:11   #101
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voila, het verleden. Heeft dus niks meer te maken met hoe men tegenwoordig bestuur moet indelen. Zoals ik al eerder schreef: gij leeft in de middeleeuwen met uw grootstedenbeleid.
Nee, hoor. Voor mij hoeft dat grootstedenbeleid niet. Ik begrijp jou als Limburger wel. Al hebben Maaslanders, Haspengouwers en Kempenaars nauwelijks overeenkomsten en heel eigen karakteristieken.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 17:15   #102
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ja, hoor.
Geef dan gerust een link naar de cijfers over de interne Vlaamse transfers.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 april 2015 om 17:17.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 17:19   #103
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, hoor. Voor mij hoeft dat grootstedenbeleid niet. Ik begrijp jou als Limburger wel. Al hebben Maaslanders, Haspengouwers en Kempenaars nauwelijks overeenkomsten en heel eigen karakteristieken.
In een fraktaalfederalisme krijgen ook gemeenten en streken binnen eenzelfde provincie autonomie in hun lokale aangelegenheden. Zoveel mogelijk bevoegdheden moeten zo dicht mogelijk bij de bevolking staan. Desnoods op het nivo van wijken, dorpen, gehuchten,...
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 29 april 2015, 18:34   #104
Spitting Image
Banneling

Standaard

Doomy en Pajoske, waarschijnlijk twee CD&V'ers, gaan jullie het spontaan ontstaan van Euregio's ontkennen. Pajoske moet zeker in Oost-Limburg al geconfronteerd zijn met de invloed van Aken -Maastricht, in zuid-Limburg is Luik als aantrekkingspool niet te ontkennen en in Noord-Limburg speelt de invloed van Eindhoven mee. Doomy als West-Vlaming zal debekend zijn met de aantrekkingssfeer van Rijsel in het zuiden, Gent in het oosten en Brugge of zelfs Duinkerken in het westen.(Ik weet niet precies waar jij woont) of je die grootsteden nu macht wilt geven of niet, spontaan richten de agrarische gebieden en de kleine steden errond zich op hen. Dat is een evolutie van de laatste 30 jaar. Niets gaat dat tegenhouden. Die grote stadskernen worden en zijn aantrekkingspolen voor allerlei activiteiten van handel, cultuur en vertier. Zelfs landsgrenzen zijn daar niet tegen bestand. De geglobaliseerde wereld en de verplaatsingsmogelijkheden hebben dat in de hand gewerkt. Je kan daar tegen vechten, je kan daarom rouwen, je kan heimwee hebben naar het intieme landelijke, ja, zelfs kwaad worden, maar die kerktorennmentaliteit zal verdwijnen. Dat is een economische en maatschappelijke realiteit.
Oud 29 april 2015, 21:33   #105
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doomy en Pajoske, waarschijnlijk twee CD&V'ers, gaan jullie het spontaan ontstaan van Euregio's ontkennen. Pajoske moet zeker in Oost-Limburg al geconfronteerd zijn met de invloed van Aken -Maastricht, in zuid-Limburg is Luik als aantrekkingspool niet te ontkennen en in Noord-Limburg speelt de invloed van Eindhoven mee. Doomy als West-Vlaming zal debekend zijn met de aantrekkingssfeer van Rijsel in het zuiden, Gent in het oosten en Brugge of zelfs Duinkerken in het westen.(Ik weet niet precies waar jij woont) of je die grootsteden nu macht wilt geven of niet, spontaan richten de agrarische gebieden en de kleine steden errond zich op hen. Dat is een evolutie van de laatste 30 jaar. Niets gaat dat tegenhouden. Die grote stadskernen worden en zijn aantrekkingspolen voor allerlei activiteiten van handel, cultuur en vertier. Zelfs landsgrenzen zijn daar niet tegen bestand. De geglobaliseerde wereld en de verplaatsingsmogelijkheden hebben dat in de hand gewerkt. Je kan daar tegen vechten, je kan daarom rouwen, je kan heimwee hebben naar het intieme landelijke, ja, zelfs kwaad worden, maar die kerktorennmentaliteit zal verdwijnen. Dat is een economische en maatschappelijke realiteit.
Je beseft toch wel dat je hiermee net een argument tegen een centralistisch en unitair Vlaanderen hebt gegeven? Behalve België zal ook Vlaanderen verdampen in deze geglobalizeerde wereld. Als de kerktorenmentaliteit zal verdwijnen, dan ook de Vlaamse en Belgische.

En onrechtstreeks zeg je het zelf : Rijsel en Duinkerke liggen dichter bij mij dan Antwerpen of Brussel. Ik heb meer gemeen met mijn Fransvlaamse buren van over "de schreeve" uit Belle, Duinkerke en Rijsel, en met mijn buren van de "Waalse" gemeente Komen-Waasten (tot 1963 ook nog een Westvlaamse gemeente), dan met de inwoners van het verre Antwerpen en Brussel. Westhoek-bewoners in zowel de Westvlaamse als Fransvlaamse als Henegouwse Westhoek hebben meer kontakt met elkaar over de grens heen dan met hun zogezegde "landgenoten" in Antwerpen, Brussel, Luik, of Parijs.

Landsgrenzen hebben voor mij geen praktische meerwaarde, en zijn eerder een belemmering daar ik er zo dichtbij woon en ver weg woon van de bestuurlijke centra. Waarom zou ik mij dan moeten onderwerpen aan verre Antwerpse en Brusselse keizer-kosters die denken te weten wat goed is voor mij? Zo lokaal mogelijke autonomie naar Skandinavisch en Zwitsers model is integendeel eerder een logisch tegengewicht voor de globalizatie (zogezegde "glokalizatie").

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 april 2015 om 21:42.
Oud 29 april 2015, 21:41   #106
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Je beseft toch wel dat je hiermee net een argument tegen een centralistisch en unitair Vlaanderen hebt gegeven? Behalve België zal ook Vlaanderen verdampen in deze geglobalizeerde wereld. Als de kerktorenmentaliteit zal verdwijnen, dan ook de Vlaamse en Belgische.

En onrechtstreeks zeg je het zelf : Rijsel en Duinkerke liggen dichter bij mij dan Antwerpen of Brussel. Ik heb meer gemeen met mijn Fransvlaamse buren van over "de schreeve" uit Belle, Duinkerke en Rijsel, en met mijn buren van de "Waalse" gemeente Komen-Waasten (tot 1963 ook nog een Westvlaamse gemeente), dan met de inwoners van het verre Antwerpen en Brussel. Westhoek-bewoners in zowel de Westvlaamse als Fransvlaamse Westhoek hebben meer kontakt met elkaar over de grens heen dan met hun zogezegde "landgenoten" in Antwerpen, Brussel of Parijs.
Landsgrenzen hebben voor mij geen praktische meerwaarde, en zijn eerder een belemmering daar ik er zo dichtbij woon en ver weg van de bestuurlijke centra. Waarom zou ik mij dan moeten onderwerpen aan verre Antwerpse en Brusselse keizer-kosters die denken te weten wat goed is voor mij?
Ik ben zo realistisch dat ik besef dat alles evolueert. Maar te eerste dat daarbij zal verdwijnen is België. Daar ben ik van overtuigd.
Oud 29 april 2015, 21:45   #107
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zo realistisch dat ik besef dat alles evolueert. Maar te eerste dat daarbij zal verdwijnen is België. Daar ben ik van overtuigd.
Andere mogelijkheid is dat Vlaanderen eerder zal splitsen dan België. Nu Vlaamse partijen een meerderheid zonder sossen binnen België hebben, beginnen ze onderling ruzie te maken met elkaar en moet de enige Waalse partij in de koalitie bemiddelen tussen de Vlamingen. En op Vlaams en Antwerps nivo zitten ze ook al onderling te kibbelen. Deze keer kan je het niet meer op de Walen en de sossen steken. Ook de wrevel tussen Vlaamse provincies onderling neemt toe.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 april 2015 om 21:47.
Oud 29 april 2015, 21:50   #108
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Andere mogelijkheid is dat Vlaanderen eerder zal splitsen dan België. Nu Vlaamse partijen een meerderheid zonder sossen binnen België hebben, beginnen ze onderling ruzie te maken met elkaar en moet de enige Waalse partij in de koalitie bemiddelen tussen de Vlamingen. En op Vlaams en Antwerps nivo zitten ze ook al onderling te kibbelen. Deze keer kan je het niet meer op de Walen en de sossen steken. Ook de wrevel tussen Vlaamse provincies neemt toe.
Je bent grappig, weetje? Als Vlaanderen 'splitst' splitst België al zeker. Het ene zal dan tegelijk met het andere gebeuren. Als België splitst, hoeft Vlaanderen daarom niet eerst te splitsen. Snap je? Dus... Je stelling dat Wvlaanderen eer zal splitsen dan België houdt totaal geen steek.
Oud 29 april 2015, 21:58   #109
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent grappig, weetje? Als Vlaanderen 'splitst' splitst België al zeker. Het ene zal dan tegelijk met het andere gebeuren. Als België splitst, hoeft Vlaanderen daarom niet eerst te splitsen. Snap je? Dus... Je stelling dat Wvlaanderen eer zal splitsen dan België houdt totaal geen steek.
Als een van beiden splits, dan zullen beiden splitsen. Maar je weet blijkbaar niet wat er in de uithoeken van Vlaanderen/België leeft. Misschien moet je eens volgende post uit 2007 lezen :
http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1
Jammer genoeg is het oorspronkelijk beleidsdokument op de opgegeven link allang verwijderd. Waarschijnlijk was het niet politiek korrekt voor de Vlaamse unitaristen. Geen wonder dat ze zich willen haasten om de provincies af te schaffen voor de inwoners van de randprovincies zich teveel met hun eigen provincie gaan identificeren.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 april 2015 om 22:14.
Oud 29 april 2015, 22:00   #110
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Als een van beiden splits, dan zullen beiden splitsen. Maar je weet blijkbaar niet wat er in de uithoeken van Vlaanderen/België leeft. Misschien moet je eens volgende post uit 2007 lezen :
http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1
Jammer genoeg is het oorspronkelijk beleidsdokument op de opgegeven link allang verwijderd. Waarschijnlijk was het niet politiek korrekt voor de Vlaamse unitaristen.
Jij onderschat mij duidelijk. Maar ik kan je dat niet kwalijk nemen, hoor.
Oud 29 april 2015, 22:03   #111
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij onderschat mij duidelijk. Maar ik kan je dat niet kwalijk nemen, hoor.
Ge zijt een iets te opvallende NVA partijsoldaat. Welk mandaat heb je gekregen van de grote hand ?

Dat kan toch niet anders dat ge uw geld verdient met "nva'er" te zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 22:08   #112
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het verschil met Duitsland is dat daar de deelstaatbevoegdheden voor het grootste deel homogeen zijn, hier daarentegen heterogeen.
In Duitsland kent men de transfers tussen de deelstaten tot op de eurocent en weet men waar elke eurocent uit de transfers naartoe gaat. Hier is er enkel mist over.
En kennen we hier dan de transfers tussen Vlaamse provincies en gemeenten onderling?
Ja, hoor.
Geef dan gerust een link naar de cijfers over de interne Vlaamse transfers.
Wel, waar blijven die links naar cijfers over de interne Vlaamse transfers? Je klonk toch zo overtuigd?

westhoek.jpg
Oud 29 april 2015, 22:11   #113
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge zijt een iets te opvallende NVA partijsoldaat. Welk mandaat heb je gekregen van de grote hand ?

Dat kan toch niet anders dat ge uw geld verdient met "nva'er" te zijn.
Jij overschat mij dan weer.
Oud 29 april 2015, 22:12   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij overschat mij dan weer.
Ik vind dat wijzer dan onderschatten.
Oud 29 april 2015, 22:12   #115
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, waar blijven die links naar cijfers over de interne Vlaamse transfers? Je klonk toch zo overtuigd?
De begroting van de Vlaamse regering en van de stad Antwerpen. Zoek zelf maar op. Ik ben je knecht niet.
Oud 29 april 2015, 22:13   #116
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vind dat wijzer dan onderschatten.
Niet iedereen is vakbondsslaaf, Tavekske.
Oud 29 april 2015, 22:15   #117
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De begroting van de Vlaamse regering en van de stad Antwerpen. Zoek zelf maar op. Ik ben je knecht niet.
Die zeggen helemaal niks over de transfers tussen Antwerpen en de rest van Vlaanderen. Blijkbaar probeert men die cijfers te verdoezelen. Als ze dan toch eens ter sprake komen in het Vlaams parlement reageert Antwerpenaar Liesbeth Homans erg chagrijnig. Zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=211076 .

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 april 2015 om 22:19.
Oud 29 april 2015, 22:18   #118
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet iedereen is vakbondsslaaf, Tavekske.
Slaaf zou ik mezelf niet noemen. Als mijn vakbond niet meer de belangen van de werknemer/gepensioneerde/werkloze dient zeg ik simpelweg mijn lidmaatschap op. Ik ben namelijk geen uitkeringstrekker en ik hang voor mijn job ook niet van hun af.

Echter op dit moment zijn ze de enigste die de moeite doen om zich te verzetten tegen dit beleid. De SPa ligt nog onder elkaar uit te vechten wie de spelverdeler mag zijn. En de groenen zijn simpelweg te klein.

Ik ben wel overtuigd dat een stevige linkse partij, met goede kopstukken, nu zou kunnen scoren. Maar de bloedarmoede bij de SPa is enorm.
Oud 29 april 2015, 22:18   #119
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zeggen helemaal niks over de transfers tussen Antwerpen en de rest van Vlaanderen.
Nochtans vind je daar welke gelden via subsidiëring aan Antwerpen toekomen en waar die gelden naartoe gaan.
Oud 29 april 2015, 22:18   #120
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zeggen helemaal niks over de transfers tussen Antwerpen en de rest van Vlaanderen.
Nochtans vind je daar welke gelden via subsidiëring aan Antwerpen toekomen en waar die gelden naartoe gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be