Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2015, 20:31   #461
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Terloops: is de tekst die u aanhaalt, eigenlijk wel van Vermeersch dan wel van de schrijver van deze laudatio?
de redening haalt hij bij Vermeersch, zie de verwijzing naar het artikel in Van Antigone tot Dolly. pagina 181.
Haal het boek bij de bib.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:33   #462
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Een mens is een wezen in voortdurende wording. De "foetus" is de naam van stadium van de ontwikkeling.

U kunt net zo goed, het woordje peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent, jongvolwassene, enz... gebruiken.

Allemaal ontwikkelingsstadia van "de mens".

Paulus.
Zie ook: http://www.detuinvanhetgeluk.be/publ...eerschtuin.pdf

Citaat:
(...)Enerzijds toont hij aan dat aan een zygote, embryo of foetus niet de status van een persoon
kan toegekend worden en dat er dus geen absoluut levensrecht van toepassing kan zijn.
Anderzijds is er de vraag naar de beschermwaardigheid van zygote, embryo en foetus.
Vermeersch verdedigt de idee van “een ‘gradualistisch’ ethisch statuut voor embryo en
foetus”, waarbij hij “de drogreden van de continuïteit” verwerpt.

Gegeven de (in onze maatschappij niet ter discussie gestelde) beschermwaardigheid van een
pasgeboren baby, verdient, op basis van een associatie- en identificatieproces met een
normale baby, ook de foetus reeds beschermwaardigheid vóór de geboorte. Aangezien
echter de associatie en identificatie minder sterk worden naar mate de zwangerschap
minder ver gevorderd is, neemt ook de beschermwaardigheid af.
Het feit dat er een continuïteit is en er niet kan vastgesteld worden wanneer juist van het
ene stadium naar het andere stadium wordt overgegaan, belet niet dat er wel degelijk een
onderscheid kan gemaakt worden tussen een vroeg stadium en een laat stadium.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:36   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Citaat:
(...)Enerzijds toont hij aan dat aan een zygote, embryo of foetus niet de status van een persoon
kan toegekend worden en dat er dus geen absoluut levensrecht van toepassing kan zijn.
Anderzijds is er de vraag naar de beschermwaardigheid van zygote, embryo en foetus.
Vermeersch verdedigt de idee van “een ‘gradualistisch’ ethisch statuut voor embryo en

Gegeven de (in onze maatschappij niet ter discussie gestelde) beschermwaardigheid van een
pasgeboren baby, verdient, op basis van een associatie- en identificatieproces met een
normale baby, ook de foetus reeds beschermwaardigheid vóór de geboorte. Aangezien
echter de associatie en identificatie minder sterk worden naar mate de zwangerschap
Het feit dat er een continuïteit is en er niet kan vastgesteld worden wanneer juist van het
ene stadium naar het andere stadium wordt overgegaan, belet niet dat er wel degelijk een
In heel die tekst staat er geen enkel argument. Alleen wordt de visie van Vermeersch uit de doeken gedaan, waarbij hij de continuïteit erkent maar het onderscheid verwerpt. Naar de redenen hebben we het raden.

Hoe zit het trouwens met die "levensvatbaarheid" die u eerder al aanhaalde, maar waarvan de duiding nog steeds ontbreekt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:40   #464
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Citaat:

Een vraagje ter zijde,...

Vermeersch stelt hier dat de beschermwaardigheid van het ongeboren kind, afhankelijk is van de associatie en identificatie met.

Als ik mij niet met een moslim kan associëren en identificeren, moet ik hem dus geen gelijke kansen geven volgens deze moraal?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:43   #465
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vraagje ter zijde,...

Vermeersch stelt hier dat de beschermwaardigheid van het ongeboren kind, afhankelijk is van de associatie en identificatie met.

Als ik mij niet met een moslim kan associëren en identificeren, moet ik hem dus geen gelijke kansen geven volgens deze moraal?

Paulus.
Dit is des te gevaarlijker dat het ook kan opgaan voor gehandicapten. Dan gaan we deze mensen "dehumaniseren", met alle gevolgen van dien.
Oud 3 mei 2015, 20:47   #466
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is des te gevaarlijker dat het ook kan opgaan voor gehandicapten. Dan gaan we deze mensen "dehumaniseren", met alle gevolgen van dien.
Door de ganse geschiedenis heen, gaat ontmenselijking altijd vooraf aan massamoord. Altijd.

"Het zijn niet echt mensen hoor". "Ze zijn niet evenwaardig aan ons."

Zo sust men het geweten. Zeer typerend.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2015 om 20:51.
Oud 3 mei 2015, 20:48   #467
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Vergeet u niet het onderscheid te maken tussen adoptie- en pleegkinderen?
Ik dacht dat een kind een kind was!!!!!
Maakt dat een verschil voor het kind?
Moet een kind een eigendom zijn?
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:49   #468
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Triest om te zien hoe bepaalde mensen hier alles proberen kapot te relativeren/bagatelliseren, door bijvoorbeeld een foetus/embryo niet als een menselijk-wezen te beschouwen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:49   #469
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Ik dacht dat een kind een kind was!!!!!
Maakt dat een verschil voor het kind?
Moet een kind een eigendom zijn?
Eigendom? Waar hebt u het in hemelsnaam over?
Oud 3 mei 2015, 20:58   #470
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Eigendom? Waar hebt u het in hemelsnaam over?
Over het verschil tussen adoptie en pleeggezin.
Ik ken een geval, waar de grootmoeder - die bij de scheiding van haar zoon - enkel voor diens baby wou zorgen, als zij het mocht adopteren, zodat alleen zij kon beslissen over het kind en de echte moeder geen rechten of inspraak, zelfs geen bezoekrecht mocht hebben. Die moeder heeft daar zwaar onder geleden. Haar baby van 9 maanden op één dag kwijt.
Ze had in die tijd geen hulp of middelen om voor het kind te zorgen.
Oud 3 mei 2015, 21:03   #471
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw en ik zijn ruim 15 jaar pleeggezin.

Paulus.
Mooi, dat waardeer ik. Toen mijn tweeling 2 maanden te vroeg geboren werd, lag er nog een prematuurtje op de afdeling. Mijn man en ik bezochten ook hem elke dag. Gaarne had ik hem ook mee naar huis genomen toen mijn babies naar huis mochten, desnoods als pleegmoeder. Want zijn moeder was spoorloos. Maar ik werkte voltijds, dat kon ik niet aan.
Oud 3 mei 2015, 21:07   #472
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over het verschil tussen adoptie en pleeggezin.
Ik ken een geval, waar de grootmoeder - die bij de scheiding van haar zoon - enkel voor diens baby wou zorgen, als zij het mocht adopteren, zodat alleen zij kon beslissen over het kind en de echte moeder geen rechten of inspraak, zelfs geen bezoekrecht mocht hebben. Die moeder heeft daar zwaar onder geleden. Haar baby van 9 maanden op één dag kwijt.
Ze had in die tijd geen hulp of middelen om voor het kind te zorgen.
Wel, het gaat helemaal niet over "eigendom" of zo. Wel is het niet voor iedereen mogelijk emotioneel te investeren in een bepaald kind met de gedachte dat dit kind niet echt deel uitmaakt van je gezin. Daarom ook is het niet zo gemakkelijk gezinnen te vinden die plaats willen maken voor een pleegkind.
Oud 3 mei 2015, 21:12   #473
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi, dat waardeer ik. Toen mijn tweeling 2 maanden te vroeg geboren werd, lag er nog een prematuurtje op de afdeling. Mijn man en ik bezochten ook hem elke dag. Gaarne had ik hem ook mee naar huis genomen toen mijn babies naar huis mochten, desnoods als pleegmoeder. Want zijn moeder was spoorloos. Maar ik werkte voltijds, dat kon ik niet aan.
Een vrouw was zwanger van een moslim. Zij wilde geen kinderen en wou overgaan tot abortus. De moslim vond dat niet kunnen om religieuze redenen en dus bleef ze zwanger na allerlei smeekbeden en beloftes van de man.

Hij liet haar echter in de steek toen ze zeven maanden ver was. Vrijwel onmiddellijk heeft zij het kind opgegeven voor adoptie. Maar haar moeder wou dat niet. Zij ging wel voor het kind zorgen zei ze aan de jeugdrechter.

Na twee jaar kon ze het niet meer aan. Ze was te oud en dus ging het kind naar een voorziening. Na twee jaar in een voorziening, kwam ze in mijn gezin terecht.

Ze is hier al zes jaar. Een pracht van een kind. Het zonnetje in huis. Ze is nu tien jaar oud en gelukkig zegt ze zelf. Ze zou wel graag haar biologische moeder eens ontmoeten, maar wil dat naar analogie met het verhaal van het lelijke eendje pas doen als zij een zwaan is. Daarom doet ze extra haar best voor school.

Ik lieg niet. Ik zou niet durven. Een aantal mensen kennen mij persoonlijk op dit forum.

Wij houden zielsveel van haar en zij van ons.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2015 om 21:19.
Oud 3 mei 2015, 21:17   #474
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, het gaat helemaal niet over "eigendom" of zo. Wel is het niet voor iedereen mogelijk emotioneel te investeren in een bepaald kind met de gedachte dat dit kind niet echt deel uitmaakt van je gezin. Daarom ook is het niet zo gemakkelijk gezinnen te vinden die plaats willen maken voor een pleegkind.
Juist Jan, maar er is meer.

Men zoekt steeds een gezin voor het kind en niet omgekeerd.

Zo zal men een kind dat ontspoord is geraakt door bijvoorbeeld verwennerij, liever in een groot gezin plaatsen waar het moet leren delen. Ook omgekeerd. Een kind dat wat verwaarloosd is geweest zal men liever in een klein gezin plaatsen waar men meer aandacht aan haar/hem kan besteden.

Pleegouders kunnen net als gewone ouders, niet echt kiezen. Het belang van het kind staat steeds voorop.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2015 om 21:21.
Oud 3 mei 2015, 21:23   #475
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vrouw was zwanger van een moslim. Zij wilde geen kinderen en wou overgaan tot abortus. De moslim vond dat niet kunnen om religieuze redenen en dus bleef ze zwanger na allerlei smeekbeden en beloftes van de man.

Hij liet haar echter in de steek toen ze zeven maanden ver was. Vrijwel onmiddellijk heeft zij het kind opgegeven voor adoptie. Maar haar moeder wou dat niet. Zij ging wel voor het kind zorgen zei ze aan de jeugdrechter.

Na twee jaar kon ze het niet meer aan. Ze was te oud en dus ging het kind naar een voorziening. Na twee jaar in een voorziening, kwam ze in mijn gezin terecht.

Ze is hier al zes jaar. Een pracht van een kind. Het zonnetje in huis. Ze is nu tien jaar oud en gelukkig zegt ze zelf. Ze zou wel graag haar biologische moeder eens ontmoeten, maar wil dat naar analogie met het verhaal van het lelijke eendje pas doen als zij een zwaan is. Daarom doet ze extra haar best voor school.

Ik lieg niet. Ik zou niet durven. Een aantal mensen kennen mij persoonlijk op dit forum.

Wij houden zielsveel van haar en zij van ons.

Paulus.
Of hoe belangrijk het wel is dat wel als maatschappij mensen hulp verlenen als ze in moeilijkheden verkeren, eerder dan te grijpen naar mogelijkheden die juist de toekomst voor altijd hypothekeren.

Hartverwarmend, Paulus!
Oud 3 mei 2015, 21:25   #476
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij hebt een roeping als dictator gemist.
Ik zeg niet dat ik geen tegenspraak duld, ik zeg gewoon dat dit mijn waardebepaling is.

Ik moet me mss nog even corrigeren. Indien de moeder veel waarde hecht aan de foetus zal ik dit automatisch respecteren en daar ook veel waarde aan hechten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 21:26   #477
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zeg niet dat ik geen tegenspraak duld, ik zeg gewoon dat dit mijn waardebepaling is.

Ik moet me mss nog even corrigeren. Indien de moeder veel waarde hecht aan de foetus zal ik dit automatisch respecteren en daar ook veel waarde aan hechten.
Al vele berichten eerder heb ik op uw visie een etiket geplakt: relativisme. Als je dat doortrekt, kom je in toestanden terecht waar de waarde van het leven eigenlijk tot nul herleid wordt.
Oud 3 mei 2015, 21:27   #478
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hiermee geeft u toe dat u de argumentatie nadien probeert te ontwikkelen, eerder dan dat uw visie gebaseerd is op een uitgewerkte basis.
Totaal niet want mijn visie staat ook open voor verandering. Er is alleen tot op heden geen aanleiding geweest.
Oud 3 mei 2015, 21:38   #479
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of hoe belangrijk het wel is dat wel als maatschappij mensen hulp verlenen als ze in moeilijkheden verkeren, eerder dan te grijpen naar mogelijkheden die juist de toekomst voor altijd hypothekeren.

Hartverwarmend, Paulus!
Ik begrijp wel dat vrouwen die reeds een abortus pleegden maar moeilijk onze visie daarop kunnen volgen omwille van hun geweten. Dat moet erg moeilijk zijn om te erkennen. Al blijft erkenning de eerste stap naar genezing.

Misschien begrijpen ze door mijn verhaal ook waarom ik zo moeilijk hun visie op abortus kan volgen. Ik kan me niet voorstellen hoe het in mijn gezin zou zijn, zonder haar er bij. Zij mag er best wel wezen. Wij zouden haar niet meer kunnen missen.

Ze is echt heel bijzonder. Iedereen houdt van haar en zij van iedereen. Ze geeft zin aan het leven van vele mensen en vele mensen geven haar de liefde die ze echt wel verdient, door gewoon zichzelf te zijn. Het lijkt wel of ze beseft dat zij geluk heeft gehad, al kan ze dat nu nog niet bevatten.

Misschien, heel misschien zijn er een aantal vaders en moeders die nu abortus overwegen aangeraakt door mijn verhaal en zien ze de mogelijkheid om hun kind toch gelukkig te zien in een pleeggezin, zonder dat zij zich aan abortus moeten gewagen. Ik hoop het althans.

Want na alles, of je kind nu gewenst is of niet, als ouder wil je dat ze gelukkig zijn en dat kan. Het kan zelfs vrij eenvoudig. Zo moeilijk is het niet. Het kan via internet geregeld worden dat er gezorgd wordt voor je kind. Veel minder moeite en belastend als een abortus provocatus.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2015 om 21:49.
Oud 3 mei 2015, 21:40   #480
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Al vele berichten eerder heb ik op uw visie een etiket geplakt: relativisme. Als je dat doortrekt, kom je in toestanden terecht waar de waarde van het leven eigenlijk tot nul herleid wordt.
Relativisme zou inderdaad een goede omschrijving zijn, maar hoe komt u dan tot uw tweede conclusie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be