Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2015, 10:44   #661
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schattebout Bekijk bericht
Dan vind je de collaboratie van voor 1942 minder erg?
Dat is een leuke ethische vraag. Is een dictator die 20 000 doden op zijn geweten heeft een betere mens dan een dictator die er 500 000 op zijn geweten heeft?
Zijn er veel collaborateurs gestopt met collaborateur zijn, nadat ze over de uitroeiingskampen hoorden? Zijn er veel die 'wroeging' kregen? Ik denk het niet, hé?

Dus nee! Collaboratie is altijd verwerpelijk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 10:45   #662
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Er is toch muziek die daarmee in verband staat. U kronkelt hier nogal wat af, zeg!
Ik zie heel veel gekronkel en het is zeker niet Geert.
Oud 9 mei 2015, 10:46   #663
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik denk dat er iemand een beetje vast zit.
Ik denk dat gij er alles aan doet om niet door de grond te moeten zakken van schaamte met uw mythe van 'wir haben es nicht gewusst'.
Want, het is toch duidelijk dat het een mythe was? Niet?
Oud 9 mei 2015, 10:48   #664
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
In het 'internettijdperk van 1942' zou dat toch gemoeten hebben, hè?
Gij denkt (of hoopt) dat 1942 de prehistorie is. Mensen hadden telefoon, radio, ondergrondse netwerken, kranten, etc.
Oud 9 mei 2015, 10:52   #665
geertvdb

Standaard

Citaat:
Tja, ik kan het ook niet helpen dat u niet begrijpt hoe in cultuurwetenschappen dergelijke zaken worden geordend en in relationeel verband worden gebracht. Hiermee geeft u eigenlijk aan dat het probleem bij u ligt.
Ok, leg mij dan eens uit wat het rationeel verband is tussen schilderkunst en muziek. En hoe dat dat 'geordend'. wordt. Volgens welke modaliteiten? wat zijn de 'objectieve' criteria?
het probleem ligt bij u. U gelooft bepaalde zaken, en u stelt nooit de waarom-vraag, zoals een brave gelovige dat nooit doet.
Oud 9 mei 2015, 10:54   #666
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld zagen de mensen dat er Joden werden opgepakt, maar dat betekent nog niet dat ze op de hoogte waren van het lot van deze mensen.

Toen de kampen werden bevrijd, viel men achterover van wat men er zag. Als de geallieerden echt zouden geweten hebben, wat er zich daar afspeelde, was dit niet gebeurd.

Ik betwijfel dan ook uw bewering over Radio Oranje.
http://www.blikopdewereld.nl/geschie...0-de-holocaust

Lees bovenstaande link en herzie uw mening.
De mythe 'wir haben es nicht gewusst' is trouwens met vele publicaties onderuit gehaald.
Oud 9 mei 2015, 10:56   #667
geertvdb

Standaard

Citaat:
Aha. Er is toch muziek die daarmee in verband staat. U kronkelt hier nogal wat af, zeg!
Aha? In verband met wat? Als ik zeg dat ik niets in vakjes stop gaat u ervan uit dat ik een verband zie?
Oud 9 mei 2015, 11:05   #668
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld zagen de mensen dat er Joden werden opgepakt, maar dat betekent nog niet dat ze op de hoogte waren van het lot van deze mensen.

Toen de kampen werden bevrijd, viel men achterover van wat men er zag. Als de geallieerden echt zouden geweten hebben, wat er zich daar afspeelde, was dit niet gebeurd.

Ik betwijfel dan ook uw bewering over Radio Oranje.
Feit is dat er collaborateurs waren die zich het vuur uit de sloffen liepen om de bezetter te helpen met joden te lokaliseren. Niet alleen door lijsten met namen en adressen te bezorgen, maar ook door ondergedoken joden te verklikken.

Veel meer hierover in bijgaand historisch onderzoek.

http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...ue_Saerens.pdf

Uiteraard waren de vernietigingskampen toen nog geen deel van de Duitse strategie, en dus per definitie niet bekend bij de bevolking. Maar het algemene klimaat was wel dat de bezetter joden wenste op te pakken, en dat ze nadien niet meer werden gezien. Het is zonneklaar dat de achterliggende bedoeling levensbedreigend was voor de joodse bevolking. En iedereen wist dat, zeker in Antwerpen.

Nogwat meer inzicht in de rol van de Vlaamse collaboratie bij de jodenvervolging, en de vergelijking met het klimaat in Brussel:

http://redactie.radiocentraal.be/Home/?p=1083

Laatst gewijzigd door dalibor : 9 mei 2015 om 11:14.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 12:12   #669
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt in feite dat men tot einde 1942 het niet kon weten?
En dat, omdat je grootvader het toen wist, moest iedereen het weten?
Wellicht wist die ook alles.. behalve dat de Vlaming niet de rechten had die hij moest hebben (de plichten had hij daarentegen overvloedig).
En als zijn grootvader het wist, waarom heeft die dan niets gedaan om het te stoppen?
Oud 9 mei 2015, 12:13   #670
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het allemaal goed begrijp zijn alle communisten ook schuldig aan de miljoenen onschuldigen die door communisten werden vermoord.

Of wisten/weten die die misdaden niet?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  nichtgewusst.gif‎
Bekeken: 75
Grootte:  65,6 KB
ID: 98075  

Oud 9 mei 2015, 13:38   #671
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Allemaal heel interessant. Is dat relevant?
want ... in verschillende andere dagboeken is er reeds in 1942 vermelding gemaakt van de vergassing. Die zullen toch allemaal niet vervalst zijn?
Kent u de oorsprong van de benaming "holocaust"? Wel dit woord is tot ons gekomen uit het Grieks (holokauston) en het Latijn (holocaustum). Het betekent brandoffer. Waarom kreeg de vergassing dan die naam? Wel om dezelfde reden dat men niet wist wat er precies gebeurde met de gedeporteerde Joden.
Er deden allerlei geruchten de ronde en tot zelf na de oorlog was één van de vele verklaringen dat de Joden er gewoon opgebrand en opgestookt (men vond ter plaatse ook geen menselijke resten) waren geworden en dat dit als het ware een 'holocaust' was.
Trouwens de Joden gebruiken dit woord niet en hebben het nu over de "shoah" wat totale uitroeiing betekent.
Maar volgens u wist uw grootvader in de zomer van 1942 in Antwerpen precies hoe de vork in de steel zat in Ausschwitz en omstreken.
In diezelfde zomer woedde er daar ter plaatse een tyfus-epidemie, waardoor er zowat 90.000 mensen stierven inclusief de echtgenote van de kampcommandant. Vlek-tyfus verspreidt zich door kleerluizen en daarom moest ook alle kleding vernietigd worden.
Het was diezelfde vlektyfus, die ervoor zorgde dat het 'Grand'Armée' van Napoleon omkwam in de 1812 kampanje in Rusland.
Oud 9 mei 2015, 14:11   #672
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Kent u de oorsprong van de benaming "holocaust"? Wel dit woord is tot ons gekomen uit het Grieks (holokauston) en het Latijn (holocaustum). Het betekent brandoffer. Waarom kreeg de vergassing dan die naam? Wel om dezelfde reden dat men niet wist wat er precies gebeurde met de gedeporteerde Joden.
Er deden allerlei geruchten de ronde en tot zelf na de oorlog was één van de vele verklaringen dat de Joden er gewoon opgebrand en opgestookt (men vond ter plaatse ook geen menselijke resten) waren geworden en dat dit als het ware een 'holocaust' was.
Trouwens de Joden gebruiken dit woord niet en hebben het nu over de "shoah" wat totale uitroeiing betekent.
dank u om uw kennis met ons te delen, maar is dit relevant?

Citaat:
Maar volgens u wist uw grootvader in de zomer van 1942 in Antwerpen precies hoe de vork in de steel zat in Ausschwitz en omstreken.
Dat heb ik niet beweerd. Lees opnieuw wat ik geschreven heb, en reageer dan. Gelieve niets erbij te verzinnen.
Citaat:
In diezelfde zomer woedde er daar ter plaatse een tyfus-epidemie, waardoor er zowat 90.000 mensen stierven inclusief de echtgenote van de kampcommandant. Vlek-tyfus verspreidt zich door kleerluizen en daarom moest ook alle kleding vernietigd worden.
Het was diezelfde vlektyfus, die ervoor zorgde dat het 'Grand'Armée' van Napoleon omkwam in de 1812 kampanje in Rusland.
Interessant.... waarom vertelt u mij dat eigenlijk?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 9 mei 2015 om 14:13.
Oud 9 mei 2015, 14:48   #673
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dank u om uw kennis met ons te delen, maar is dit relevant? Dat heb ik niet beweerd. Lees opnieuw wat ik geschreven heb, en reageer dan. Gelieve niets erbij te verzinnen.
Uiteraard is dit relevant als men de vele propaganda, verhalen en theorietjes, die tijdens en na de oorlog de ronde deden, inclusief de benaming als afgeleide hiervan, wenst te situeren.
Citaat:
Interessant.... waarom vertelt u mij dat eigenlijk?
Enige achtergrond, die stoelt op de werkelijkheid, brengt sommigen een beter begrip bij.
Oud 9 mei 2015, 16:00   #674
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, leg mij dan eens uit wat het rationeel verband is tussen schilderkunst en muziek. En hoe dat dat 'geordend'. wordt. Volgens welke modaliteiten? wat zijn de 'objectieve' criteria?
het probleem ligt bij u. U gelooft bepaalde zaken, en u stelt nooit de waarom-vraag, zoals een brave gelovige dat nooit doet.
Ik stel voor dat u de verantwoordelijken bijeenroept van de grote musea waar er etnografische collecties bijeengebracht werden. In uw wijsheid kunt u hen er dan op wijzen dat er geen enkel reden is om bij de culturele beschrijving van bepaalde volkeren een aantal aspecten bijeen te brengen. Volgens u is er immers helemaal geen verband tussen artistieke uitingen van die volkeren en hun cultuur. Wie weet, zien ze ook het licht.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 mei 2015 om 16:00.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 16:02   #675
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha? In verband met wat? Als ik zeg dat ik niets in vakjes stop gaat u ervan uit dat ik een verband zie?
O natuurlijk, de Griekse volksmuziek heeft volgens u niets met de Griekse cultuur te maken. Ik ben echt wel benieuwd naar de reacties van de Grieken als u hen wilt laten delen in uw enorme wijsheid...
Oud 9 mei 2015, 16:03   #676
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mythe 'wir haben es nicht gewusst' is trouwens met vele publicaties onderuit gehaald.
Goldhagen is bij mijn weten vakkundig weerlegd. Vooral in academische kringen kon het niet op bijval rekenen.
Oud 9 mei 2015, 16:50   #677
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

In plaats van hier wat te zeveren over dat al of niet op de hoogte zijn van de toekomst voor de weggevoerde Joden : neem een uurtje vrij en lees dit vanaf blz 23......
http://www.cegesoma.be/docs/media/Di...ng_Besluit.pdf
Oud 9 mei 2015, 16:54   #678
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Feit is dat er collaborateurs waren die zich het vuur uit de sloffen liepen om de bezetter te helpen met joden te lokaliseren. Niet alleen door lijsten met namen en adressen te bezorgen, maar ook door ondergedoken joden te verklikken.

Veel meer hierover in bijgaand historisch onderzoek.

http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...ue_Saerens.pdf

Uiteraard waren de vernietigingskampen toen nog geen deel van de Duitse strategie, en dus per definitie niet bekend bij de bevolking. Maar het algemene klimaat was wel dat de bezetter joden wenste op te pakken, en dat ze nadien niet meer werden gezien. Het is zonneklaar dat de achterliggende bedoeling levensbedreigend was voor de joodse bevolking. En iedereen wist dat, zeker in Antwerpen.

Nogwat meer inzicht in de rol van de Vlaamse collaboratie bij de jodenvervolging, en de vergelijking met het klimaat in Brussel:

http://redactie.radiocentraal.be/Home/?p=1083
Wisten jullie dat maar 35% van de Oostfronters VNV'ers waren en dat de meesten van hen arbeiders waren die de kans schoon zagen om wat meer te verdienen? Nochtans zou Roger zeker moeten weten dat dat in Limburg het geval was, zoals hij een belezen man terzake is.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 9 mei 2015 om 17:02.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 16:58   #679
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Die arbeiders waren dat sossen?
Werkten die toen?
Geen idee.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 17:03   #680
geertvdb

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dit relevant als men de vele propaganda, verhalen en theorietjes, die tijdens en na de oorlog de ronde deden, inclusief de benaming als afgeleide hiervan, wenst te situeren.
Enige achtergrond, die stoelt op de werkelijkheid, brengt sommigen een beter begrip bij.
Als u het relevant vindt welke tyfus het leger van Napoleon teisterde in de discussie of 'wir haben es nicht gewusst' een mythe is, dan hebben wij een verschillende opvatting van het woord relevantie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be