![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik denk is dat 'echte collaborateurs' van post 763 een fout was. Ge bedoelde eigenlijk valse verzetslui. Echte kazakkendraaiers bestaan trouwens niet, want dan zouden er ook valse kazakkendraaiers zijn. Nu, terzake. Waren de mensen die tijdens de repressie zich ten onrechte voordeden als verzetslui stouteriken. Ja, tuurlijk, en dat bevestigt mijn punt in de discussie met patrickve. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat me even duidelijk zijn. Als ik vraag naar een voorbeeld in de geschiedenis, moogt ge u zelf niet bombarderen als geschiedkundige bron. Bovendien zijn uw definities van 'collaborateur' en 'bezetter' niet dezelfde als die van de rest van de wereldbevolking. bovendien verzint ge nieuwe termen (westen-bezetter) die enkel een betekenis hebben in uw hoofd. Dus ik ga de vraag nog eens herhalen: geef mij de naam van 1 persoon in de wereldgeschiedenis die verzetsstrijder werd genoemd (niet door u, maar door enig andere geschiedkundige bron) , en daarvoor collaboreerde. Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2015 om 06:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zijn de IS-strijders die van Irak afkomstig zijn, bezetters van Irak of niet?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#845 | |
|
![]() Citaat:
IS is begonnen in Syrië, dan hebben ze grens overgestoken met Irak en een deel veroverd. Ik denk dat de Koerden en andere stammen daar IS als bezetter beschouwen. Denkt u dat ook niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
PS: de link tussen collaborateurs en kazakkendraaiers komt van jou, niet van mij. Laatst gewijzigd door Spitting Image : 12 mei 2015 om 07:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat ook ja. Zelf in Syrië zullen ze vinden dat het bezetters zijn, ondanks dat de meerderheid van de IS-strijders van Syrië zelf zijn.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#848 |
Banneling
|
![]() Maar zijn Iraakse Is'ers nu bezetters, vrijheidsstrijders of verzetslieden? En zal het antwoord op die vraag niet ervan afhangen uit welke hoek je het bekijkt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) elk stuk land wordt bezet door een organisatie die "staat" heet. 2) een "bezetter" is een nieuwe organisatie die de "staat" wil worden van een gegeven stuk land, en daar gewelddadige acties voor heeft ondernomen tegen de vorige staat (op zo een manier dat tenminste tijdelijk, de nieuwkomer de plak lijkt te zwieren). 3) we zitten dus in het geval van twee potentiële bezetters: de vroegere, en de nieuwe. Tijdens deze onzekere tijden, moeten de burgers die op dat stuk land wonen, een keuze maken: meeheulen met de oude, of meeheulen met de nieuwe. De benaming, achteraf, van die twee groepen mensen, zal afhangen van de uitkomst van de strijd, dat is mijn stelling. 4) a)in het geval de nieuwe wint, dan wordt die de nieuwe staat. In dat geval worden zij die met de nieuwe meeheulden, "vrijheidsstrijders" genoemd, en worden zij die de kant gekozen hadden van de oude machtshebber, collaborateurs, reactionairen, of dergelijke genoemd. b) in het geval de oude uiteindelijk wint, en de nieuwe verdrijft, dan keren de namen om. Dan zijn die die met de oude machtshebber meeheulden, de "vrijheidsstrijders", "patriotten", en dergelijke genoemd, en zij die met de nieuwe meeheulden, collaborateurs, landverraders en dergelijke genoemd. Voila. Toen de revolutionairen het zuiden van de Nederlanden bezetten, en aangezien ze nadien gewonnen hebben, zijn zij die met die bezetters meeheulden, nooit "collaborateurs" of "landverraders" genoemd, maar wel "vrijheidsstrijders", en "patriotten". Hadden de revolutionairen verloren, dan ware het omgekeerd geweest, en zouden de Orangisten de "vrijheidsstrijders" geweest zijn, die het zuiden van de Nederlanden zouden "bevrijd" hebben van dat zootje ongeregelden van revolutionairen, die keet komen schoppen waren.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2015 om 07:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want Irak zelf is een uitvindsel van de Engelse "bezetter" destijds.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2015 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn punt is namelijk dat er geen duidelijke, gangbare definitie IS van bezetter, en ik verduidelijk die. Mijn duidelijke definitie valt perfect binnen de flou grenzen die de "wereldbevolking" waar jij de zelf-verklaarde vertegenwoordiger van bent, eraan geeft, hoor, maar ik omlijn beter wat ik ermee bedoel, omdat de omlijning nodig is om de subtiliteit die je wil aankaarten, namelijk het semantische verschil tussen collaborateur en vrijheidsstrijder, kristal helder en coherent te maken. Jij weet zelf niet wat je precies bedoelt met "bezetter". Je doet dat op je buikgevoel, met een moreel oordeel aan verbonden waar je het alleenrecht op wil opeisen, wat je denkt te kunnen, als zelf-aangeduid vertegenwoordiger van de wereldbevolking. Maar je hebt er nooit over nagedacht. Om U tot dat nadenken aan te zetten had ik die 4 vragen gesteld (de Socratische methode...). Maar je wil er niet op antwoorden. In Gallie, waren de Romeinen "bezetters" of niet ? Toen Galliers onder Romeins bevel gingen vechten tegen de invallende barbaren van over de Rijn, waren dat dan collaborateurs ? De aanhangers van Clovis, waren dat collaborateurs ? Waren dat vrijheidsstrijders ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2015 om 08:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het rood wordt ook in de Duitse vlag gebruikt.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar wij weten allemaal dat de repressie na de oorlog niks met de Duitsers had te maken, maar enkel maar de Vlaamsvoelendheid wilde viseren he. Echter, om het volk mee te krijgen was de dada van het moment, namelijk net een oorlog achter de rug, geinstrumentaliseerd. Maar de "verzetslieden van het laatste uur" hadden niks tegen de Duitsers. Het was het Vlaamse dat afgemaakt moest worden.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 mei 2015 om 08:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#854 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geschiedenis is uw ding niet. "Maar wij weten allemaal..." ![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 mei 2015 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons wel wezen; Een rood lintje kan enkel sympathie voor collaboratie verbergen als het dient om hakenkruisen niet zichtbaar te maken. Tijdens WO II en erna was er ook niet zoveel keuze qua kleuren om je trap te verven. Ik vraag me af uit welk materiaal dat rood lintje gemaakt werd.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk was het de moment om vanalle rekeningen te vereffenen he. Zo een opportuniteiten doen zich niet elke dag voor. Je hebt gelijk dat ik overdrijf dat het bestrijden van Vlaamsvoelendheid de ENIGE reden van de repressie was. Er waren inderdaad natuurlijk andere redenen. Iedereen had wel een eitje te pellen met een ander, en 't was de moment om dat te regelen.
![]() |
#857 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#858 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommigen, aan beide kanten, hebben dat nog altijd niet verwerkt. Bizar hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |