Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2015, 21:28   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al jaren ingevoerd in meerdere Duitse steden.
inderdaad. En zo gaat het in Belgie. Als het regent in het buitenland dan beginnen we na te denken over pros en cons. Hoe dan ook, je zal maar spaarzaam en zuinig zijn met je eigen wagen, je bent niet meer welkom in je eigen stad.

Dat Antwerpen het initiatief neemt was te verwachten. De andere provinciesteden zullen wel volgen.

Ik ben eens benieuwd hoelang je in Brussel nog met een vervuilende kar zal kunnen rondrijden. Nog zeer lang mijn gedacht.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 22:21   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd hoelang je in Brussel nog met een vervuilende kar zal kunnen rondrijden. Nog zeer lang mijn gedacht.
Mss tot ze de volgende keer eens serieus gaan meten, best op ultrafijnstof (die je eerder niet ziet)

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140319_01032257

Smog in Brussel erger dan voorspeld

19/03/2014

Net als in Parijs begin deze week had ook in Brussel het systeem van alternerend rijden moeten worden ingevoerd eind vorige week. De smog in onze hoofdstad was namelijk erger dan verwacht.

Vorige week donderdag en vrijdag was het smogalarm van kracht in ons land. Dat hield in dat op verschillende snelwegen maximum 90 kilometer per uur mocht gereden worden. Maar eigenlijk hadden de maatregelen nog iets verder moeten gaan.

De concentraties fijn stof die in het meetstation in Haren werden gemeten op donderdag en vrijdag, klommen telkens boven 100 microgram per kubieke meter. Ook in Ukkel werd de grens van 100 microgram per kubieke meter overschreden.

Volgens een besluit van de Brusselse regering uit 2008 betekent dit dat niet alleen fase 1, maar ook fase 2 van het smogalarm in werking treedt: gratis openbaar vervoer, de verplichting om de temperatuur in kantoren lager te zetten en alternerend rijden. Auto’s met een onpare nummerplaat mogen dan enkel door Brussel rijden op een onpare dag, auto’s met een even nummerplaat op de even dagen.

Foute voorspellingen

Dat fase 2 toch niet van kracht was, heeft te maken met foute voorspellingen. Die waren te laag ingeschat. Volgens de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) gingen de drempelwaarden voor fase 2 namelijk niet overschreden worden. ‘Er werd enkel gemeld dat de waarden boven de 70 zouden liggen’, zegt Mikaël Angé van het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) aan Brusselnieuws.be. Voor Ircel kwam vooral de overschrijding van de drempelwaarden in Ukkel onverwacht.

Ergste smog sinds 2007

Begin deze week werd de maatregel van alternerend rijden nog bij onze zuiderburen in Parijs en de Parijse voorsteden ingevoerd. De Franse regering nam die drastische maatregel om de ergste smog sinds 2007 tegen te gaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 22:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 01:04   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste onder ons, waaronder ikzelf, kunnen die beestenstiel zelfs niet eens aan en zouden er na slechts enkele uren of dagen gewoon de brui aan geven.
Die tijd is al lang voorbij hoor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 07:10   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een electrische wagen kan je zelf voor weinig geld maken.
En die rijden ver genoeg.
Kunnen wel, mogen niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 07:52   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge voor 10-20k euro een electrische wagen kunt kopen dan ben ik er voor.

Maar de 40k voor een kleine wagen en 80-90k voor een Tesla is voor mij er wat over.
En in veel gevallen koop je dan slechts een halve wagen, want de batterijen moet je vaak nog eens huren.
Daarnaast moet je dan ook nog eens goed kijken naar waar je rijd en waar je parkeert, want de oplaadpunten zijn nog steeds heel zeldzaam.

En voor een kleine E-stadswagen ben je al snel 30k kwijt.
Laten we dus even de vergelijking maken.

Je koopt een benzine stadswagen voor 8k en rijd gemiddeld 20.000km per jaar met een verbruik van 5l/100km tegen een kostprijs van 1.50€/l

Jaarlijks betaal je dus 1500€ aan benzine. Je wegentaks is 130€ per jaar, terwijl je voor een Elektrische stadswagen 70€ per jaar betaald en een verbruikskostprijs hebt van 2€/100km of 600€ per jaar, je directe winst per jaar is dus 900€ aan brandstof en 60€ aan wegentaks.
In onderhoud kom je niet goedkoper, want dit kost je bij beide wagens 200€ per jaar.
Je doet dus een directe winst van 960€ per jaar.

Als we dan even gaan tellen hoelang je met je E-wagen moet rijden om echt winst te doen, komen we op 30.000€-8.000€=22.000€
Die moeten we dan delen door de besparingen, dus 22.000€ / 960€ = dit komt dus neer op bijna 23 jaar dat je moet rijden met je E-wagen dan met je benzine wagen om geen meerkost je hebben.
Tegen die tijd zijn je batterijen al een paar maal moeten vervangen en die kosten op zich al meer dan een kleine stadswagen.
En dan spreken we nog niet over de vervuiling veroorzaakt door de productie en herverwerking van die batterijen.
En dan houden we ook geen rekening met de beperkingen die een E-wagen heeft tegenover een verbrandingsmotor.
Voor mensen die regelmatig in bosrijke gebieden rijden, is het immers wel mogelijk om brandstof voor een verbrandingsmotor mee te nemen, maar probeer dat eens met een E-wagen.
En dan hebben we het nog niet over het laad en trekvermogen van die voertuigen.
Oud 12 mei 2015, 07:54   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die tijd is al lang voorbij hoor.
Ga eens enkele dagen mee met een dokwerker, als hij kuilen of baren aan het lossen is.
Of als ze bezig zijn met het opzakken en vullen van containers.
Of als ze potten aan het steken zijn.
Oud 12 mei 2015, 07:56   #67
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Als we dan even gaan tellen hoelang je met je E-wagen moet rijden om echt winst te doen, komen we op 30.000€-8.000€=22.000€
Die moeten we dan delen door de besparingen, dus 22.000€ / 960€ = dit komt dus neer op bijna 23 jaar dat je moet rijden met je E-wagen dan met je benzine wagen om geen meerkost je hebben.
Lees nog eens wat achtergrondinformatie over de titel van deze draad. Die maatregel zou doorgevoerd worden om de vervuiling in het centrum van een grootstad te verminderen. Niet om aan de bewoners toe te laten van winst te doen met een elektrische wagen. Je koopt in 2015 geen e-auto om winst te doen. Misschien komt die tijd ooit nog, maar voorlopig is dit niet haalbaar. Je moet het dus eerder doen uit overtuiging of idealisme of (zoals helaas enkel bij het dure Tesla) voor de kick van de acceleratie en de hi-tech.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 08:24   #68
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Lees nog eens wat achtergrondinformatie over de titel van deze draad. Die maatregel zou doorgevoerd worden om de vervuiling in het centrum van een grootstad te verminderen.
En alleen nog de mensen in de grootstad toe te laten die daar extra geld voor kunnen neertellen?
Ik zou niet graag een zelfstandige zaak hebben in regio's waar een hele groep van mensen geen toegang meer hebben.
Als men deze tendens als aanvaardbaar beschouwd is het maar de vraag waar men de grens gaat trekken.
Het is zoiets als onze belastingen nietwaar?
Beetje bij beetje de lat hoger leggen zonder dat iemand wat in de gaten heeft.
Vervolgens jaren later "verwonderlijk" vaststellen.... tiens.... we zitten precies ver over de grens...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 09:03   #69
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ga dan maar eens kijken in die 190 andere Europese steden waar het al ingevoerd is, of gepland om eerstdaags in te voeren.

.
Kan best zijn Schoof. Die steden hebben waarschijnlij meer te bieden dan shopping. Het neemt echter niet weg dat voor, voor bv provinciesteden waar weinig of geen toerisme bestaat, een shoppingcentrum buiten de stad wordt aangelegd, de winkels in de binnenstad met moeite kunnen overleven. Dit, geen oudere wagens meer in 't stad, lijkt me vergelijkbaar. Maar voor mij niet gelaten hoor, ik blijf toch weg uit de grootsteden.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 12 mei 2015 om 09:04.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 09:08   #70
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zou niet graag een zelfstandige zaak hebben in regio's waar een hele groep van mensen geen toegang meer hebben.
Men blijft blijkbaar de relatie leggen tussen omzet van de lokale middenstand, en bereikbaarheid met de wagen. Nochtans is al voldoende aangetoond en aan den lijve ondervonden dat steden waar men bijvoorbeeld een voetgangerszone, of toch minstens een autoluw centrum gecreëerd heeft (kijk maar naar Leuven of Brugge, bijvoorbeeld), niet noodzakelijk minder commerciële activiteit en leefbaarheid vertonen.
Oud 12 mei 2015, 09:12   #71
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Men blijft blijkbaar de relatie leggen tussen omzet van de lokale middenstand, en bereikbaarheid met de wagen.
Ik kijk naar geen 'relaties', ik weet alleen dat ik niet ga shoppen als ik er met de wagen niet geraak.
Mogelijk ben ik de enige in dit land die zo redeneert en dan mag je deze post negeren.
Oud 12 mei 2015, 09:18   #72
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk naar geen 'relaties', ik weet alleen dat ik niet ga shoppen als ik er met de wagen niet geraak.
Mogelijk ben ik de enige in dit land die zo redeneert en dan mag je deze post negeren.
we zijn op zijn minst al met twee...en als ik die van ons mee tel met drie

Laatst gewijzigd door Skobelev : 12 mei 2015 om 09:19.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 09:39   #73
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar moet je dan ook per se met die wagen tot net voor de stoep kunnen raken van de winkel waar je wenst te shoppen? Wat is er mis met een gordel van parkings rond een centrum (en liefst buiten de ring) en een goed uitgebouwde voetgangers- en fietsinfrastructuur plus een beter georganiseerd openbaar vervoer?

Je bent uit het Leuvense, dus je kent wellicht die stad. Als je parkeert op het Sint-Jacobsplein kan je toch nog perfect gaan shoppen tot in de buurt van het station? Of als je je wagen stalt onder de Philipssite, dan kun je toch nog perfect te voet tot aan het vaartkom raken?
Oud 12 mei 2015, 09:59   #74
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een electrische wagen kan je zelf voor weinig geld maken.
En die rijden ver genoeg.
Een berg batterijen, een onderstel met wielen en een electromotor ? Ieder kind kan dat maken. Maar of het veilig is of comfortabel, dat is een andere zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 10:54   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een berg batterijen, een onderstel met wielen en een electromotor ? Ieder kind kan dat maken. Maar of het veilig is of comfortabel, dat is een andere zaak.
Waarom zou dat niet meer veilig zijn?
Ze rijden al rond van in de 2 wereldoorlog.
En sommigen rijden nog steeds.
Of kijk naar de golf karren.
Zelfde systeem. Tragere batterijen.
Vervang ze en plaats er meer en je hebt een electrische wagen die vrij snel is en redelijk ver geraakt.
Oud 12 mei 2015, 11:00   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunnen wel, mogen niet.
Waarom zou je dat niet mogen?
Iedereen mag zijn motor er uit halen en vervangen door een electro motor.
Sommigen doen het al jaren.
Bij Amerikaanse oldtimers doen ze het vaak.
Meestal in Amerika maar soit hier kan dat evenwel.
En het kost weinig.
Oud 12 mei 2015, 11:23   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar moet je dan ook per se met die wagen tot net voor de stoep kunnen raken van de winkel waar je wenst te shoppen? Wat is er mis met een gordel van parkings rond een centrum (en liefst buiten de ring) en een goed uitgebouwde voetgangers- en fietsinfrastructuur plus een beter georganiseerd openbaar vervoer?

Je bent uit het Leuvense, dus je kent wellicht die stad. Als je parkeert op het Sint-Jacobsplein kan je toch nog perfect gaan shoppen tot in de buurt van het station? Of als je je wagen stalt onder de Philipssite, dan kun je toch nog perfect te voet tot aan het vaartkom raken?
Prima voor toeristen.
Die nemen een ganse dag om rond te wandelen.
Heb jij ganse dagen tijd om boodschappen te doen?
Dacht van niet.
Niemand heeft dat.

En wie van toeristen wil leven moet zorgen dat ze er zijn.
Wat dus slechts tijdelijk is.
Tot ze nieuwe bestemmingen promoten
En dan is bye toeristen en sta je met lege straten en winkels te huur.

En wie huurt nu winkels in straten die onvoldoende opbrengen?
Niemand...tenzij jij misschien?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 mei 2015 om 11:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:31   #78
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Leuven is vandaag een voorbeeld voor vele steden.
Vraag is en blijft, hoe groot gaat men de 'exclusief voor rijke mensen' cirkel maken? Als de parkings die je noemt buiten die cirkel moeten vallen hou je maar een verwaarloosbaar klein gebied over.
Oud 12 mei 2015, 13:33   #79
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat niet meer veilig zijn?
400 volt?
Oud 12 mei 2015, 13:54   #80
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb jij ganse dagen tijd om boodschappen te doen?
Als we iets in een grootstad moeten hebben, dan doen we dat op een zaterdag. En dan volstaat een voor- of een namiddag. Je hebt er zelfs niet één "ganse dag" voor nodig.

Voor dagelijkse spullen en etenswaren doen we een beroep op het warenhuis in de buurt of in de KMO-zone van dienst, dat altijd een voldoende grote parking rond of naast zich heeft.

Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 12 mei 2015 om 13:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be