Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven
een heldendaad 12 17,39%
een (misbegrepen) idealisme 13 18,84%
een louter strategische blunder 15 21,74%
een morele fout 12 17,39%
een criminele praktijk 30 43,48%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2015, 22:00   #861
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Kijk toch eens wie hier een semantisch spelletje aan het spelen is.
En? Krijg ik nog antwoord op mijn vragen? Ik heb er een heleboel pertinente gesteld...

Ik wacht vol ongeduld.

Ge geeft het toch niet op?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:01   #862
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb altijd groot respect gehad voor deze flaminganten bij het uitbreken van WO I die men de passivisten noemt. Ze stelden: "wij schorten de ( toen terechte) Vlaamse strijd op, zolang als ons land bezet is. We werken niet mee met de bezetter om onze Vlaamse eisen kracht bij te zetten.". Dat was de enige correcte houding. Meeheulen met een hardvochtige bezetter van zijn land om het een en ander te bekomen is een teken van zwakheid, van naïviteit, en vooral van lafheid. Men verraadt uiteindelijk datgene wat men wilde beschermen.
Dat begrijpen we allemaal HO maar dit is een situatie die ontstaan is nadat economische herstelplannen genegeerd werden. Wie is er dan zo laf geweest om dat te doen en wie heeft die lafheid dan netjes toegelaten, dat is dan toch schuldig verzuim, niet?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:05   #863
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En? Krijg ik nog antwoord op mijn vragen? Ik heb er een heleboel pertinente gesteld...Ik wacht vol ongeduld. Ge geeft het toch niet op?
Het loopt hier een beetje door elkaar, uit je vorige antwoord begreep ik dat je allerhande economische herstelplannen oninteressant vindt. Mogen we dat zo in onze notulen opnemen?
Oud 22 mei 2015, 22:09   #864
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het loopt hier een beetje door elkaar, uit je vorige antwoord begreep ik dat je allerhande economische herstelplannen oninteressant vindt. Mogen we dat zo in onze notulen opnemen?
Eerlijk gezegd begrijp ik uw 'gefocus' op die 'economische herstelplannen' ook niet zo goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2015 om 22:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:10   #865
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik heb het je nogal hier ergens geschreven, werkman, ik heb begrip voor jouw wanhoop, maar ik weiger me neer te leggen bij het onrecht en blijf de negeerders ervan het vuur aan de schenen leggen, waarschijnlijk tot ik de pijp aan Maarten geef. Op wie ik daar nog verder zal kunnen op rekenen, zal ik op gelijk welk moment als dat nodig is wel uitmaken. Wie deze situatie mee gecreëerd heeft, heeft voor altijd bij me afgedaan. Maar opgeven, nooit.
Ik ben moe Spitting Image.
Ik heb de leeftijd en de ziekte om mezelf rust te gunnen.
En als er een God bestaat zal ik nog een eis hebben en die is dat ik niet op dezelfde plaats mijn eeuwigheid moet doorbrengen als dat ongedierte.
Maar die God bestaat niet.
En degenen die weten en geloven moeten beseffen dat hun devote comedie dus zinloos is. Als ze genoegen hebben aan hun toneel-opvoering moeten ze dat maar volhouden.
Mij niet gelaten. Maar hun tronie is niet meer te aanschouwen nu ze zelf de maskers hebben afgedaan. Het zijn doodskoppen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:12   #866
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik ben moe Spitting Image.
Ik heb de leeftijd en de ziekte om mezelf rust te gunnen.
En als er een God bestaat zal ik nog een eis hebben en die is dat ik niet op dezelfde plaats mijn eeuwigheid moet doorbrengen als dat ongedierte.
Maar die God bestaat niet.
En degenen die weten en geloven moeten beseffen dat hun devote comedie dus zinloos is. Als ze genoegen hebben aan hun toneel-opvoering moeten ze dat maar volhouden.
Mij niet gelaten. Maar hun tronie is niet meer te aanschouwen nu ze zelf de maskers hebben afgedaan. Het zijn doodskoppen.
Dat weten we toch maar nooit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2015 om 22:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:15   #867
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik ben moe Spitting Image. Ik heb de leeftijd en de ziekte om mezelf rust te gunnen. En als er een God bestaat zal ik nog een eis hebben en die is dat ik niet op dezelfde plaats mijn eeuwigheid moet doorbrengen als dat ongedierte. Maar die God bestaat niet. En degenen die weten en geloven moeten beseffen dat hun devote comedie dus zinloos is. Als ze genoegen hebben aan hun toneel-opvoering moeten ze dat maar volhouden. Mij niet gelaten. Maar hun tronie is niet meer te aanschouwen nu ze zelf de maskers hebben afgedaan. Het zijn doodskoppen.
Er is ook goed nieuws, inmiddels zijn we met een aantal mensen die wel bereid zijn tot volwassen dialoog. Anders gezegd, de Pandareuzen zijn opgegaan bij gebrek aan argumenten.
Oud 22 mei 2015, 22:18   #868
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd begrijp ik uw 'gefocus' op die 'economische herstelplannen' ook niet zo goed.
Dat is wat weinig mensen weten, hebben daar onderzoek naar gedaan en werkelijk niet te onderschatten. Vooral omdat het vandaag terug dezelfde actualiteitswaarde heeft, redelijk schokkend wanneer je dat doorkrijgt, was ook voor ons zo overigens.
Oud 22 mei 2015, 22:47   #869
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik heb niets aan u gevraagd, en ik vind uw obsessie met 'herstelplanne'n en dergelijke een beetje creepy.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 22:53   #870
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat weten we toch maar nooit.
Ik benader het omgekeerd hoor.
Als God bestaat en hij laat toe dat er vele mensen smeerlapperij moeten meemaken dan heeft hij hen dat lot voorbehouden.
En als ik daarom dan de kerk moet platlopen om in zijn paradijs te geraken dan blijf ik er liever uit.
Dan is die hel maar voor mij.
En daarom denk ik en ben ik ervan overtuigd dat die God niet bestaat of een zeer onrechtvaardig wezen moet zijn.
Een wezen dat zijn voorbestemde onrechtvaardigheden uitlokte en die smeerlappen waarvan hij zich bediend heeft niet heeft dood gebliksemd.
Mogelijk simplistische gedachte van mij maar ik heb het reeds gezegd :
"Oog om oog; tand om tand"!
Op den duur maken ze een wezen; dat in feite gemaakt is om liefde te betonen; zo. Het maakt het leven wel eenvoudig hoor.
Gedaan met comedie te betonen aan de kerkpoort.
Ik weet wel beter.

Laatst gewijzigd door werkman : 22 mei 2015 om 22:56.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 00:35   #871
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*t heb ik nooit beweerd. Dat zegt u.
Ja, en ik niet alleen:

"Canadian researcher Dr. Henry Makow (who is Jewish himself) says the main reason why the bankers arranged for a world war against Germany was that Hitler sidestepped the bankers by creating his own money, thereby freeing the German people. Worse, this freedom and prosperity threatened to spread to other nations. Hitler had to be stopped!"

“Rakovsky said:

Hitler took over the privilege of manufacturing money, and not only physical moneys, but also financial ones. He took over the machinery of falsification and put it to work for the benefit of the people. Can you possibly imagine what would have come if this had infected a number of other states ?” (Henry Makow, “Hitler Did Not Want War)”

http://inquiringminds.cc/messy-link-...ters-marilyn-d

Zo, nu je de échte reden kent voor WOII, kun je dat dus wél beweren eh.
Ben toch benieuwd hoe je daar nu weer gaat rond fietsen.
Citaat:
Maar het is waar, - zo beweert men althans- "l'argent, c'est le nerf de la guerre". En ja, dus ook Duits grootkapitaal wel te verstaan.
Duits grootkapitaal, zeg je ?

Zelfs wiki draait er geen doekjes om:

“In its early years, intermarriage among the German-Jewish elite was common. Consequently, the partners of Kuhn, Loeb were closely related by blood and marriage to the partners of J & W Seligman, Speyer & Co., Goldman, Sachs & Co., Lehman Brothers and other prominent German-Jewish firms. Prior to the Second World War, a particularly close relationship existed between the partners of Kuhn, Loeb and M. M. Warburg & Co. of Hamburg, Germany, through Paul and Felix, who were Kuhn, Loeb partners. Later on, following World War II, their cousin Sigmund Warburg would briefly continue this relationship as a partner and Executive Director of the firm.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Kuhn,_Loeb_%26_Co.

Wijs me nu de Duitse grootkapitalisten in dit verhaal eens aan, als je wilt.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 00:48   #872
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De herstelbetalingen die aan Duitsland werden opgelegd kwamen niet uit het niets.
Na de Frans-Duitse oorlog legde Bismarck in 1871 herstelbetalingen op aan Frankrijk ten belope van tweemaal de hele Franse jaarlijkse rijksbegroting.
Inderdaad. Alleen toen in 1871 was die begroting slechts enkele procenten van het BNP. Overal trouwens in Europa. Parijs heeft hiervoor toch nieuwe belastingen dienen in te voeren en dat was niet populair. Deze 'herstelbetalingen' dienden in goudfrank uitgevoerd te worden.

In 1919 was elk land zo goed als blut. De geld en mensen verslindende oorlog 1914-1918 veroorzaakte een financieel debacle in alle landen. Om die oorlog te kunnen voeren waren zij allen van het goud afgestapt. Toch wensten de Fransen herstelbetalingen in goudmunt. En toen Duitsland die niet kon opbrengen accepteerden ze 'betalingen' in natura. Zo kreeg Frankrijk als staat ettelijke tonnen steenkool geleverd, die eenmaal op de eigen markt aangekomen de eigen koolmijnen verlieslatend maakten. Bij de becijfering van de hoogte van de herstelbetalingen gingen de revanchistische Fransen en Belgische meelopers uit van vastgoedprijzen, die fenomenaal waren. Het bedrag dat geclaimd werd voor het vastgoed in de Belgische 'verwoeste gewesten' (vooral de Westhoek) kwam overeen met de schatting van het totale Belgische vastgoedbestand in 1914. Keynes heeft over deze praktijken een aardig boekje geschreven. De VS en Groot-Brittannië die op matiging aandrongen kregen dit niet voor elkaar.
Duitsland heeft die astronomisch hoge boete nooit kunnen aflossen. Haar economie ging eraan kapot. Na WO2 heeft het milder behandelde West-Duitsland wel alle schade kunnen betalen.
Oud 23 mei 2015, 01:16   #873
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Hoelang gaat er in dat landje nog gemekker klinken over samenwerking met voormalige bezetters?
Misschien zouden we ook nog wat verder terug kunnen gaan naar Caesar en zijn legioenen dan destijds?
Citaat:
Na de nederlaag van de Eburonen zagen ze hun kans schoon en spanden met de Romeinen samen. (Tegenwoordig zouden we zoiets ‘collaboreren’ noemen, maar dat is uiteraard een anachronisme.) Na een poos gingen ook veel Eburonen zich als ‘Tungri’ omschrijven. Zo werden ze vlotter in de nieuwe samenleving opgenomen en liepen ze minder gevaar om door wraakzuchtige Romeinen te worden opgemerkt.
Info: Tungri
Oud 23 mei 2015, 03:51   #874
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wel, men treedt in (vreemde) krijgsdienst. Waar eigen militairen gesneuveld zijn in gevecht met dit Leger.
Het punt is nu net dat ik die "eigen" en die "vreemde" niet aanvaard.

Zie je, staten zijn voor mij dwingeland-organisaties. Er is er een van die mij dwingt. Dat zou dan mijn "eigen" staat zijn. Ik heb daar, behalve het feit dat die de plak over mij zwaait en ik daar niet onderuit kan, niet meer mee te maken, en niet meer "morele verplichtingen" tegenover, dan tegenover de dwingeland van de buren he. Hij kan mij wel meer rammel geven, dat wel, dus moet ik mij gedeisd houden. Da's waar.

Aangezien ik staten als maffiose organisaties zie, komt het statement over als volgt:

in de bende oorlog tussen de bende die mij aftroggelt, en de bende die de wijk verderop aftroggelt, zou ik een "collaborateur" zijn als ik met de bende die dat ander kwartier aftroggelt en nu "mijn" bende op haar bakkes komt slaan, meehelp, en zou ik een "held" zijn mocht ik de bende van dat ander kwartier gaan aanpakken, aan de kant van de bende die het mijne terroriseert.

Ik zie eerlijk gezegd het morele verschil niet. Met wie ik meedoe (als ik al meedoe) zal afhangen van mijn berekeningskes van persoonlijke voordelen, en eventueel voorkeur voor deze of gene bende he.

Ja, het argument is dat die andere bende nu wel ECHTE smeerlappen waren in vergelijking met de "mijne". Er kunnen inderdaad kwantitatieve verschillen in maffiose praktijken bestaan, dat wel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 mei 2015 om 03:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 03:56   #875
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt gij echt dat uw logische redeneringen waardevol zijn? Dat ge met uw extremistische ideeën andere mensen 'aan het denken zult zetten'?
Met U is alle hoop vervlogen, dat geef ik toe.
Oud 23 mei 2015, 05:52   #876
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb niets aan u gevraagd, en ik vind uw obsessie met 'herstelplanne'n en dergelijke een beetje creepy.
Dat weet ik, ik had aan jou iets gevraagd en je zei dat je het niet interessant vond, 'creepy' lijkt me een betere omschrijving en dat is niet zomaar, weten we inmiddels. De reden is echter eenvoudig te begrijpen, die herstelplannen houden rechtstreeks verband met die Grote Leugen waarvan sprake. Het is echt geen pretje om te moeten beseffen dat we uiteindelijk de vijand gesteund hebben wat tot onze eigen ondergang heeft geleid, technisch gezien wou Hitler ons dus helpen maar dat zijn we gaan tegenwerken met de gekende gevolgen. En sterker, vandaag gebeurt hetzelfde waardoor de bevolking de dupe is, politiek bekrachtigt dit door allerhande besparingsplannen en verstikkende maatregelen op te leggen.

Laatst gewijzigd door tandem : 23 mei 2015 om 05:53.
Oud 23 mei 2015, 06:07   #877
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door totentrekker Bekijk bericht
Paul De Grauwe zal je ongetwijfeld gelijk geven. We moeten meer uitgeven zodat we, zoals Griekenland, veel te veel schulden hebben om failliet te gaan. Anderen zullen dan uit solidariteit onze schulden wel moeten betalen.
Er is wel iets voor te zeggen he.

Het doel is niet van rijk te worden, het doel is van met een bergketen schulden te sterven. Dan hebt ge pas echt winst gemaakt, ttz, meer bekomen dan gegeven.

Het geheimpje is natuurlijk dat niet iedereen dat kan doen. Anders werkt het niet meer

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 mei 2015 om 06:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 06:24   #878
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Inderdaad. Alleen toen in 1871 was die begroting slechts enkele procenten van het BNP. Overal trouwens in Europa. Parijs heeft hiervoor toch nieuwe belastingen dienen in te voeren en dat was niet populair. Deze 'herstelbetalingen' dienden in goudfrank uitgevoerd te worden. In 1919 was elk land zo goed als blut. De geld en mensen verslindende oorlog 1914-1918 veroorzaakte een financieel debacle in alle landen. Om die oorlog te kunnen voeren waren zij allen van het goud afgestapt. Toch wensten de Fransen herstelbetalingen in goudmunt. En toen Duitsland die niet kon opbrengen accepteerden ze 'betalingen' in natura. Zo kreeg Frankrijk als staat ettelijke tonnen steenkool geleverd, die eenmaal op de eigen markt aangekomen de eigen koolmijnen verlieslatend maakten. Bij de becijfering van de hoogte van de herstelbetalingen gingen de revanchistische Fransen en Belgische meelopers uit van vastgoedprijzen, die fenomenaal waren. Het bedrag dat geclaimd werd voor het vastgoed in de Belgische 'verwoeste gewesten' (vooral de Westhoek) kwam overeen met de schatting van het totale Belgische vastgoedbestand in 1914. Keynes heeft over deze praktijken een aardig boekje geschreven. De VS en Groot-Brittannië die op matiging aandrongen kregen dit niet voor elkaar. Duitsland heeft die astronomisch hoge boete nooit kunnen aflossen. Haar economie ging eraan kapot. Na WO2 heeft het milder behandelde West-Duitsland wel alle schade kunnen betalen.
Dit is weer een prachtige reactie, dank hiervoor. Het maakt steeds duidelijker dat het steeds om hetzelfde gaat, we kunnen ons beeld dan ook aanpassen met inbegrip van WOI. We hebben dus blijkbaar een systeem dat ons telkens tot een oorlog brengt en elke poging om een normale economie te installeren wordt verdonkeremaand, niet moeilijk dat insiders ons waarschuwen voor een volgende catastrofe in de vorm van WOIII. Nu, we weten dit allemaal wel maar waarom gebeurt er dan niets met al die nuttige informatie? Gaan we onze kleinkinderen dan opzadelen met hetzelfde?

Laatst gewijzigd door tandem : 23 mei 2015 om 06:26.
Oud 23 mei 2015, 06:28   #879
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Hoelang gaat er in dat landje nog gemekker klinken over samenwerking met voormalige bezetters? Misschien zouden we ook nog wat verder terug kunnen gaan naar Caesar en zijn legioenen dan destijds?
Info: Tungri
Misschien interessanter om naar de toekomst te kijken? De geschiedenis leert, zegt men al eens.
Oud 23 mei 2015, 06:35   #880
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
[/b]“Rakovsky said:

Hitler took over the privilege of manufacturing money, and not only physical moneys, but also financial ones. He took over the machinery of falsification and put it to work for the benefit of the people. Can you possibly imagine what would have come if this had infected a number of other states ?” (Henry Makow, “Hitler Did Not Want War)”
[/i]
http://inquiringminds.cc/messy-link-...ters-marilyn-d
Inderdaad Diego, het zou een domino in gang gestoken hebben waardoor heel de wereld bevrijd wordt van z'n geldketenen die opgelegd worden door een enkeling. En dat is zelfs geen kapitalisme maar tribalisme, vandaag is er ook geen probleem om al die schulden af te lossen, een dergelijk scenario bestaat toegepast op Griekenland.

Citaat:
De introductie heeft ons een indicatie gegeven van de mogelijkheden om schulden uit het wereldbeeld te laten verdwijnen. Technisch is dit perfect denkbaar maar wil echter niet zeggen dat het ook wordt uitgevoerd, het scheppen van een precedent kan dan helpen opdat meer mensen het idee leren kennen. Een precedent kunnen we actueel maken en dan komt Griekenland onmiddellijk in aanmerking als benchmark. Op deze pagina simuleren we hoe dit in z’n werk zou kunnen gaan en houden dit – om niet onnodig in details verstrikt te raken – zo eenvoudig mogelijk. Het belangrijkste is de gehanteerde methode die in kwalitatief opzicht anders is dan we gewend zijn, om deze reden dan ook als een sociale innovatie te beschouwen.

De puzzel klopt!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be