Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2015, 16:02   #1421
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t is net het niet afschrijven v die schulden dat de Grieken zonder uitzicht niet voor een aantal jaar, maar permanent in complete armoede stort.
alleen kwijtschelding kan als hefboom gebruikt worden voor structurele veranderingen (zoals die pensioenleeftijd).

maar vergeet vooral niet, dat heel deze financiele ramp de schuld is van de EU politici en leiders, niet echt vd Grieken. al doen onze politici hun uiterste best om de bal uitsluitend bij de Grieken te leggen, Martens, Dehaene, Verhofstadt ...(lees de klassieke EU partijen vd vorige generatie)...ZIJ zijn verantwoordelijk.

100 % akkoord !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 16:12   #1422
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Fijn plaatje, er lijkt geen einde aan te komen. Zou men dan echt niet doorhebben dat er zoiets bestaat als 'de cirkel doorbreken'? Of 'de knop omdraaien', het is maar hoe je het zeggen wil natuurlijk.
De cirkel doorbreken ?
Het is een vicieuze cirkel.
Vicieus = (verdorven)²
Oud 23 juni 2015, 16:16   #1423
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik ga voor niets.
Tsipras maakte gewoon verkiezingsbeloften die hij nooit kan waarmaken.
Komt bekend voor.
Maar dat een Griek niet minstens even lang zou moeten werken dan de Belg, de Duitser , de Fransman enz... , terwijl deze zijn rekeningen betalen , is al te gek.
Wil je nog eens # 1406 lezen ?
Oud 23 juni 2015, 16:21   #1424
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wil je nog eens # 1406 lezen ?
Tja , voor elk land is de kwijtschelding van de schulden een hefboom voor de economie.
Spanje staat al op de deur te kloppen indien Griekenland nog meer schuld kwijtgescholden krijgt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 16:28   #1425
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja , voor elk land is de kwijtschelding van de schulden een hefboom voor de economie.
Spanje staat al op de deur te kloppen indien Griekenland nog meer schuld kwijtgescholden krijgt.

Uiteraard. Dus de oplossing is? Juist.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 16:32   #1426
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Dus de rekening moet betaald worden door de instellingen (banken) en de mensen met staatsobligaties ?
Oud 23 juni 2015, 16:41   #1427
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de rekening moet betaald worden door de instellingen (banken) en de mensen met staatsobligaties ?
Wat doet de ECB met die eurotjes dat ze verwekt hebben met de QE, die liggen daar toch gewoonweg te wachten op Griekenland?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 16:55   #1428
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat doet de ECB met die eurotjes dat ze verwekt hebben met de QE, die liggen daar toch gewoonweg te wachten op Griekenland?
Op ons toch ook ?
De geldvoorraad verhogen is een middel om mogelijke deflatie te bestrijden.
Oud 23 juni 2015, 17:46   #1429
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bekommernis van Europa is niet dat elke Griek het goed heeft maar dat het primair saldo van dat land op orde is.
Het eerste is het probleem van Tsipras maar hij moet beseffen dat het welzijn van de Grieken niet langer kan gefinancierd worden met geleend geld.
Inderdaad. Dat is gans het punt.
Oud 23 juni 2015, 17:53   #1430
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*�*r wringt het schoentje.
De Grieken zelf krijgen (bijna) niets.
Nog zo een die denkt dat de Grieken niets krijgen.

Als ik 2.000 euro netto verdien, en ik los 700 euro lening af per maand, hoeveel krijg ik dan van mijn werkgever: 2.000 of 1.300?

Welnu, de Griekse staat krijgt die miljarden steun. Dat ze die daarna gebruikt om eerder gemaakte schulden af te lossen, verandert daar niets aan.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 18:00   #1431
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
met zo'n uitspraak val je toch zwaar door de mand. de bedoeling zou moeten zijn om van Griekenland ter een stabiel eu-lid te maken. hen misbruiken om geld naar de banken te sluizen (jouw en mijn geld) slaagt nergens op.
Val je door de mand? Mijn bedoeling is niet om Griekenland een stabiel EU-lid te maken. Mijn bedoeling is om de euro af te schaffen en als een Griekse exit daar kan bij helpen, graag. Meer nog, mijn bedoeling is om de ganse Europese Unie op te doeken.

Citaat:
banken die nog steeds leningen met geweldige intrest hebben omwille vh zogezegde enorme risico. Dat dit risico gelijk aan 0 is voor die (omdat jij en ik afdokken) mag niet gezegd worden, dan is het logischer de Griek met de vinger te wijzen.
Het risico is nul procent?

Citaat:
los daarvan heeft elke staat schulden, dat op zich is niet het probleem of grote punt.
Jawel. Die schulden zijn een probleem, zeker als ze zo belachelijk groot zijn zoals in Europa gangbaar is.

Citaat:
pericles
moest je kennis van zaken hebben, buiten de roddelkranten, dan zou je weten dat voor miljoenen grieken het pensioen vd bompa nog het enige familiale inkomen is. onderwijs is weg, naar de dokter gaan zit er niet in, de publieke dienstverlening is onbestaande
de rest is maw al afgepakt (loonbeslag of draconische belastingen).
En toch heeft Griekenland een overheidsbeslag dat meer dan tien procent lager is dan in België. Hoezo, alles wordt afgepakt?

Nogmaals, ge kunt geen westerse verzorgingsstaat bouwen op een derdewereldeconomie.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 23 juni 2015, 18:09   #1432
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet de bedoeling kennen van QE. De bedoeling van QE is van geld meer doen te circuleren zonder daarom overdreven inflatie te veroorzaken. Dat lijkt eigenaardig.

De normale manier om geld doen te ontstaan in ons type fiat systeem, is om de interest rate van de centrale bank te verlagen. Daardoor kunnen banken grotere reserves ECB geld lenen aan lagere kost, en kunnen zij dus ook leningen (bankengeld) ter beschikking stellen aan hun klanten tegen lagere interest. Door concurrentie onder banken gaat dat vanzelf gebeuren tot daar waar leningen nog net rendabel zijn voor banken.

A priori gaan de burgers, hoe lager de interest waaraan ze kunnen lenen, meer lenen om dingen te doen, waaronder te investeren en te consumeren.

Maar dat is nu in panne. De interesten zijn belachelijk laag, en mensen lenen niet meer. Dat komt omdat de interest allang niet meer de rem op een lening is, maar wel de veel strengere solvabiliteitseisen (behalve voor staten blijkbaar).

Leningen door burgers zijn niks anders dan het omzetten van niet-liquide assets in liquide assets (die hopelijk gaan circuleren).

Als burgers dat niet meer doen, gaat de ECB dat ZELF doen. De ECB gaat dus niet-liquide assets opkopen (bijvoorbeeld, aandelen, schuldbrieven, .... ) van niet-banken (bijvoorbeeld pensioenfondsen) aan a priori lichtjes interessante prijzen, om daar Euros (liquide assets) tegenover te zetten.

DAT is QE. Het is het omzetten van niet-liquide assets in liquide assets. Van "trage" beleggingen in geld. Wat burgers normaal doen, maar nu doen ze dat niet meer.

Echter, die QE kan een omgekeerd effect hebben. Het kan zijn dat fondsen en zo met niet-liquide assets zitten waar ze niet af geraken, en waar ze eigenlijk graag liquide geld voor zouden krijgen om schulden met hogere interesten mee af te betalen. Als die fondsen hun QE geld DAARVOOR gebruiken, dan heeft QE zelfs een omgekeerd effect: het afbetalen van leningen. Daardoor KRIMPT de geldmassa in plaats van toe te nemen. QE kan dus evengoed een effect van geldkrimp veroorzaken eerder dan monetaire inflatie.

De hoop is gewoon van QE, dat fondsen met niet-liquide assets die gaan omzetten in liquide geld, om daarmee terug gaan te investeren in "betere" assets. De vrees is dat die fondsen daarmee eerder leningen gaan afbetalen.

QE is NIET, zoals men zou denken, gewoon maar geld drukken. QE is het vervangen van de geldcreatie die normaal gezien gebeurt met prive bankengeld doordat entiteiten leningen aangaan (de voornaamste vorm van geldcreatie) nu laten gebeuren door de ECB zelf, zonder langs banken om te gaan, maar rechtstreeks bij "burgers" (ttz entiteiten die niet-liquide assets hebben en die als onderpand voor een "eeuwige lening zonder interest" zouden willen geven).
Oud 23 juni 2015, 18:19   #1433
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs zonder schuld gaat het niet . Griekenland heeft een zwaar negatief primair saldo en moet, zonder zeer zware economische hervormingen, blijven bedelen om geld.
Een hopeloos geval.

Inderdaad is DAT het probleem. Moest Griekenland een positief saldo hebben voor interest, dan zou ik er voorstander van zijn om die hun schulden inderdaad grotendeels kwijt te schelden, of uit te smeren over de komende 70 jaar of zo. Iets waar de troika eigenlijk mee zou instemmen: het enige dat ze vragen is een positief saldo.

En DAT is wat de Griekse regering niet wil: een positief saldo.

Zolang uw balans niet in orde is, zijn alle verdere leningen een bodemloze put. Een paar jaar kunt ge daar nog geduld mee hebben, maar nu gaat dat niet meer he.
Oud 23 juni 2015, 18:32   #1434
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Want daar waar kwijtschelden een boom is voor de economie van degene die schuld had, is het een domper voor degene die de schuldeiser was he.

Leningen kwijtschelden hebben 2 effecten:

1) een niet-gedekte geldcreatie die inflatie zou kunnen veroorzaken

2) het verlies van de assets, de solvabiliteit, en dergelijke meer van de schuldeiser (die moet inderdaad zijn counterparty risk ondergaan, maar normaal gezien ging die uit van een beperkt risico).
Oud 23 juni 2015, 18:41   #1435
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee. Want daar waar kwijtschelden een boom is voor de economie van degene die schuld had, is het een domper voor degene die de schuldeiser was he.
Dit klopt niet Patrick, bij een monetaire reset kan de schuldeiser z'n geld terugkrijgen, zelfs zonder kwijtschelding van de schuld. Dit is een kwestie van criteria die gebaseerd worden op rechtvaardige principes en dat in hoeverre de schuldenaar absoluut die schuld moet betalen. Tal van andere variaties zijn te bedenken.

Laatst gewijzigd door tandem : 23 juni 2015 om 18:42.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 20:53   #1436
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op ons toch ook ?
De geldvoorraad verhogen is een middel om mogelijke deflatie te bestrijden.
In de media wordt deflatie meestal voorgesteld als iets negatief.
Dat begrijp ik niet.
Kan/wil iemand dat uitleggen ?
Oud 23 juni 2015, 20:56   #1437
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht

Als ik 2.000 euro netto verdien, en ik los 700 euro lening af per maand, hoeveel krijg ik dan van mijn werkgever: 2.000 of 1.300?

Welnu, de Griekse staat krijgt die miljarden steun. Dat ze die daarna gebruikt om eerder gemaakte schulden af te lossen, verandert daar niets aan.
Volledig akkoord maar dat verandert niets aan de werkelijkheid dat de Grieken zelf praktisch niets in hun handen krijgen.
Integendeel.
We zagen het deze avond opnieuw op de tv.
Oud 23 juni 2015, 20:56   #1438
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht

Volledig akkoord maar dat verandert niets aan de werkelijkheid dat de Grieken zelf praktisch niets in hun handen krijgen.
Integendeel.
Oud 23 juni 2015, 20:56   #1439
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de media wordt deflatie meestal voorgesteld als iets negatief.
Dat begrijp ik niet.
Kan/wil iemand dat uitleggen ?
Deflatie zorgt ervoor dat consumptie wordt uitgesteld. Op korte termijn heeft dat een negatieve invloed op de economie, daar er meer gespaard wordt. Sparen is echter uitgestelde consumptie, waardoor het op lange termijn amper effect heeft.

Oud 23 juni 2015, 20:57   #1440
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel.
Maar ze hebben wel genoten van de overheidsuitgaven die gefinancierd zijn door de oorspronkelijke leningen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be