Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2015, 15:13   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Dat kan je onmogelijk 'met het hakmes'.
Een overgangsperiode waarin beide systemen bestaan is inderdaad aangewezen.

X-euro staatspensioen, y-euro van uw groepsverzekering/fonds/etc...om na z-aantal jaren het staatspensioen volledig te verlaten.

Ik zeg niet dat we mensen die geen klop hebben gedaan hun hele leven moeten onderhouden (cfr. bembemmekes) maar werken moet lonen en iedereen die werkt moet een fair loon krijgen, en de mogelijkheid om ee fair pensioen op te bouwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 16:28   #42
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
2 !

Je hebt net de drie fundamentele manieren van economische interactie beschreven De twee laatste zijn vrijwillig, de eerste is door dwang of bedrog.
Is stelen een economische interactie??

Waar haalt gij toch uw rare ideeën vandaan?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 16:33   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Ik denk niet dat een fabrieksarbeider welke tot zijn 67 zal moeten werken om een aalmoes pensioentje te krijgen veel jobgerelateerde kosten heeft afgetrokken tijdens zijn fantastische loopbaan in de prive sector.
Niet teveel veralgemenen aub.
Er zijn fabrieksarbeiders met een fatsoenlijk diploma, een fatsoenlijke pree, maar inderdaad zoals iedereen in de privé een triestig pensioen, als er geen pensioenfonds aan hangt.
Welke sectoren kennen zo'n pensioenfonds tweede pijler ?
Welke niet ?

Voorts is gans niet zeker welke fabrieksarbeiders tot 67 zullen moeten werken. Tenzij gij een glazen bol hebt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 16:34   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij de les blijven : het gaat om pensioen. Niet om verloning. Net zoals een hogere ambtenaar een veelvoud verdient van een starter is dat in de privé net zo.
Maar de grootverdiener in de privé botst op een pensioenplafond
De grootverdiener in de ambtenarij kent geen plafond.

Daar zit dus de marge tot sanering, om zo dan op termijn naar een eenheidsstelsel te komen.
Als we spreken over een ambtenaar, dan is er wel degelijk een plafond.

Schoofken zit niet aan dat plafond, en akkoord, het is een hoog plafond. Maar hoe hoog precies, weet ik niet.

Maar dus niet liegen aub, want er is een plafond.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 juli 2015, 16:38   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het zijn vooral de erfrijken die rechts-neoliberaal zijn. De anderen beseffen nog waar ze vandaan komen.
Dat kan zijn.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik ben centrum-rechts en zeker niet erf-rijk.

Ik zie wel wie er nog zoal actief is in de lokale afdeling van de nva.
Dat lijkt me dan nog wel mee te vallen.

.

Oud 4 juli 2015, 16:45   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien men een evenwichtig en eerlijk pensioenstelsel op poten kan zetten is dat zeker bespreekbaar.

Maar zolang ambtenaren een dubbel bruto pensioen krijgen ivg met een werknemer en zelfs tot 3 keer zoveel als een zelstandige (dixit de minister van pensioenen) moeten ze met hun poten afblijven van de tweede pijler.

Of moeten alle werknemers sukkelaars worden ter meerdere ere en glorie van het herenvolk de ambtenaren ?
Uit (ongezonde) nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten hoeveel een zelfstandige heeft bijgedragen aan zijn pensioenfonds, tegenover de private werknemers aan specifieke sociale lasten voor hun pensioen.

De zelfstandigen hebben altijd een eigen systeem verkozen, volgens hun principe: "laat ons gerust, belast ons niet teveel, we moeten geen groot pensioen, we sparen zelf wel en we hebben ons bedrijf dat we kunnen verkopen".

Het meest transparante systeem is een aparte sociale bijdrage, heel duidelijk voor eenieders pensioen.
Met een systeem ingebouwd van solidariteit.
Maar met een duidelijke binding: wie meer heeft bijgedragen, moet ook meer trekken. (niet recht evenredig dus, gezien die solidariteit, maar toch ..)

.

Oud 4 juli 2015, 16:47   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik pleit er dan ook voor om het repartitiesysteem te verlaten.
Ik ga met je mee.

Maar praktisch gesproken is dat slechts mogelijk als je zeer geleidelijk werkt.

Verplichting voor alle sectoren van de tweede pijler is zeer dringend het beste begin hiervan.

.

Oud 4 juli 2015, 17:08   #48
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dat kan je onmogelijk 'met het hakmes'.
Tuurlijk wel
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 17:11   #49
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit (ongezonde) nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten hoeveel een zelfstandige heeft bijgedragen aan zijn pensioenfonds, tegenover de private werknemers aan specifieke sociale lasten voor hun pensioen.

De zelfstandigen hebben altijd een eigen systeem verkozen, volgens hun principe: "laat ons gerust, belast ons niet teveel, we moeten geen groot pensioen, we sparen zelf wel en we hebben ons bedrijf dat we kunnen verkopen".

Het meest transparante systeem is een aparte sociale bijdrage, heel duidelijk voor eenieders pensioen.
Met een systeem ingebouwd van solidariteit.

Maar met een duidelijke binding: wie meer heeft bijgedragen, moet ook meer trekken. (niet recht evenredig dus, gezien die solidariteit, maar toch ..)

.
Waarom zou dat nodig zijn?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 17:14   #50
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Waarom zit iedereen over die pensioenleeftijd te melken, toevallig niet opgemerkt dat deze pas ingevoerd wordt in 2030?

Omdat in dan 59 ben,de leeftijd waarbij ik altijd al had gedacht een jaar in brugpensioen te zijn.

Laatst gewijzigd door Rahowa : 4 juli 2015 om 17:19.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 17:22   #51
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ambtenaren dragen niets af want zij zijn netto-ontvangers.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 17:42   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is stelen een economische interactie??

Waar haalt gij toch uw rare ideeën vandaan?
Tuurlijk. Het is de voornaamste. Dat, en afpersen onder dreiging van geweld. Het zijn de basis interacties.
Oud 4 juli 2015, 17:43   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit er dan ook voor om het repartitiesysteem te verlaten.
Tegen wie zegt ge het.
Oud 4 juli 2015, 18:05   #54
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we spreken over een ambtenaar, dan is er wel degelijk een plafond.

Schoofken zit niet aan dat plafond, en akkoord, het is een hoog plafond. Maar hoe hoog precies, weet ik niet.

Maar dus niet liegen aub, want er is een plafond.

.
Even nagekeken, je hebt gelijk : er is een maximumplafond van 6.800 euro per maand (index 2008).
Interessant cijfermateriaal in dit artikel : toen waren er al 2700 ambtenaren die het maximum pensioen opstrijkten.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...700-euro.dhtml
Citaat:
Het aantal topambtenaren met een maandelijks pensioen van bijna 5.700 euro neemt de jongste jaren enorm snel toe. Het contrast met het gemiddelde pensioen van de Belg, 1.177 euro voor een mannelijke werknemer en 577 euro voor vrouwelijke werknemers, is dan ook enorm groot, schrijft Plus Magazine.

De verschillen tussen de hoogste en de laagste pensioenen blijken verrassend groter te zijn dan gedacht, net als deze tussen werknemers en ambtenaren, blijkt uit het artikel van Plus Magazine.

Sterk toegenomen
De Belgische pensioendiensten betalen een maandelijks bedrag uit dat varieert van 0,05 euro tot 6.830 euro. Het maximumpensioen loopt op tot 5.691,60 euro per maand. Het aantal ambtenaren dat dit maximumpensioen ontving nam in 2007 toe met 28 procent en moet nu rond de 2.700 liggen.

Door de Copernicushervorming kunnen topambtenaren door dit plafond breken. Hun absoluut maximumpensioen kan oplopen tot 6.830 euro per maand. (belga/adv)

Laatst gewijzigd door Pandareus : 4 juli 2015 om 18:07.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 18:11   #55
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Omdat in dan 59 ben,de leeftijd waarbij ik altijd al had gedacht een jaar in brugpensioen te zijn.
Dat zal enkel nog gaan voor de flikken, die vallen onder minister Jan en die maakt daar wel een uitzonderingske voor vanaf 58jaar. Anders gaan ze staken, die deugnieten. En stakende flikken zorgen niet voor flitsboetes.
Tenslotte is op een bureau zitten PV's schrijven of in een auto zitten flitsen een zwaar beroep.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 18:50   #56
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Waarom zit iedereen over die pensioenleeftijd te melken, toevallig niet opgemerkt dat deze pas ingevoerd wordt in 2030?

Ah, tis niet voor nu.
Allé dan is het goed.
Ik stel voor dat we in 2030 de pensioenleeftijd op 130 te zetten, kwestie van vooral duidelijk te zijn.

(Hoe oud bent u eigenlijk ?)

Ik heb aan het begin van mijn carriere mensen op pensioen zien gaan op 50, soms mochten ze een jaar van tevoren gewoon thuisblijven van de werkgever. Die kregen de volle wedde tot dat brugpensioen dus.

Langer werken is een belastingsverhoging. Dit is bijgevolg een belastingsregering.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 18:53   #57
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Raken aan de ambtenarenpensioenen wil ook zeggen dat - als men fair wil zijn -ook de extralegale voordelen en de belastingaftrekken in de privé moet schrappen en terugvorderen van zij die er gebruik van gemaakt hebben. Tenminste als men 'eerlijk' orde op zaken wil stellen. Maar ik vrees dat dat bij demonen niet aan de orde is. Hij redeneert in functie van eigen belang. Dat is duidelijk en ook begrijpelijk, maar schijnheilig.
Uw idee van eerlijkheid klopt voor geen meter. Extralegale voordelen zijn niet gestoeld op solidariteit. Een pensioen, en zeker een ambtenaren pensioen is dat wel.
Oud 4 juli 2015, 18:55   #58
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Belastingaftrekken' was misschien niet het juiste woord, maar inbreng van 'jobgerelateerde' onkosten (de 'zaken'etentjes, de 'bedrijfswagens waar mevrouw mee rijdt om haar boodschappen te doen of die dient om op vakantie te gaan...)
Denk dat de gemiddelde arbeider geen bedrijfswagen heeft en al zeker geen zaken etentjes doet.
Oud 4 juli 2015, 18:56   #59
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Simpel. Vanaf volgende maand op de bestaande ambtenarenpensioenen een haircut van 50% van het gedeelte dat het maximum pensioen in de privé voor een volledige loopbaan te boven gaat. Die andere 50% mogen jullie houden, als verworven recht.
Akkoord , maar dan moeten ze eerst het uitgesteld werk uitvoeren.
Oud 4 juli 2015, 18:59   #60
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Net zoals het met zelfstandigen het geval is, is en was er NIEMAND om jullie te weerhouden om ambtenaar, zelfstandige of werknemer in de privé te worden.
ALLE voor en nadelen zijn immers voor IEDEREEN gekende onderwerpen, dus ook het pensioen. Nu lullen over de ambtenaren pensioenen zijn vijgen na Pasen.
Demagogie.
Trouwens de spelregels veranderen onderweg.
Ambtenaren lonen zijn zelfs hoger dan in de privé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be