Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2015, 21:33   #41
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
.daarom de historische kruisiging waarvan ik zeker van ben dat hij daadwerkelijk tijdens de Romeinse tijd gekruisigd werd als "misdadiger" terwijl hij dat op geen enkele wijze was,
Misdadiger is een wat onbeholpen ingekleurde vertaling van Zeloot. Eerder moet men dit in deze context zien als vijand van het Rijk. En zich uitgeven voor messias, wat ' gezalfde koning ' wil zeggen, is een regelrechte greep naar de macht. Daar stond de kruisdood op.
Citaat:
hij werd wel gekruisigd, al zijn de bronnen hiervan twijfelachtig, ten midden van twee echte misdadigers...wat is hierin de contradictie of dilemma ?
Misdadigers in de ogen van de Romeinen. Weerstanders tijdens WO II waren ook misdadigers in de ogen van de Duitsers.

Laatst gewijzigd door Aton : 16 juli 2015 om 21:34.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 21:36   #42
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Jezus' leer zal voor een stuk wel te herkennen vallen in het NT.
Echter denk ik er zo het mijne van.
Tussen de lijnen is er zoveel op te merken en volgens mij predikte Jezus naartoe een samenleving los van geld. Caesar's hoofd op de munt.
Tegelijk in dat tijdskader hadden wij als mensen veel blinde vlekken, waar een verlicht iemand door de hel moest gegaan zijn. De uitspraak: laat hij die vrij van zonde is de eerste steen werpen. Is toch ook eentje die blijven steken is.
Echter zijn die twee net het moeilijkste na te leven. Zorgenvrij van geld bestaan, en vrij van vooroordelen leven.

Nu zijn zorgen relatief want hij zei ook: schenk al uw bezittingen weg en gij zult weten wat rijkdom is.

Het was toch "iets" van belang dat onder de mensen gaande was waardoor we onze dagen deftig begonnen tellen.
En hoe komen wij dan terug tot die kern van zijn leer?
Wat zou Jezus doen?
Een opstand organiseren tegen het R.Rijk. Toch duidelijk, of niet soms.
Oud 16 juli 2015, 21:39   #43
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een opstand organiseren tegen het R.Rijk. Toch duidelijk, of niet soms.
Dat haal ik er niet duidelijk uit neen.
Hij wou er naast leven. Maar werd te succesvol.
Er was teveel onenigheden en de blinde vlekken van toen lieten toe dat de ander de macht greep. Volgens mij gaf Jezus die zonder verzet af om zijn volgelingen erger te besparen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 22:06   #44
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké; ik zal mijn vraag anders draaien. Wat heeft u persoonlijk geleerd uit wat ons als de woorden en of de leer van Jezus wordt overgeleverd?

Mijn vraag is niet of het Jezus en/of Paulus is die deze boodschap uitstuurde; mijn vraag is ook niet of de kerk haar rol wel of niet goed vervuld;
mijn vraag is of u iets heeft opgestoken met dat wat ons als de leer van Jezus wordt aangedragen. En ik vraag ook niet of u al of niet gelovig bent...
Ik vind het een interessante vraag. Als ex-katholiek en ex-atheïst ben ik me op zeker moment toch eens gaan verdiepen in zogezegde uitspraken (?) van Jezus. En ik vond vooral in het Thomasevangelie zeer goede uitspraken.
Het viel me op dat Jezus nooit het woord 'god' gebruikte, dat is ook geen joods woord. Wel het woord 'Vader' als éénheid met 'Moeder Aarde', zie het http://www.powerdetox.nl/DetoxInform...ieEssenen.aspx
Ik denk dat Jezus zijn kennis en wijsheid heeft opgedaan bij de Essenen, een esoterisch sekte. Vandaar zijn uitspraak: Wordt één met de Vader zoals ik één ben met de Vader. Waaruit ik versta dat het rijk van de Vader één met het rijk van de Moeder, de Levenskracht is die de aarde tot een Levende planeet maakt. Zei Jezus niet: Ik ben de 'Levende'? Ik ben de mensen-zoon?
Nu kan ik hier een hoop verzen opschrijven uit het Thomasevangelie die mij een beeld van Jezus geven dat heel waardevol is op gebied van wijsheid. Maar gelieve het zelf eens te lezen.
Een voornaam vers vind ik: Jezus zei: Wie alles kent, behalve zichzelf, mist alles.

Ik vermoed dat Jezus een atheïst was, die de Vader (verlichting) in zichzelf had gevonden.

Laatst gewijzigd door Hypatia : 16 juli 2015 om 22:27.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 22:43   #45
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Het viel me op dat Jezus nooit het woord 'god' gebruikte, dat is ook geen joods woord. Wel het woord 'Vader' als éénheid met 'Moeder Aarde', zie het ...
Wat je over jezelf vertelt is erg grappig en wat je over Jezus zegt is onzin.

Neem het eerste evangelie, Mattheüs. Jezus wordt beproefd door de duivel en dan spreekt hij over God. In hoofdstuk 5 in de zaligsprekingen ook en ook in 6 enzovoort.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 23:10   #46
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat je over jezelf vertelt is erg grappig en wat je over Jezus zegt is onzin.

Neem het eerste evangelie, Mattheüs. Jezus wordt beproefd door de duivel en dan spreekt hij over God. In hoofdstuk 5 in de zaligsprekingen ook en ook in 6 enzovoort.
Was Jezus geen jood? Ik dacht toch dat de joden niet het woord 'God' gebruikten, maar Jahwe of zoiets. Is het woord 'God' niet later uitgevonden door vertalingen uit het Aramees of het Grieks? Niet dat ik zo'n kenner ben.
Daarbij, ieder zijn eigen onzin, niet?

Heeft Jezus ook niet ergens gezegd: 'Het Rijk van de Vader is in u en rondom u, maar jullie zien het niet'? Ja, dat raakt mij, dat geloof ik wel.

Ook denk ik dat Jezus metaforen gebruikte om iets duidelijk te maken.

Laatst gewijzigd door Hypatia : 16 juli 2015 om 23:15.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 23:20   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zou het kunnen dat het nog verder teruggaat dan het jodendom???
Ik meen dat het een vrij universele regel betreft die in vele religies voorkomt. Niemand dient zich dat toe te eigenen. Dat is een uiting van hoogmoed.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 01:14   #48
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oké; ik zal mijn vraag anders draaien. Wat heeft u persoonlijk geleerd uit wat ons als de woorden en of de leer van Jezus wordt overgeleverd?
Het zelfde als de fabels van Jean de La Fontaine.
Maar dan van eeuwen geleden en verzonnen door onbekende auteurs
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 02:16   #49
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat Jezus een atheïst was, die de Vader (verlichting) in zichzelf had gevonden.
En ik vermoed dat je over jezelf bezig bent.
Oud 17 juli 2015, 02:21   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik vermoed dat je over jezelf bezig bent.
Hypatia werd op gruwelijke wijze vermoord door christenen. Een moord die qua motief terug te brengen is tot het misdadige eerste gebod.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2015 om 02:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 02:24   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Was Jezus geen jood? Ik dacht toch dat de joden niet het woord 'God' gebruikten, maar Jahwe of zoiets. Is het woord 'God' niet later uitgevonden door vertalingen uit het Aramees of het Grieks? Niet dat ik zo'n kenner ben.
Dat is wel duidelijk

Citaat:
Heeft Jezus ook niet ergens gezegd: 'Het Rijk van de Vader is in u en rondom u, maar jullie zien het niet'? Ja, dat raakt mij, dat geloof ik wel.
Jezus heeft zus en heeft zo gezegd... ONZIN ! Het waren de auteurs van de evangeliën die hem dit hebben laten zeggen. En wie waren die auteurs? Het enige wat we zeker weten is dat het Hellenistische joden waren die in het Grieks schreven voor een Griekssprekend publiek.
Oud 17 juli 2015, 06:51   #52
Peche
Banneling

Standaard

Wat is de kern van Christus had beter geweest.
Drievuldigheid?
In Egypte was er ook zulk verhaal gaande...
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 06:57   #53
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zitten hier heel veel naast elkaar door te praten.
Termen als god, godsdienst, taal, woorden hebben niet voor iedereen dezelfde betekenis.
Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen.
Wat in Jezus leer, zonder over het woord geloven te vallen, is voor u de kern of kan voor u de kern zijn van wat hij ons is komen meedelen?
En wat hij is komen meedelen is het inderdaad nieuw of is het een herhaling van wat al in oudere godsdiensten geleerd werd?
De leer van Jezus is die van de Liefde, als eerste tussen man en vrouw, dan die van alle mensen en ten derde van alle Goden.

Maar gestorven aan het kruis, en verzoend met zijn Vader in de Hemel, is het goed ook de atoomtheorie te kennen om er wat meer van te begrijpen.
Want zoals dat vroeger is beweerd klopt niet meer met de moderne tijd.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 07:11   #54
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel duidelijk

Jezus heeft zus en heeft zo gezegd... ONZIN ! Het waren de auteurs van de evangeliën die hem dit hebben laten zeggen. En wie waren die auteurs? Het enige wat we zeker weten is dat het Hellenistische joden waren die in het Grieks schreven voor een Griekssprekend publiek.
Maar als het u goed uitkomt, dan bent u wel bereid om met gretigheid de woorden van Jezus te citeren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 09:16   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarbij, ieder zijn eigen onzin, niet?

De namen die in de Torah aan God worden toegekend worden door de Joden niet uitgesproken. Het meest courante woord is Hashem (De Naam) en in gebeden doorgaans Adonai (Mijn Heer).
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 09:18   #56
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar als het u goed uitkomt, dan bent u wel bereid om met gretigheid de woorden van Jezus te citeren.
O ja ? Waar en wanneer ? Het enige evangelie wat ons nog een kern van geschiedenis geeft is Marcus. Hij had ook een totaal andere bedoeling met zijn geschrift dan de ( latere ) evangelisten. Dit kan je hier uitvoerig lezen:
http://www.letterenfonds.nl/en/autho...harles-vergeer
( mits enkele ' schoonheidsfoutjes te na gesproken. Aanrader ! )
Oud 17 juli 2015, 09:19   #57
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dubbele post

Laatst gewijzigd door Aton : 17 juli 2015 om 09:20.
Oud 17 juli 2015, 09:36   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja ? Waar en wanneer ? Het enige evangelie wat ons nog een kern van geschiedenis geeft is Marcus. Hij had ook een totaal andere bedoeling met zijn geschrift dan de ( latere ) evangelisten. Dit kan je hier uitvoerig lezen:
http://www.letterenfonds.nl/en/autho...harles-vergeer
( mits enkele ' schoonheidsfoutjes te na gesproken. Aanrader ! )

U komt steeds weer aandraven met dezelfde boeken van Vergeer. Ik heb die boeken. En gelezen ook. Dat doet echter niets af van het feit dat u Jezus citeert wanneer deze bijvoorbeeld zegt dat er geen iota aan de Thora mag veranderd worden. Dan plots zijn het wel de woorden van Jezus. Omdat het in uw kraam past.
Oud 17 juli 2015, 10:31   #59
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U komt steeds weer aandraven met dezelfde boeken van Vergeer. Ik heb die boeken. En gelezen ook. Dat doet echter niets af van het feit dat u Jezus citeert wanneer deze bijvoorbeeld zegt dat er geen iota aan de Thora mag veranderd worden. Dan plots zijn het wel de woorden van Jezus. Omdat het in uw kraam past.
Wel, is het je niet opgevallen dat nu net deze vers al de overigen tegenspreekt ? Heeft men bij het redigeren van de originelen dit over het hoofd gezien? Als er geen jota aan de Torah mag gewijzigd worden, wat dan met al de voedingsregels of de besnijdenis ? Wat met het ' Nieuw verbond '?
Oud 17 juli 2015, 10:51   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, is het je niet opgevallen dat nu net deze vers al de overigen tegenspreekt ? Heeft men bij het redigeren van de originelen dit over het hoofd gezien? Als er geen jota aan de Torah mag gewijzigd worden, wat dan met al de voedingsregels of de besnijdenis ? Wat met het ' Nieuw verbond '?
Jezus zei ook: "niet wat de mond binnengaat is onrein, maar wel wat er uit de mond komt."

Maar dat was u blijkbaar effe vergeten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juli 2015 om 10:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be