![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En geef mij eens een reden waarom Mattheus zijn verhaal aanvankelijk in het Hebreeuws zou geschreven hebben. Eén steekhoudend motief is voldoende ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ Het Oosten,
De eerste pogingen een christelijke canon te construeren werd waarschijnlijk door Papias van Hierapolis ( ca.110 ). Hij is een vage figuur waarover heel weinig bekend is, maar het is interessant dat hij naar het evangelie van marcus verwijst als naar een verzameling ' orakels ', en we moeten er daarom van uitgaan dat de tekst die hij voor zich had aanmerkelijk verschilde van die welke ons is overgeleverd. voetnoot: We weten niets over hem afgezien van hetgeen de onbetrouwbare verslagen van Eusebius en Irenaeus vertellen, die ons mededelen dat hij van è0-140 n.C. in Klein Azië woonde, waar hij, naar verluidt, de apostel Johannes hoorde spreken. Bron: ' De mysterieuze Jezus ' T.Freke en P.Gandy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou Eusebius nu een Papias aanhalen die hij niet eens mag? Eusebius heeft het niet zo begrepen op Papias. Dat zegt hij vlakaf in zijn Historia Ecclesiastica. Hij vermeldt Papias omdat die boeken schreef; dat laatstgenoemde probeerde te weten te komen hoe het allemaal was gegaan onder de eerste volgelingen van Jezus. Want de geschriften over Jezus betrouwde Papias niet zo erg. En daarom beroept Papias zich op informatie die hij heeft van mensen die de apostelen nog hebben gekend. U moet overigens niet zo denigrerend doen over Eusebius. Voor de maatstaven van zijn tijd was Eusebius nog niet eens zo'n slechte geschiedschrijver. Hij is natuurlijk een apologeet van zijn kerk. En dat moeten we voor ogen blijven houden. Trouwens, Eusebius zegt ons ook het en ander over de familieleden van Jezus. Daar hebt u blijkbaar minder moeite mee. Ook zegt hij vaak: men zegt, men beweert (dus hij zegt niet: ik zeg, of ik beweer) hetgeen een goed teken is. Hij neemt dus niet alles zo maar gratuit aan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2015 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn mensen die beweren dat Papias een fictieve figuur is. Alleen, Eusebius geeft ook de titel van werken die Papias geschreven heeft. Ik heb moeite te geloven dat Eusebius dit allemaal uit zijn duim zuigt. Bovendien, ook Irenaeus vermeldt Papias in zijn werk Contra Haereses. En Irenaeus leefde in een tijd die niet zo veraf lag van deze van Papias, maar wel nog een eind veraf ligt van de tijd waarin Eusebius leefde. Ik zie dus niet goed in waarom Irenaeus een Papias zou vernoemen indien die niet zou hebben bestaan. En bovendien nog citeert uit diens werk ook nog. Of Papias de 'Apostel' Johannes hoorde preken, is nog maar de vraag. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2015 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dubbel
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2015 om 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gnostisch evangelie van Filippus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze doen me denken aan Ibn Hisham. Ibn Ishaak zou de biografie van Mohammed hebben geschreven, maar daar bestaat geen exemplaar van. Het enige wat we hierover weten is de " herwerkte " versie van Ibn Hisham. Nou moe, zo kan ik het ook. Laatst gewijzigd door Aton : 18 juli 2015 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2015 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wie spreekt er eerder in naam van of over de historische figuur van Jezus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Heb ik ook ergens gelezen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In ieder geval zo'n figuur interesseert mij geen snars... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() O, niet grof worden of ik speel niet meer mee.
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |