![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar uw voetbalploeg is GEEN bewust wezen. Het zijn enkel zijn leden die een bewust bestaan hebben, goestingen kunnen hebben, en dergelijke meer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat impliceert niet dat iemand moet gedwongen worden om zijn keuzen ingeperkt te zien, om die van een ander te laten verruimen. Als ik er in geslaagd ben van 3 broden te hebben, en nu, met veel moeite, eindelijk mijn honger zal kunnen stillen, en er is een andere die daar niet in geslaagd is, en ligt te kreperen van honger, dan is er geen reden waarom ik minder voldoening zou moeten hebben, en men mij een brood komt afpakken, omdat die andere moeite heeft gehad om aan een brood te geraken he. Als ik, zoals Nebur zegt, niet verantwoordelijk ben voor het feit dat hij geen broden kon bekomen, dan moet ik daar ook niet voor afzien. Ik kan natuurlijk vriendelijk zijn en hem vrijwillig een brood geven. Of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: stel dat we met 5 een bedrijf oprichten, en dat we failliet gaan. Met onze leveranciers hadden we ook een ingewikkelder contract kunnen schrijven waarin zij betaald worden door onszelf, op een boekhoudkundige voorwaarde, die de voorwaarde van niet-faillissement van het bedrijf is. Op die manier zijn we individueel niet verantwoordelijk voor de schulden die dat bedrijf opgebouwd heeft, omdat die contractueel besproken staan, dat als die boekhoudkundige condities werden bereikt, de schuldeiser geen schuld meer kan eisen. Het is echter simpeler van dat in een moreel persoon te stoppen. Ik zeg niet dat er geen groeperingen van mensen bestaan. Ik stel dat groeperingen van mensen geen individuen zijn met rechten en plichten die verder gaan dan die van de individuen waaruit die groepen bestaan. Omdat dat de reden is tot het verschonen van het schenden van de individuele vrijheden. Niemand kan door een bedrijf tot wat dan ook gedwongen worden dat geen vrijwillige contractuele overeenkomst is met dat bedrijf. Elke werknemer, elke klant, elke leverancier aan een bedrijf heeft een louter vrijwillige band met dat bedrijf, en die band is contractueel vastgelegd, en heeft ie zelf ondertekend. Hij had ook niet kunnen tekenen. De "gemeenschap boven individu" waarvan eerder sprake was dat het individue gedwongen ondergeschikt is aan een entiteit die "gemeenschap" zou zijn, en waar een kliek zou mogen beslissen wat die gemeenschap nu zogezegd zou denken, willen, en voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ander voorbeeld, moeten politici zich bezighouden met de kromming van een banaan, de vlekjes op een appel, waar iemand zijn rookmelders hangt, de kleur van vuilzakken, etc.? Over een referendum lees je gewoon overheen, is het te moeilijk of onwil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien jij uitgaat van: liberalisme = kapitalisme = bende egoisten = bende grabbelaars = uitpersers van armen = mensen die enkel maar met een ander kunnen overeenkomen als het is om de andere een kloot af te draaien dan ga je niet veel kunnen snappen van de antwoorden die je krijgt. libertairen zijn voorstanders van absolute individuele vrijheden voor iedereen, maw, vrijheden die zo ver gaan als waar de vrijheid van de andere begint. En dat is het zo ongeveer. Die vrijheden zijn vrijheid van niet gewelddadig gedwongen te worden (en dus ook niet mogen gewelddadig te dwingen), van de eigendom van uw productie mogen te bezitten op onbeperkte manier, van te mogen handelen en produceren zoals je zelf wil (zolang dat geen inbreuk geeft op andermans vrijheden die niks gevraagd had, zoals veel lawaai in 't midden van de nacht en zo), en van met andere mensen elk mogelijk akkoord af te sluiten dat door beide partijen vrij en eerlijk (ttz, dat het duidelijk is voor beiden wat er echt is afgesproken) is aangegaan. Dat impliceert nergens "anderen een kloot afdraaien", "armen uitpersen", "niet vrijwillig kunnen samenwerken", "niet vriendelijk zijn voor een ander" en al het andere fraais dat bij jou opkomt bij het woord "liberaal" of "kapitalisme". Egoisme, grabbelaar, kloten afdraaien en dergelijke zijn gewoon de fundamenten van het menselijk bestaan. Die vind je evengoed of nog meer in een dwangsysteem zoals een staat als in een vrij systeem. Maw, dat heeft niks met het systeem te maken, maar wel met de mens. De vraag is of je je daartegen het beste beschermt door die mensen dwangmatige macht over anderen te geven (bvb als politicus) ? Laatst gewijzigd door patrickve : 4 augustus 2015 om 06:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk zie ik maar 1 bron van enige legitimiteit voor een wetgeving, zolang die de individuele vrijheden respecteert: directe democratie. Geen partijen meer, geen verkozenen meer, geen parlement meer, maar het volk is het parlement, stelt zelf wetten voor, en stemt erover. Dat is tegenwoordig perfect mogelijk met internet. Elke burger kan een wet voorstellen. We zouden een trappensysteem kunnen bedenken, om niet elke zot 100 voorstellen per dag laten te debiteren, waarbij je eerst bvb 1000 steun handtekeningen moet verzamelen op eigen krachten, dan 100 000 op een wat meer georganiseerde manier, en als je die kaapt haalt, wordt het pas voorgelegd aan de ganse bevolking, met enige bedenktijd, debat en weet ik veel. Spontaan gaan er dan natuurlijk equivalenten van "politieke partijen" ontstaan, die wetten gaan debiteren, maar er zullen geen verkozenen zijn. DAT is het essentiele. Elke burger kan individueel over elke wet stemmen, zonder aan "package deals" moeten te doen. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 augustus 2015 om 06:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
|
![]() Citaat:
![]() Jij zegt dat er dan spontaan equivalenten van "politieke partijen" ontstaan, maar je houd geen rekening met je eigen voorstel van je handtekeningen verzamelen. Het X aantal verzamelde handtekeningen geeft enkel aan dat er behoefte is aan een stemming, maar beïnvloed die stemming niet. Je zal net zoals nu al eerst een discussie moeten voeren over de vraagstelling, want die mag niet manipulatief zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Entiteiten die niet voor zichzelf kunnen beslissen, zijn in elk geval afhankelijk van een goedwillige beslisser in hun plaats (zoals ouders voor kleine kinderen), of zijn onvermijdelijk en terecht, de pineut. Citaat:
Citaat:
Bijvoorbeeld kan een burger voorstellen dat het verboden is om lawaai te maken na 10 uur 's avonds en voor 6 uur 's morgens. Daar kan discussie over zijn, daar kunnen amendementen bij komen, het kan gemodifieerd worden tijdens een zekere discussieperiode (de enige die het kan modifieren is de voorsteller natuurlijk, maar op voorstel van anderen). Na een zekere termijn, komt er een stemming. Indien een meerderheid, wordt het wet. Die wet wordt dan door een hooggerechtshof bekeken of het compatiebel is met de individuele vrijheden. Zoniet, komt de wet er niet. Zo wel, wordt het een nieuwe wet. Maw, zoals een parlement, alleen is het volk het parlement. Als je niet tevreden bent, kan je een nieuw wetsvoorstel indienen dat de oude wet afschaft. Zelfde proces. Een wet afschaffen gaat nooit een individueel vrijheidsprobleem vormen, dus dat moet niet door het hooggerechtshof. Iedereen kan dus op elk ogenblik een stemming vragen over het behoud van een bestaande wet. Maar moet ook weer een aantal handtekeningen verzamelen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dergelijke beperkte aansprakelijkheid kan perfect afgedwongen via privaat privaatrecht. Vijf vennoten richten een onderneming A op volgens het vennootschapsrecht van organisatie X. Daaronder genieten zij beperkte aansprakelijkheid. Wanneer zij contracten sluiten met andere ondernemingen of individuen, weten die andere partijen dat de vennoten slechts beperkt aansprakelijk zijn. Daarbij kunnen ze kiezen om al dan niet een contract aan te gaan met onderneming A onder het vennootschapsrecht van organisatie X. Het enige waarvoor de vennoten van onderneming A niet beperkt aansprakelijk zijn, zijn onvrijwillige contacten, waarvoor er geen contracten zijn.
![]() |
![]() |
#351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, als je geproduceerd hebt, en niet geconsumeerd, is dat automatisch niet-geconsumeerde productie geworden. Niet geconsumeerde productie is investering. Als je niet expliciet investeert, dan investeer je "in gans de economie" alsof je dat geld in een mandje aandelen zou gestoken hebben over gans de economie verdeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#353 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#354 |
Minister-President
|
![]() Maar daarvoor ben ik toch niet verantwoordelijk voor?
![]() |
#355 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jaloezie is verwerpelijk wanneer het een individu doet denken dat hij of zij recht heeft op het materieel bezit van een ander. Dit geldt zowel voor rijken als armen.
![]() |
![]() |
#356 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#357 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw oplossing (referendum) kunt ge ook buiten het eenpartijstelsel invoeren: ge hebt verkiezingen zoals nu, waarna er door bepaalde partijen een regeerakkoord wordt onderhandeld. Daarna legt ge dit akkoord voor aan de bevolking via een referendum. Ik zie nog steeds de meerwaarde niet van een eenpartijstelsel.
![]() |
![]() |
#358 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sparen is gewoon uitgestelde investeringen of consumptie. Meer nog, via een bankensysteem (toch als dat systeem gestoeld is op de principes van de vrije markt) komt dat geld terecht bij individuen die wel een economische meerwaarde zijn bovenop de rente die de banken toestaan op spaartegoeden. Geld bij banken vloeit in een vrije markt altijd terug naar de economie.
![]() |
![]() |
#359 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Minister-President
|
![]() Als er tegenover uw huis een speeltuintje is waar u met uw kind kan gaan spelen, en op een dag blijkt dat de buurman daar een hek rond gezet heeft zodat enkel hij daar met zijn kinderen kan gaan spelen, ...
Nu ja, je snapt het wel? |
![]() |
![]() |