![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor of tegen adoptie door holebi's? | |||
| Ik ben voor |
|
29 | 78,38% |
| Ik ben tegen |
|
8 | 21,62% |
| Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1901 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie maar twee manieren om op een evidente en logische wijze dat recht aan mij toe te wijzen en niet aan mijn buurman: - een natuurlijke symmetrie breking. Die is er enkel via een genetische link. Het is het enige dat de relatie tussen dat kind en mij onderscheidt van de relatie tussen de buurman en dat kind. - een overheidsdwang. Maar dan moeten alle kinderen van hun genitoren afgenomen worden, en "herverdeeld" volgens het criterium van "best geschikt als opvoeder" onafhankelijk van enige genetische band. Dan zijn er prima "kwekers" en anderzijds "prima opvoeders" volgens een of ander criterium door een overheid opgelegd. Dat moet dezelfde behandeling zijn voor alle kinderen, wegens het reciprociteitsbeginsel: het zou niet normaal zijn dat sommige kinderen de opvoedingsdwang ondergaan van de personen die genetisch hun ouders zijn, en andere kinderen aan een ander criterium van keuze van opvoedingsdwang onderworpen zijn, niewaar ?
|
|
|
|
#1902 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1903 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1904 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is het feit dat ik ook een "strijdresultaat" ben in de genetische strijd tot voortzetting, dat mij tot mens maakt, met rechten. In alle andere gevallen zou ik een huisdier zijn, dat enkel gemaakt werd om als eigendom te dienen. Vanuit dat oogpunt gezien, begrijp je misschien beter mijn afschuw voor alles wat bricolage is met genetische spullen, het verhandelen van ouderschap en kinderen en dergelijke. Ik zie "kinderen maken" dan ook helemaal niet in het licht van "gezellig gezinnetje" maar eerder als een wapen in de strijd om uw genetische erfenis voort te zetten, en die van uw buurman niet.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 november 2015 om 20:04. |
|
|
|
|
|
|
#1905 | ||||||
|
Minister
|
Citaat:
De natuur kent geen moreel. De enige regel, die in dit geval van toepassing is, is seksuele recombinantie, want dat is de basisreden van verschillende seksen, in combinatie met een optimalisatie van het (basaal) metabolisme. Al de rest is menselijke fantasie. Bijgevolg, hebben jullie op dit vlak, geen argumenten, behalve menselijke argumenten, zoals walging, godsdienst,... Of zoals in jouw geval een regeltje van voortplantingsseks, maar dit is in de natuur slechts 1 van de varianties, om nakomelingen te genereren en om genetische variantie te bewerkstelligen. Er bestaan ook heel wat andere vormen in de natuur. Voor de natuur is de ene methode niet in se beter dan een andere methode. De natuur hanteert, nl. tot nu toe, trial and error methodiek en geen punten systeem of een bevoordeling van X tov Y. In feite is het in eerste instantie belangrijk in de natuur, om nakomelingen te hebben, of dit nu seksueel is of niet, is niet het basisdoel, dit zijn in feite side effects, zoals ook recreatieve seks een side effect is. Het is bijgevolg geen stromanargument, omdat homo's wel aan ongeslachtelijke voortplanting zouden kunnen doen, bijvoorbeeld door cloning. De natuur hecht daar geen waardeoordeel aan, dat moet de mens doen. En terecht vel jij een moreel oordeel, zoals ik ook een moreel oordeel vel. Maar je moet dan wel alle argumenten beschouwen en niet er eentje (voortplantingsseks) en enkel eentje uitpikken en daar gans je pleidooi op baseren. Een tweede punt, in de discussie is wat binden 2 personen in een huwelijk. Volgens jou, is dat enkel seks, in werkelijkheid is er meer in het spel, nl. liefde, eenzaamheid, kinderwens, ... Ook voor homo's, dat is juist hetzelfde. Je argument voorplantingsseks/recreatieve seks, als beslissingscriterium voor al of niet huwelijk, is bijgevolg onvolledig en foutief. Het toelaten van recreatieve seks voor homo's, waardoor het ook moet toegelaten worden voor broer/zus, is wel een argument op zich (hoewel onvolledig), vermits de natuur geen moreel hanteert en het voor de natuur niets uitmaakt. Dat neemt niet weg, dat je als maatschappij een morele overweging kan maken. Voor wat betreft, broer en zus, kan de afweging gemaakt worden, over het feit dat nakomelingen veel meer kans hebben op een genetische ziekte. Ik ga er vanuit, dat als ze huwen, dat ze ook voor kinderen gaan. Kan je seks verbieden tussen zus en broer? Volgens mij is hier wel een argument, omdat dit de verliefdheid verhoogt, en bijgevolg aanleiding geeft tot een huwelijk. Je kan het dan beter in zijn volledigheid verbieden. Je zou kunnen argumenteren, dat je seks moet toelaten tussen broer en zus. Maar, naar genetische recombinantie toe, werkt het contraproductief, indien je er vanuit gaat, dat van heteen hetander komt. Maar jij zal dat geen argument vinden. Dat kan, dan verschillen we hier gewoon in moreel standpunt. Ik vind bijvoorbeeld, dan weer, dat BOM moeders wel moeten kunnen, alsook kunstmatige inseminatie. Citaat:
Citaat:
Die homo's huwen uit overwegingen van liefde, seks, genegenheid, kinderwens, tegen eenzaamheid, enz... En hebben in al die facetten, even veel moreel recht, dan hetero's die huwen. Voortplantingsseks en recreatieve seks, zijn geen exclusieve scheidingscriteria. Bij broer en zus, zou voortplantingsseks een tegenargument kunnen zijn. Bij homo's is voortplantingsseks eerder een argument pro, omdat rechtstreeks een grotere genpool kan aangesproken worden. Hier zou een biologisch argument, een moreel argument kunnen worden. Maar dat is een menselijke redenering en geen redenering van de natuur, die geen morele oordelen veldt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier Laatst gewijzigd door Dirk A : 2 november 2015 om 22:15. |
||||||
|
|
|
|
|
#1906 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Uw vergelijk met die buurman is natuurlijk zever in pakskes. Het belangrijkste is dat je je engageert om een kind groot te brengen en daartoe gemotiveerd bent. Dat is veel belangrijker dan die zogenaamde 'genetische link', dat wel een idéfix bij u blijkt te zijn. U maakt volgens mij ook problemen van zaken waar geen problemen hoeven te zijn. In de meeste gevallen zullen de genetische ouders wel hun kinderen goed én liefdevol kunnen opvoeden en stellen zich er weinig problemen. In de andere gevallen kunnen kinderen worden afgestaan ter adopie of ondersteund worden door pleegzorg of andere vormen van gezinshulp. Het is logisch dat kandidaat-adoptieouders vooral diegenen zijn die zelf geen kinderen kunnen krijgen: heteroparen waar een of beide partners vruchtbaarheidsproblemen hebben, holebistellen, alleenstaanden die kinderen wensen op te voeden, ... U overschat de genetische band tussen ouders en hun kinderen. Ik ben wel van oordeel dat kinderen het recht hebben om hun biologische roots te kennen, en ben dus tegen anonieme adoptie, zaad- of eidonorschap, maar dat is natuurlijk een andere discussie. |
|
|
|
|
|
|
#1907 | |
|
Minister
|
Citaat:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...e-relatie.html En als je eerlijk bent, dan heeft de kerk in het verleden zeer veel invloed gehad op de bepalingen van het wettelijk huwelijk. De laatste decennia is dat gelukkig verbeterd.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier Laatst gewijzigd door Dirk A : 2 november 2015 om 22:30. |
|
|
|
|
|
|
#1908 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1909 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1910 |
|
Minister
|
Ja, dat was fout van mij. Ik dacht dat de kerk ook dit had bepaald.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
|
|
|
|
|
#1911 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu, wanneer je vader scheidt en een andere vrouw trouwt, dat is dat de echtgenote, en geen " sekspartner". Mijn tante was twee toen haar moeder overleed en pas toen ze negentien was werd haar verteld dat de vrouw die ze haar leven lang " moeder" noemde, niet biologisch aan haar verwant was. Denkt u dat iemand dan denkt" dan noem ik die vrouw maar sekspartner van pa?" Nee dus. |
|
|
|
|
|
|
#1912 | |
|
Minister
|
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
|
|
|
|
|
|
#1913 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1914 |
|
Minister
|
Ja, maar dat is op het moment van een partner zoeken. En bovendien wordt niet het DNA herkend, op vader/moeder niveau, maar op soort niveau. En inderdaad, de natuur kan dit, maar dit is onwillekeurig binnen een soort.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier Laatst gewijzigd door Dirk A : 2 november 2015 om 23:44. |
|
|
|
|
|
#1915 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zij gegeven een kind A. Dat is daar ergens. Welk is het fundamentele principe, onafhankelijk van enige arbitraire dwingelandij van een of andere wetgever, maar welk is het natuurlijke principe, waarop we ons kunnen baseren dat personen X, Y, eventueel Z en U dat kind mogen dwingen in zijn opvoeding, en NIET personen R, S, T, ... Welk is het natuurlijk en fundamenteel principe dat aan X en Y het dwangrecht geeft over dat kind A, en dat R en S uitsluit van dat dwangrecht. Want tenslotte is opvoeden een dwangrecht. Opvoeden is een a priori heel zware inbreuk op de individuele vrijheid van het kind, en als je als kind gedwongen wordt om een opvoeding te ondergaan waarvan je beseft dat ze nefast is, kan je dat je opvoeders heel kwalijk nemen. Er moet dus een grondbeginsel zijn dat van nature die dwang toekent aan zekere mensen, en niet aan andere. Ik kan maar 1 principe bedenken, en dat is de genetische oorsprong. Misschien kan jij er een ander bedenken. Maar het reciprociteitsbeginsel eist dan wel dat het toegepast dient te worden op alle kinderen (een principe is tenslotte en principe he).
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2015 om 04:58. |
|
|
|
|
|
|
#1916 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is een beetje zoals dieren die een ei leggen, en als dat ei uitkomt, moet dat jong maar zijn plan trekken. De enige "opvoeding" die hierbij gebeurt, is de keuze van de plek van waar het ei gelegd wordt. Ik denk bijvoorbeeld aan zeeschildpadjes. In het geval van het koekoeksjong is de variatie hierop dat de "gekozen omgeving" wat gesofistikeerder is en uit een nestend vogelpaar van een andere soort bestaat. Dat koekoeksjong maakt trouwens alle kinderen van dat vogelpaar af, he. Niet vergeten. Als we dat zouden transposeren naar de mens zou dat willen zeggen dat ALLE kinderen die geboren worden, ergens in een grote mallemolen gaan, en willekeurig (of op basis van een ander criterium), aan "elitaire opvoederstellen" worden toegekend. Plato had al zo een horror scenario beschreven in zijn "Republiek". Sommige idioten hadden zelfs niet door dat hij ironisch bezig was. Als we het helemaal bont willen maken, zouden kinderen dan niet door mensen moeten opgevoed worden (koekoeksjongen worden niet door koekoeksparen opgevoed). Misschien kunnen we onze bavianen genetisch modificeren om er goeie opvoeders van te maken Het punt is maar dat er een principe moet zijn dat voor alle kinderen geldt, vanwege reciprociteit. Geen enkel koekoeksjong wordt door zijn ouders opgevoed. Koekoeksjongen gaan gewoon "opvoeding stelen" van andere soorten en het is gebaseerd op bedrog: de andere vogels DENKEN dat ze hun eigen jongen opvoeden, terwijl dat koekoeksjong die allang uit het nest heeft gekieperd. Merk trouwens op dat het initiatief komt van de koekoeksouders, en niet de "kinderwens" van het ander vogelpaar is, he
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2015 om 05:57. |
|
|
|
|
|
|
#1917 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
||
|
|
|
|
|
#1918 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is helemaal geen initiatief van de "adoptieouders" om een koekoeksjong op te doen, dat hun nakomelingen afgemaakt heeft he. Het is gebaseerd op boerenbedrog. De adoptieouders hebben niet door dat het hun nakomelingen niet zijn.
|
|
|
#1919 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Loterij ? Keuzecriterium ? Welk "natuurlijk aanvaardbaar principe" nemen we aan, gebaseerd op "natuurlijke evidenties" ? De denkbare principes die ik kan vinden, zijn: - genetische band, creatie. - loterij (kindmakers hun kind wordt ontnomen, en willekeurig, door een random generator, aan een item op de kandidaat-gezinslijst toegewezen) - deterministisch criterium (idem, behalve dat ipv een random generator, een criterium gehanteerd wordt, bvb "rijkste gezinnen eerst"). Maar hoe onderscheiden we dan kind X en kind Y ? - eigendomsrecht en vrije handel: een kind is een productiegoed zoals elk ander, en de producent is er de eigenaar van, die het dan kan verkopen. Uit al die criteria vind ik enkel het eerste "menselijk". Voor perfecte egalitaristen is het tweede criterium waarschijnlijk veel aantrekkelijker, want het zorgt voor een strikte "gelijkheid van kansen" voor alles wat het sociaal-economisch-culturele betreft, als de random generator voldoende random is. Wat men in de praktijk bekomt, als men "recht op kind" wil doordrukken, is een totaal incoherente mix van alle hierbovenstaande principes, ?* la tête du client.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2015 om 08:41. |
|
|
|
|
|
|
#1920 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het laat zich niet vatten in indrukwekkende meta-taal, maar het werkt in de praktijk. Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 november 2015 om 08:49. |
|
|
|
|