Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2015, 22:35   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden zouden we het hier ook niet mogen hebben over verkeerslichten bij fietspaden? Is dit volgens u ergens een "over de auto alleen"-onderwerp?
Inderdaad, want ik denk niet dat op zulke Vlaamse N-rijbanen de fietsers op de rijbaan mogen, die zouden trouwens de groene golf niet kunnen halen die bvb op 70 of 90 kmh ingesteld staan.

Zeg me eens anders op welke N- en R-wegen van de lijst de fietsers met het verkeer mogen meerijden:

Citaat:
De Ninoofsesteenweg N8: "Aan opgelegde snelheidslimiet van 70 overal rood.'
De N80 Hasselt-Sint Truiden (daar geldt 120 kmh en 90 kmh aan de verkeerslichten nvdr)
De R71 Hasselt: "Alleen aan 110 heeft men groene golf."

Diestsevest, Tiensevest, Naamsevest en Tervurensevest in Leuven
De N3 Tervuren-Bertem
Leuvensesteenweg, Diestsesteenweg en Citadellaan Diest (N2): "Heraanleg met bijkomende lichten: nu file, vroeger niet."
De N184, Plantin Moretuslei Antwerpen
Binnensingel Antwerpen Antwerpen Oost-Desguinlei
Carnotstraat-Turnhoutsebaan N12
De N116 Deurne-Antwerpen
De N1 Bredabaan
Antwerpen Leien (N113)
De Boomsesteenweg Aartselaar tot viaduct Wilrijk
De N41 Sint-Niklaas-Dendermonde
De N10 Lier-Mortsel
De N10 Antwerpen-Lier
De N26 Herent-Boortmeerbeek
De N9 Zellik-Asse en de N9 Aalst-Gent
De Bergensesteenweg N6 Halle-Anderlecht
De Woluwelaan N1 Machelen-Vilvoorde
De R40 Ring Gent
De foto van de link op TS toont al wat van zulke (dikwijls express-)wegen:



Citaat:
http://www.gva.be/cnt/dmf20151105_01...erkeerslichten

Dat kan door camera’s en meetlussen in het wegdek te installeren. Zo zullen de lichten niet meer louter volgens vaste tijdsintervallen op groen springen.

“Vanaf 2016 is het de bedoeling om jaarlijks een 350-tal kruispunten te herbekijken en gericht aan te passen”, zegt Weyts nog.
Maar blijkbaar bestaat er zo´n systeem ook voor fietspaden of fietswegen dit in Kopenhagen, in Berlijn denken ze er ook over na bij 3 fietsoversteekplaatsen met specifieke lichten, zie kaart:
Citaat:
http://www.berliner-zeitung.de/verke...,26724426.html




Bislang nur für Autos

Grüne Wellen gibt es bislang fast ausschließlich für Kraftfahrzeuge. In Berlin wurde die erste 1926 an der Leipziger Straße eingeführt. Heute sind auf rund zwei Dritteln des 1500 Kilometer langen Hauptstraßeannetzes die Ampeln so koordiniert, dass grüne Wellen entstehen, teilte der Senat mit. Doch sie funktionieren nicht überall und nicht in allen Richtungen.

In Kopenhagen gibt es bereits grüne Wellen für Radfahrer. Auch in Freiburg im Breisgau haben Ampelplaner Belange der Radfahrer berücksichtigt.
Ook in Freiburg en Breisgau houdt men aan bepaalde kruispunten met fietsers (bij 50 kmh-limiet is dat zeker mogelijk als de fietser dan ca. 25 kmh zou kunnen aanhouden)

Dus niemand hindert je eraan een specifieke draad te openen voor een groene golf op drukke fietspaden. Je kunt de tekst al gebruiken.

Deze draad gaat duidelijk enkel voor de brede rijbaan voor motorvoertuigen, of waar lees je ergens dat het over fietspaden gaat in topicstarter ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2015 om 23:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 01:34   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

De foto van de link op TS toont al wat van zulke (dikwijls express-)wegen:


Dit is wel heel typisch voor veel kruispuntinrichtingen in Vlaanderen: tegelijkertijd voor fietsers als voor automobilisten, wat natuurlijk voor de nodige conflicten kan leiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 06:34   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Dank u, minister Ben, om ons eindelijk in de 21° eeuw te loodsen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 08:23   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.648
Standaard

Voor zover ik weet zijn bijna alle lichten in Belgie uitgerust met van de IR sensoren. Dus ergens zijn ze al slim, het domme van dat systeem is natuurlijk dat je van rood licht naar rood licht zit te crossen...dus een beetje communicatie tussen twee aanpalende lichten zou al slim zijn...

het tweede domme van dat systeem is dat het blijkbaar niet kan meten waar er het meeste flow nodig is op een bepaald moment... dus een beetje communicatie met al die lussen die in de weg zitten zou nog slimmer zijn...

het derde domme van dat systeem is natuurlijk dat sommige mensen erin slagen op de verkeerde plaats te staan vooraleer dat verkeerslicht beslist om te switchen.

het vierde domme van dat systeem is ook dat de overheid om de vijf voet de snelheid zit te veranderen, dus dat die lichten dan zowat altijd na een verloop van tijd gaan verkeerd werken maar bon


Bij een goeie road design heb je natuurlijk geen verkeerslichten meer; Maar bon wie ben ik om erop te wijzen dat dit weer de gemakkelijkheidsoplossing is. Net alsof we geen file meer gaan hebben

Laatst gewijzigd door brother paul : 6 november 2015 om 08:26.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 08:43   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.648
Standaard

iemand heeft al een lijstje van de slechtste lichten van Belgie;..

http://newsmonkey.be/article/59787
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 08:53   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja,

De N-VA kan niet alles in één keer veranderen hé.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 09:09   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Bij een goeie road design heb je natuurlijk geen verkeerslichten meer; Maar bon wie ben ik om erop te wijzen dat dit weer de gemakkelijkheidsoplossing is. Net alsof we geen file meer gaan hebben
Er is altijd een verschil tussen theorie en praktijk. In theorie kan je misschien alle kruispunten met verkeerslichten omvormen tot rotondes, maar u weet even goed als ik dat de omstandigheden wel eventjes anders beslissen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 10:45   #28
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is wel heel typisch voor veel kruispuntinrichtingen in Vlaanderen: tegelijkertijd voor fietsers als voor automobilisten, wat natuurlijk voor de nodige conflicten kan leiden.
En waar ziet u het conflict tussen automobilisten en fietsers in de gelinkte foto ? Dat is er namelijk niet.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 10:51   #29
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zucht. In Berlijn zijn er ook voor fietsers, tevreden ?
Natuurlijk zijn die voor fietsers zeer zelden.

Ik gaf 2 foto´s voor voetgangers het ging me dus duidelijk niet over fietspaden maar over "dat zoiets met wachtseconden". Of over voetgangers zoals Bollen schreef. En waarop ik al antwoordde dat dit niet relevant was voor dit topic.

En als je een topic wil over slimme fietsoversteeklichten gelieve dan zelf een nieuwe draad te openen.
Micele, ik ben wel voorstander van die voetgangers- of fietsverkeerslichten met count-down timer (heb zelf in de VS gewoond waar dit normaal is op ieder kruispunt). Hier komt het al te vaak voor dat fietsers en voetgangers nog snel oversteken net na het op rood springen van de verkeerslichten voor hen (dagelijkse kost voor mij op de R40), door de opgelopen vertraging kan je je concept van groene golf voor autoverkeer wel op de buik schrijven dan... een timer zou wat soelaas kunnen brengen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 11:04   #30
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En waar ziet u het conflict tussen automobilisten en fietsers in de gelinkte foto ? Dat is er namelijk niet.
Groen pijltje rechtdoor voor de auto. Groen voor fietsers. Ja? Waar? JVDB heeft duidelijk zijn bril niet op.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 6 november 2015 om 11:05.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 11:25   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

hopelijk gaan ze hier in Vlaanderen het warm water nu zelf trachten uit te vinden!

het zou toch te stom zijn om de in Nederland beproefde oplossingen zomaar te kopiëren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 11:25   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Groen pijltje rechtdoor voor de auto. Groen voor fietsers. Ja? Waar? JVDB heeft duidelijk zijn bril niet op.
als t ervan af moet hangen of gebruikers al dan niet hun bril op hebben ... lijkt de infrastructuur idd nog niet optimaal.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 11:28   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En waar ziet u het conflict tussen automobilisten en fietsers in de gelinkte foto ? Dat is er namelijk niet.
toch wel. op de meeste plaatsen betekent die groene pijl rechtdoor voor automobilisten immers rechtdoor of rechts, maar niet linksaf.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 11:48   #34
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als t ervan af moet hangen of gebruikers al dan niet hun bril op hebben ... lijkt de infrastructuur idd nog niet optimaal.
Of de beoordelingsbekwaamheid...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:28   #35
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toch wel. op de meeste plaatsen betekent die groene pijl rechtdoor voor automobilisten immers rechtdoor of rechts, maar niet linksaf.
Neen, best de wegcode herbestuderen (Art. 61) ! De groen pijl geeft enkel toelating voorbij te rijden in de richting die de groene pijl aangeeft. Hier is dus rechts en links afslaan niet toegelaten.

Trouwens, dit kruispunt (op de singel in Antwerpen), als je goed kijkt, staan er nog haaietanden rechts van de fietsoversteekplaats: het autoverkeer dat rechts moet afdraaien is allang afgeleid naar een aparte rijstrook die niet in beeld is en voegt dus in voorbij de fietsoversteekplaats: dus helemaal geen conflict hier met de fietsers.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:31   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Of de beoordelingsbekwaamheid...
daar rijden/lopen er veel van rond hé Jakob ... laat ons er toch maar voor proberen gaan dit onverbeterbaar gegeven op te lossen met heel duidelijke infrastructuur!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:32   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Neen, best de wegcode herbestuderen (Art. 61) ! De groen pijl geeft enkel toelating voorbij te rijden in de richting die de groene pijl aangeeft. Hier is dus rechts en links afslaan niet toegelaten.

Trouwens, dit kruispunt (op de singel in Antwerpen), als je goed kijkt, staan er nog haaietanden rechts van de fietsoversteekplaats: het autoverkeer dat rechts moet afdraaien is allang afgeleid naar een aparte rijstrook die niet in beeld is en voegt dus in voorbij de fietsoversteekplaats: dus helemaal geen conflict hier met de fietsers.
jij kent de situatie mss, wat je vertelt kan ik allemaal niet afleiden uit de foto.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 15:01   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En waar ziet u het conflict tussen automobilisten en fietsers in de gelinkte foto ? Dat is er namelijk niet.
Altijd goed lezen wart mensen schrijven, beste. Zag u het woordje "kan" soms over het hoofd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 15:03   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toch wel. op de meeste plaatsen betekent die groene pijl rechtdoor voor automobilisten immers rechtdoor of rechts, maar niet linksaf.
Inderdaad. In dergelijke gevallen is er meestal een aparte stroom voor wie linksaf moet. In Nederland zorgt men er echter voor dat doorgaand fietsverkeer en mogelijk rechts inslaand gemotoriseerd verkeer niet met elkaar in conflict komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 15:57   #40
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Altijd goed lezen wart mensen schrijven, beste. Zag u het woordje "kan" soms over het hoofd?
Alles "kan" een conflict uitlokken. Echter is er bij de foto waarnaar u verwijst enkel sprake van een conflict tussen fietser en automobilist als een van beiden de verkeersregels flagrant overtreedt. Bij een groene pijl mag het verkeer enkel doorrijden in de richting van die pijl. De auto mag helemaal niet rechtsaf draaien.
Eerst goed kijken,beste.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be