Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2015, 13:05   #37681
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U weet toch dat Guido Gezelle het Vlaams en het Hollands als twee verschillende en afzonderlijke talen beschouwde. De -in zijn tijd - gekende taalkundige, deken De Bo, ging zelfs verder. Hij beweerde dat het Hollands een gemaakte en onnatuurlijke taal was. Nu zou men inderdaad kunnen tegenwerpen: ‘ja maar dat waren ‘particularisten’.
Guido Gezelle en Hugo Verriest waren in de eerste plaats doodsbange katholieke priesters (vooral Gezelle) die gruwden bij de gedachte dat in Vlaanderen er ook nog andere christelijke belijdenissen zouden kunnen een plaats vinden. Vandaar hun koortsige ijver om tussen de (in hun tijd nog onderontwikkelde) Vlamingen en Nederland zoveel mogelijk een, door het kerkelijk gezag gesteund, scherm op te trekken. Jij bent overduidelijk een aanhanger dat soort klerikaal-paternalistisch gedachtengoed.

Wat dat "sappig Vlaams" betreft, ik spreek het enkele keren per jaar ook. Namelijk wanneer ik in het gezelschap vertoef van mijn West-Vlaamse familie. Dan spreek ik bij die gelegenheid mijn oorspronkelijk dialect, "sappig Vlaams" dus. De rest van de tijd spreek ik Nederlands en ik voel me er goed bij. Bij jou is dat blijkbaar niet het geval. Anderen zullen zich niet aan jou aanpassen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 13:34   #37682
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Guido Gezelle en Hugo Verriest waren in de eerste plaats doodsbange katholieke priesters (vooral Gezelle) die gruwden bij de gedachte dat in Vlaanderen er ook nog andere christelijke belijdenissen zouden kunnen een plaats vinden. Vandaar hun koortsige ijver om tussen de (in hun tijd nog onderontwikkelde) Vlamingen en Nederland zoveel mogelijk een, door het kerkelijk gezag gesteund, scherm op te trekken. Jij bent overduidelijk een aanhanger dat soort klerikaal-paternalistisch gedachtengoed.

Wat dat "sappig Vlaams" betreft, ik spreek het enkele keren per jaar ook. Namelijk wanneer ik in het gezelschap vertoef van mijn West-Vlaamse familie. Dan spreek ik bij die gelegenheid mijn oorspronkelijk dialect, "sappig Vlaams" dus. De rest van de tijd spreek ik Nederlands en ik voel me er goed bij. Bij jou is dat blijkbaar niet het geval. Anderen zullen zich niet aan jou aanpassen.
U doet me denken aan de franskiljons van vroeger. Bij hun thuis sappig Vlaams spreken maar in de openbaarheid hun taal verloochenen en te tetteren met ‘vous’ en ‘s’il vous plaît’ en ‘bonjour monsieur’. U doet maar precies hetzelfde. Alleen tettert u nu met ‘jij’, ‘jij’ en ‘jullie’.

Maar vergis u niet: De ene taal-quisling, doet niet onder voor de andere.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 17:01   #37683
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet me denken aan de franskiljons van vroeger. Bij hun thuis sappig Vlaams spreken maar in de openbaarheid hun taal verloochenen en te tetteren met ‘vous’ en ‘s’il vous plaît’ en ‘bonjour monsieur’. U doet maar precies hetzelfde. Alleen tettert u nu met ‘jij’, ‘jij’ en ‘jullie’.

Maar vergis u niet: De ene taal-quisling, doet niet onder voor de andere.
Je moet leren beter begrijpend lezen. Daar schort wat aan bij jou. "Bij mij thuis" spreek ik geen dialect, maar sinds jaar en dag gewoon Nederlands, mijn taal dus. Dat "sappig Vlaams" dialect "tetter" ik enkel wanneer ik mij naar West-Vlaanderen begeef en aldaar mijn familie bezoek. Dat jij een Vlaming die Nederlands spreekt op gelijke voet gaat stellen met een Vlaming die franskiljon wordt is reeds krankjorum genoeg. Maar dat je daarbij nog eens beledigend wordt door er een "Quisling" van te maken is te gek voor woorden. Bij mij is de maat vol.
Oud 11 november 2015, 17:32   #37684
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet leren beter begrijpend lezen. Daar schort wat aan bij jou. "Bij mij thuis" spreek ik geen dialect, maar sinds jaar en dag gewoon Nederlands, mijn taal dus. Dat "sappig Vlaams" dialect "tetter" ik enkel wanneer ik mij naar West-Vlaanderen begeef en aldaar mijn familie bezoek. Dat jij een Vlaming die Nederlands spreekt op gelijke voet gaat stellen met een Vlaming die franskiljon wordt is reeds krankjorum genoeg. Maar dat je daarbij nog eens beledigend wordt door er een "Quisling" van te maken is te gek voor woorden. Bij mij is de maat vol.
Zogezegde Vlamingen die hun taal verkwanselen door op taalvlak kritiekloos alles over te nemen van de Hollanders, zijn in mijn ogen taal-quislings. En wie het schoentje past, trekke het aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2015 om 17:50.
Oud 11 november 2015, 17:54   #37685
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zogezegde Vlamingen die hun taal verkwanselen door kritiekloos alles over te nemen van de Hollanders, zijn in mijn ogen taal-quislings. En wie het schoentje past, trekke het aan.
Door in deze discussie een beladen begrip zoals "Quisling" er bij te sleuren bewijs je dat je elke zin voor realiteit compleet verloren bent. En bovendien nog erg beledigend ook.
Oud 11 november 2015, 18:09   #37686
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door in deze discussie een beladen begrip zoals "Quisling" er bij te sleuren bewijs je dat je elke zin voor realiteit compleet verloren bent. En bovendien nog erg beledigend ook.
'quisling' is een begrip geworden voor iemand die zijn volk verraadt of in de steek laat op een of andere manier. En dat is hier het geval voor wat de taal betreft. U moet niet zo op uw achterste poten gaan staan. De waarheid heeft zo zijn rechten.
Oud 11 november 2015, 18:18   #37687
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'quisling' is een begrip geworden voor iemand die zijn volk verraadt of in de steek laat op een of andere manier. En dat is hier het geval voor wat de taal betreft. U moet niet zo op uw achterste poten gaan staan. De waarheid heeft zo zijn rechten.
Je geeft je er blijkbaar geen rekenschap van hoe dom en hoe wereldvreemd je bezig bent. Mensen zoals jij worden best met rust gelaten. Je hebt jezelf opgesloten in een 19e eeuwse cocon. Voortaan laat ik je rustig verder fossiliseren.
Oud 11 november 2015, 18:26   #37688
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je geeft je er blijkbaar geen rekenschap van hoe dom en hoe wereldvreemd je bezig bent. Mensen zoals jij worden best met rust gelaten. Je hebt jezelf opgesloten in een 19e eeuwse cocon. Voortaan laat ik je rustig verder fossiliseren.
Niks te 'wereldvreemd' . En nog minder is er sprake van fossiliseren! Dat doet u eerder dan ik. Immers, nog niet zo lang geleden zwaaide u hier nog met de vlagge van de Prince van Oranje... Dat zegt genoeg. Mensen zoals u leveren Vlaanderen gewoon uit aan Nederland. Dat zien we nu al met onze taal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2015 om 18:49.
Oud 11 november 2015, 20:09   #37689
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet toch dat Guido Gezelle het Vlaams en het Hollands als twee verschillende en afzonderlijke talen beschouwde. De -in zijn tijd - gekende taalkundige, deken De Bo, ging zelfs verder. Hij beweerde dat het Hollands een gemaakte en onnatuurlijke taal was. Nu zou men inderdaad kunnen tegenwerpen: ‘ja maar dat waren ‘particularisten’.

Zo goed als zeker was dit inderdaad het geval. Edoch, Hugo Verriest, leerling van Gezelle, was dit niet. Hij ging dan ook niet zover als De Bo en Gezelle. Verriest ging toen hij bekendheid had menige keren voordrachten houden in Holland. De mensen daar begrepen hem maar half natuurlijk. En hij op zijn beurt stelde vast dat er veel vreemde woorden waren in deze Hollandse taal. Verriest was voorstander van een levende taal, een taal die van onderuit kwam. Een taal uit het volk. Wanneer men een taal gaat opleggen aan een bevolking (in casu bijvoorbeeld het gebruik van de ‘je’ verplichtend maken in plaats van de volkse Vlaamse ‘gij’), dan is dat niet de echte taal volgens Verriest. Het is een kunstmatige taal. Die niet ‘van binnen’ komt maar wel ‘van buiten’. Het Nederlands, zo stelde Verriest, is zoals het Duits en het Engels. Het heeft geen Franse Academie nodig die beslist wat onze taal is en wat niet. Onze Zuid-Nederlandse taal, zo meende Verriest terecht, is een oorspronkelijke taal. Het is de taal die onze ouders ons overdroegen en die we van onze voorouders hebben bewaard. Deze taal ligt ‘bij ons’. Meer nog, deze taal ligt ‘in ons’!

Wijze woorden van ‘paster’ Hugo Verriest. Toen al!! En bijgevolg, al dat Hollands getoeter moeten we hier niet hebben. Wij Vlamingen zouden dat Hollands stelselmatig moeten mijden, ons sappig Vlaams moeten blijven gebruiken en fier zijn op ‘ons’ Vlaams in plaats van gedwee en slaafs -en helaas nog altijd…- talen over te nemen van anderen, in casu hier van de Hollanders.

Arm Vlaanderen. In wezen nog steeds verknecht voor wat zijn taal betreft. Hoe is het mogelijk!
De wet in België spreekt over de Nederlandse taal en niet de Belgische, Vlaamse of andere taal behalve dan het Duits of het Frans. Lijkt mij heel duidelijk dus.

Dat er sprake is van varianten binnen het Nederlands is wel het geval. Daar is behoorlijk wat ruimte voor.

Misschien voor u niet genoeg, u ziet liever Vlaams los van het Nederlands, maar het is nu eenmaal zo. U zult het er ongetwijfeld hééél moeilijk mee hebben.

De Vlaams-Brabantse variant wordt trouwens ook in Nederland gesproken. Uw geliefde gij en ge wordt ook in Nederland gebruikt.

Jammer hè!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2015 om 20:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 20:16   #37690
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niks te 'wereldvreemd' . En nog minder is er sprake van fossiliseren! Dat doet u eerder dan ik. Immers, nog niet zo lang geleden zwaaide u hier nog met de vlagge van de Prince van Oranje... Dat zegt genoeg. Mensen zoals u leveren Vlaanderen gewoon uit aan Nederland. Dat zien we nu al met onze taal.
Er is niets mis met die vlag.
Dat deze vlag door extreem rechts is gebruikt is niet direct ontheiliging ervan.
Oud 11 november 2015, 20:18   #37691
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ouderwets Belgicistisch is het juiste woord.
Oud 11 november 2015, 20:48   #37692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat waren ze ook. Zelfs binnen de toenmalige taalminnaars werden hun opvattingen niet gedeeld. De zogenaamde Antwerpse School heeft zich nooit aangesloten bij de inzichten van deze particularisten.

GG had trouwens nog meer van die merkwaardige inzichten. Hij was immers iemand die de suprematie van het Frans helemaal niet in vraag stelde, wel integendeel. Hij was de mening toegedaan dat het Frans dé taal van de elite en van de staat hoorde te blijven, maar dat het "Vlaams" de taal hoorde te zijn van het gewone volk. Aldus kon het volk gevrijwaard worden van de slechte invloeden uit Parijs, daar waar de katholieke elite in België wel het slechte en het goede uit elkaar wisten te halen.

De taal die GG vooropstelde en als "Vlaams" omschreef, was trouwens verre van algemeen te noemen: het steunde enorm sterk op de West-Vlaamse dialecten. Als er geen woord beschikbaar was, putte hij uit het middeleeuws Vlaams of maakte er nieuwe (waaronder het bekende "lichtdrukmaal").
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 20:51   #37693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo goed als zeker was dit inderdaad het geval. Edoch, Hugo Verriest, leerling van Gezelle, was dit niet. Hij ging dan ook niet zover als De Bo en Gezelle. Verriest ging toen hij bekendheid had menige keren voordrachten houden in Holland. De mensen daar begrepen hem maar half natuurlijk. En hij op zijn beurt stelde vast dat er veel vreemde woorden waren in deze Hollandse taal. Verriest was voorstander van een levende taal, een taal die van onderuit kwam. Een taal uit het volk.
In de praktijk was de taal van Verriest geen "taal die van onderuit kwam". Het was een ferm uitgekuist West-Vlaams dat neigde naar de ambtelijke standaardtaal van die tijd. U weet dat misschien niet, maar er bestaan nog opnames van enkele toespraken van Verriest. Daar horen we een soort AN met West-Vlaamse tongval, maar zeker niet het dialect dat toch de taal is "die van onderuit komt", "de taal van het volk".
Oud 11 november 2015, 20:53   #37694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Nederlands, zo stelde Verriest, is zoals het Duits en het Engels. Het heeft geen Franse Academie nodig die beslist wat onze taal is en wat niet. Onze Zuid-Nederlandse taal, zo meende Verriest terecht, is een oorspronkelijke taal. Het is de taal die onze ouders ons overdroegen en die we van onze voorouders hebben bewaard. Deze taal ligt ‘bij ons’. Meer nog, deze taal ligt ‘in ons’!
De taal die "bij ons", "in ons" ligt, is nu eenmaal het dialect. Dit houdt dus in de praktijk in dat er geen ruimte kan zijn voor enige standaardtaal. Zeker niet in de tijd van Verriest, waar het volk in Vlaanderen zich grotendeels uitdrukt in het dialect.
Oud 11 november 2015, 21:00   #37695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bijgevolg, al dat Hollands getoeter moeten we hier niet hebben. Wij Vlamingen zouden dat Hollands stelselmatig moeten mijden, ons sappig Vlaams moeten blijven gebruiken en fier zijn op ‘ons’ Vlaams in plaats van gedwee en slaafs -en helaas nog altijd…- talen over te nemen van anderen, in casu hier van de Hollanders.
Wij "toeteren" dan ook geen "Hollands", maar wel "Algemeen Nederlands". Schijnbaar hebt u dat nog steeds niet door.
Oud 11 november 2015, 21:05   #37696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar draait het dus om. U reageert als een gebeten hond op wat Quercus schrijft, omdat die vlag u schijnbaar mateloos ergert.
Oud 11 november 2015, 21:06   #37697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er is niets mis met die vlag.
Dat deze vlag door extreem rechts is gebruikt is niet direct ontheiliging ervan.
HO is blijkbaar vergeten dat Degrelle en de zijnen onder de Belgische vlag aan Duitse kant streden.
Oud 11 november 2015, 21:08   #37698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... sappig Vlaams spreken ...
Wel, wel, wel... Limburgs is blijkbaar nu toch "sappig Vlaams".
Oud 11 november 2015, 21:17   #37699
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wij "toeteren" dan ook geen "Hollands", maar wel "Algemeen Nederlands". Schijnbaar hebt u dat nog steeds niet door.
Helaas is het "Oud-Hollands" verleden tijd, ook door de Zuid-Nederlandse emigratie in de Spaanse tijd. Alleen langs de kust heeft zich het "Oud-Hollands" zich nog kunnen handhaven. Pikant detail: in het "Oud-Hollands" sprak men vaak de "-h" niet uit of juist op rare plekken.

Mijn zangerig Vlaardings-Rotterdamse tongval herinnert trouwens nog wel aan die tijd. In het Vlaardings bevinden zich ook weer Oud-Haagse en Oud-Maaslandse invloeden.

Rest alleen eigenlijk nog het Algemeen Nederlands voor gebruik buiten mijn regio en dat is de norm, want anders begrijpen de mensen uit andere landsdelen mij moeilijk of kijken ze mij raar aan.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2015 om 21:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 21:26   #37700
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO is blijkbaar vergeten dat Degrelle en de zijnen onder de Belgische vlag aan Duitse kant streden.
Tja, dat is dus van alle tijden...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be