![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37681 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dat "sappig Vlaams" betreft, ik spreek het enkele keren per jaar ook. Namelijk wanneer ik in het gezelschap vertoef van mijn West-Vlaamse familie. Dan spreek ik bij die gelegenheid mijn oorspronkelijk dialect, "sappig Vlaams" dus. De rest van de tijd spreek ik Nederlands en ik voel me er goed bij. Bij jou is dat blijkbaar niet het geval. Anderen zullen zich niet aan jou aanpassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37682 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vergis u niet: De ene taal-quisling, doet niet onder voor de andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37683 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37684 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2015 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37685 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door in deze discussie een beladen begrip zoals "Quisling" er bij te sleuren bewijs je dat je elke zin voor realiteit compleet verloren bent. En bovendien nog erg beledigend ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37686 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'quisling' is een begrip geworden voor iemand die zijn volk verraadt of in de steek laat op een of andere manier. En dat is hier het geval voor wat de taal betreft. U moet niet zo op uw achterste poten gaan staan. De waarheid heeft zo zijn rechten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37687 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je geeft je er blijkbaar geen rekenschap van hoe dom en hoe wereldvreemd je bezig bent. Mensen zoals jij worden best met rust gelaten. Je hebt jezelf opgesloten in een 19e eeuwse cocon. Voortaan laat ik je rustig verder fossiliseren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37688 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niks te 'wereldvreemd' . En nog minder is er sprake van fossiliseren! Dat doet u eerder dan ik. Immers, nog niet zo lang geleden zwaaide u hier nog met de vlagge van de Prince van Oranje... Dat zegt genoeg. Mensen zoals u leveren Vlaanderen gewoon uit aan Nederland. Dat zien we nu al met onze taal.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 november 2015 om 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37689 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat er sprake is van varianten binnen het Nederlands is wel het geval. Daar is behoorlijk wat ruimte voor. Misschien voor u niet genoeg, u ziet liever Vlaams los van het Nederlands, maar het is nu eenmaal zo. U zult het er ongetwijfeld hééél moeilijk mee hebben. De Vlaams-Brabantse variant wordt trouwens ook in Nederland gesproken. Uw geliefde gij en ge wordt ook in Nederland gebruikt. Jammer hè! ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2015 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37690 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat deze vlag door extreem rechts is gebruikt is niet direct ontheiliging ervan.
![]() |
![]() |
#37691 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#37692 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
GG had trouwens nog meer van die merkwaardige inzichten. Hij was immers iemand die de suprematie van het Frans helemaal niet in vraag stelde, wel integendeel. Hij was de mening toegedaan dat het Frans dé taal van de elite en van de staat hoorde te blijven, maar dat het "Vlaams" de taal hoorde te zijn van het gewone volk. Aldus kon het volk gevrijwaard worden van de slechte invloeden uit Parijs, daar waar de katholieke elite in België wel het slechte en het goede uit elkaar wisten te halen. De taal die GG vooropstelde en als "Vlaams" omschreef, was trouwens verre van algemeen te noemen: het steunde enorm sterk op de West-Vlaamse dialecten. Als er geen woord beschikbaar was, putte hij uit het middeleeuws Vlaams of maakte er nieuwe (waaronder het bekende "lichtdrukmaal"). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37693 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37695 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37697 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37698 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37699 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn zangerig Vlaardings-Rotterdamse tongval herinnert trouwens nog wel aan die tijd. In het Vlaardings bevinden zich ook weer Oud-Haagse en Oud-Maaslandse invloeden. Rest alleen eigenlijk nog het Algemeen Nederlands voor gebruik buiten mijn regio en dat is de norm, want anders begrijpen de mensen uit andere landsdelen mij moeilijk of kijken ze mij raar aan.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 november 2015 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37700 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, dat is dus van alle tijden...