Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2015, 01:15   #37741
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard De Belgische vlag als kollaboratievlag...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO is blijkbaar vergeten dat Degrelle en de zijnen onder de Belgische vlag aan Duitse kant streden.
Ook ik was me er niet zo echt van bewust. Maar het is wel merkwaardig. Toen reeds was Wallonië in sé Belgicistisch. Letterlijk een mooie illustratie van de verstrengeling tussen Belgicisme en Franstaligheid.

De voorspelbare HO gaat nu afkomen met de Leeuw als kollaboratievlag.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 01:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 01:24   #37742
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer hebt u die verandering aanvaard? U hebt toch al meermaals gesteld dat "Vlaanderen" en "Vlaams" verkeerd gebruikt worden. Blijkbaar put u nu uit een ander vaatje.
En dat is uiteraard het vaatje dat hem het beste uitkomt.
Oud 12 november 2015, 01:49   #37743
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ook ik was me er niet zo echt van bewust. Maar het is wel merkwaardig. Toen reeds was Wallonië in sé Belgicistisch. Letterlijk een mooie illustratie van de verstrengeling tussen Belgicisme en Franstaligheid.
En van de bipolariteit van de nationalismen in België: Vlaams volknationalisme (met de Leeuwevlag als symbool) versus Belgisch staatsnationalisme (met de Belgische vlag als symbool).
Er bestaat inderdaad in de praktijk niet echt een Waals nationalisme.
Dit ten spijt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waalse...tieke_partijen
Waalse belangen zijn Belgische belangen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 01:52.
Oud 12 november 2015, 10:08   #37744
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HO is blijkbaar vergeten dat Degrelle en de zijnen onder de Belgische vlag aan Duitse kant streden.
Wat zou het. Ik ben niets vergeten op dit vlak. Ik heb zelfs eens gesteld dat le beau Léon ontvangen werd door Hitler (net als Mussert die dan thuis zwaaide met de Oranje-vlag...) maar dat Staf de Clercq van het VNV, hoezeer hij ook probeerde, Hitler nooit te zien kreeg.

U ziet er weer goed naast. Immers, daar ging het echter niet over. Het ging over het feit dat Quercus mij voor de voeten wierp dat ik in de 19de eeuw leefde met mijn gedachten, terwijl hij tot voor kort een hele tijd zat te zwaaien met de 'princevlag' uit de ... 16de eeuw!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 10:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 10:33   #37745
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De voorspelbare HO gaat nu afkomen met de Leeuw als kollaboratievlag.

Neen, niet alleen de leeuw.

Mooi is dat!

P.S.
Let hier ook op het embleem van de N.S.B. . En vooral op de kleuren van het schild met het leeuwtje... Inderdaad, de kleuren van de 'prinsenvlag'! Niet zo fraai, zou ik zo zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 10:41.
Oud 12 november 2015, 10:49   #37746
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U vertellen dat uw fetisjlandje er niet is en nooit zal komen.
Uw mening daaromtrent telt voor mij slechts als small potatoes.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 10:55   #37747
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een koele minnaar wordt het maar niks.

Ik voel mij niet gerespekteerd als Nederlander omdat het noorden de benaming "Nederland" voor zich opeist en de geografische omschrijving van de Nederlanden verengt. Nederland zou zich beter het Koninkrijk der Noordelijke Nederlanden noemen. EN net zoals West-Duitsland destijds een herenigingwil in hun grondwet inschrijven. Nu worden de Zuidelijke Nederlanden (semantisch) miskend door het noorden. Wat een arrogantie, zeg...

Die quote staat of valt met de omschrijving van het konsept volk.
Ik zie mij tot het Nederlandse volk, het Vlaamse volk, het Brabantse volk, het Leuvense volk. En eigenlijk interesseert dat volksgedoe mij persoonlijk niet want ik indentificeer mij met een taalgemeenschap.
Bovendien denkt ge te verstard over het konsept onafhankelijkheid, alsof het bijvb. voor het Leuvense of Brabantse volk per definitie beter zou zijn dat ze onafhankelijk zijn. Waarom zou het voor het Vlaamse volk dan wel beter zijn dat het onafhankelijk is ? Een verlangen naar scheiding met Franstalig België mag niet verward worden met een verlangen naar onafhankelijkheid op zich.
Daar heb je wel gelijk in. Overigens, tot en met de Oostenrijkse periode werden onze contreien ook met de benaming "Nederlanden" geïdentificeerd.
Oud 12 november 2015, 11:01   #37748
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je wel gelijk in. Overigens, tot en met de Oostenrijkse periode werden onze contreien ook met de benaming "Nederlanden" geïdentificeerd.
Helemaal niet. Tijdens de Oostenrijkse periode noemde men de inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden niet 'Nederlanders', maar 'Belgen'. Hetgeen ook normaal was vermits Noord-Nederland werd vereenzelvigd met 'Holland'. En de inwoners daar noemen men 'Hollanders'.

Deze benaming vinden we trouwens in heel wat vreemde talen terug in die tijd: ' Hollandais', Hollandès, Ollandese, Holländer, Holandeses, Hollendrzy, Голландский, Olandiż, Hollanda Dili, Hollen(d)ska, Belanda, Ollainnis, Hollandisht, Olandų, enz, enz.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 11:13.
Oud 12 november 2015, 11:22   #37749
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Tijdens de Oostenrijkse periode noemde men de inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden niet 'Nederlanders', maar 'Belgen'. Hetgeen ook normaal was vermits Noord-Nederland werd vereenzelvigd met 'Holland'. En de inwoners daar noemen men 'Hollanders'.

Deze benaming vinden we trouwens in heel wat vreemde talen terug in die tijd: ' Hollandais', Hollandès, Ollandese, Holländer, Holandeses, Hollendrzy, Голландский, Olandiż, Hollanda Dili, Hollen(d)ska, Belanda, Ollainnis, Hollandisht, Olandų, enz, enz.
Je kraamt pure onzin uit. In de Spaanse periode kregen wij de naam Spaanse Nederlanden en tijdens de Oostenrijkse periode waren wij de Oostenrijkse Nederlanden. Jouw "Belgen"verhaal is slechts serieus doorgebroken erna.
Oud 12 november 2015, 11:25   #37750
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, niet alleen de leeuw.

Mooi is dat!

P.S.
Let hier ook op het embleem van de N.S.B. . En vooral op de kleuren van het schild met het leeuwtje... Inderdaad, de kleuren van de 'prinsenvlag'! Niet zo fraai, zou ik zo zeggen.
Even fraai als het gebruik van de Belgische of Italiaanse kleuren in nazi-propaganda. Uw verontwaardiging is selectief.

Ik weiger om enkele zwarte jaren de hele symboliek van een eeuwenoude vlag te laten bepalen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 11:45   #37751
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Even fraai als het gebruik van de Belgische of Italiaanse kleuren in nazi-propaganda. Uw verontwaardiging is selectief.

Ik weiger om enkele zwarte jaren de hele symboliek van een eeuwenoude vlag te laten bepalen.
Inderdaad. Het is niet omdat een misdadige bende een oud en eerbiedwaardig symbool in zijn klauwen neemt dat het voor eeuwig taboe is. Integendeel, het hoort hen net onttrokken te worden.
Oud 12 november 2015, 12:00   #37752
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je kraamt pure onzin uit. In de Spaanse periode kregen wij de naam Spaanse Nederlanden en tijdens de Oostenrijkse periode waren wij de Oostenrijkse Nederlanden. Jouw "Belgen"verhaal is slechts serieus doorgebroken erna.

U moet wel weten wat u vertelt. Dit stelde u:

Citaat:
Overigens, tot en met de Oostenrijkse periode werden
Dat is onjuist. Want reeds tijdens de Oostenrijkse periode noemde men de inwoners van de Oostenrijkse Nederlanden: Belgen. Trouwens de 'Nederlanden' als dusdanig, en zoals u die concipieert, bestonden niet meer. Al lang niet meer. Al sinds het uitbreken van de 80-jarige Oorlog niet meer. Men had de Republiek (waarvan de inwoners 'Hollanders' genoemd werden) en de Zuidelijke Nederlanden waarvan de inwoners niet 'Nederlanders' werden genoemd, maar vaak 'Belgen'. Dat is gewoon een historisch feit.
Oud 12 november 2015, 12:03   #37753
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Helemaal niet. Maar als men afkomt met Leon Degrelle die zwaait met de Belgische vlag, dan tap ik maar uit hetzelfde vaatje voor wat de prinsenvlag betreft . Maar ja, dan steigeren sommigen.
Oud 12 november 2015, 12:05   #37754
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Maar als men afkomt met Leon Degrelle die zwaait met de Belgische vlag, dan tap ik maar uit hetzelfde vaatje voor wat de prinsenvlag betreft . Maar ja, dan steigeren sommigen.
Als ik enkele pagina's terugkijk, merk ik dat u de chronologie een beetje omslaat. Degrelle met zijn Belgische vlag werd pas opgeworpen toen u zich al negatief had uitgelaten over de prinsenvlag.
Oud 12 november 2015, 12:13   #37755
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik enkele pagina's terugkijk, merk ik dat u de chronologie een beetje omslaat. Degrelle met zijn Belgische vlag werd pas opgeworpen toen u zich al negatief had uitgelaten over de prinsenvlag.

U vergist zich. Daar gaat het niet over. Ik ben niet degene die begonnen is nationale vlaggen te betrekking op WO II. En dus: u moet in het vervolg wat beter en vooral nauwkeuriger 'terugkijken'

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 12:26.
Oud 12 november 2015, 12:33   #37756
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Enkele zwarte jaren ? Nochtans, de VOC die onnoemelijk leed heeft veroorzaakt onder de inheemse bevolking in 'Indië', voer vaak ook onder de prinsenvlag...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 12:36.
Oud 12 november 2015, 12:43   #37757
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Met een koele minnaar wordt het maar niks.

Ik voel mij niet gerespekteerd als Nederlander omdat het noorden de benaming "Nederland" voor zich opeist en de geografische omschrijving van de Nederlanden verengt. Nederland zou zich beter het Koninkrijk der Noordelijke Nederlanden noemen. EN net zoals West-Duitsland destijds een herenigingwil in hun grondwet inschrijven. Nu worden de Zuidelijke Nederlanden (semantisch) miskend door het noorden. Wat een arrogantie, zeg...
België inclusief Vlaanderen ,heeft zich afgescheiden van het VKN en niet Nederland
Dus de naam: Koninkrijk der Nederlanden of Nederland zijn volkomen legaal.
België daarentegen heeft zich al die jaren na 1830 tot op de dag van vandaag, afgezet tegen Nederland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 12:52   #37758
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Enkele zwarte jaren ? Nochtans, de VOC die onnoemelijk leed heeft veroorzaakt onder de inheemse bevolking in 'Indië', voer vaak ook onder de prinsenvlag...

In de koloniale tijd, hebben alle landen die kolonialiseerden leed veroorzaakt.
Toch liet Nederland, in tegenstelling tot Spanje en Engeland ,
de mensen in Indie hun eigen godsdienst.
Indonesië is het grootste moslimland ter wereld
De Spaanse kolonies zijn allemaal Katholiek, door dwang van de Roomse koning en Roomse Kerk.

Java was bij de komst van de VOC dun bevolkt,
door de economische voorspoed heeft Java in de koloniale tijd een massa economische immigranten aangetrokken
en is nu zeer dicht bevolkt.
Dus de gebeurtenissen in de geschiedenis zijn altijd anders met de ogen van nu dan in de context van die tijd.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 12:52   #37759
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
België inclusief Vlaanderen ,heeft zich afgescheiden van het VKN en niet Nederland
Dus de naam: Koninkrijk der Nederlanden of Nederland zijn volkomen legaal.
België daarentegen heeft zich al die jaren na 1830 tot op de dag van vandaag, afgezet tegen Nederland.
Onze beide landen leven toch goed? We mogen van geluk spreken dat we in zo'n oase van vrijheid en sociale welvaart leven. Dus waarom zouden we wel moeten fusioneren? Ik heb dat nooit begrepen. Laten we samenwerken terwijl iedereen zijn eigen potje blijft koken. Dat lijkt me veruit het verstandigste. Zelfs een klein kind ziet dit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2015 om 12:53.
Oud 12 november 2015, 12:59   #37760
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Met die redenering dient quasi elk Westers land (en nog heel wat andere landen) haar vlag te veranderen.

In Congo kon je ook lange tijd Belgische vlaggen zien wapperen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be