![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daarom doet hij geringschattend over degenen die zich niet neerleggen bij de officiële leer. (Een officiële leer die er eigenlijk niet is bij de islam zoals die er wel is in de RKK.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Is er geen helpdesk voorhanden in discussie bij u? Bvb: [email protected]? Voor als ik te lang tevergeefs een vraag stel aan u? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
|
![]() Citaat:
Maar er is in geen enkele religie een 100% consensus, dat is wel duidelijk. Waarom denk u dat er stromingen zijn? En elke stroming heeft zijn sub-stromingen. Het is wel duidelijk dat u daaraan een hekel heeft. Maar dat hoeft niet. Kom naar het atheïsme, alles is hier leuker. Come to the dark side, Luke! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 29 november 2015 om 21:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
|
![]() Citaat:
En u kan zoveel als u wil de koranieten marginaliseren als u wil. Enkel en alleen door hun klein aantal. Maar u denkt als een atheist. Want een gelovige denkt zo: Er is maar 1 bron die bepaalt welke leer de juiste is, en dat is het opperwezen. In de islam is er dus maar 1 gezag dat bepaalt of de karonieten de juiste leer hebben of niet, en dat is allah. Dus u bepaalt dat niet. En de imam waar u mij naartoe wil sturen bepaalt dat ook niet. En de rechtsscholen ook niet. En de brede consensus is irrelevant. Want alleen allah weet het. En aangezien allah niet bestaat, weet dus niemand het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk hoeft dat niet. De meeste zijn niet geïnteresseerd in de waarheid, of in wetenschap. (Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, god zij dank, zoals bvb. Ibn Warraq, een afvallige moslim.) En ik verwijt hen dat niet. Als ge vanaf kleins af aan zijt geïndoctrineerd door sprookjes... Ze geloven al niet in de evolutietheorie, dus ... laat maar zitten. Laatst gewijzigd door geertvdb : 29 november 2015 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn minderheden die nog iedere zondag naar de kerk gaan, de kerk beinvloedt niet meer het leven van mensen tenzij daar uit vrije wil voor gekozen wordt. Tenminste, in West Europa en andere grote delen van de Westerse wereld.Enkel waar mensen wat basisnoden betreft afhankelijk zijn van de " gulheid van de kerk" houdt het geloof stand. Religie Jan, hoort hier in het privéleven. Dus wat de geloofsregels zijn en hoe die al of niet aangepast worden interesseert geen hond. Islam heeft die beweging niet door gemaakt en kan nog claimen dat de mens onderworpen is aan eender welk eeuwenoud gebruik binnen die religie. Niet dat over die gebruiken consensus bestaat. Merk je veel van de Oost Europse moslima's hier? Je ziet ze niet eens. Omdat zij zich niet onderscheiden van anderen. De nadruk en ook binnen deze discussie ligt niet bij religie en hoe gelovigen dit invullen maar hoe ongelovigen dit zien, omdat hoofddoeken onaccepabel vinden een mensenrecht zou moeten zijn, ook voor iedere moslima. Hoe zit het met de consensus dat afvalligen mogen worden gedood Jan, veel boeiender voor vrouwen die van de hoofddoek misschien ooit af willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat de liturgie verzonnen werd. Die is er geleidelijk aan gekomen en verder gegroeid. Evenmin zeg ik dat ik Eusebius helemaal vertrouw. Daarom voegde ik erbij: 'indien hij de waarheid spreekt'. Ik zeg alleen dat, om ware christenen te zijn, mensen slechts het evangelie moeten volgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat niet betekent dat je je broeder niet moet aansporen een goede moslim te zijn ( sociale controle) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je me vraagt wat het meest authentieke christendom is, is dat volgens mij de Koptische Kerk. Let wel, diegenen die hun leer niet verloochend hebben voor communie met Rome. Orthodoxe Kerk, de Kerk van het Oosten, etc. kunnen ook in vele dingen hun traditie tot minstens de 4de eeuw terugvoeren. Protestanten kunnen dat maar tot de 15de eeuw, en niet naar de Bijbel of Kerk maar naar een katholieke monnik genaamd Luther. En de katholieken zelf, naar pakweg Vaticaan II. En Anglicanen tja daar moet niet veel over gezegd worden denk ik: die menen dat hun koning(in) het hoofd van de Kerk is, en dat is zowat het meest idiote idee uit de christelijke geschiedenis.
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 29 november 2015 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2015 om 22:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou zeggen dat de Tawhedo Ethiopisch Orthodoxe Kerk meer Joods is dan de Assyrische vandaag.
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 29 november 2015 om 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou goed kunnen. Maar volgens de traditie waren de Aramees sprekende christenen eigenlijk ontstaan uit de kerk van Antiochie, die door Petrus was gesticht. Ze zwermden later uit naar Edessa. Heel wat van die kerken benadrukten de menselijke natuur van Jezus. Vermoedelijk geloofden de eerste Jezus-volgers dat Jezus mens was, een profeet door God uitverkoren. Ik kan me moeilijk indenken dat deze eerste meestal jodenchristenen geloofden dat Jezus God was. We vinden deze echo van Jezus als mens vaak terug in het vroege Syrisch christendom.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2015 om 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een heel verhaal. Het heeft vooral te maken met Hellenistische denkbeelden die Griekssprekende christelijke gemeenschappen binnensloop. Uit deze gemeenschappen ontstond later de 'Grote Kerk'. U moet weten dat heel wat Syrische kerken slechts veel later kennis maakten met de besluiten van het Concilie van Nicea. Zij hadden zo hun eigen leer die niet 'besmet' was door Nicea.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2015 om 22:55. |
![]() |
![]() |