Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2015, 14:48   #181
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wanneer?
2003
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 14:52   #182
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is schijnbaar wel plaats voor een confessioneel gebonden ziekenhuis. Ik heb de koepel van katholieke ziekenhuizen nog niet horen pleiten voor de opheffing ervan. U wel?
Neen maar ik pleit er wel voor aangezien sommigen het niet kunnen laten te stoken en ik ook niet weet in hoeverre deze ziekenhuizen dokters onder druk zetten om bvb geen euthanasie uit te voeren.
Oud 31 december 2015, 15:33   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
2003
Dan moet u toch toegeven dat de oogst vrij magertjes is. Weinig ziekenhuizen verdwijnen, maar des te meer samenwerkingsverbanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 15:34   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen maar ik pleit er wel voor aangezien sommigen het niet kunnen laten te stoken en ik ook niet weet in hoeverre deze ziekenhuizen dokters onder druk zetten om bvb geen euthanasie uit te voeren.
Stoken? Wat niet bepaald is door de wet, behoort tot de vrijheid. Dan mogen katholieken huizen hun eigen ethische lijn blijven volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 16:01   #185
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan moet u toch toegeven dat de oogst vrij magertjes is. Weinig ziekenhuizen verdwijnen, maar des te meer samenwerkingsverbanden.
Mager of niet, ze zijn er. Dit betekent dat niet katholieke ziekenhuizen verdwenen zijn ten gunst van de katholieke. Niet echt een probleem voor mij aangezien dit de efficiëntie bevordert, maar daar moet wel tegenover staan dat het katholieke ziekenhuis ook tegemoet komt aan de andersdenkenden.
Oud 31 december 2015, 16:02   #186
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Stoken? Wat niet bepaald is door de wet, behoort tot de vrijheid. Dan mogen katholieken huizen hun eigen ethische lijn blijven volgen.
Vandaar mijn oproep om de wet te veranderen.
Oud 31 december 2015, 18:08   #187
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vroeg u al aan te geven waar er in de wet zou staan dat een zorginstelling euthanasie "moet" aanbieden.
U gaf geen antwoord.
Dat hoeft er niet te staan want irrelevant, dit omdat euthanasie een verhaal tussen art en patiënt is bepaald binnen een wettelijk kader en geen verhaal tussen ziekenhuis en patiënt.

een ziekenhuis kan haar artsen niet dwingen/verbieden euthanasie toe te passen,
Op dat punt is er gene verschil tussen katholieke, algemene of universitaire ziekenhuizen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2015, 20:09   #188
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dat hoeft er niet te staan want irrelevant, dit omdat euthanasie een verhaal tussen art en patiënt is bepaald binnen een wettelijk kader en geen verhaal tussen ziekenhuis en patiënt.

Op dat punt is er gene verschil tussen katholieke, algemene of universitaire ziekenhuizen
Dat kunnen ze zeker wel.
Check de linken in deze draad.
Check de procedure van de aanvraag om euthanasie.

En abortus: een gelijkaardig verhaal.

Conclusie blijft: zowel de politiek als de bevolking is klaar: er is een draagvlak om de wet te preciseren. De kaloten wat aan banden leggen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2016, 20:54   #189
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat kunnen ze zeker wel.
Check de linken in deze draad.
Check de procedure van de aanvraag om euthanasie.

En abortus: een gelijkaardig verhaal.

Conclusie blijft: zowel de politiek als de bevolking is klaar: er is een draagvlak om de wet te preciseren. De kaloten wat aan banden leggen.

.
Uitstekend, mag ik nu al een aantal mensen voor authanasie voordragen? Ik heb hier een lijstje met namen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2016, 22:29   #190
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Uitstekend, mag ik nu al een aantal mensen voor authanasie voordragen?
Misschien anders voordragen voor een postnatale abortus? Is misschien wat makkelijker te regelen als ze er zo moeilijk over blijven doen
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2016, 04:46   #191
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
postnatale abortus
mmmm , interessant , de gehaktmolen in

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2016, 08:45   #192
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Hier zie, vandaag in de gazet, een voorbeeld dat het wel gebeurde.
We zijn benieuwd wat de rechter er van zal vertellen.

Hetgeen hier beschreven staat, is bovendien nog erger dan het weigeren in een ziekenhuis: er is iemand verboden geweest om in zijn eigen living (woonst ... bla bla ...) een arts naar keuze te ontvangen.
Stel je voor dat een huiseigenaar aan zijn huurder zou verbieden om in dat huurhuis euthanasie te laten voltrekken.

titel: Rusthuis weigert arts toegang voor euthanasie
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1

Citaat:
Diest -

De directie van een katholiek rusthuis in Diest moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden, omdat ze een arts de toegang verbood toen die euthanasie kwam voltrekken. Zijn terminaal zieke patiënte heeft daardoor extra afgezien, zegt de familie zaterdag in de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Het gaat om Mariette Buntjens die in 2011 haar wens tot euthanasie bekendmaakte. De 74-jarige vrouw was terminaal ziek door een uitgezaaide kanker en lag op haar levenseinde te wachten in woonzorgcentrum Sint-Augustinus in Diest. Na zes maanden waren alle formaliteiten in orde, maar enkele dagen voor de euthanasie zou worden uitgevoerd, liet het rusthuis weten dat de huisarts niet meer welkom was. De vrouw werd uiteindelijk per ambulance naar huis gebracht om er in alle rust afscheid te kunnen nemen.

De familie trok naar de rechter, omdat volgens hen het optreden van de directie het psychische en fysieke lijden van de vrouw vergroot heeft. De zaak komt in april, na twee keer uitstel, voor de burgerlijke rechtbank in Leuven.

Volgens de advocate van de familie kunnen artsen zich beroepen op gewetensbezwaren tegen euthanasie, maar heeft een zorginstelling zich daar niet mee te bemoeien. Omdat de Belgische wetgeving hierover niet duidelijk is, hoopt de advocate op duidelijkheid in de rechtspraak

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 2 januari 2016 om 08:46.
Oud 2 januari 2016, 08:58   #193
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

We laten ons in deze discussie allemaal wat teveel leiden door onze houding tegenover euthanasie, zowel pro als contra.
De discussie gaat echter in essentie over iets anders, nl. over het principe van 'baas in eigen huis'
Vanuit die optiek, moet het kunnen dat een private instelling weigert om euthanasie onder haar dak toe te laten.

Ik zou daar wel een paar voorwaarden aan verbinden:
-de patiënten moeten op voorhand ingelicht worden dat ze niet op medewerking moeten rekenen
-de patiënt moet ten allen tijde de mogelijkheid hebben om te verhuizen naar een locatie waar euthanasie wel kan.
-...
Oud 2 januari 2016, 09:30   #194
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
We laten ons in deze discussie allemaal wat teveel leiden door onze houding tegenover euthanasie, zowel pro als contra.
De discussie gaat echter in essentie over iets anders, nl. over het principe van 'baas in eigen huis'
Vanuit die optiek, moet het kunnen dat een private instelling weigert om euthanasie onder haar dak toe te laten.

-de patiënten moeten op voorhand ingelicht worden dat ze niet op medewerking moeten rekenen
-de patiënt moet ten allen tijde de mogelijkheid hebben om te verhuizen naar een locatie waar euthanasie wel kan.
-...
Men zou dit kunnen gesteld hebben voor de fusies van katholieke en niet-katholieke ziekenhuizen.

Het zou echter niet efficient zijn en het algemeen welzijn niet ten goede komen.
Oud 2 januari 2016, 09:32   #195
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard Arts mag rusthuis niet in voor euthanasie

Binnenkort hebben we hier trouwens een case voor de rechtbank.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160102_02046000

Ook rusthuizen worden gesubsidieerd en dienen zich aan bepaalde regels te houden.
Oud 2 januari 2016, 13:03   #196
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

-...
Een huis dat voornamelijk bestaat dank zij subsidies van de belastingbetaler, is geen "eigen" huis.
Dat is een huis van de belastingbetaler.

Kaloten: leg jullie neer bij de wet, en ambeteer de andere mensen niet zo.

.

Oud 2 januari 2016, 13:16   #197
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Een huis dat voornamelijk bestaat dank zij subsidies van de belastingbetaler, is geen "eigen" huis.
Dat is een huis van de belastingbetaler.

Kaloten: leg jullie neer bij de wet, en ambeteer de andere mensen niet zo.

.
Kan of wil de grootste partij daar niks aan doen?
Aan de almacht van de Zuil?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2016, 19:10   #198
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als ik eens veel tijd heb, ga ik trachten te bekijken wat over de etische kwesties afgesproken is tijdens de regeringsonderhandelingen.

.

Oud 2 januari 2016, 19:14   #199
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Citaat:
De politici hebben er geen probleem mee dat De Kesel persoonlijk een tegenstander is van euthanasie of abortus, ‘maar hij maakt een serieuze denkfout door het op het niveau van de instellingen te trekken’, zegt Kamerlid Valerie Van Peel (N-VA). ‘Een individuele arts kan niet verplicht worden om euthanasie uit te voeren, maar elke instelling moet aan patiënten die daarvoor in aanmerking komen wel de mogelijkheid bieden.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151227_02039589

.

Oud 3 januari 2016, 11:30   #200
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken de blablabla wel...
Ik vraag alleen wat daar concreet gaat tegen gebeuren...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be