Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2016, 16:09   #161
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Zelfs de Fransen weten ondertussen hoe belangrijk het Engels is. Net zoals de Duitsers.
Een gemeenschappelijke spreektaal op academisch niveau is op z'n minst van kapitaal belang. Tot spijt wie in het Waals is opgevoed.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 16:14   #162
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zelfs de Fransen weten ondertussen hoe belangrijk het Engels is. Net zoals de Duitsers.
Een gemeenschappelijke spreektaal op academisch niveau is op z'n minst van kapitaal belang. Tot spijt wie in het Waals is opgevoed.
Dat moet nogal een schok zijn, want die mensen worden opgevoed alsof ze de koningen van de wereld zijn.

En dan vroeg of laat beseffen ze, piaske, je spreekt een tweederangs taal.

Misschien daarom dat het zulke fanatici zijn, dat ze niet in staat zijn van een andere taal degelijk te spreken.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 januari 2016 om 16:15.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 16:17   #163
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat moet nogal een schok zijn, want die mensen worden opgevoed alsof ze de koningen van de wereld zijn.

En dan vroeg of laat beseffen ze, piaske, je spreekt een tweederangs taal.

Misschien daarop dat het zulke fanatici zijn, dat ze niet in staat zijn van een andere taal degelijk te spreken.
Tuurlijk is dan een schok. Daar ben ik het mee eens.
Ze doen wel hun best.
Oud 25 januari 2016, 16:34   #164
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel hangt af van het werk dat men uiteindelijk doet. Of de reizen die men maakt. Enzovoort.
Idd.

Om in Vlaanderen reclameblaadjes rond te delen hebt ge niet veel talenkennis nodig.

De kans dat jonge Vlamingen beroepsmatig Frans nodig hebben is echter niet gering. Frankrijk is na Nederland en Duitsland de grootste handelspartner van Vlaanderen. (Voor België zijn ze de tweede grootste)
Taalfanatici die liggen te zeuren dat Frans niet meer zo belangrijk is, zijn mede oorzaak van werkloosheid bij onze jongeren.
Vele werkgevers vertellen mij dat de kennis van de Franse taal bij jongeren zo beperkt is dat ze jarenlang vacatures niet kunnen invullen wegens gebrek aan capabele kandidaten.

Als uw taalkennis beperkt is tot een handvol Engels, staat ge dus bij 2 van onze grootste handelspartners met de mond vol tanden. Ter uwer info: in Duitse technische universiteiten, toch de plaats war men veel Engels zou verwachten, is het hanteren van Engels als academische taal lang niet zo gebruikelijk als bij ons.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 16:53   #165
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd.

Om in Vlaanderen reclameblaadjes rond te delen hebt ge niet veel talenkennis nodig.

De kans dat jonge Vlamingen beroepsmatig Frans nodig hebben is echter niet gering. Frankrijk is na Nederland en Duitsland de grootste handelspartner van Vlaanderen. (Voor België zijn ze de tweede grootste)
Taalfanatici die liggen te zeuren dat Frans niet meer zo belangrijk is, zijn mede oorzaak van werkloosheid bij onze jongeren.
Vele werkgevers vertellen mij dat de kennis van de Franse taal bij jongeren zo beperkt is dat ze jarenlang vacatures niet kunnen invullen wegens gebrek aan capabele kandidaten.

Als uw taalkennis beperkt is tot een handvol Engels, staat ge dus bij 2 van onze grootste handelspartners met de mond vol tanden. Ter uwer info: in Duitse technische universiteiten, toch de plaats war men veel Engels zou verwachten, is het hanteren van Engels als academische taal lang niet zo gebruikelijk als bij ons.
Juist. Je kan best wat Frans begrijpen. Ingelepeld via de pa of ma of zo. Het is best meegenomen. Of via de schoolbank. Voor de rest zou ik er niet veel in investeren.
Toen onderwijs in België werd geregionaliseerd vonden de Walen het Nederlands als tweede taal geen prioriteit. Ze hadden geen ongelijk. Vlamingen hadden beter gedaan, zoals de Nederlanders, voor wie het Engels een tweede landstaal wordt. Zelfs de Vlaming wordt in Nederland aangesproken in het Engels.
Het gaat om prioriteiten.
Oud 25 januari 2016, 17:50   #166
pajoske

Standaard

Citaat:
Juist. Je kan best wat Frans begrijpen. Ingelepeld via de pa of ma of zo. Het is best meegenomen. Of via de schoolbank. Voor de rest zou ik er niet veel in investeren.
Toen onderwijs in België werd geregionaliseerd vonden de Walen het Nederlands als tweede taal geen prioriteit. Ze hadden geen ongelijk. Vlamingen hadden beter gedaan, zoals de Nederlanders, voor wie het Engels een tweede landstaal wordt. Zelfs de Vlaming wordt in Nederland aangesproken in het Engels.
Het gaat om prioriteiten.
Die Nederlanders staan in half Europa wel met hun mond vol tanden. En dan zijn ze afhankelijk van onze kinderen die meer dan AN en Engels beheersen.

PS als uw kennis van Frans beperkt is tot 'wat begrijpen' gaat ge niet veel verkopen in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door pajoske : 25 januari 2016 om 17:52.
Oud 25 januari 2016, 17:54   #167
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Nederlanders staan in half Europa wel met hun mond vol tanden. En dan zijn ze afhankelijk van onze kinderen die meer dan AN en Engels beheersen.

PS als uw kennis van Frans beperkt is tot 'wat begrijpen' gaat ge niet veel verkopen in Frankrijk.
Dan is Frankrijk toch wel een land van dommeriken als men daar enkel Frans spreekt - het doet wat denken aan het land der domme Walen.
Ze gaan ons daar dus weinig kunnen verkopen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 januari 2016 om 17:55.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 18:01   #168
pajoske

Standaard

Citaat:
Dan is Frankrijk toch wel een land van dommeriken als men daar enkel Frans spreekt - het doet wat denken aan het land der domme Walen.
Ze gaan ons daar dus weinig kunnen verkopen.
Kijk het is heel simpel hé.
Als gij in Frankrijk een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Frans, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Franse taal kunt aanprijzen.
Oud 25 januari 2016, 18:12   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Frankrijk pas na Nederland en Duitsland komt, lijkt het mij normaal eerder in te zetten op Duits of Engels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 18:14   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Handvol Engels? Dat "handvol" geldt toch voor iedere taal?! Als Duitsland een belangrijke handelspartner is en u aangeeft dat Engels toch niet vanzelfsprekend is bij onze oosterburen, dan moeten we toch veel eerder inzetten op Duits, niet?!
Oud 25 januari 2016, 18:14   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs de Vlaming wordt in Nederland aangesproken in het Engels.
Onzin. Ik kom veel, heel veel in Nederland. Nog nooit aangesproken in het Engels. Nooit.
Oud 25 januari 2016, 18:16   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Nederlanders staan in half Europa wel met hun mond vol tanden.
Als eens gekeken naar de handelsbalans van Nederland? Nederland staat aan de top van de landen met een overschot op de handelsbalans.
Oud 25 januari 2016, 18:19   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gij in Frankrijk een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Frans, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Franse taal kunt aanprijzen.
Bent u consequent en laat u dat principe ook gelden voor onze handel met Rusland, China, Zuid-Afrika, enzovoort?

Dan pleit u niet voor een bijzondere status voor het Frans, maar een ver doorgedreven taalonderricht waar de leerling/ouders een heel ruime keuze hebben. Op dat vlak ben ik altijd een voorstander geweest om de taalkeuze in het onderwijs vrij te laten.

Als het Frans trouwens echt zo belangrijk is (of geacht wordt te zijn), dan zullen ouders daar toch wel massaal voor kiezen, niet?!
Oud 25 januari 2016, 18:22   #174
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als gij in Frankrijk een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Frans, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Franse taal kunt aanprijzen. (Handelspartner nummer 3)
Zo kan ik er nog enkele lanceren

'Als gij in Duitsland een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Duits, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Duitse taal kunt aanprijzen.' (Handelspartner nummer 1)

'Als gij in het Verenigd Koninkrijk een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Engels, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Engelse taal kunt aanprijzen.'

En voor de Walen:

'Als gij in Nederland een machine wilt verkopen, en die mannen verstaan alleen Nederlands, hebt ge natuurlijk een enorm voordeel als ge dat in de Nederlandse taal kunt aanprijzen.'
(Handelspartner nummer 2)

Dus hoe verklaart dit dat men in het ASO sowieso véél meer Frans krijgt dan Engels of Duits (zelfs in de richting moderne talen)?

Bied leerlingen dus ook de mogelijkheid om Engels of Duits als voornaamste taal te laten kiezen!

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 januari 2016 om 18:25.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 18:24   #175
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan pleit u niet voor een bijzondere status voor het Frans, maar een ver doorgedreven taalonderricht waar de leerling/ouders een heel ruime keuze hebben. Op dat vlak ben ik altijd een voorstander geweest om de taalkeuze in het onderwijs vrij te laten.

Als het Frans trouwens echt zo belangrijk is (of geacht wordt te zijn), dan zullen ouders daar toch wel massaal voor kiezen, niet?!
Hier sluit ik me volledig bij aan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 18:28   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar als taal is het Frans uitgeleefd, het is geen wereldtaal meer, afgelopen, de tijd dat zelfs de Tsaren Frans gebruikten in hun hofhouding is voorbij, en al lang voorbij.
De tsaren spraken geen Frans met hun hofhouding, hoor. Wel was het de diplomatieke taal. Onder hoge adel werd echter veel in een speciaal Engels gecommuniceerd. De zogenaamde Willy-Nicky brieven bijvoorbeeld tussen koning George en tsaar Nicolaas - neven van elkaar - waren in dat Engels.
Oud 25 januari 2016, 18:35   #177
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad eenvoudig, als ze maar één taal kunnen spreken, dan is hun verstand toch wel heel beperkt.

ik zou me daar voor schamen eerlijk gezegd.
Oud 25 januari 2016, 18:42   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad eenvoudig, als ze maar één taal kunnen spreken, dan is hun verstand toch wel heel beperkt.

ik zou me daar voor schamen eerlijk gezegd.
Pajoske beseft het schijnbaar niet, maar hij beledigt eigenlijk de Fransen.
Oud 25 januari 2016, 18:56   #179
pajoske

Standaard

Citaat:
Pajoske beseft het schijnbaar niet, maar hij beledigt eigenlijk de Fransen.
Waarom zou ik mij schamen? Als een goede kennis mij vertelt dat bij een groot Frans befrijf slechts een* van de ingenieurs de Engelse taal machtig was, is dat een vaststelling.

Niet verwonderlijk voor een Engelsman.
Oud 25 januari 2016, 19:01   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik mij schamen? Als een goede kennis mij vertelt dat bij een groot Frans befrijf slechts een* van de ingenieurs de Engelse taal machtig was, is dat een vaststelling.

Niet verwonderlijk voor een Engelsman.
Schamen? Niets over gezegd.

Misschien is evenwel de hoogste tijd om uw morele lessen eerder voor de Franse deur af te steken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be