Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2016, 10:12   #961
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, de personen die men Limburgers is gaan noemen voelden zich met mekaar verbonden en dit al eeuwen gezien hun gemeenschappelijk historisch verleden.

Maar dit is niet zo met wat men nu Vlamingen noemt. Die hadden een verschillende historische achtergrond.
Over welke Limburgers heb je het dan?
Ook de Nederlandse Limburgers?
En de Oost en West Vlamingen?
Voelen die zich meer met elkaar verbonden dan met de Brabanders?
En wat met de Mechelaars dan, want dat was een Vlaamse enclave in Brabant, voelen die zich nu meer verbonden met de Gentenaars dan met de Antwerpenaars?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 10:17   #962
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
En wat met de Mechelaars dan, want dat was een Vlaamse enclave in Brabant, voelen die zich nu meer verbonden met de Gentenaars dan met de Antwerpenaars?
Ik ben een Brabander, Limburgers zijn mij even vreemd als West-Vlamingen en Gentenaars

In 1302 vocht Brabant met Antwerpen tegen 'Vlaanderen' waarvan het leger voor een groot deel uit Namenaars bestond
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 10:17   #963
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ik zie wel het verband niet tussen de geschiedenis van limburg en de ambtenaren die geen ziektedagen kunnen opsparen ? Is dat een soort historisch probleem zoals de kerken enhet koningshuis, media, onderwijs, gezondheidszorg die we eeuwig al subsidieren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 10:18   #964
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben een Brabander, Limburgers zijn mij even vreemd als West-Vlamingen en Gentenaars

In 1302 vocht Brabant met Antwerpen tegen 'Vlaanderen' waarvan het leger voor een groot deel uit Namenaars bestond
En wie waren de fascisten ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 10:21   #965
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral over al de Belgische Limburgers die vroeger deel uitmaakten van het Graafschap Loon. Zowat 80% van de Belgische Limburgers. En zoals ik zei, blijkbaar was er ook een affiniteit met de Nederlandse Limburgers vermits deze laatsten voor België kozen in 1830.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 10:23   #966
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En wie waren de fascisten ?

.
Wij waren de goeie, dat spreekt vanzelf
Oud 19 april 2016, 10:27   #967
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooral over al de Belgische Limburgers die vroeger deel uitmaakten van het Graafschap Loon. Zowat 80% van de Belgische Limburgers. En zoals ik zei, blijkbaar was er ook een affiniteit met de Nederlandse Limburgers vermits deze laatsten voor België kozen in 1830.
Spijtig dat de Zeeuws-Vlamingen en de Noord-Brabanders niet konden kiezen.
Oud 19 april 2016, 10:31   #968
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar waarom kozen de Belgische Limburgers dan in 1839 niet voor Nederland?
Omdat ze de Hollandse Limburgers moe waren?
Oud 19 april 2016, 10:37   #969
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Dadeemelee;8073211]Ik ben een Brabander, Limburgers zijn mij even vreemd als West-Vlamingen en Gentenaars

In 1302 vocht Brabant met Antwerpen tegen 'Vlaanderen' waarvan het leger voor een groot deel uit Namenaars bestond [/https://nl.wikipedia.org/wiki/GuldensporenslagQUOTE]

Namenaars?
In geen velden te bekennen.
En voor een groot deel dan nog?
Oud 19 april 2016, 10:44   #970
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Pericles;8073249]
Citaat:

In 1302 vocht Brabant met Antwerpen tegen 'Vlaanderen' waarvan het leger voor een groot deel uit Namenaars bestond [/https://nl.wikipedia.org/wiki/GuldensporenslagQUOTE]

Namenaars?
In geen velden te bekennen.
En voor een groot deel dan nog?
Gwijde was wel van Namen
Oud 19 april 2016, 19:26   #971
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft er niets mee te maken. De bevolking die al lang dezelfde historische route had afgelegd, bleef samen. En werd na Willem I 'Limburgers' genoemd. Of u dat nu graag hoort of niet.
Kijk, u stelde eerder dat de "echte" Vlamingen alleen - als we ons even tot België beperken - tot Oost- en West-Vlamingen. De reden gaf u ook al eerder mee: het gebied van beide provincies was indertijd ruwweg deel van het graafschap Vlaanderen.

Als uw eigen criterium nu op Limburg toepassen, dan wonen er volgens u alleen in een deel van Voeren "echte Limburgers". Al de rest draagt die naam historisch onterecht.

Of bent u consequent ofwel niet. Of u dat nu graag hoort of niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 19:30   #972
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is eigenlijk allemaal een gevolg van de vorming de kunstmatige staat 'het verenigd koninkrijk der Nederlanden'. Die is gevromd op de tekentafel van de Europese grootmachten, en had totaal niks met geschiedkundige indeling of volk te maken.
De vorming van België en dus ook het Vlaamse gewest is even onnatuurlijk/kunstmatig. Daarom dat ik beweer dat er geen Vlaams volk bestaat. Het is niet omdat er vorige eeuw aan een onderhandelingstafel een koehandel met dorpen en steden heeft plaatsgehad die met de eigenheid (lees moedertaal) van de bevolking geen rekening hield dat er van een volk kan gesproken worden.

Ik denk dat veel flaminganten best de geschiedenisboeken eens zouden opendoen. Of gewoon hun eigen familiestamboom opstellen zou ook al veel ogen openen.
Volgens uw criteria bestaan er geen Fransen, geen Duitsers, enzovoort. De grenzen van zo goed als alle Europese staten zijn gevormd op de tekentafel van een overwinnaar. Of gaat u nu beweren dat de Franse grenzen samenvallen met volkskundige afbakeningen? En hoe is de Duits-Nederlandse grens eigenlijk tot stand gekomen? Op basis van identiteit? Zeker niet!

Kortom, volgens u bestaan er geen Fransen en geen Duitsers.
Oud 19 april 2016, 19:49   #973
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zo is het.
Onzin, bij mijn weten groeien er geen staten aan de bomen of in de kolen. Bijgevolg is iedere staat iets van de mens, een product van de menselijke cultuur.
Oud 19 april 2016, 19:52   #974
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat valt nog te bezien. Ik betwijfel het sterk of Brabanders in de tijd van Willem I zich 'Vlaming' voelden. Ik denk van niet. En de mensen hier bij ons in Limburg zeker niet.
Dan voelden die inwoners van het latere Limburg zich onder Willem I waarschijnlijk ook geen Limburgers. Of kan je met een vingerknip een identiteit opleggen?
Oud 19 april 2016, 19:56   #975
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus vanaf 1815 voelden de Limburgers zie Limburger ...
Blijkbaar, als uit het niets. Bij KB legde Willem I de naam op en de dag erop jubelden alle inwoners dat ze zich allemaal Limburger voelden.

Zou HO dergelijke onzin geloven?
Oud 19 april 2016, 20:06   #976
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de personen die men Limburgers is gaan noemen voelden zich met mekaar verbonden en dit al eeuwen gezien hun gemeenschappelijk historisch verleden.
Dat is wel heel raar, daar een stad als Halle eeuwenlang deel uitmaakte van het graafschap Henegouwen. Ooit iets gelezen over protest toen Halle deel werd van een provincie met een andere naam?

Daarnaast lag het toenmalig Land van Loon bezaaid met Brabants enclaves. In die gebieden hadden de inwoners alvast geen gemeenschappelijke band. Ook lagen de grenzen anders. Lommel behoorde tot Brabant, niet tot Loon. Maastricht van voor de Franse inval maakte een hele bult in wat nu Belgisch-Limburg is. Ook een gebied met een andere politieke geschiedenis.

Leg je alles bij elkaar, dan wordt er zo een hap van een derde uit het huidige Belgisch-Limburg genomen dat "zich niet met mekaar verbonden voelde en geen gemeenschappelijk historisch verleden had".
Oud 19 april 2016, 20:09   #977
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neen, hoor. Brabant vocht niet. Wel een rivaliserende fractie die de regerende hertog uit het zadel wou wippen. Alhoewel de Brabantse hertog in schijn neutraal stond, had hij toch contacten gelegd met de Vlaamse opstandelingen.

En neen, er waren geen Naamse soldaten in Kortrijk. Wel zogenaamde "Ostheren", edelen met hun voetvolk uit het Duitse Rijk, gecharterd door Willem van Gullik.
Oud 19 april 2016, 20:12   #978
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Brabant vocht niet. Wel een rivaliserende fractie die de regerende hertog uit het zadel wou wippen. Alhoewel de Brabantse hertog in schijn neutraal stond, had hij toch contacten gelegd met de Vlaamse opstandelingen.

En neen, er waren geen Naamse soldaten in Kortrijk. Wel zogenaamde "Ostheren", edelen met hun voetvolk uit het Duitse Rijk, gecharterd door Willem van Gullik.
Dus Namen stond niet en Brabant wel aan de zijde van de Dampierres.

Straf

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 april 2016 om 20:15.
Oud 19 april 2016, 20:21   #979
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus Namen stond niet en Brabant wel aan de zijde van de Dampierres.

Straf
Lees eens de kroniek van Van Velthem. Daaruit zal u leren dat er geen Naamse edelen of voetvolk in Kortrijk was en dat de Brabantse ridders onder de leiding stonden van niemand minder dan Godevaart, de oom van de regerende hertog. Deze oom leefde in volledige onmin met Jan II en was uit het hof verbannen omdat hij reeds plannen had gesmeed om hertog Jan van de troon te stoten.

Tot slot: als ik u was, zou ik mijn eigen onwetendheid toch niet zo ten toon spreiden en er ook niet om lachen. Probeer u eerst even te informeren.
Oud 19 april 2016, 20:33   #980
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees eens de kroniek van Van Velthem. Daaruit zal u leren dat er geen Naamse edelen of voetvolk in Kortrijk was en dat de Brabantse ridders onder de leiding stonden van niemand minder dan Godevaart, de oom van de regerende hertog. Deze oom leefde in volledige onmin met Jan II en was uit het hof verbannen omdat hij reeds plannen had gesmeed om hertog Jan van de troon te stoten.

Tot slot: als ik u was, zou ik mijn eigen onwetendheid toch niet zo ten toon spreiden en er ook niet om lachen. Probeer u eerst even te informeren.
Dus de Brabanders deden wel degelijk mee met de Fransen en Namen was via de Dampierres bondgenoot van Vlaanderen.

Tot nu toe is er niets dat op een historische band tussen Vlaanderen en Brabant wijst
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be