Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de overheden zich borg stellen voor Arco ?
1. De federale overheid moet borg staan. 2 3,92%
2. De gewesten moeten borg staan. 0 0%
3. De federale en gewesten moeten tezamen borg staan. 1 1,96%
4. Laat het ACW desnoods maar stikken. 22 43,14%
5. Laat de particuliere vennoten desnoods maar stikken. 1 1,96%
6. Laat het ACW en de particulieren desnoods maar stikken. 22 43,14%
7. Ik geloof dat de aandeelkoers van Dexia fictief is en we moeten ons geen zorgen maken. 1 1,96%
8. Geen idee, ik vertrouw op .... ( naam kan je hieronder weergeven). 2 3,92%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2016, 21:36   #981
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het ACW heeft niets verkocht in de Arco affaire. De producten werden verkocht door Bacop en nadien Dexia Bank België dat verder leeft als Belfius.
Dus, ACW heeft volgens u niets te maken in heel deze zaak?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2016, 21:37   #982
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waaruit bestaat die dan wel?
Subsidies aan doelgroepen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2016, 22:10   #983
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Subsidies aan doelgroepen.
De Belgische regering gaat dus willekeurig subsidies uitdelen aan cooperanten van de Katholieke Zuil.

Volgens mij gaat dat geen problemen opleveren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 04:36   #984
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij Peter Dedecker verkeerd begrijpt. Kan je hem eens citeren waar hij zou stellen dat België zich dient te houden aan de "mening" van de "Europese instanties" ?

Ik denk dat u het niet begrijpt: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2672170
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 04:46   #985
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beweging.net is een vzw zonder noemenswaardige activa. Hier valt niets te rapen.
Ik weet niet in hoeverre Beweging.net over de activa van het vroegere ACW beschikt maar het is bewezen dat het ACW honderden miljoenen Euro's uit ARCO/Dexia heeft getrokken/ontvangen. Een deel van dat geld diende trouwens uitgekeerd te worden aan de ARCO cooperanten maar het ACW heeft dat geld in eigen zak gestoken. Stellen dat Beweging.net een armoedige organisatie zou zijn lijkt me in dat kader volledige nonsens.

Beweging.net heeft bij monde van meester-oplichter Develtere al verklaard dat ze zullen tussenkomen:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...peranten.dhtml

Citaat:
Om welk bedrag het precies zal gaan, is nog niet duidelijk, maar Develtere waarschuwt meteen voor te grote verwachtingen. "Of daarvoor nog wel ruimte is na onze besparingen? Dat is een terechte opmerking. Maar ik ga daar voor de rest niet op ingaan", zegt hij.
Een beetje zielig doen dat ze hebben moeten besparen, ocharme toch.
Oud 3 juni 2016, 05:35   #986
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat wordt hier nergens gesteld.
Het is voor mij vrij duidelijk dat de CD&V zich verantwoordelijk voelt voor de gedupeerden en alles uit de kas haalt om hen te vergoeden met overheidsgeld.
Er zich verantwoordelijk voor voelen zou ik eerder formuleren als electoraal verlies vrezen indien er geen vergoeding van de gedupeerden komt.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 05:37   #987
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, het gaat erom de zuil veilig te stellen.
Zichzelf veilig te stellen. Zij zijn degene die een massa kiezers vrezen te verliezen als er geen oplossing komt. De zuil weet heel goed dat men hen niet kan dwingen om iets te doen.
Oud 3 juni 2016, 07:45   #988
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Gegokt en verloren dus nu niet komen zagen.
Als ik een lottoticket koopt in de krantenwinkel en ik heb niks gewonnen dan moet ik mijn geld van dat lottoticket ook niet terug gaan vragen.
Leer ermee leven en ga door met uw leven.
Zet er u over, laat het los.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 07:47   #989
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als ik een lottoticket koopt in de krantenwinkel en ik heb niks gewonnen dan moet ik mijn geld van dat lottoticket ook niet terug gaan vragen.
Enkel en alleen de staakbonden moeten zich bij niets neerleggen zeker?
Oud 3 juni 2016, 08:46   #990
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht

Zet je achterover en geniet van het schouwspel. Er gaat nog prachtig politiek theater volgen rond de ad hoc regeling. Ronkende verklaringen, intenties, gespeelde verontwaardiging, de hele reutemeteut zal nog volgen.
Pacta sunt servanda, in deweveriaans.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 3 juni 2016 om 08:47.
Oud 3 juni 2016, 08:51   #991
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beweging.net is een vzw zonder noemenswaardige activa. Hier valt niets te rapen.
Hola! De cluster die nu samen zit onder de paraplu van "beweging.net" beschikt over heel wat onroerend goed. Daarvan kan rustig een deel verkocht worden.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 08:54   #992
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hola! De cluster die nu samen zit onder de paraplu van "beweging.net" beschikt over heel wat onroerend goed. Daarvan kan rustig een deel verkocht worden.
Dat is het punt niet. De arco gedupeerden hebben geen enkel rechtsmiddel om beweging.net tot iets te verplichten. Waarom denk je dat hun advocaten zo veel energie steken in het dagvaarden van belfius en van de belgische staat ?
Oud 3 juni 2016, 08:59   #993
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ACW heeft niets verkocht in de Arco affaire. De producten werden verkocht door Bacop en nadien Dexia Bank België dat verder leeft als Belfius.
Wat je hier schrijft getuigt toch wel van een zekere graad van naïviteit. Alle aangeslotenen bij een van de dochterorganisaties van het ACW kregen regelmatig bezoek en werden aangemoedigd om te beleggen in de zogenaamde "spaarproducten" van Arco. Gans de organisatie van ACW/beweging.net werd voor de kar gespannen en ingezet voor het werven van spaargeld ten voordele van "de beweging". Het hondstrouwe (van de wieg tot het graf) ACW-publiek werd aldus gedirigeerd naar (achtereenvolgens) Bac, Bacop, Artesia en Dexia. Voor dat massaal aanbrengen van cliëntele werd het ACW overigens vergoed met door Dexia toegekende winstbewijzen die ondergebracht werden in een van de dochter-organisaties.
Oud 3 juni 2016, 09:11   #994
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is het punt niet. De arco gedupeerden hebben geen enkel rechtsmiddel om beweging.net tot iets te verplichten. Waarom denk je dat hun advocaten zo veel energie steken in het dagvaarden van belfius en van de belgische staat ?
Zo stom ben ik nu ook niet. In gans deze affaire moeten we een onderscheid maken tussen het juridische en het morele. Welnu, moreel is de ACW-troep verantwoordelijk voor hetgeen gebeurd is. Indertijd hebben hun bodes en andere hondstrouwe "soldaten" talloze woningen van aangeslotenen plat gelopen om spaargeld te werven dat gedirigeerd werd, via Dexia (en voorlopers) naar het Arco-complex. Ze kunnen zich, juridisch bekeken, inderdaad volledig onttrekken aan elke verantwoordelijkheid en krampachtig pogen zoveel mogelijk af te schuiven op de nek van de belastingbetaler. Maar, als ze die lijn blijven volgen kan dat zeer zware gevolgen hebben. Vooral voor de politieke partij waarin ze virtueel de lakens uitdelen, met name CD&V. Ze zullen misschien een deel van de coöperanten nog verder aan zich kunnen binden. Maar wees er maar van overtuigd dat ze een heel pak niet-ACW leden onder hun kiezers zullen verliezen.
Oud 3 juni 2016, 09:29   #995
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo stom ben ik nu ook niet. In gans deze affaire moeten we een onderscheid maken tussen het juridische en het morele. Welnu, moreel is de ACW-troep verantwoordelijk voor hetgeen gebeurd is. Indertijd hebben hun bodes en andere hondstrouwe "soldaten" talloze woningen van aangeslotenen plat gelopen om spaargeld te werven dat gedirigeerd werd, via Dexia (en voorlopers) naar het Arco-complex. Ze kunnen zich, juridisch bekeken, inderdaad volledig onttrekken aan elke verantwoordelijkheid en krampachtig pogen zoveel mogelijk af te schuiven op de nek van de belastingbetaler. Maar, als ze die lijn blijven volgen kan dat zeer zware gevolgen hebben. Vooral voor de politieke partij waarin ze virtueel de lakens uitdelen, met name CD&V. Ze zullen misschien een deel van de coöperanten nog verder aan zich kunnen binden. Maar wees er maar van overtuigd dat ze een heel pak niet-ACW leden onder hun kiezers zullen verliezen.
Ik ben het voor een groot stuk eens met wat je schrijft.
Maar je hebt nu zelf quasi perfect beschreven waarom CD&V met het regeerakkoord gaat zwaaien en 'pacta sunt servanda' gaat eisen in het kernkabinet. De reden is dat bij niet vergoeding zij de electorale klos zullen zijn. Die arco leden kregen een staatswaarborg in 2011 + de bevestiging dat er anders een ad hoc regeling komt in vervanging, en dat staat zwart op wit in het regeerakkoord.
Maak geen vergissing : het zal de spaarders worst wezen van wie ze hun centen terugkrijgen, zolang ze het maar krijgen.
En CD&V zal dan met blij gezicht tegen die mensen kunnen zeggen : "dank zij ons hebben jullie je geld terug".

Cynisch, maar zo werkt het. Je kunt van tsjeven veel zeggen, maar niet dat ze niet kunnen vooruitzien en niet dat ze niet weten hoe echte macht werkt.
Oud 3 juni 2016, 09:34   #996
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is de betaling door Beweging.net de enige die enige kans heeft om succesvol te zijn. Van zodra De Regering of Belfius ook maar 1 euro inbrengt stort Deminor zich daarop.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 09:36   #997
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nochtans is de betaling door Beweging.net de enige die enige kans heeft om succesvol te zijn. Van zodra De Regering of Belfius ook maar 1 euro inbrengt stort Deminor zich daarop.
No problem, tegen dat Deminor daar ooit een definitieve uitspraak in heeft is deze generatie van politici al op pensioen.
Oud 3 juni 2016, 09:44   #998
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het voor een groot stuk eens met wat je schrijft.
Maar je hebt nu zelf quasi perfect beschreven waarom CD&V met het regeerakkoord gaat zwaaien en 'pacta sunt servanda' gaat eisen in het kernkabinet. De reden is dat bij niet vergoeding zij de electorale klos zullen zijn. Die arco leden kregen een staatswaarborg in 2011 + de bevestiging dat er anders een ad hoc regeling komt in vervanging, en dat staat zwart op wit in het regeerakkoord.
Maak geen vergissing : het zal de spaarders worst wezen van wie ze hun centen terugkrijgen, zolang ze het maar krijgen.
En CD&V zal dan met blij gezicht tegen die mensen kunnen zeggen : "dank zij ons hebben jullie je geld terug".

Cynisch, maar zo werkt het. Je kunt van tsjeven veel zeggen, maar niet dat ze niet kunnen vooruitzien en niet dat ze niet weten hoe echte macht werkt.
Maar bij een vergoeding uit de zakken van de overheid zullen ze evenzeer de electorale klos zijn. Vergeet niet dat het kiespubliek van CD&V niet uitsluitend uit ACW-getrouwen bestaat. Die niet-ACWers spelen ze voor een groot gedeelte kwijt. Bovendien: N-VA beseft drommels goed dat een vergoeding van de coöperanten uit belastinggeld door heel veel N-VA kiezers erg kwalijk zal genomen worden. Het is dus een catch-22 situatie.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 juni 2016 om 09:45.
Oud 3 juni 2016, 09:47   #999
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor diegenen die echt geloven dat beweging.net poen gaat bovenhalen, toch eerst dit persbericht eens lezen. Zij leggen zondermeer de 'fout' bij de overheid die onzorgvuldig was bij het toekennen van de staatswaarborg.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-vinger.dhtml

Nog cynischer is wellicht fysiek onmogelijk...
Oud 3 juni 2016, 09:50   #1000
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar bij een vergoeding uit de zakken van de overheid zullen ze evenzeer de electorale klos zijn. Vergeet niet dat het kiespubliek van CD&V niet uitsluitend uit ACW-getrouwen bestaat. Die niet-ACWers spelen ze voor een groot gedeelte kwijt.
Dat geloof ik niet : die zien dat CD&V hulp heeft geboden aan ACW spaarders, perfect aanvaardbaar. Let op : je praat over tsjeven hee quercus...
Citaat:

Bovendien: N-VA beseft drommels goed dat een vergoeding van de coöperanten uit belastinggeld door heel veel N-VA kiezers erg kwalijk zal genomen worden. Het is dus een catch-22 situatie.
Juist. N-VA heeft een probleem, CD&V helemaal niet.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 3 juni 2016 om 09:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be